ראש מכון 'צומת' להלכה וטכנולוגיה, הרב מנחם פרל, מגיב (יום ג', 26.10.21) לרעיון שהעלה ראש עיריית תל אביב
רון חולדאי, להפעיל את הרכבת הקלה בשבת מאחר שלדבריו היא "כמו מעלית שבת אופקית". דבריו של חולדאי קיבלו כותרת ראשית בידיעות אחרונות למרות שהסמכות להחליט בעניין אינה שלו אלא של הממשלה.
הרב פרל הפריך את דברי חולדאי והסביר כי "קיים הבדל בין מעלית שבת לרכבת, בין אנכי לאופקי". לדבריו, המעלית משאירה את האדם באותו מקום מבחינה גאוגרפית, וזו אחת מהלכות שבת - 'אל ייצא איש ממקומו'. ברכבת, לעומת זאת, האדם עובר ממקום אחד למקום אחר מבחינה גאוגרפית.
כמו-כן, הסביר, קיימות בעיות הלכתיות נוספות כגון תשלום על כרטיס הנסיעה שנאסר מאחר שמדובר באיסור "מקח וממכר", נושא הדפסת הכרטיס, יציאה מתחום שבת ועוד.
באשר לאפשרות שהעלה ראש העירייה לנסיעה באמצעות נהגים שאינם יהודים, אמר ראש מכון צומת: "זה לא רלוונטי. גוי של שבת הוא לא מילת קסם שאפשר להשתמש בה מתי שרוצים. הדבר נועד למקרי חולי ודברים דומים לכך, ולא לשגרה".
מעבר לכך, הרב פרל מוסיף כי ההתייחסות לנושא היא רחבה יותר מכדי לצמצם אותה לאיסור הלכתי זה או אחר. "יותר מאשר ישראל שמרו את השבת, השבת שמרה על ישראל. השבת היא הרבה מעבר למלאכות האסורות, וגם אם מצליחים לעקוף אותן ברמה ההלכתית, העיקרון בשבת הוא מנוחה. נסיעה בשבת היא לא מנוחה".
החשש להתנכלות לנסיעות שיופעלו בשבת קטן, ולא מהסיבה שייתכן שנסיעות אלה יופעלו באופן אוטומטי או בידי לא-יהודים. בניגוד לערים אחרות בהן עובר תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה (בת ים-פתח תקוה), בבני-ברק כל התוואי הוא מתחת לפני האדמה, ואינו נראה לעוברים ושבים.