משרד התחבורה מקדם בהשקעה גדולה ובקצב מהיר את הכנסת האוטובוסים החשמליים במטרה להפחית את זיהום האוויר והרעש לנוסעים. שר התחבורה
בצלאל סמוטריץ' קבע יעד לפיו בשנת 2025 כ-60% מהתחבורה העירונית תונע באמצעות חשמל.
בחברת מרכבים הורכב כבר האוטובוס הישראלי החשמלי הראשון על בסיס אב טיפוס סיני, ובמקביל גם בחברת הארגז פועלים לבניית אוטובוס חשמלי.
על-פי התוכנית, החברות תייצרנה אוטובוסים חשמליים בהתבסס על טכנולוגיה סינית, ותרכבנה את האוטובוסים בישראל על בסיס שלדות סיניות. במשרד התחבורה אומרים כי המעבר לאוטובוסים חשמליים גם יפחית את זיהום האוויר, גם יוזיל את העלות וגם יחזק את התעשיות הישראליות ויתרום לצמיחה של המשק.
כחלק מההיערכות לעמידה ביעד שקבע השר, במשרד התחבורה וברשות הארצית לתחבורה ציבורית כבר מקימים תשתיות טעינה בעשרות חניונים ברחבי הארץ, שיאפשרו שילוב של אלפי אוטובוסים חשמלים בערים בשנים הקרובות. סמוטריץ': "משרד התחבורה צועד בצעדי ענק אל עתיד של תחבורה ציבורית ירוקה יותר, זולה יותר ויעילה יותר".
כיום כבר פעילים אוטובוסים חשמליים בחיפה, בתל אביב ובשרון, במתכונת מצומצמת של כ-50 אוטובוסים, ובחודשים הקרובים צפויים להשתלב האוטובוסים החשמליים גם במערך התחבורה הציבורית בירושלים.
במסוף התחבורה החדש שהוקם בהר-חוצבים הסתיימה בימים אלו הקמת מסוף הכולל כ-50 עמדות הטענה, ובתוך כשנה וחצי תוקם תשתית נוספת לעוד כ-200 אוטובוסים.
האוטובוסים החשמליים דורשים תשתית הטענה כאשר זמן ההטענה של האוטובוס נמשך כחמש שעות. טווח הנסיעה עד הטעינה הבאה הוא כ-200 קילומטר, ומשום כך הוא מתאים בשלב זה רק לנסיעות עירוניות.
צריכת האנרגיה של האוטובוסים החשמליים זולה משמעותית מאוטובוס המונע בדיזל, והפער יכול להגיע לכדי 50 אחוזים. משרד התחבורה פועל בשותפות משרדים נוספים, בהם משרד ראש הממשלה, משרד התשתיות, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה לקידום מיזם להטמעת האוטובוסים החשמליים.
המשמעות של היעד שקבע סמוטריץ' היא כבשנת 2025 יפעלו בארץ למעלה מ-2,500 אוטובוסים חשמליים.