בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
|
|
אסרף. פגיעה בפרטיות בחוסר סמכות
|
|
פרופ' בירנהק. מאגרי מידע עצומים [צילום: יוטיוב]
|
|
הרשות לתחב"צ פגעה בפרטיות הנוסעים
|
הפרופסור מיכאל בירנהק קובע: הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קידמה ישומונים לתשלום עבור תחבורה ציבורית שאיפשרו הקמת מאגרי מידע ענקיים ואימתניים ● הדבר נעשה תוך שהיא מפרה חוק יסוד, פוגעת בפרטיות הנוסעים ופועלת בחוסר הסמכה
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, בראשות אמיר אסרף, ביקשה לפגוע בזכות לפרטיות ללא קבלת הסמכה מפורשת בחוק, וכשלה בהגנת זכות יסוד חוקתית. כך קובעת חוות דעת משפטית שחיבר הפרופסור מיכאל בירנהק, מגדולי החוקרים והמרצים בישראל בתחומי הגנת הפרטיות.
בירנהק, בעל ניסיון של 20 שנה בתחום, הכין את חוות הדעת לבקשת חברת פיסנטרה, מפעילת רב-קו אונליין, והיא הוגשה לוועדת הכלכלה, שלאחרונה קיימה דיון מקיף במכרז ליישומונים החדשים לתשלום בתחבורה הציבורית, שעליהם נסובה חוות הדעת.
מתברר כי התצורה הטכנולוגית של המערכת כוללת, כבדרך אגב, יצירה של שני מאגרי מידע חדשים במשרד התחבורה, אימתניים, עצומים בהיקפם ומשמעותיים ברגישות המידע שלהם. אין בחוק בדל הסמכה להקמת מאגרים כאלה, ורק משום כך המכרז למערכת אינו עומד בדרישות חוק היסוד: כבוד האדם וחירותו. מבחינה משפטית, הסביר המחבר, "אי אפשר ליצור מאגר מידע כה דרמטי בהיקפו בדרך אגב כזו, במסגרת מכרז. מאגר כזה יכול להיות מוכשר, אם בכלל, רק בדרך של חקיקה ראשית של הכנסת".
מס שפתיים להגנת הפרטיות
בחוות הדעת נקבע כי המערכת פוגעת באופן ואם אינם מוצדקים ואינם חוקתיים. עוד נאמר שהמכרז פוגע בזכות לפרטיות בניגוד לחוק היסוד ולכן הוא בלתי חוקתי ודינו להיפסל. "הרשות לתחבורה ציבורית אינה יכולה להתנער מחובתה לשמירת פרטיות הנוסעים בתחבורה הציבורית רק משום שהמערכות ינוהלו על-ידי חברות פרטיות", כתב בירנהק.
לדבריו, "המכרז משלם מס שפתיים בלבד להגנת הפרטיות, וזאת באופן כולל, כוללני ועמום". למרות שהיה מקום לכך, קובע הפרופסור בירנהק, הרשות נמנעה מלאסור בצורה ברורה וחד-משמעית כל שימוש אחר במידע, ובכלל זה שימושים מסחריים. במקום זאת נוסח מכרז שנכתב "ככתב חידה, עמום וסתום".
בהערת אגב, ציין כי לשימוש בטכנולוגיות מידע עלולות להיות תוצאות לא-רצויות, כגון העמקת הפער הדיגיטלי בין מי שיש ברשותם מכשיר חכם למי שאין להם מכשיר כזה, או שמתקשים בשימוש בו בשל אוריינות טכנולוגית נמוכה יותר או מגבלה פיזית.
בסיכום חוות הדעת, כתב הפרופסור בירנהק: "נפל במכרז פגם מהותי היורד לשורשו של עניין, בהזנחת היבטי הפרטיות שכרוכים ביצירת המערכת הטכנולוגית המורכבת של תשלום באמצעות יישומונים סלולריים. המכרז פוגע בזכות לפרטיות באופן שאינו מוצדק, ואינו יכול לעמוד במתכונתו הנוכחית".
|
להטמיע שינויים מבלי להקפיא המכרז
|
|
חברת פיוצ'ר מוביליטי וארגון הנוסעים תחבורה בדרך שלנו שלחו פנייה משותפת לשרת התחבורה מירי רגב, שבה ביקשו לסכם עם החברות שזכו במכרז, הטמעה של השינויים הדרושים בנושא פרטיות המשתמשים, לאור הסכמתן לבצע זאת מבלי להקפיא את המכרז.
השתיים אומרות כי מבדיקה שערכו עם החברות המפעילות שזכו במכרז הישומונים – ת.ס.ת.צ בע"מ (מוביט ופנגו) עם בנק הפועלים, סלופארק והופ-און וחברת ישראכרט – הביעו שלושתן נכונות לעמוד בהוראות הפרטיות, למרות שהדרישות הללו אינן חלק מהמסמכים הנוכחיים של המכרז, וכי הן יפעלו למילוי ההוראות ככל שיתבקשו על-ידי משרד התחבורה.
תחבורה בדרך שלנו ופיוצ'ר מוביליטי מציינות בפנייתן את המכתב שנשלח על-ידי הרשות להגנת הפרטיות (18.5.20) ואת מדריך הגנת הפרטיות בגופי תחבורה בעידן הדיגיטלי שפורסם להערות הציבור (25.5.20), אשר מעלה כי מלבד ההפניה להוראות חוק הגנת הפרטיות במסמכי המכרז, יש לפעול לעמידה בהוראות הבאות בתוך מסמכי המכרז: סעיף 15 לתקנות אבטחת המידע, הוראות הנחיית הרשות בעניין מיקור חוץ והטמעת דרישת "התכנון לפרטיות" בחוזי ההתקשרות עם החברות הפרטיות.
"הגנת הפרטיות בעידן הדיגיטלי חשובה מאוד, בייחוד בתחום התחבורה החכמה", אומר רן ברודר, מ"מ מנכ"ל פיוצ'ר מוביליטי, "אך חשוב למקד את השיח, להבין את הפערים ולתקנם במהרה, כדי לא לעכב את השיפור הדרמטי שישומוני התשלום בסלולר יעניקו לנוסעים". מנכ"ל תחבורה בדרך שלנו, מקס מורוגובסקי, מוסיף כי "בשלב זה, עדיין לא נסגר חלון ההזדמנויות להכניס שיפור משמעותי ביישומונים לתשלום ולהפוך אותם לשמישים מול הרב-קו גם למשתמשים הקבועים, ובכך לעודד נוסעים רבים להשתמש בתחבורה הציבורית".
|
|
תאריך:
|
25/06/2020
|
|
|
עודכן:
|
25/06/2020
|
|
עידן יוסף
|
+בית שמש: כרטיסן הותקף ע"י נוסעים שסרבו לעטות מסכה ולשלם
|
18:00 25/06/20 | עידן יוסף |
מבקר בחברת סופרבוס הותקף (ה') ע"י נוסעים ברמת בית שמש ב'. "מחצית מנוסעי האוטובוס, היו ללא מסיכות ומחציתם לא שילמו כלל על הנסיעה. עצרתי את האוטובוס וביקשתי מכולם לשים מסיכות וללכת לשלם. מיד ובתוך מספר דקות, התחילו לקרוא לי: 'נאצי', 'היטלר', 'מוייסר'. חטפתי אגרוף בגב וירקו לי על התיק", סיפר המבקר. המבקר הזמין משטרה ותלונה הוגשה כנגד הנוסעים.
תם פרומוביץ ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים המאגד את נהגי סופרבוס: "מאז התפרצות הקורונה אנו עדים לעלייה בגילוי אלימות מילולית ופיזית מצד נוסעים. נוסעים מסרבים ללבוש מסכות, ובניגוד להנחיות המשטרה והחברות מצפות כי הנהג יישא באחריות. בנוסף, העובדה כי נוסעים עולים מאחור גורמת לרבים להמנע מתשלום. את המחיר ישלם הנהג. הכרזנו על סכסוך עבודה לאור העדר המחיצות שהובטחו לנו כבר ב-2017".
|
|
הרשות לתחב"צ פגעה בפרטיות הנוסעים
|
|
ציון בלתי מספיק לכמה מן החברות הפועלות בשוק התחבורה הציבורית. הציון הממוצע הוא 74. את הציון הגרוע ביותר קיבלו אגד תעבורה וג'י-בי טורס, ואחריהן קווים (69.5) ורמה [בגולן] (70.5). אגד תעבורה ורמה רשמו ירידה ניכרת ברמת הדיוק והשירות לנוסע. כך עולה מדוח הבקרה האלקטרונית לחודש מאי 2020 של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה.
|
|
|
בהמשך להודעה על החזרת תנועת הרכבות מ-22.6.20 ולשינויים בקווי הנסיעה שפורטו בה, מודיעה רכבת ישראל על שינויים נוספים בתנועת הרכבות, בשל עבודות לחישמול הקו לאשקלון והקמת המרכז התפעולי החשמלי בעיר וחישמול מסילות טבעת השרון.
|
|
|
בדיון בראשות ראש הממשלה אישר (יום ד', 17.6.20) קבינט הקורונה את חזרת הרכבת לפעילות כפוף למגבלות, מיום שני הקרוב.
|
|
|
יושב-ראש סיעת מרצ, חברת הכנסת תמר זנדברג, הגישה הצעת חוק פרטית להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. ההצעה נפלה, לאחר שהתברר כי מספר חברי הכנסת המתנגדים לה גדול פי שניים ממספר התומכים בה.
|
|
|
ברוב של 53 חברי כנסת נגד 26 בלבד, דחתה (יום ד', 17.6.20) מליאת הכנסת את הצעת החוק של תמר זנדברג בעניין הרחבת שירות התחבורה הציבורית בשבת.
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
אין מה שמציג את אפסותו ועליבותו וקטנונייתו של נתניהו יותר מהתעלמותו משר הביטחון בממשלתו נאמנה עדותו של יואב גלנט שעל הממשלה לנסח מחדש את מטרות המלחמה
|
|
|
איתמר לוין
הצדדים מקבלים את יומם בתיקי התביעות הקטנות שבפני הרשמת הבכירה עינת דינרמן, גם אם אולי בצורה נדיבה מדי בעיה מרכזית: בשניים מהתיקים אין התייצבות של הנתבעים
|
|
|
דרור אידר
ברגע האמת, כשהחיים נתונים בסכנה ממשית, האדם חוזר למקורו, לאמיתות היסוד של קיומו. גם האומה עוד בשבוע הראשון, כשהחלו להתברר ממדי האסון, כתבתי שאנחנו נמצאים באירוע תנ"כי על שלל משמע...
|
|
|
שלמה פילבר
החוק לתיקון הגיוס עומד במרכז סערה ציבורית, כשמשפחות מילואימניקים מתקשות להתמודד עם נטל המלחמה. האם החוק החדש יחלק את העומס גם למגזר החרדי, או יעמיק את המחלוקת?
|
|
|
יזהר שי
בנימין נתניהו הוביל מדיניות כושלת והרת אסון במשך שנים ארוכות עמד לרשותו הצבא החזק באזור והוא פחד להפעיל אותו כנדרש
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|