הסכם לשיתוף פעולה בתחום מערכות GPS (מערכות ניווט לוויני) לניווט גלובלי מהחלל, נחתם אמש (יום ג', 16.3.04) בירושלים, בין מדינת ישראל לנציבות האיחוד האירופי.
בטקס החתימה שנערך בירושלים, השתתפו שגריר האיחוד האירופי בישראל, נציג סוכנות החלל האירופית, נציגים מהמדינות החברות באיחוד האירופי, בראשות פרנסואה למורייה, וכן שר התחבורה והאנרגיה של נציבות האיחוד האירופי המבקר בישראל. מולו ניצב מנכ"ל משרד התמ"ת, רענן דינור.
ההסכם מסכם עבודה של קרוב לשנתיים, והינו השלב הראשון בכניסת ישראל לפרויקט גלילאו - התשובה האירופית למערכת ה-GPS העולמית שהיתה עד כה במונופול אמריקני. בכוונת משרד התמ"ת להשלים את המהלך הנדרש לכניסת ישראל לפרויקט ה-GPS האירופי עד קיץ 2004.
השתתפות ישראל בפרויקט דגל של האיחוד האירופי מתקבלת כהוכחה ליכולתה המדעית של תעשיית החלל הישראלית. הפרויקט מהווה מסד לשיתוף פעולה ישראלי-אירופי בתחומי החלל ומאפשר לתעשיה הישראלית להשתלב במועדון תעשיות החלל האירופיות.
פרויקט גלילאו עוסק בפיתוח המערכת לניווט לוויני של האיחוד האירופי. זהו פרויקט המשותף לאיחוד האירופי ולסוכנות החלל האירופית (ESA), המהווה תשובה אירופית למונופול האמריקני על מערכת הניווט הלוויני. העלות המשוערת של פיתוח ופריסת גלילאו הינה 3.4 מיליארד אירו.
המדובר בפרויקט מסחרי, המיועד לענות על צרכים אזרחיים מתחומים שונים כמו למשל בתחום התחבורה: איכון כלי רכב, ניהול ציי רכב, איתור דרכים, בקרת מהירות, מערכות הנחייה; תחום השירותים הסוציאליים: עזרה לנכים ולקשישים; בתחום המשפטי והמכסי: זיהוי מיקום חשודים, בדיקת גבולות; בתחום החיפוש וההצלה, בתחום העבודות הציבוריות וכן בתחום פעילות הפנאי.
הפריסה הכללית של גלילאו תכלול שיגורם לחלל של 30 לווינים והקמת שתי תחנות קרקע לשליטה ולניהול משימות הניווט. תאריך היעד להפעלה הכוללת של המערכת הינו שנת 2008.
ה-GJU (ראשי תיבות של Galileo Joint Undertaking) הוא הגוף שינהל את שלב הפיתוח של גלילאו. מכיוון שתוכנית המסגרת השישית למחקר ופיתוח של האיחוד האירופי, נותנת תמיכה תקציבית לפרויקט גלילאו, בסך של 100 מליון אירו, קיבל ה-GJU גם את האחריות להוצאת הקולות הקוראים, וניהולם על פי כללי התוכנית השישית.
ההסכם מבטיח כי לישראל תהיה ספקית נפרדת, מלבד ארה"ב, של מערכת ניווט לוייני - המכוונת את תנועת צי האניות והמטוסים הישראלי ברחבי העולם. ההסכם מאפשר, במקביל, שיתוף פעולה במגוון רחב של תחומים עם האיחוד האירופי וסוכנות החלל האירופית, ביניהם תעשיה, מו"פ ותקינה. ההסכם מאפשר גישה וחדירה לשווקים וחדשים, והוא מעמיד לרשות התעשיה הישראלית מגוון כלי ייצוא חדשים בנוסף להסכמי סחר ומו"פ.
האיחוד האירופי, סוכנות החלל האירופית וה-Joint Undertaking, אשר הינו הגוף המופקד באירופה על בניית פרויקט גליליאו, יקיימו בישראל במהלך חודש אפריל יום עיון, שמטרתו להביא לידי התעשייה הישראלית מידע רחב על אפשרויות ההשתלבות בפרויקט.
שר התחבורה והאנרגיה באיחוד האירופי, פרנסואה למורייה, ומנכ"ל משרד התמ"ת הישראלי, רענן דינור, סיכמו על הפעלת הקרובה של ועדת ההיגוי במסגרת ההסכם, אשר מטרתה בחינת ויישום שת"פ במסגרת ההסכם.
ישראל הינה המדינה השנייה החותמת על הסכם בתחום זה עם האיחוד האירופי, לאחר סין. זהו גם אחד ההסכמים הראשונים אשר האיחוד האירופי חותם עליו, בו כלולות כבר 10 המדינות המצטרפות החדשות לקהילה האירופית.
תוכנית גליליאו הינה תוכנית הדגל של האיחוד האירופי לאספקת שירותי מיקום וזמן לוויינים. לתוכנית מיוחסת חשיבות רבה, הן בשל פיתוח היכולות עתירות הידע הקשורות בה, והן משום שהיא תאפשר לחברות המשתתפות בה להתחרות על נתח משוק השירותים הלוויינים. ההערכות הן, כי שוויו של שוק זה יגיע בטווח של 10 עד 15 שנים להיקף של עשרות מיליארדי אירו.