|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

רווחי היתר בקרן העושר

מחלוקת מיסוי במאות מיליוני דולרים

בארגונים החברתיים קראו לקדם את החוק המבקש למסות את תאגידי משאבי הטבע, ומתנגדים להארכת מועדי השומות נציגי התאגידים וארגוני החברות: אין לנו אינטרס לעכב תשלומים שיביאו לתשלומי ריבית גבוהים. לא קיימות מחלוקות גדולות לעניין תשלומי תמלוגי הקרן לאזרחי ישראל. החוק ייצור תקדים לקראת מיסוי דומה ללא החלטה שיפוטית בכלל ענפי המשק
11/08/2021  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   גז טבעי   |   תגובות
השרה אורית פרקש הכהן [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ועדת הכספים קיימה (יום ג', 10.8.21) דיון ארוך במסגרת הכנת חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע (תיקון מס 3), התשפ"א-2021, לקריאה שנייה ושלישית - החוק מציע שינויים במנגנון גביית מס רווחי יתר עבור הקרן לאזרחי ישראל, בדגש על גבייה בעת מחלוקת לעניין גובה השומה בין רשות המיסים לתאגידים.

הכנסות הקרן מגיעות מתוקף חוק מיסוי רווחי נפט, משנת 2011 ("ששינסקי 1"), ועוסק במיסוי רווחי נפט וגז טבעי והפרק בחוק ההתייעלות הכלכלית לשנת 2015 העוסק במיסוי רווחים ממשאבי טבע נוספים, בעיקר כימיקלים מים המלח ("ששינסקי 2"). לפי החוק, הקרן תוקם לאחר צבירת 1 מיליארד ש"ח ממס רווחי יתר. עד להקמת הקרן, ההכנסות ממס רווחי יתר נשמרים בחשבון מיוחד המנוהל על-ידי החשב הכללי במשרד האוצר.

במסמך מרכז המחקר והמידע של הכנסת שנכתב לקראת הדיון, מוסבר המצב החוקי הקיים וכן השינויים המוצעים: במצב הנוכחי, תהליך תשלום מס רווחי יתר מתבצע כך שבהתחלה, התאגיד לפי חישוביו קובע שומה עצמית ומציין זאת בדוח השנתי לרשות המיסים. פקיד השומה בודק את הדוח ועליו לקבוע או שהוא מקבל את חישוב התאגיד או שלדעתו השומה גבוהה יותר. ישנה אפשרות בה פקיד השומה והתאגיד מגיעים להסכם סופי מה גובה המס, ואם אין הסכמה, פקיד השומה מוציא "שומה לפי מיטב השפיטה" - ללא הסכמה. בתשלום בגין רווחים מנפט ומגז טבעי על פקיד השומה לעשות זאת תוך שנה מהגשת הדוח, בשאר משאבי הטבע תוך ארבע שנים, אם פקיד השומה לא הוציא שומה בפרק הזמן שנקבע, השומה של החברה הופכת להיות שומה סופית).

אם אין הסכמה בין פקיד השומה לתאגיד, מוצא צו דיון בבית משפט וניתן לערער על פסק הדין לבית המשפט המחוזי ואף לבית המשפט העליון (הליך שעשוי להימשך זמן רב). כל עוד אין הסכם שומה סופי או פסק דין של בית משפט, סכום השומה שבמחלוקת (הפער בין השומה העצמית של החברה לבין השומה שהוצאה על-ידי רשות המיסים) לא צריך להיות משולם. עניין נוסף הנוגע לסכומים שבמחלוקת; במצב החוקי כיום, אם יועבר לרשות הקרן סכום הנמצא במחלוקת, אין דרך להחזיר אותו לגורם המשלם לצורך ביצוע החזר אם יתברר שהיה תשלום יתר של המס.

כך מוצעים בין השאר השינויים הבאים:

במקרה בו פקיד שומה הוציא שומה הגבוהה מהשומה העצמית של התאגיד, והתאגיד בחר לפנות לבית משפט, השומה אותה הוציא פקיד השומה תשולם על-ידי התאגיד ולא ימתינו עד להכרעת בית המשפט. אם בית משפט יפסוק כי התאגיד שילם תשלום מס גבוה מדי, הוא יקבל החזר בתוספת ריבית והצמדה.

בהקשר לכך נקבע כי סכומי מס אלו שעדיין נמצאים בדיון בבית משפט לא יועברו לקרן לאזרחי ישראל, אלא לקרן ייעודית שתנוהל על-ידי החשב הכללי והוא ישקיע את סכומי המס עד שהשומה תהיה סופית, או שיחזיר את סכומי המס שנגבו לתאגיד, אם בית המשפט יפסוק שסכומי המס שנגבו גבוהים מדי.

הסדר זה של הקמת "קרן ביניים" שתנוהל בחשב הכללי מוצע משלוש סיבות עיקריות. הראשונה היא שכאמור החוק לא מאפשר לקרן לאזרחי ישראל להחזיר כספים אם יש גביית יתר. הסיבה השנייה היא שניהול ההשקעות בקרן לאזרחי ישראל צריך להיות בראיה ארוכת טווח, דבר שלא עולה בקנה אחד עם אפשרות של ביצוע החזר כספים לאחר תקופה קצרה יחסית. הסיבה השלישית היא שיחד עם הקושי שנוצר כפי שהוסבר בשתי הסיבת הקודמות, ישנו רצון שההכנסות ממס רווחי יתר אשר במחלוקת ישיאו תשואה כלשהי ולכן כן ינוהל ויושקע על-ידי החשב הכללי.

הגדלת התקופה שבמהלכה יכול פקיד שומה לאשר את השומה העצמית שהגיש בעל זכות גז ונפט או להוציא לו שומה מ-12 חודשים לארבע שנים מתום שנת המס בה נמסרו לפקיד השומה הדוחות הרלוונטיים, זאת בדומה לתקופה הנתונה לפקיד השומה בנוגע למשאבי טבע אחרים.

תיקון סוג הדוחות החשבונאיים אותם על התאגידים להגיש לרשות המיסים בנוגע לחישוב מס רווחי יתר וזאת במטרה לייעל ולפשט את עבודת פקידי השומה בבואם לבחון את השומות העצמאיות של התאגידים. כמו-כן, מוצע כי יוטלו קנסות על אי-הגשת דוחות אלו.

הגדלת שיעורי הקנסות אם הפערים בין השומה שדיווח התאגיד לבין הסכום שנקבע שישולם בפועל, גבוהים מחצי מיליון שקל, ואם לא הוכח שלא נהג ברשלנות.
ניתוח הצעת חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע (תיקון מס 3), התשפ"א-2021 / סקירה כלכלית
המסמך כולל את תיאור המצב הקיים, הכספים שהצטברו לטובת הקרן נכון למחצית 2021 ,תחזית מעודכנת של רשות המסים בהשוואה לתחזית בשנת 2020 ,קשיים הקיימים כיום בגביית מס רווחי יתר לטובת הקרן, תיאור השינוי המוצע וניתוח ההשלכות העיקריות (6 עמ')

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר פתח את הדיון וציין כי "החוק הזה קיבל דין רציפות מהכנסת הקודמת, שם הוא עבר בקריאה ראשונה, חוק מאוד חשוב שאמור להסדיר את כל נושאי המיסוי מכל הרווחים ממשאבי הטבע, מתוך תפיסה שהמשאב הוא ציבורי, וחשוב מאוד שהמיסים יגיעו מהר ושהשומה תהייה שומת אמת. אני מתכוון לקיים דיון עומק בנושא ולשמוע את כל הגורמים".

שרת המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן, שהייתה מיוזמות החקיקה בכנסת הקודמת ציינה כי "הוצגה בפני הממשלה תחזית שהקרן הזו תתחיל לעבוד ברגע שיצטברו בה מיליארד שקל, דובר על 2018, והינה אנחנו כאן, וזה בין היתר בשל המנגנון הקיים, המאפשר לחברות לנצל אותו לרעה, אם מערערים, לא צריך להפקיד את הכסף, יצרנו לחברות תמריץ לא לשלם, ולעכב זאת. זה תיקון מאוד מקצועי של רשות המיסים שבאה לתקן את הליקוי הגדול הזה, אין זמן יותר מתאים מהתקופה הזו לתקן את הליקוי הזה, שיש גרעון כ"כ גדול, שהכתה בנו הקורונה הכלכלית, לא רק לקצץ אלא גם להרים כסף מהרצפה. זה מסר חשוב לציבור שלוקחים גם מהחזקים".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים: "אנחנו מתייחסים בחוק רק להיטל רווחי יתר, תאגידים שמפיקים מאוצרות טבע במדינה, משלמים שלושה סוגי מיסים, בהם היטל רווחי יתר, שלשמו התכנסנו היום, הוא חל רק על מי שמפיק אוצרות טבע במדינה. הרעיון שעמד מאחורי ההיטל הוא להגדיל את ההכנסות ממי שמפיק את הרווחים האלה".

מספר חברי כנסת תהו ברקע הדברים, האם אין הכוונה היא להכשיר את הקרקע למהלך דומה בקרב חברות קטנות יותר, שעה שבדברי ההסבר לחוק צוין כי נבחן בשנה האחרונה התיקון ביחס לכל מערכי המס, ונוכח כך שברשות המיסים הודו כי יש כוונה להחיל תיקון רחב יותר במסגרת חוק ההסדרים.

ח"כ אופיר כץ: "אנחנו בעד מיסוי של אותם תאגידים שמוזכרים בחוק הזה, אבל השאלה האם מדובר רק בזה, אני לא רוצה שזה יגיע לחברות הקטנות, שכל מי שיהיה אתכם במחלוקת, תלכו ותגבו ממנו כספים, עוד בטרם ההליך המשפטי".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ח"כ ינון אזולאי: "התיקון הוא בכיוון הנכון, אבל השאלה הזו מאוד חשובה, האם לא מדובר בהשלכות רוחב?".

ח"כ נירה שפק: "יש לחדד את הדברים, אנחנו מקבלים פניות שנהדק את החוק בצורה ברורה, כדי שלא יהיה תקדים בחוק ההסדרים".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, השיב לדברים: "מדובר כאן אך ורק ברווחי יתר ואך ורק בחברות משאבי הטבע. יש גם חקיקה בחוק ההסדרים הנוגעת לכלל המשק, אבל מדובר שם על גביית 30% בלבד מגובה המס ורק לחברות גדולות, ובגובה שומה של 20 מיליון שקל ומעלה, גם לי יש שאלות בנוגע לכך, וייתכן שנצטרך להכניס שינויים, בנוגע להיקף השומה והיקף המחזור הוא ההיקף הנכון, אבל נצטרך לפתוח את זה שם, איש לא רוצה שחברות קטנות, או בינוניות ואפילו בינוניות-גדולות ייכנסו לדבר הזה וצריך למצוא את האיזונים הנכונים. בחוק שלפנינו יש חשיבות לעניין הגבייה של הכספים הגדולים האלה של הציבור, לכן אנחנו מקיימים את זה בנפרד, זה גם האינטרס הציבורי הגדול".

ח"כ אופיר כץ: "גם האינטרס של עסקים קטנים זה אינטרס ציבורי גדול. זה הפתח שלהם, זה התקדים. לא היה מיסוי כזה עד עכשיו".

סביון: "יש פה חקיקה נפרדת בשל החשיבות של הדבר, מדובר במשאבי טבע של המדינה, במספר תאגידים לא גדול, תאגידים מאוד גדולים וחזקים שיודעים לעמוד על שלהם, הם פועלים לעיתים בשיטות שלא מקובלות עלינו, אנחנו מבקשים שתסייעו לנו לגבות את המיסים האלה בצורה יותר מהירה ויותר נכונה".

עוד הוסיפה המשנה לרשות המיסים כי "הנושא של תשלום מס במחלקות נמצא בחוק ההסדרים, רק שבדין הכללי הוא הרבה יותר מצומצם על מי הוא יחול וזה לא על כל המס שלא שולם, אלא גבייה של 30% בלבד של תיקים יותר גדולים, שיש מחלוקות מס מאוד גבוהות, של 20 מיליון ש"ח".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

בנוסף, חברי הכנסת שהשתתפו בדיון מתחו גם ביקורת על הגדלת התקופה שבמהלכה יכול פקיד שומה לאשר את השומה העצמית שהגיש בעל זכות נפט או להוציא לו שומה מ-12 חודשים לארבע שנים מתום שנת המס, וציינו כי הדבר לא מתיישב עם תכלית החוק שהוכרזה על-ידי הרשות, שהיא תשלום מהיר יותר של התאגידים לקרן העושר.

סביון: "לגבי ששינסקי 2 שזה המשאבי טבע שזה לא גז ונפט, זה ארבע שנים, לגבי ששינסקי 1 קבעו שזה שנה אחת, ואנחנו אנחנו מבקשים להגדיל את משך הזמן. שתאגידים מסוימים עושים תכנוני מס, היכולת שלנו להבין מה המהלך הכולל, היא לעיתים רק לאחר מספר שנים, לכן תוספת הזמן דרושה כדי שנוכל להתמודד טוב יותר מול תכנונים מהצד השני, כך שכנראה החלטה תהיה נכונה יותר, גם אם היא תיקח זמן רב יותר, היכולת שלנו לתת שומת אמת תהיה טובה יותר. הרצון בתמונה הכוללת של החוק, הוא שהחברות יביאו פחות לתכנוני מס אגרסיביים, ודיווחים על היטלים הקרובים יותר למציאות ובכך בעצם נעלה את הגבייה".

ח"כ ולדימיר בליאק: "אולי במקום להאריך לארבע שנים, הנכון הוא לקצר את משך הזמן לשנתיים בשני המסלולים? הרי המטרה שלנו היא להגדיל את הגבייה בלי להמתין שנים".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

רון תומר, התאחדות התעשיינים בישראל: "אתם פותחים דלת לאפשרות שהגוף שקובע את השומה הוא הגוף המבצע לפני שיש החלטה סופית. נכון שזה רק רווחי גז ורק לחברות האלה, אבל מפה אתה קובע נורמה שיצוטטו אותם בדברים אחרים. מילא אם היה פה אישיו, אמרה גם מירי סביון, אין לנו מחלוקות גדולות גם היום. אני לא מכיר בעיות גדולות מששינסקי 1, ששינסקי 2 חל מ-2016, רק לאחרונה רשות המיסים הגיבה על השומות מ-2016, 2017. אין פה פער על חברה שמסרבת לשלם. אתם מייצרים משהו בפתרון נורא, שפותר בעיה שלא קיימת.

"דבר נוסף הוא גם שהמדינה תצטרף להחזיק כסף פלוס 4% פלוס הצמדה, למקרה שהיא תפסיד בתביעה, זה חושף את המדינה לעשרות מיליוני שקלים שלא מתוקצבים בשום מקום. בנוסף, אומרים הכסף קודם יגיע לידי המדינה, שקרן העושר תעשה דברים טובים, אבל הכסף מסבירים לנו, ייכנס בתקופה שעד להערכת בית המשפט, לקרן זמנית, אולי יעשה קצת ריבית, אבל יהיה חשוף לריבית הרבה יותר גבוה. המדינה אומרת - לא לי אבל גם לא לך. אני חש שיש פה רצון להתעמר בנישום, גם אם הנישום חזק. אתם רוצים לקחת את הכסף מהחברות ועדיין לא גביתם את 2018, בואו תעשו את השומות מהר, זה צעד דרקוני. לבסוף, גם אם תחליטו לעשות את שלא יעשה, אני מבקש שזה יחול משנת המס 2022".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

לינור דויטש, מנכ"ל לובי 99: "אני רוצה לברך על הצעת החוק, אנחנו מלווים אותה עוד מהכנסת הקודמת. היו"ר הבהיר היטב שיש פה ייחודיות על החוק הזה, שמדובר על חוק משאבי הטבע, יש פה צורך אמיתי שנובע מבעיות גבייה ענקיות מול מספר חברות ענק. רשות המיסים נמנעת מלתת מספרים, מדובר בכיל, שברון, נובל אנרגי, תמר פטרולים, 8-7 חברות, צריך חוק ייחודי כדי לטפל בבעיה שנוצרה. לכיל יש מחלוקת מס של 200 מיליון דולר שלא שולמו מ-2016, לגבי חברות הגז אנחנו משערים שמדובר במחלקות של מאות מיליונים, אנחנו לא יודעים אותו כי רשות המיסים שומרת הכל בסוד. יש פה משאב ציבורי, לכן ראוי שיהיה דיווח מה הציבור מקבל ממנו. כל מדינות המערב מודעות לכך שמדובר בתחום הנוטה לבעיה, לכן טורחות לפרסם שכל שקל שעובר לממשלה יהיה מפורסם. בנוסף יש פער אדיר בין התחזיות על הסכומים לבין התשלום בפועל. אין שום דבר על מה הציבור מקבל ומה לא, לכן ביקשנו שיהיה דיווח שנתי לוועדת הכספים. שבכל שנה תגיד הרשות כמה כסף נכנס, מה הפער בין התחזיות ומה הסיבות לפער". גם אנחנו לא מבינים את ההיגיון בהארכת השומה משנה לארבע, אם רוצים את הכסף מוקדם".

ליעמי ויסמן, מנכ"ל תמר פטרוליום: "אנחנו מחזיקים ב-16.75 ממאגר תמר, אנחנו חברה ציבורית, מוחזקים ע"י הציבור, הרוב ע"י גופים מוסדיים. יחד איתנו עוד 5 שותפים במאגר תמר, 3 חברות ציבוריות. אין שום היגיון בחוק הזה, בגלל שאנחנו חברות ציבוריות אנחנו מדווחים כמה אנחנו משלמים וכמה אנחנו חושבים שנשלם, הכל פומבי, המספרים מדווחים בבורסה - 254 מיליון דולר תחזית ב-2021, 318 - ב-2022. תמר התחילה לשלם מקדמות בסוף 2020, הגענו ליעד, לכן הסכומים ששילמנו עד היום נמוכים - עד כה שילמנו עשרות מיליוני דולרים בודדים, קדימה הם יתחילו לגדול משמעותית. לתמר ולוויתן יש עוד הרבה שנים עד שישלמו, לפי חוק. יש לנו דיונים במחלוקת מסוימת, אני לא יכול לדווח על ההיקפים, זה מידע פנים. לא מדובר בסכומים מאוד משמעותיים ברמה שאמורה להשפיע דרמטית, אין לנו שום אינטרס לא לשלם את המס הנכון והראוי, אם נגיע למחלוקת ונלך לביהמ"ש, נשלם ריבית מאוד יקרה של 4% לשנה, זו ריבית יקרה וכסף שאני ארתק".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

יניב שקל, איגוד חברות הנפט: "אנחנו חושבים שהתוצאה המתבקשת כאן, דווקא בגלל שכל זה תקדים לחוק ההסדרים, התוצאה המתבקשת היא להמתין חודש, לתקדים למשק בחוק ההסדרים. יש סה"כ ארבעה מאגרי גז שהפיקו או צפויים להפיק, יש הליך 1 שנוי במחלוקת שנשאר בבית משפט, כל השאר נפתרו בפשרות, אנחנו מציינים גם את תכנוני המס, אין פסק דין שנישומים הפסידו בו, או החלטה שעשינו משהו אגרסיבי. המחלוקת היחידה שקיימת, ואנחנו מדברים על שנים ללא היטלי תשלום, וגם אם נגרור קדימה, אנחנו מדברים על פחות מ-100 מיליון דולר. בשנת 2021, אנחנו צפויים לשלם שומות של למעלה מ-200 מיליון דולר. הפערים בתחזיות הם בגלל שחישבו מחירים אחרים של גז, שירדו בעולם. המחלוקת היא של מאגר תמר, כל שאר המחלוקות הסתיימו בפשרה. זה ההליך היחיד שקיים. אין לנו אינטרס לעכב תשלומים, ושמדברים על חישובי מס אגרסיביים, יותר קל לרשות להתחיל אתנו מאשר להתחיל על 30% על כולם, להתחיל עם חברות הגז ואז להמשיך לשאר. אומרים לנו לשלם מס מוקדם יותר ומהצד השני, הם רוצים להאריך לעצמם את התקופה. המטרה שלנו לסיים כמה שיותר מהר את הליכי השומה, ולדון עם הרשויות בפשרות, והחוק עושה ההפך".

"דבר נוסף, המהלך הזה ירחיק את הליכי הגביה בהסכמה, הולכים להקים קרן לא לגעת כדי לשמור את הכסף הזה, כי הם יודעים שלא בהכרח הוא יגבה, ולכן הוא הולך לעמוד בצד. ברגע שהרשות גבתה את הכסף -100 אחוז, אין לי אינטרס להגיע לפשרה. כיום לכולם יש אינטרס להגיע לפשרה. ברגע שיגבו 100 אחוז, היא כבר עמדה ביעדי הגבייה, אין להם אינטרס להחזיר, והכסף באותה קרן לא לגעת".

בהמשך הדיון ציין שקל כי הפער במחלוקת, בתיקים הקשורים לשותפות תמר, "עבור כל תקופת השנים 13 עד 18, המחלוקות של המס ינועו בין 80 ל-130 מיליון דולר".

סביון השיבה לדברים: "לגבי דיונים שהתקיימו, בהיטלים שגבינו עד כה בגז ובנפט, בחלק ניכר מבין השומות שהחברות דיווחו למה שגבינו בפועל, היו בפערים משמעותיים. לגבי הנושא של הימשכות ההליכים, חשוב להבין שבכל מקרה מבחינת האינטרס של הרשות יש לנו עניין שמחלוקות יתבררו במהירות הגדולה ביותר, לעיתים אנחנו ממתינים לקבלת חומר מהצדדים וזה גורם לעיכובים, בתיקוני החקיקה אנחנו מבקשים מהגופים להגיש דוחות כספים נפרדים לגבי כל אחד מהמיזמים, זה יסייע בכך".

לעניין חשש להעדר עין האובייקטיבית נוספת שבוחנת את השומה, והשארת כל המשקל בידי רשות המיסים השיבה סביון: "לפני שצווים יוצאים לביהמ"ש, זה לא נגמר אצל פקיד השומה, מנהל המשרד עובר על הדברים, תחתיו מפקח וסגן שנחשפים, והמנהל עצמו מעורב בתיק, יש לנו מחלקה משפטית ומקצועית שמלווים את התהליך לאורך כל הדרך, יש בקרה פנימית מאוד חזקה. בשיעור גבוה אנחנו גובים חלק ניכר מהמס. בשונה מהמצב פה היום, שהכסף כולו אצל הצד השני, והמדינה מחכה לחלק שלה".

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

שלומית ארליך מצוות הייעוץ המשפטי לוועדה: "כמה הליכי תיקי שומה מתנהלים, ממה שעלה פה, הכל מסתיים בפשרה ואחד הלך לבית משפט, ולכן את משנה את ברירת המחדל? במצב הזה, השינוי לא יביא לך איזו תועלת, חלק מהתיקים נסגרים בפשרה, ופרק הזמן נתון בידיים שלכם, אז למה נדרש התיקון?"

סביון: "התיקון בכללותו כולל עוד כמה סעיפים, שמכולם יחד, הצפייה שלנו היא לא רק הגבייה של המס במחלוקת, אנחנו מצפים שהשינוי הזה יוביל לשינוי התנהגות. לא הכל נסגר בפשרה, מדובר בחוק ייעודי שנוגע למספר קטן של גופים ומספר מאוד קטן של תיקים, אז העובדה שכן הגענו לבתי משפט משמעותית, ויש חלק צעיר יותר בשישינסקי, ששם אולי נגיע מהר יותר לבתי משפט, לכן אנחנו רוצים למנוע את המצב הזה. מדובר בגופים גדולים עם יכולות וכדי שההליכים יתקיימו בצורה נכונה, יש לעשות התאמות לשיווי המשקל, בין היכולות שלהם להתמודד לבין היכולות של המדינה".

ארליך: "צריך להבין מה התכליות של התיקון, אם התיקון יביא לזה שכל ההליך יקרה במהירות כנראה שלא, כי אתם מבקשים הארכה של 4 שנים לעניין התקופה, אם זה יעילות וזה רק תיק 1 שמתנהל, אז גם אז לא ברורה התכלית של החוק".

סביון: "התכלית שבמקרים שנחוץ, נראה שינוי התנהגות שנראה דיווחים יותר נכונים מלכתחילה, והלוואי שלא נצטרך בכלל להשתמש בתיקון החקיקה שאנחנו מביאים לכאן. אנחנו מקווים שאותם תאגידים שנוקטים עמדות קיצוניות מאוד, בעקבות התיקון הזה לא יהיה להם כדאי לנקוט עמדות כשמלכתחילה הסיכוי שלהם להצליח ולעמוד בבית משפט הוא אפסי. כך שינהלו איתנו רק דיונים שצריכים להתנהל".

אריאל פונדק, לשכת רואי החשבון: "החברות שבהן מדובר הן חברות ציבוריות שחייבות דין וחשבון לציבור ויש שם דירקטוריונים מאוד שמרניים, הם לא יתנו יד לתביעת סרק שתוביל לריבית של 4%, זה לא יקרה. המחיר של הכסף הזה גבוה מאוד, בואו לא נשכח רשות המיסים היא גוף מעוניין פה, זה שני צדדים. צריך גוף ניטרלי וזה בית המשפט".


[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

בתום הפסקה ולבקשת חברי הוועדה, הציגה המשנה למנהל רשות המיסים את נתונים לעניין תאגידי משאבי הטבע: "לגבי מספר המשלמים, סה"כ בששינסקי 1 - היטלי גז ונפט, יש 16 מיזמים, שיש בהם 28 בעלי זכויות - שזה שותפים, לא כל המיזמים נראה שיגיעו לתשלום של ההיטל, אז מתוך המיזמים האלה יש 5 מיזמים או שכבר שילמו או שצפויים לשלם לנו היטלים, בהם 13 שותפים, שהם ישלמו את ההיטל בפועל. עד עכשיו יש 2 מיזמים ששילמו ומשלמים את ההיטלים האלה, יש להם 9 שותפים ועוד 15 מקבלי תשלום נגזר, שגם הם משלמים היטל רווחי יתר. לגבי ששינסקי 2 יש לנו 5 חברות שקיבלו את הזיכיון.

לגבי מחלוקות מס, בשל נושא הסודיות, אנחנו לא יכולים לפרט באיזה תיק ואילו מחלוקות - השתדלנו כן לתת תמונה, אנחנו מתנהלים מול המיזמים הרלוונטיים, שהשחקנים במגרש, קדימה ואחורה, חלקם ממש עתידיים, זה 5 מיזמים, לגבי מחלוקות מס - ברוב התיקים וברוב השנים, נוהלו או מנוהלות מחלוקות מס, זה אומר שזה אירוע שקורה בתדירות מאוד גבוה סביב נושא ההיטלים. דבר נוסף, בכמה שנים מול כמה מיזמים הגענו לשלב של הוצאת צווים והגשת ערעורים, זה לא הגיע לפסק דין שפורסם, כי גם במקרים שהגיעו לשם, הושגה פשרה, או שקיבלה תוקף של בית משפט או שלא, לכן לא היה פסק דין בעד או נגד רשות המיסים. חשוב להבין שחלק גדול מהתיקים האלה מגיעים למחלוקות ולדיונים ויש פערים. מתוך חמישה מיזמים שציינתי, שניים כבר נמצאים בבית משפט, וכנראה שבשבועות הבאים יהיו עוד. נכון שאין פסיקות עד עכשיו, אבל חשוב להבהיר שכל הדיון הזה הוא סביב משהו שקורה.

לגבי מס במחלוקת, לגבי המס העתידי, שמעתם את התאגידים, אני לא יכולה להתייחס אבל הסכומים שהם הציגו משמעותיים. לגבי העבר, מתוך המס שנגבה וכבר חלוט, יותר מ-20 אחוז נובע מהפרשים בין השומה העצמית למה שנקבע בסוף, לא מדובר על שברירי אחוזים אלא על סכומים משמעותיים, שיש רלוונטיות לגבי המועד שיגיעו לקופת המדינה.

לעניין הבינלאומי - בחלק ממדינות ה-oecd, קיימים הסדרים של גביית מס במחלקות לפני פסיקת בית משפט".

יוסי ניסים, מאגף החשב הכללי התייחס לכספים שיועברו לקרן הייעודית, עד להחלטה סופית בעניינם, במסגרת החוק המוצע: "הוקמה כבר ועדה משותפת בין החשכ"ל לרשות המיסים ליצירת שיח משותף. התכנון הוא שנקבל תחזיות לגבי תאריכי כניסת ויציאת הכספים, יותר מ-3 שנים או פחות, כמה מהכסף צריך להיות נזיל ובהתאם לסיכון גם ניצור את המנגנון היעיל ביותר כדי להשקיע את הכספים. הרווחים בקרן הביניים יועברו לקרן הסופית".

בתום הדיון הוקרא נוסח החוק והוצפו ההערות השונות שעלו במהלך הדיון, ורשות המיסים התבקשה להציע תיקונים נקודתיים במקומות הנדרשים.

יו"ר הוועדה, ח"כ קושניר סיכם את הדיון: "יש כמה נושאים שבמחלוקת, ונרצה לקבל עליהם תשובות לפני הצבעה על הסתייגויות והחוק עצמו. נתכנס ביום ראשון או שני לשם כך".

תאריך:  11/08/2021   |   עודכן:  11/08/2021
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אביר קארה / Abir  kara   אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון טל / Alon  Tal   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov   אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי לסקי / Gaby  Lasky   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   חיים ביטון / Haim Biton   חיים כץ / Haim Katz   יאיר גולן / Yair Golan   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon   יוסף שיין / Shain Yossi   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   יצחק תשובה   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור מגן תלם / Limor Magen Telem   מאזן גנאים / Mazen  Ghanem   מאי גולן / May  Golan   מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה (מוסי) רז / Mossi Raz   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   ניר אורבך / Nir  Orbach   נירה שפק / Nira  Shpak   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סימון דוידסון / Simon Davidson   סלאלחה עלי / Salalha Ali   סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   פטין מולא / Patin  Mula   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמחה רוטמן / Simcha  Rothman   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחלוקת מיסוי במאות מיליוני דולרים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שיודע לשאול
12/08/21 13:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
סך ההיטלים שניגבו על-ידי רשות המיסים לפי חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע, הסתכמו ל-741 מיליון ש"ח. סכום זה הינו נמוך מהרף הנדרש להפעלת "קרן העושר" - מיליארד שקל, וצפוי להגיע לכך רק במהלך שנת 2022. לפייכך צפויה הפעלת הקרן להידחות פעם נוספת, לאחר מספר דחיות, בשל בשל הכנסות נמוכות מהצפוי מחלק מהמאגרים בשנים קודמות.
05/07/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
מאיר הדר, חקלאי ממושב בת-שלמה, תובע 415,000 שקל מחברת נובל אנרג'י. הדר טוען, כי מטע עצי המשמש שבבעלותו נפגע מאבק כבד ומתמשך שנחת עליו, בשל העבודות שביצעה נובל אנרג'י בשנת 2019 להנחת צינור גז משדה "לוויתן".
15/06/2021  |  יצחק דנון  |   חדשות
שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, אסתר שטמר, דחתה (יום ד', 8.6.21) בקשה לאישור תביעה ייצוגית ב-2.5 מיליארד שקל, בטענה שבעלות מאגר הגז הטבעי "תמר" גובות מחיר מופקע מחברת החשמל. שטמר קבעה, כי לא הוכחה הטענה שמדובר במחיר מופקע, ובכל מקרה - המעורבות הניכרת של המאסדרים בתחום הגז הטבעי מפחיתה את המקום להתערבות שיפוטית.
08/06/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, הודיעה לחברות דלק ונובל אנרג'י כי סעיף הבלעדיות בהסכם שנחתם לפני כמעט שנתיים בינן לבין חברת החשמל, היה הפרה של מתווה הגז.
08/06/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
חברת נמל חיפה טוענת, כי חברת נובל אנרג'י וסוכני האונייה הפועלים מטעמה (קוראל שירותי ים וגולד ליין ספנות) חייבים לה 77.4 מיליון שקל - אגרות נמל בגין פריקת מטענים באסדת הקידוח של שדה הגז הטבעי לוויתן. לטענת הנמל, למרות שהמטענים לא נפרקו בשטחו, הוא זכאי לקבל את האגרות ולכן הוא תובע סכום זה.
31/05/2021  |  יצחק דנון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   גז טבעי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   כנסת 24  /  מי ומי  
קבוצת דלק השיגה ברבעון רווח 279 מלש"ח  /  מירב ארד
דלק קידוחים רשמה רווח נקי של 115 מיליון דולר  /  מירב ארד
תשובה מוכר את תמר בכמיליארד דולר  /  מירב ארד
לבנון וישראל: שוב מו"מ   /  אדי כהן
מצרים ויוון נגד טורקיה  /  גליה לינדנשטראוס, אופיר וינטר
הקרן לתשתיות העתיד  /  דורי מור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il