חברת התעופה אל-על פרסמה (יום ה', 14.5.20) את דוחותיה הכספיים לשנת 2019, הכוללים הערת עסק חי בעקבות המשבר הכלכלי החמור שאליו נקלעה החברה בשל מגפת הקורונה.
"החברה מקיימת משא-ומתן עם מלווים ועם האוצר לקבלת הלוואה בסך של כ-400 מיליון דולר, מגובה במרביתה בערבות המדינה. היות שקיימת אי-וודאות בקשר להשלמת קבלת הסיוע, שהינו חיוני על-מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות המשבר בשלב זה, להערכת החברה קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה כעסק חי", נכתב בהודעת אל-על.
על-פי ההודעה, יותר מ-90% מעובדי החברה נמצאים כרגע בחופשה ללא תשלום בשל המשבר, וההנהלה והדירקטוריון הודיעו על הפחתת שכר בשיעור של 20%.
הפסדי חברת התעופה אל-על בשנת 2019 העמיקו ב-14% ועמדו על סכום של 60 מיליון דולר. זאת, לעומת הפסד של 52 מיליון דולר בשנת 2018. נתונים אלה צפויים להחריף בשל השבתת ענף התעופה החל מהרבעון הראשון של 2020, בעקבות התפשטות מגיפת הקורונה. השבתה אשר טרם הסתיימה.
ההכנסות אל-על מהפעלה גדלו בשנת 2019 בכ-1.7% ועמדו על כ-2.18 מיליארד דולר. מספר הנוסעים שהטיסה החברה גדל ב-4%. תזרים המזומנים שייצרה החברה מפעילות שוטפת בשנת 2019 גדל גם הוא ועמד על 294 מיליון דולר, לעומת 91 מיליון דולר ב-2018.
הכנסות אל-על ממטען ירדו בכ-13 מיליון דולר בשל קיטון בכמות המטען המוטס וירידה בתשואה לטון-ק"מ בשל חולשה בשוק המטענים בעולם ובשל התחרות הקשה. השפעה שלילית של שערי החליפין תרמה אף היא לירידה בהכנסות ממטען.
מנכ"ל אל-על,
גונן אוסישקין, טען כי אל על היא אחת הנפגעות המשמעותיות ביותר במשק הישראלי ממשבר נגיף הקורונה. "לכן, פנינו לממשלת ישראל על-מנת לסייע לאל על כפי שעשו מרבית מדינות העולם. בחודשיים האחרונים פועלת הנהלת החברה מסביב לשעון כדי ליישם שורת צעדים תפעוליים ופיננסיים שמטרתם לצמצם את הוצאות החברה, לשמר את נזילותה ולאפשר לה לפעול", אמר.
לדברי אוסישקין, הנהלת אל-על נאלצה להשבית את פעילותה העיקרית של החברה, הטסת נוסעים, לאור הנחיות הממשלה ואנו מפעילים את מטוסי הנוסעים רחבי הגוף יחד עם מטוס המטען בפעילות מטענים ענפה. "גיבשנו תוכנית התייעלות שתאפשר לחברה לפעול בשנים הקרובות ולשוב לרווחיות - אך צעדים אלה לא יספיקו ללא תמיכתה של ממשלת ישראל", טען.