בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
דרישה ממנדלבליט: הרחבת התחבורה בשבת - בחקיקה רגילה
בפנייה ליועץ המשפטי לממשלה, טוען ח"כ משה ארבל כי קיצור פרק הזמן להערות הציבור בתקנה שנועדה בין היתר לאפשר הרחבת התחבורה בשבת מנוגד להנחיית היועמ"ש ● לדבריו מאחר שאין מדובר בעניין ציבורי אלא בנושא במחלוקת ציבורית, על הליך החקיקה להתקיים בחקיקה ראשית
שרת התחבורה מבקשת לאפשר לגורמים פרטיים להסיע בכל ימות השבוע באופן שבו כל נוסע ישלם עבור נסיעתו, ובלבד שהזמנת ההסעה תיעשה באמצעים טכנולוגיים * מסמך השפעות אסדרה מתעלם מההיתכנות לפגיעה האפשרית בענפי מוניות השירות והתחבורה הציבורית
ח"כ משה ארבל (שס) פנה (יום ג', 30.11.21) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בבקשה להסביר, מדוע הוחלט על קיצור משך זמן ההפצה של תיקון לתקנות התעבורה שלדבריו יאפשר הרחבה של התחבורה הציבורית בשבת.
כפי שדווח אתמול לראשונה ב-News1, פרק הזמן להערות הציבור לחוק קוצר לשבועיים בלבד במטרה לעמוד ביעדי החלטת הממשלה בנושא. ארבל מלין על כך וכותב כי "תזכירים של דברי חקיקה ממשלתיים, בהם הצעות חוק ותקנות, מועלים לאחר החקיקה הממשלתי לשם קבלת הערות עליהם מן הציבור הרחב. פרסומם המוקדם של המסמכים ומתן האפשרות לציבור להגיב עליהם לפני קידומם לכדי נוסח רשמי נועד לקדם את השקיפות ולאפשר מעורבות ושיתופיות של הציבור בהליכי החקיקה וקביעת המריניות של הממשלה".
לדבריו, הפרסום לציבור מעוגן בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה מס' 2.3005: "טיפול בהצעות חוק ממשלתיות" הקובעת כי ככלל תזכיר יפורסם לציבור לצורך הערות לפחות ל-21 ימים אולם הדבר תלוי גם בהיקפו, מורכבותו וחשיבותו הציבורית. עוד נקבע בהנחיה: "קיצור...עלול לצמצם את יכולת המשרדים והציבור להעיר לתזכיר. לכן, יש להימנע ככל האפשר מקיצור פרק הזמן למתן הערות לתזכיר. ככל שהתזכיר ארוך ומורכב יותר או שהנושא חדשני, רגיש או מעורר מחלוקת ציבורית, כך יש לשקול היטב האם נכון לקצר את התקופה העומדת לרשות הציבור כדי להעיר ליוזמה ממשלתית. הסמכות לאשר קיצור פרק הזמן למשלוח הערות נתון לפי ההנחיה ליועץ המשפטי או למשנה לו האחראי על התחום".
הוא הסביר כי מדובר בנושא רגיש ובמחלוקת ציבורית המשנה הסדרים ראשונים: "אתמול פורסמה לציבור באתר החקיקה הממשלתי טיוטת תקנות התעבורה (תיקון), התשפ"ב-2021, שעניינה הפורמלי בהגדרת 'הסעה מיוחדת' - 'כך שניתן יהיה להזמין מראש באמצעות טכנולוגיה רכב ציבורי המשמש או מיועד לשמש שמונה נוסעים ויותר, נוסף על הנהג, על-ידי גורם אחד או יותר ויתאפשר תשלום מגורם אחד או יותר'. למעשח מטרת התקנות המוצהרת כפי שפורסמה גם בתקשורת וגם ע"י שרת התחבורה והבטיחות בדרכים היא לתת היתר רחב לראשונה בתולדות המדינה לתחבורה ציבורית בשבת. למרות ההשלכות מרחיקות הלכת של התקנות, רגישותן והמחלוקת הציבורית שהן עוררו ועוד צפויות לעורר. התקנות פורסמו להערות הציבור לתקופה של 14 ימים בלבד.
"לא ברור מדוע דווקא תקנות שיש בהן כדי לשנות סדרי בראשית, לשנות מהסדרי הסטטוס-קוו שליוו את המדינה מראשיתה ואין בהן דחיפות מיוחדת, וכן לקיצור של שליש מהזמן הרגיל לפרסום תזכירים לציבור", כתב.
לדברי ח"כ ארבל, ספק בעיניו אם ראוי לבצע שינוי כה מרחיק לכת בהסדרים הנוגעים ליחסי דת ומדינה שלא בהליך חקיקה שמאפשר קיום דיון ציבורי במליאת הכנסת ובוועדותיה ושמיעת עמדות הציבור ונבחריו כהלכה. ההסדרים בתקנות, אף אם כוסו באצטלה של תיקון טכני ושולי בתקנות התעבורה, מהווים הסדרים ראשוניים עקרוניים, ועליהם להיות מוסדרים בחקיקה ראשית. כאמור, אין כל דחיפות בתקנות המבוקשות ותחבורה ציבורית בשבת לא הותרה ככלל מאז הוקמה המדינה. הארכת משך התזכיר לתקופה המקובלת והבאת העניין בפני הכנסת לא תטיל נטל חריג על המדינה, אלא תאפשר גם לעמדות האופוזיציה והציבור להישמע ולהחלטות להתקבל לאחר דיון נאות ושמיעת עמדות נבחרי הציבור, נציגי ארגונים מהמגזר השלישי וכד'".
במכתבו, הוא דורש לקבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה בדבר מעמדם של ההסדרים המבוקשים והאם שינוי מהסדר הסטטוס-קון עולה כדי הסדר ראשוני שיש לקבעו בחקיקה ראשית.
יו"ר הוועדה ח"כ תומא סלימאן: "צריך להציל את תקווה ואת שלושת ילדיה. אני קוראת לשר הבינוי להגיע לוועדה ולשמוע את סיפורן של מסורבות הדיור" ▪ נציגת משרד הבינוי והשיכון: "יש לנו תוכנית סיוע לנפגעות אלימות והיא לא מספיקה אבל היא נותנת מענה מידי" ▪ נציג פורום הדיור הציבורי: "כולם יודעים שחסרות לפחות 50 אלף דירות בדיור הציבורי. לקחת מאישה את הדבר היחיד שיכול להגן עליה זאת אלימות" (עאידה תומא סלימאן [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת])
מתוכם, 89 דונם ייועדו לטובת הסדרת מתחם הרשב"י ▪ ועדת הפנים לא הצביעה על כך שהמתחם המיועד למלון, יוסט לכיוון מושב מירון, לטובת פיתוח שטחים פתוחים - לנוכח התנגדות יועמ"ש הוועדה ▪ ח"כ מלכיאלי מזהיר מפני גילוי קברים בשטח (שמורת הר מירון [צילום: הדס פרוש/פלאש 90])
הממשלה כבר שנתיים לא מוצאת דרך להעביר תקציב של 30 מיליון שקל שאושר וקיים ▪ בפריפריה התור בחלק מהמקצועות עומד על כשנה המתנה ואף יותר. חלק מהיחידות הפסיקו לקלוט ילדים חדשים לרשימות ההמתנה ▪ מחסור משמעותי בכוח אדם במקצועות הבריאות, שרק ילך ויחריף באופן משמעותי בעשור הקרוב (חונכות ילדים [צילום אילוסטרציה: פלאש 90])
עלות הנפגעים בתאונות דרכים עולים למדינה כל שנה כ-17 מיליארד ש"ח ▪ ח"כ יעקב אשר: "צריכים ד"ר פרייס בנושא התאונות שישמיע את קולו ברבים. צריך גוף עם אנשי מקצוע" ▪ ח"כ ביטון: "שבעה סמנכ"לים יש במשרד התחבורה, אולם איש לא אחראי על התחום"
הדיון בוועדת הכלכלה [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
כלים העשויים קלקר או נייר מצופה פלסטיק ימוסו בכל מקרה, ללא תלות בעובי. כלים שאינם מכילים פלסטיק לא ימוסו ▪ השרה זנדברג: המס יוביל לשינוי התנהגות בקרב הצרכנים, וכך נעצור את מגמת הגידול בצריכה הבזבזנית בכלים חד-פעמיים (ח"כ קושניר. הצו אושר בוועדה [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת])
כך חשפה המשטרה בדיוני ועדת הסמים בכנסת. עד כה: 74 אישפוזים, 4 נפטרים ▪ יו"ר הוועדה רם שפע: רבים מהנפגעים הם אוכלוסייה חלשה, שיש להתאמץ להעניק להם תמיכה וסיוע
ד"ר אלרעי פרייס: עד כה רק שני בני אדם מאומתים שהתגלו כנשאי זן האומיקרון בישראל ▪ הוסיפה: "היום יהיו נתונים ראשוניים לגבי יעילות החיסון" ▪ עד כה הועברו לשב"כ 13 שמות בלבד, עליהם התקבלו בחקירה אפידמיולוגית 136 מגעים שנחקרים ומבודדים (ד"ר אלרעי-פרייס. "למנוע התפשטות נרחבת בקהילה" [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת])
"שונית האלמוגים באילת, הכי צפונית בעולם ובעלת העמידות הגבוהה בעולם לא תאוים בשום תוספת סיכון". כך הודיעה (יום ב', 29.11.21) השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בדיון ועדת הפנים והגנת הסביבה על השפעות סביבתיות של הסכם קצא"א-מד רד. לדבריה, "85% מכלכלת העיר נסמכים על הים והחופים. דמיינו את שונית האלמוגים מכוסה נפט שחור. דליפות קרו, כי תקלות קורות. לכן המשרד, כרגולטור שאמון על ערכי הסביבה לא יאפשר זאת. האם מול מדיניות קטגורית וסיכון כל כך משמעותי יש שיקולים מדיניים, אנרגטיים או כלכליים שיכולים להאפיל על השיקול הסביבתי? אין שיקול כלכלי שישווה לסיכון האדיר הזה".
ישראל שומרת מצוין על כל מסתנן מלבנון, בשעה שכמה קילומטרים משם עוברים אלפי פלשתינים ללא שום פיקוח. כך אמרה יו"ר הוועדה לביטחון פנים, מירב בן ארי, בדיון משותף (יום ב', 29.11.21) עם ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ רם בן ברק, על הפרצות בקו התפר, כניסת שב"חים ועל הפקרת ביטחון משתמשי כביש 55. הדיון על כביש 55 התקיים ביוזמת ח"כ מיקי זוהר וח"כ אורי מקלב.
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 10), התשפ"ב-2021. 16 תמכו בהצעה מול 3 מתנגדים. בכך האריכה את תוקפם של חוק הסמכויות וחוק ההיוועדות החזותית עד ל-31 בינואר 2022.
ועדת הכלכלה דנה (יום ב', 29.11.21) בהפסקת פעילות הרכבות לפריפריה בלילות ובסופי שבוע - שישי ומוצאי שבת, בעקבות הצעה דחופה לסדר של ח"כ יעל רון בן-משה. עבודות חישמול מסילות הרכבת מביאות להשבתת קווים רבים, בעיקר לפריפריה, ובעיקר בימי שישי, בלילות ובמוצאי שבת.
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...