|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
[צילום: פלאש 90]
דוח זרוע העבודה לתעסוקה בימי קורונה

כרבע מהעובדים מועסקים יותר מהמותר בחוק

47% מהעובדים בישראל מועסקים במשלח יד שמאפשר עבודה מהבית, מקום שני מבין מדינות ה-OECD וגבוה משמעותית מממוצע ה-OECD (38%) כ-38% מהעובדים זקוקים לגמישות רבה יותר בשעות העבודה
17/02/2021  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
נתונים מרכזיים
שיעור האבטלה היה הגבוה ביותר בקרב גברים חרדים ברוב חודשי המשבר ועמדה על 20% בתקופת הסגר השני.
בחתך השכלה: שיעור האבטלה הנמוך ביותר היה בקרב יוצאי אקדמיה ויוצאי מכללות להכשרת הנדסאים וטכנאים.
הפער בין שיעור האבטלה של גברים ונשים הגיע לשיא של 11 נקודות אחוז בסגר הראשון (32% אבטלה בקרב גברים ו-43% בקרב נשים), בסגר השני עמד הפער על 7 נקודות האחוז.
משלחי היד שנפגעו בצורה הקשה ביותר - מתחום המסעדנות, התיירות, האומנות והתרבות, ובזמן סגרים – מתחום הקמעונאות.
בפועל, בספטמבר–אוקטובר, 32% מהנשים היהודיות (חרדיות ושאינן חרדיות) עבדו מהבית לעומת 19% מהנשים הערביות, ואילו בקרב גברים, שיעור הערבים שעבדו מהבית עמד על 7% בלבד, לעומת 28% מהיהודים שאינם חרדים ו-25% מהחרדים.

משבר הקורונה שהחל כמשבר בריאותי פגע בצורה חזקה בשוק העבודה. דוח שוק העבודה אשר מפרסמת (יום ד', 17.2.21) זרוע העבודה, במשרד העבודה והרווחה מציג את תמונת המצב של שוק העבודה הישראלי בשנה האחרונה, וטעימות מהפעילות הענפה של יחידות הזרוע.

ערב המשבר היה שוק העבודה הישראלי בסביבות תעסוקה מלאה עם שיעור אבטלה שעמד על 3.8% בלבד. עם סגירת המשק במרס 2020 קפץ שיעור האבטלה, ושיעור האבטלה (כולל אנשים בחל"ת) עמד בחודשים מרס-דצמבר 2020 על 16% בממוצע.

שיעור האבטלה בין הסגרים (יולי-אוגוסט 2020) עמד על כ-10% ומשקף במידה מסוימת את הפעילות הכלכלית בזמן של שליטה יחסית במגיפה והתחלת היציאה מהמשבר התעסוקתי.

שיעור האבטלה עלה מאוד בכל חלקי האוכלוסייה, אך היה הגבוה ביותר בקרב גברים חרדיים ברוב חודשי המשבר. כך למשל, בתקופת הסגר השני, עמד שיעור האבטלה בקרב גברים חרדים על 20%, לעומת 14% בקרב יהודים לא חרדים. תעסוקת גברים חרדים נמוכה יחסית לשאר קבוצות האוכלוסייה גם בזמני גאות, ובצירוף עם האבטלה הגבוהה בזמן המשבר, העלאת שיעור התעסוקה שלהם תהווה אתגר גדול בעשור הקרוב.

נשים נפגעו גם הן בצורה חזקה יותר בזמן הסגרים: הפער המגדרי בשיעור האבטלה הגיע בשיאו ל-11 נקודות אחוז בסגר הראשון ו-7 נקודות אחוז בסגר השני. עם זאת, בין הסגרים, כאשר המשק היה פתוח ברובו, שיעור האבטלה של נשים וגברים היה דומה.
שוק התעסוקה בישראל 2020 / דוח
תעסוקה בימי קורונה ופעילות זרוע העבודה - פברואר 2021 שבט תשפ"א. בדוח ניתוחי עומק וסקירה של שיעורי האבטלה לפי המקצועות שנפגעו, בפילוח לקבוצות אוכלוסיה (ערבים/ות, חרדים/ות, ולא חרדים/ות) כמו כן, ניתוחי עומק לגבי עבודה מהבית והשוואה למדינות ה-OECD (104 עמ')

יתרון לעובדים משכילים

בהסתכלות לפי השכלה, שיעור האבטלה היה נמוך יותר בקרב עובדים משכילים. שיעור האבטלה הנמוך ביותר היה בקרב יוצאי אקדמיה (10% בסגר השני) ויוצאי מוסדות להנדסאים וטכנאים (14% בסגר השני) וגבוה בקרב מי שמוסד הלימודים האחרון שלו היה ישיבה או תיכון (19% בסגר השני). נתונים אלה מעידים במידה רבה על סוג העבודות בהן משתלבים בוגרי המוסדות השונים. כך, יוצאי אקדמיה ומוסדות להכשרת הנדסאים וטכנאים השתלבו יותר בעבודות שהוגדרו חיוניות לאורך המשבר או שהיו נוחות יותר לביצוע מרחוק.

משלחי היד שנפגעו בצורה הקשה ביותר מאז חודש מרס הם משלחי יד מתחום המסעדנות, התיירות, האומנות והתרבות. במשלחי יד אלה שיעור האבטלה נע בין 21% ל-69% גם בחודשים יולי-אוגוסט, בזמנים בהם המשק היה עם מעט הגבלות יחסית לשאר השנה. בזמן סגרים, נוספה פגיעה במשלחי יד שכרוכים בקבלת קהל, כדוגמת מוכרים בחנויות ומעצבי שיער.

בין משלחי היד שנפגעו בצורה קלה ישנם עובדים כדוגמת מפתחי תוכנה, ועובדים של מערכות חיוניות כגון מורים ורופאים. שיעור האבטלה של עובדים אלה היה נמוך מ-5% כאשר המשק היה פתוח יחסית – חודשים יולי אוגוסט.




שיעור העובדים מהבית בפועל בסגר השני נמוך מבראשון

משבר הקורונה הדגיש את הפער בין עובדים שמשלח היד שלהם ותשתיות ביתם מאפשרים להם לעבוד מהבית ואלה שלא. היכולת לעבוד מהבית קריטית בזמן תחלואה נרחבת, אך חשובה גם בימים כתיקונם, ויכולה להקטין את הגודש בכבישים ולתרום לרווחת העובדים.

בחינת פוטנציאל העבודה מהבית לפי משלחי יד בישראל, בדומה לבחינה שנעשתה במחקר של דינגל וניימן (2020), הראתה כי 47% מהעובדים בישראל מועסקים במשלח יד שמאפשר עבודה מהבית, גבוה מכל מדינות ה-OECD פרט ללוקסמבורג וגבוה משמעותית ממוצע ה-OECD (38%). עם זאת, שיעור העובדים מהבית בפועל בחודשי הסגר השני היה נמוך יותר.

השיעור הגבוה של פוטנציאל העבודה מרחוק יחסית ל-OECD נובע בין השאר משיעור גבוה יחסית של עובדי הוראה (2.4 נקודות אחוז יותר מממוצע ה-OECD) ושל עובדים בענפי טכנולוגיית המידע (ICT, 1.4 נקודות אחוז מעל ה-OECD), המאפשרים לעבוד מהבית.

החלוקה המגזרית

בחלוקה למגזרים, שיעור היהודים שאינם חרדים והחרדים שמועסקים במשלחי יד המאפשרים עבודה מהבית דומה, ואילו ערבים, ובמיוחד גברים ערבים, מועסקים במשלחי יד שלא מאפשרים עבודה מרחוק. לעומת זאת, בחינת היכולת לעבוד מהבית לפי תשתיות ביתיות מראה כי בעוד יהודים שאינם חרדים גרים בבתים מרווחים יחסית עם מחשב ואינטרנט, האוכלוסייה החרדית והערבית גרים בבתים צפופים ללא מחשב, שמקשים על העבודה מהבית. כך ל-91% מהאוכלוסייה היהודית שאינה חרדית הם בעלי מחשב וגישה ואינטרנט, זאת בהשוואה ל-76% מקרב הערבים ו-37% בלבד מקרב החרדים.

בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2020 27% מהעובדים דיווחו כי עבדו בפועל מהבית. למרות הפערים בתשתיות, ובדומה לתוצאה לפי פוטנציאל משלחי היד, שיעור היהודים לא חרדים וחרדים שעבדו מהבית בחודשים אלה היה דומה: 32% מהנשים היהודיות שאינן חרדיות והנשים החרדיות עבדו מהבית לעומת 19% מהנשים הערביות, ואילו בקרב גברים, שיעור הערבים שעבד מהבית עמד על 7% בלבד, לעומת 28% בקרב יהודים שאינם חרדים ו-25% בקרב חרדים.


החקיקה אינה מותאמת לשוק העבודה המשתנה
מקור: סקר, מרכז הידע והאסטרטגיה – ארגון מעוז

מאפייני שוק העבודה בישראל השתנו משמעותית מאז קום המדינה. היעדר התאמה בחקיקה לשינויים שכאלו, עשויה לפגוע במשק כולו, עובדים ומעסיקים כאחד. דוגמה לכך ניתן למצוא בחקיקה הקשורה לשעות העבודה: שעות העבודה בישראל גבוהות מממוצע ה-OECD. בישראל, ניתן להעסיק עובד עד 12 שעות ביום (כולל שעות נוספות) ולא יותר מ-58 שעות בשבוע (42 שעות רגילות ו-16 שעות נוספות). לעומת זאת, במדינות רבות בעולם, מכסת השעות הנוספות מוגדרת על בסיס ממוצע תקופתי או מכסה תקופתית, המאפשרת גמישות בהתאם לדרישות ולביקוש. כך לדוגמה, בדנמרק ובאירלנד ניתן לעבוד מספר שעות נוספות גבוה יותר, כל עוד הממוצע לא יחרוג מ-48 שעות בשבוע בממוצע לאורך 4 חודשים. גמישות במסגרת שעות העבודה נדרשת על-מנת לקיים משק פתוח ותחרותי, אך זה לא צורך של מעסיקים בלבד. גם העובדים מעוניינים בגמישות בשעות העבודה כדי לאזן בין דרישות העבודה למחויבויות אחרות ושעות פנאי.

סקר שיזמה זרוע העבודה בנושא נורמות העבודה ממחיש את הפערים בין החוק, נורמות העבודה בישראל וצרכי העובדים: כרבע מהמשיבים העידו כי הם עובדים לעיתים קרובות יותר מהמותר בחוק ו-38% העידו כי הם זקוקים לגמישות רבה יותר בשעות העבודה.

משבר הקורונה חיזק את הצורך בהתאמת חקיקת העבודה: מעסיקים נאלצו לשנות את שעות העבודה כדי להתאים עצמם למגבלות ולביקוש משתנה, ועובדים נאלצו להתמודד עם הצורך לשנות את שעות העבודה בשל היעדרן של מסגרות החינוך. התאמת חקיקת העבודה עשויה להיטיב עם כלל המשק, ולכן מובילה זרוע העבודה עבודת מטה לבחינת התאמת חקיקת העבודה לשוק העבודה העכשווי והעתידי.

תאריך:  17/02/2021   |   עודכן:  17/02/2021
עידן יוסף
+הקלה של משרד הבריאות תאפשר הרחבת הלימודים לעוד תלמידים
14:23 17/02/21  |  עידן יוסף
לאור השיפור במגמות התחלואה המשפיע על ההתקדמות בציוני הרמזור של הרשויות המקומיות, התקיים דיון בראשות שר הבריאות, לבחינת מספר שינויים ועידכונים בביצוע חיתוך הרמזור הקרוב במטרה לאפשר למספר רב יותר של תלמידים לחזור לספסל הלימודים כבר בתחילת השבוע הבא. ציון הרף לערים "כתומות בהירות" שעמד על 6.5 ומטה יעודכן ויעמוד החל מחיתוך זה על 7 ומטה.

רף ההתחסנות המחושב ימשיך להיות 70% (בני 50 ומעלה שבוע לאחר חיסון שני), נכון ליום א', בניכוי מחלימים. חיתוך הרמזור שתוכנן להיום (ד') יידחה למחר וישמש כחיתוך הקובע לפתיחת מערכת החינוך ביום ראשון.
+בג"ץ: ישראל תאפשר העברת חיסונים מהרש"פ לרצועה
13:07 17/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משפחת גולדין ביקשה למנוע העברת חיסונים מיהודה ושומרון לידי שלטון החמאס ברצועה  ▪  נתניהו אישר להעביר 1,000 חיסונים תוצרת רוסיה, שלא נרכשו במימון ישראלי
(בדיקת קורונה ברפיח [צילום: עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90])
+קורונה - קורונה - קורונה - אי-יאי איי איי
12:12 17/02/21  |  עו"ד אברהם פכטר   |   לרשימה המלאה
הנייד שלי צוחק ואני מגחך על כל ההודעות שמתקבלות לנייד מהרשימות לכנסת. איזה הבטחות, איזה פתרונות יצירתיים, להבראת המשק והחברה, הבריאות החינוך, בקיצור עשיית מהפך במדינה
(ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 [צילום: יוסי זמיר/לע"מ])
+זקני השבט
08:29 17/02/21  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - נועם הליכותיו, משפט תקדימי, להעז, השתלטות עוינת ותעלולים  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות ואושר  ▪  "משנכנס אדר - מרבין בשמחה" (מסכת תענית)
(הולכים נגד הכיוון [צילום: יצחק הררי/פלאש 90])
+עובדי הקלפיות יהיו ממוגנים ביום הבחירות
08:17 17/02/21  |  איילת פישביין   |   לרשימה המלאה
ועדת הבחירות המרכזית הודיעה ש100 אלף עובדי יום הבחירות לא יחויבו בלקיחת חיסונים נגד קורונה. כל העובדים יהיו ממוגנים, יוקמו מחיצות פלסטיק שקופות בין עובד לעובד ומשטח ההצבעה יעבור חיטוי אחרי כל מצביע
([צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+צעירי אירופה סובלים מדיכאון
07:58 17/02/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חלק מהמרפאות בהולנד התמלאו, בבריטניה יעצו פסיכולוגים להפר את המגבלות, בצרפת היו ל-10% מחשבות אובדניות - ומומחים קוראים להסתכן בפתיחת מוסדות החינוך
(נמצאים ממילא במצב שביר [צילום: כריסטוף אנה, AP])
מצב הקורונה בבריטניה, 15.2.21 / BBC
+שינוי בתמהיל הגילים של החולים הקשים
07:50 17/02/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
ניכרת עלייה במספר החולים במצב קשה החדשים בקרב הקבוצות הצעירות יותר, המהוות בשבועיים האחרונים כ-40% מהתחלואה הקשה  ▪  שר הבריאות: יותר מ-50% מבני ה-30 ומעלה כבר התחסנו
([צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
+אין צורך בחקיקה חדשה כדי לחייב להתחסן
01:20 17/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
פקודת בריאות העם מאפשרת כפיית התחסנות והגבלת לא-מחוסנים, כפוף לכך שיהיו לתכלית ראויה ומידתיים  ▪  הבחנה בין המחוסנים ללא מחוסנים אינה מהווה אפליה כי אם שוני רלוונטי וחיוני  ▪  פתיחת המשק למחוסנים אינה מרעה את מצב הלא-מחוסנים בהשוואה למצב הנוכחי, אלא מיטיבה את מצב המחוסנים
[צילום: סבסטיאן שיינר/AP]
+בקרוב: כרטיסי מזון לזכאים שנפגעו כלכלית
00:56 17/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
התקציב, שנאמד בכ-700 מיליון ש"ח, יוענק ל-200 אלף משפחות מוחלשות, בהן למעלה ממיליון זכאים, בהתאם לאמות המידה שנקבעו  ▪  את החלוקה יבצעו עמותות פתחון לב ואשל ירושלים
([צילום אילוסטרציה: פלאש 90])
+7.5% מהבדיקות חיוביות; 962 חולים קשה
23:26 16/02/21  |  עידן יוסף
משרד הבריאות: 5,157 מאומתים חדשים ביממה האחרונה. מתוך כ-71 אלף בדיקות - 7.5% מהבדיקות חיוביות. מספר החולים קשה ירד ל-962, מהם 297 מונשמים. מספר המתים היומי עלה ב-14 ל-5,441. מספר המתחסנים במנה הראשונה הוא כ-4 מיליון, ובשנייה 2.69 מיליון.
+התקהלות עשרה תותר משישי בבוקר
22:56 16/02/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מגבלת ההתקהלות בשטח פתוח תעלה ל-20  ▪  במחאה על התנהלות הממשלה: יו"ר ועדת החוקה סירב לאשר את הארכת הגבלות הפעילות הקיימות: "סעיף הדחיפות נועד למצבים חריגים ולא לסחבת בהחלטות"
תפילה בקרב רשב"י במירון. ייסגר בסוף השבוע [צילום: דוד כהן/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כרבע מהעובדים מועסקים יותר מהמותר בחוק
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
בניגוד להנחה של בכירי משרד המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ומשנהו רז נזרי, טוענת קבוצת חוקרים בפקולטה למשפטים ובחוג לפילוסופיה באוניברסיטה העברית בירושלים, כי אין צורך בחקיקה חדשה על-מנת להגביל לא-מתחסנים בכניסה למקומות ציבוריים או על-מנת להטיל חובת חיסון על אוכלוסיות מסוימות, אם הדבר נדרש מבחינה רפואית ואפידמיולוגית.
17/02/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד הפנים הכריז על זכייתן של העמותות פתחון לב ואשל ירושלים במכרז להפעלת מיזם כרטיסי מזון לזכאים שנפגעו כלכלית כתוצאה ממשבר הקורונה. זאת בהמשך לפסיקת בית המשפט המחוזי שפסל את מועמדותה של הזוכה הקודמת. פתחון לב תהיה אחראית על החלוקה במחוזות תל אביב, חיפה והצפון, ואשל ירושלים במחוזות דרום, מרכז, יהודה ושומרון וירושלים.
17/02/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בהמשך להחלטת קבינט הקורונה, אישרה (יום ג', 16.2.21) הממשלה במשאל טלפוני את שינוי מגבלת ההתקהלות ל-20 אנשים בשטח פתוח ו-10 במקום סגור, במקום 10 במקום פתוח ו-5 במקום סגור כפי שקיים כיום. השינוי ייכנס לתוקף ביום שישי (19.2.21) בשעה 07:00.
16/02/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
התוצר המקומי הגולמי של המשק ירד ב-2.4% בלבד בשנת 2020 לעומת שנת 2019, כך לפי נתונים שפרסמה (יום ג', 16.2.21) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה . התכווצות נגרמה ממשבר הקורונה ונקיטת הצעדים של הממשלה לבלימת הנגיף, אך היא נמוכה משמעותית מהצפי של בנק ישראל שהעריך כי התוצר צפוי להתכווץ ב-3.7%.
16/02/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
כ-130 מנהלי מחלקות פנימיות ורופאי בריאות הציבור בישראל התאגדו בקריאה לציבור להתחסן. בין היתר, הם מנסים להפריך טענות שלפיהן כאילו המוטיבציה הגבוהה לחיסון מואץ של אוכלוסיית ישראל היא פוליטית בעיקרה.
16/02/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il