בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
במחקר שבדק את הנוגדנים לקורונה בגופם של 2,500 נבדקים בבלגיה נמצא כי אצל הנבדקים שקיבלו שתי מנות חיסון של מודרנה נמצאה כמות יותר מכפולה של נוגדנים מאצל הנבדקים שחוסנו במנות חיסון מתוצרת פייזר
החיסון נגד קורונה מתוצרת חברת מודרנה מייצר נוגדנים בכמות גדולה פי שניים מן הכמות שמיוצרת בגופם של המחוסנים בחיסון מתוצרת חברת פייזר. כך קובע מחקר שהשווה בין שני החיסונים. רוב אזרחי ישראל מחוסנים בחיסון מתוצרת פייזר.
באתר בלומברג דווח כי במחקר השתתפו 2,500 עובדים בבית חולים בלגי גדול שמעולם לא נדבקו בקורונה ושקיבלו שתי מנות חיסון - חלק קיבלו חיסון מתוצרת מודרנה וחלק קיבלו חיסון מתוצרת פייזר.
המחקר מצא כי בגופם של הנבדקים שחוסנו בשתי מנות החיסון מתוצרת מודרנה נמצאו בממוצע 2,881 יחידות נוגדנים למילימטר. בגופם של הנבדקים מן הקבוצה השנייה, שקיבלו שתי מנות חיסון מתוצרת פייזר נמצאו 1,108 יחידות נוגדנים למילימטר.
המחקר מציע מספר הסברים אפשריים להבדל בכמות הנוגדנים בין הנבדקים ובין החיסונים. בין היתר הוא מציין את הזמן הארוך יותר שנדרש בין מתן המנה הראשונה של מודרנה לבין מתן המנה השנייה, אשר עומד על ארבעה שבועות, בהשוואה לשלושה שבועות בחיסון מתוצרת פייזר. עוד נטען על-ידי החוקרים כי בחיסון מתוצרת מודרנה קיים ריכוז גבוה יותר של אחד מן הרכיבים האקטיביים שנמצאים בשני החיסונים.
מערכת החינוך צפויה להיפתח ללא הגבלות משמעותיות ועם כ-91 אלף תלמידים בבידוד, 35 אלף מהם מאומתי קורונה ▪ שרת החינוך: אחרי שנה וחצי מורכבות אסור היה לנו להשאיר את הילדים מאחור. אנחנו בודקים מעל מיליון תלמידים במדינת ישראל. המשמעות היא שנזהה מאומתים שאילולא הפתיחה ב-1 בספטמבר הם היו ממשיכים להסתובב בקהילה (כמיליון תלמידים נבדקים בבדיקות אנטיגן מהירות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
ארה"ב חייבת לתת לעצמה תשובה ברורה: האם היעד של הגבלות הקורונה הוא בלתי מציאותי - להגיע לאפס הדבקות - או להוריד למינימום את התחלואה הקשה (לא מקשה אחת [צילום: ג'ף צ'יו, AP])
מתניהו אנגלמן מאשש את מה שכולנו ידענו או הרגשנו בזמן אמת: הניהול הסוליסטי של נתניהו, חוסר האמון במנהיגות, אכיפת הבידוד שלא הייתה, העדר הפקת לקחים, הלימוד מרחוק שנכשל, ההימנעות מהכנות לשעת חירום ▪ דווקא בשל כך המחדלים של נתניהו וממשלותיו חמורים עוד יותר: הדברים היו גלויים לעין כל, והם לא פתרו אותם. המחיר היה בחיי אדם ובנזק כבד למשק (אחריות מיניסטריאלית ואישית [צילום: פלאש 90])
הבדיקות והאכיפה בירושלים ובני ברק לא תאמו את חומרת ההתפרצות בהן ▪ איזורים בהם החמירה התחלואה לא הוכרזו כמוגבלים; הוועדה בראשות נתניהו כלל לא התכנסה בחודשיים בהם גאתה ההידבקות (בני ברק. כפליים מהממוצע הארצי [צילום: גילי יערי, פלאש 90])
ליקויים במתן ההלוואות בערבות מדינה: התהליך היה ממושך, הרוב המכריע של הבקשות אושרו רק בבדיקה חוזרת, חלק מן הכסף לא שימש למטרתו המוצהרת (אין גמישות מספקת [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90])
הנתונים על האוכלוסייה הפגיעה ביותר לקורונה אינם חד-משמעיים ומחלוקת בין משרדי הרווחה והשוויון החברתי מנעה יצירת מאגר מידע אחיד (לא קבעו סדרי עדיפויות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
התמותה בספטמבר-אוקטובר אשתקד הייתה גבוהה ב-22%-26% מאשר בשנה הקודמת ▪ מערכת האשפוז נכנסה למגיפה בלא יתרות ותוך עומסים כבדים - אשר חייבו להפסיק טיפולים רגילים (מחלקת קורונה בבית החולים בילינסון [צילום: יוסי אלוני, פלאש 90])
שיעור הבדיקות החיוביות במגזר החרדי ממשיך להיות גבוה במיוחד גם בסוף השנה הראשונה של המגיפה ▪ ההמתנה לבדיקות הייתה ארוכה ב-50% מן הזמן שנקבע במכרז; במעבדות נוצרו צווארי בקבוק - או מחסור בעבודה (דגימות ללא תיעוד [צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90])
הזמן לפתיחת חקירה מאז איתור החולים היה גבוה בהרבה מכפי שנקבע ▪ 4,500 חולים סירבו לשתף פעולה; חקירה נפתחה נגד אחד בלבד ▪ רק הורדת מספר המגעים שיש לאתר הובילה לכך שהחקירות עמדו בו (תוצאות באיחור [צילום: דוד כהן, פלאש 90])
נתניהו קיבל לבדו החלטות מרכזיות, לא עקב אחרי מימושן, החליט על תרחיש מחמיר ולא בדק את השלכותיו ▪ המל"ל הפך לגוף אופרטיבי, בעוד הממשלה לא עבדה במתכונת חירום ▪ אי-כינוס קבינט הקורונה ביולי-אוגוסט 2020 תרם לצורך בסגר בספטמבר ▪ היציאה מהגל הראשון הייתה מהירה מדי ולא הופקו לקחים בין שני הגלים (לא הביא לממשלה [צילום: לע"מ])
מענה לקוי של הביטוח הלאומי לפונים אליו בשיא המשבר ▪ צמצום בהכשרות המקצועיות דווקא אל מול הגאות באבטלה ▪ הביטוח הלאומי שילם דמי אבטלה של 923 מיליון שקל למי שאינם זכאים לכך (שירות התעסוקה בירושלים, יולי 2020)
ההסברה נוהלה באלתור ובניגוד לתוכנית לשעת חירום שתורגלה ב-2018 ▪ רוב ההסברה הוטלה על משרד הבריאות, שלא היה ערוך למשימה ▪ משרות מרכזיות במטה ההסברה במשרד רה"מ לא היו מאוישות והוא נדחק לשוליים (פחות משלוש בסולם של עשר [צילום: פלאש 90])
אין תיעוד על האופן בו נקבעו היקף התוכנית וסעיפיה ▪ למרות נוהל שהוצא בשנת 2018, משרד האוצר לא השלים את היערכותו למגיפות (כץ. המשרד לא היה ערוך [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת])
ההתנהלות התקציבית במשבר הקורונה / משרד מבקר המדינה
הבעיות שהתגלו במהלך הקורונה נחשפו כבר בתרגילי החירום השנתיים מאז 2016 ▪ 80%-55% לא התחברו אשתקד לאתרים של ספקי התוכן ▪ הכשלים עלולים להגדיל את הפערים החברתיים הקיימים ממילא (אין מספיק מחשבים [צילום: טד וורן, AP])
הוראה ולמידה מרחוק במשבר הקורונה / משרד מבקר המדינה
בניגוד לצה"ל, בו כידוע כל דבר מתחלק לשלושה חלקים, את דוח מבקר המדינה על ההתמודדות עם הקורונה ניתן לחלק לשניים בלבד: מה שכולנו ידענו ומה שכולנו הרגשנו. הדבר כמובן לא מפחית בכהוא זה את חשיבות עבודתם של מתניהו אנגלמן וצוות משרדו - הראויים לכל שבח על ביצועה המקיף בעיצומה של המגיפה - שכן יש משמעות לכך שהדברים נאמרים בצורה מוסמכת וממוסמכת. אבל העובדה שהדברים בגדול היו ידועים, רק מעצימים עוד יותר את עוצמת המחדל והכשלונות של בנימין נתניהו ושתי ממשלותיו.
הטיפול בהתפרצויות הקורונה הקשות בירושלים ובבני ברק בשנה שעברה היה חלקי בלבד, עם מחסור בנתונים על חולים מאומתים ואכיפה שלא עמדה ביחס להתפרצויות המגיפה. כך מגלה (יום ג', 31.8.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח שלו על ההתמודדות עם הקורונה.
הרגולטורים הפיננסיים נערכו במהירות הן למתן סיוע למשק והן לשמירה על חוסנו במשבר הקורונה. הם פעלו להתאמת השירותים הפיננסיים הניתנים לציבור, הרחיבו את היצע האשראי ופעלו לניטור הסיכונים הנשקפים לפעילות הפיננסית במשק. עם זאת, נמצאו ליקויים בשיתוף הפעולה בין הגורמים הרלוונטיים, בטיפול בחשיפה הגבוהה של הגופים המוסדיים לנגזרים בחו"ל, בהגדרת קריטריונים מדידים למתן הלוואות ובהגדרת זמני הטיפול בבקשות להעמדת הלוואות במסגרתן. כך אומר (יום ג', 31.8.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח שלו על ההתמודדות עם הקורונה.
למרות שהקשישים היו ונותרו הקבוצה בעלת הסיכון הגבוה ביותר ללקות בקורונה, הטיפול בהם במהלך המגיפה היה רצוף בעיות וכשלים - החל מהעדר מידע מדויק לגבי מספרם, וכלה במחסור באמצעים דיגיטליים שיאפשרו להם לעמוד בקשר עם בני משפחותיהם. כך אומר (יום ג', 31.8.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח שלו על ההתמודדות עם הקורונה.
הבעיה המרכזית בטיפול חולי הקורונה המצויים במצב קשה היא העדר מחסור ברופאים, באחיות ובכוח אדם סיעודי המתאימים לטיפול בחולים אלה. כך קובע (יום ג', 31.8.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח שלו על ההתמודדות עם הקורונה.
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
הנשיא לשעבר הוסיף: איש לא הטיל ספק בכך שהמחוקקים האמריקנים יאשרו "עזרה" לכנופייה של ניאו נאצים. זו הייתה הצבעה של ממזרים אמריקנים צוהלים על: המשך מלחמת האזרחים של העם המפולג של ארצ...