הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ממליצה להגדיר באופן ברור את שעות העבודה
והמנוחה של נהגי רכב כבד. אסדרה שכזו קיימת בכל המדינות המערביות, אך קיימים הבדלים קלים בהגדרת מסגרות הזמן ובקביעת שעות העבודה ושעות המנוחה.
עייפות היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים המשפיעים על תאונות דרכים מצד נהגי רכב כבד כגון אוטובוסים ומשאיות, שלעיתים נוהגים בשעות לא שגרתיות. תאונות שכאלה בדרך כלל קורות במסעות ארוכים על כבישים מונוטוניים בשעות הלילה המאוחרות או בשעות הצהריים.
עייפות בנהיגה והפסקות כפתרון
במסמך מיוחד שחיברה הרלב"ד, נכתב כי מחקרים שונים מראים כי עייפות (Fatigue) היא גורם משמעותי ב-20% מהתאונות במעורבות רכב כבד. שלושת הגורמים העיקריים לעייפות הם אורך יום עבודה, משך זמן הפסקה בין משמרות, ודפוס עבודה-מנוחה במהלך יום של 24 שעות.
מכיוון שביצועים מדרדרים ככל שזמן ביצוע משימה מתמשך, ומשתפרים עם הגדלת שעות שינה, אסדרה של נהיגה במטרה להפחית עייפות צריכה לכלול הגבלת שעות נהיגה וחיוב שעות מנוחה. לכן, רוב המדינות מגבילות את סך השעות המותר לנהיגה רציפה ואת מינימום שעות השינה הדרושות בין משמרות נהיגה על רכב כבד.
למרות שמערך הכללים השלם בדרך כלל די מסובך, התבחינים המרכזיים הם הגבלת שעות נהיגה רציפה וזמני המנוחה בין נסיעות. למשל, החוק בארה"ב מאז 2011 קובע מקסימום של 11 שעות נהיגה במשמרת עם מינימום של 10 שעות מנוחה בין משמרות נהיגה, והפסקה של לפחות 30 דקות בכל שמונה שעות נהיגה. מדינות האיחוד האירופי משתמשות בתבחינים שונים - מאחר שנתונים אמפיריים על עייפות ובטיחות עדיין אינם שלמים בהקשר לכל הגורמים הרלוונטיים, מגבלות על נהיגה בעייפות הן פשרה בין שדולת נהגי המשאיות לבין קהילת הבטיחות.
לפי מומחי שינה, האמצעי מספר אחת למניעת עייפות הוא תכנון קפדני של שינה ומשימות נהיגה, כגון הימנעות מנסיעת לילה והתחלת נסיעה מוקדם בבוקר.
מחקרים שונים העוסקים בניהול סיכונים שבעבודת משמרות מצביעים על התרומה של מנוחות קצרות (לא פחות מ-15 דקות) ותכופות להפחתת הסיכון לתאונה במקום העבודה. ביחס להשפעת אורך המנוחה על תוצאות בטיחות, מחקר מטא-אנליזה של 12 מחקרים בנושא מצביע על כך שתנומות קצרות של 20-10 דקות מועילות יותר בהפחתת הסיכונים כתוצאה מעייפות מאשר תנומות ארוכות יותר. הסיבה לכך היא שתנומות ארוכות מ-20 דקות יכולות להוביל לכניסה לשינה עמוקה והתעוררות מוקדמת משינה עמוקה גורמת לאינרציית שינה - מצב פיזיולוגי של תפקוד קוגניטיבי ומוטורי-חושי ירוד שמתרחש בתהליך ההתעוררות ועלול להימשך מספר שעות.
עם זאת, חלק מהמחקרים מצביעים על כך ששתי הפסקות של עד 30 דקות במהלך נסיעה של 10 שעות מספיקות להפחתת הסיכון לתאונה וכי להפסקות נוספות מעל לכך אין השפעה משמעותית בהפחתת יחס הסיכונים למעורבות בתאונה, מה שמערער על הערך שבהפסקות תכופות.