|
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
|
|
|
|
|
שפיר הנדסה וחברת כאף, יצרנית הרכבות והמערכות מספרד, השלימו (יום ה', 5.11.20) את הסגירה הפיננסית של ה-J-NET, מיזם זכיינות (PPP) במסגרתו יורחב הקו האדום הקיים ויוקם הקו הירוק של רשת הרכבת הקלה בירושלים. את מימון המיזם מוביל בנק הפועלים בהשתתפות הבנק הבינלאומי, אלטשולר-שחם ומגדל חברה לביטוח. היקף הקמת הפרויקט מוערכת בעלות של כ-5.1 מיליארד ש"ח.
הזכיין במיזם הוא שותפות של קבוצת שפיר וקבוצת כאף הספרדית שמחזיקות כל אחת ב-50 אחוזים בזכיין, בקבלן ההקמה ובקבלן התפעול והתחזוקה. הזיכיון כולל 15 שנות הפעלה עם אופציה להארכת התקופה ב-10 שנים נוספות וכן 25 שנות תחזוקה. זאת הפעם הראשונה שתופעל בארץ רשת של קווי רכבת קלה.
המכרז למיזם הרחבת הקו האדום והקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים פורסם על-ידי החשב הכללי במשרד האוצר כמכרז BOT לתכנון, למימון, להקמה, לתפעול ולתחזוקה של מערך הרכבת הקלה בירושלים. במסגרת המיזם יוארך הקו האדום הקיים עד לשכונת נווה-יעקב בצפון העיר, ועד לבית-החולים הדסה עין-כרם בדרומה. הארכות הקו הינן באורך כולל של כ-8 ק"מ ותוספת של 13 תחנות. בנוסף, יוקם הקו השני, הקו הירוק, שאורכו כ-22 ק"מ הכולל 37 תחנות. הקו יחבר את קמפוס האוניברסיטה העברית בהר-הצופים שבצפון העיר עם קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת-רם ויסתיים בשכונה הדרומית גילה; כמו-כן, יכלול הקו שלוחה לגבעת-שאול ולשכונת מלחה.
המיזם כולל אספקה של 114 רכבות טראם חדישות URBOS 100 ומערכות נלוות לניהול ושליטה מתוצרת כאף ושדרוג 46 רכבות הטראם הוותיקות. בנוסף יוקמו שני מרכזי תחזוקה גדולים חדשים (דיפו) ויורחב מרכז התחזוקה בגבעה הצרפתית.
זהו השלב השלישי והמרכזי במערך הפתרונות התחבורתיים שמספקת המדינה לירושלים, הכולל את סלילת כביש 16 שיהווה שער הכניסה החדש לבירה; השלמת הקו החדש והחשמלי של רכבת ישראל וכעת הקמת הקו החדש של הרכבת הקלה לכדי רשת רכבות קלות שתבצע מעל 500 אלף נסיעות ביום ותתרום משמעותית לחיזוקה ולפיתוחה של העיר.
את העסקה ליווה מטעם בנק הפועלים עו"ד יונתן פינקלשטיין ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'. מטעם הזכיין ליווה עו"ד דוד מגריזו ממשרד שיבולת ושות', יועץ פיננסי תום מוריס מחברת תאסק. מטעם שפיר הנדסה ליווה עו"ד מיכה טולמן ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, מטעם כאף ליווה עו"ד סיימון ג'פה ממשרד ברנע ושות'.