בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כביש שש. אין צפי להארכתו צפונה [צילום: ענת חרמון/פלאש 90]
בלימת כביש 6 צפונה תשפיע על אינטרסים לאומיים
ח״כ יעל רון בן-משה: "שינוי המדיניות במשרד התחבורה משאיר מאחור את תושבי הצפון - לא נאפשר הארכה לצפון באמצעות זכיין נוסף" ● ראש עיריית נהריה: תקצוב הארכת הכביש לשלומי הוא רוח גבית לתעסוקה ● יו״ר ועדת הכלכלה למשרד התחבורה: הקצו כבר עכשיו תקציב שיאפשר סלילת כביש 6 לצפון - בלימתו זה כדור שלג שישפיע על אינטרסים לאומיים
ועדת הכלכלה התכנסה (יום ג', 28.12.21) לדיון במצב התכנון של הארכת כביש 6 לצפון, ברקע בקשתם של חברי הכנסת יעל רון בן-משה, אופיר סופר וענבר בזק, שטענו כי בתקציב האחרון שאושר הוחלט לבטל את תכנון והקמת המקטע הצפוני שאמור להגיע עד לשלומי. עם זאת, בשבוע שעבר אמרה שרת התחבורה ח"כ מרב מיכאלי, בדיווח שמסרה לחברות וחברי הוועדה, כי לא התקבלה החלטה כזו והתכנון יקודם.
יו״ר ועדת הכלכלה ח״כ מיכאל ביטון אמר בפתח הדיון כי כביש שש הוא גורם משפיע על התעסוקה והכלכלה והחיבור בין המרכז לצפון הארץ, ולא ייתכן כי יגידו שסלילת הכביש זה לא כלכלי לצפון, המשך כביש שש ראוי שיסלל והמאמצים האלה צריכים להתקיים, יש פה מצוקה גדולה שצריך לטפל בה.
04/08/2021 | אסנת אלגום-מזרחי● מרכז המחקר והמידע/הכנסת (מממ)
ח״כ רון בן-משה אמרה כי "ביטול הארכת כביש שש זוהי בעיה רחבה ומטרידה שפוגעת במאות אלפי אזרחים, בפועל אנחנו רואים את המדיניות החדשה של משרד התחבורה שהולכת לפגוע בכביש שש צפונה, ובגדול התחושה היא שכל שינוי המדיניות משאיר מאחור את תושבי הצפון, ואנחנו לא משאירים אף אחד מאחור. עניין כביש שש זהו עורק חמצן ראשי לדרום ולצפון, מיליונים רבים כבר הושקעו בתכנון לסלילת כביש שש צפונה, ובגלל החלטת של שינוי מדיניות הוא פשוט תקוע. מ-2010 התוכנית עומדת על הפרק ושום דבר לא קורה, ויש דאגה רבה לתושבי הצפון כיצד יתניידו".
בדיון התברר כי הארכת הכביש לצפון צפויה להיעשות באמצעות זכיין נוסף וככביש אגרה, ועל כך אמרה רון בן-משה כי לא תאפשר זאת בשום אופן וכי המדינה היא שצריכה לממן את ההארכה ותושבי הצפון לא צריכים לשלם מס נוסף בגלל מקום מגוריהם.
ח״כ סופר אמר כי "ממשלת ישראל זונחת את הפריפריה. אין השקעה בפריפריה, החשיבות של הכביש היא חשובה לא רק לעסקים הגדולים ולשכירים אלא לכולם, הכביש זה עורק ראשי וכל מי שרוצה לזוז במדינה חייב לנסוע בכביש הזה, זה לא עניין של כדאיות, זה עניין של ציונות. ואם אנחנו רוצים ליישב את הגליל והגשמת החזון הציוני זו המשמעות, מדובר במספרים קטנים מאוד כדי לחולל שינוי משמעותי ואסור לוותר בעניין הזה".
ממלא-מקום של מנהל אגף תכנון תעבורתי במשרד התחבורה, הראל דמתי, מסר כי "כביש שש ותכנונו לא פסקו, ותוכניות הביצוע לא יכולות להתחיל עד שאנחנו לא מסיימים לתכנן. היו״ר מיכאל ביטון שאל אותו באיזה שלב נמצא תכנון הכביש ונענה כי לא אושר בתמ"א הארצית התכנון המדובר.
דוד רוט, מנהל אגף תקציבי פיתוח במשרד התחבורה, אמר: "יש שינוי מדיניות באשר לטיפול בגודש בכבישים, הסיכום התקציבי מוטה תחבורה ציבורית בצורה כבדה והסיכום אומר כי אנחנו נצא בפן התקציבי של שנת 2023 תהיה תוכנית שהולכת אחורה מכבישים ומדברת תחבורה ציבורית, וכך גם יילקח בחשבון המשך סלילת כביש שש צפונה. לדבריו, תוך שנה בעצם נתחיל לבצע את התכנון של הארכת כביש שש ותהיה יציאה למכרז".
ראש מועצת שלומי, גבי נאמן, אמר כי הוא מרגיש שאנחנו מפספסים, וציין כי כששרת התחבורה ח״כ מרב מיכאלי הייתה בעכו היא הצהירה חד-משמעית כי המשך סלילת כביש שש ייעצר מכיוון שככל יותר שעושים כבישים יש יותר מכוניות וכך נוצרו הפקקים האיומים במדינת ישראל. היא הפגינה את הכבוד שלה למרכז הארץ ופגעה בתושבי הצפון. פרויקט כביש שש והמשכו צפונה לפני שהשרה התפנתה להיות שרה היה אמור להתבצע, ומהרגע שהשרה הגיעה לקחו מיליארד שקל שהיה אמור להיות להמשך סלילת כביש שש והעבירו אותו למרכז הארץ ולתוכניות תחבורה אחרות.
"הצפון היום פחות נגיש למרכז מהנגב, וכביש שש חיבר את הנגב למרכז, והצפון נשאר מאחור", אמר יו״ר הוועדה ח״כ ביטון. ח״כ ענבר בזק שיתפה כי כל יום שני זמן הנסיעה שלה מהצפון לירושלים בפקקים אורך בין שלוש שעות וחצי לארבע שעות. "הצפון כל כך מנותק מהבירה ומהמרכז, והדאגה שלי היא שהצפון יישכח. לא ראיתי אף לא כביש אחד בתכנונים של תקציב הממשלה לשנת 2022 לסלילת כבישים חדשה בצפון", אמרה.
ח״כ אורלי לוי אבקסיס אמרה: "כשיאיר לפיד היה שר האוצר נלחמנו לא לעצור את הרכבת לבית שאן. מי שגר בפריפריה מנותק, ופה אנחנו ממשיכים את הניתוק באי סלילת הכביש. ככל שאנחנו יותר זמן בפקקים, אנחנו משלמים יותר דלק ומזהמים יותר". היא שאלה איזה רציונל יהיה להחזיק את האוכלוסייה בפריפריה. "שרת התחבורה ביטלה את הרכבת לאילת והיא ביטלה את המשך כביש שש לצפון, אני לא מאמינה שאכפת לה מהפריפריה, אכפת לה ממדינת תל אביב", הוסיפה ח"כ לוי אבקסיס.
רונן מרלי, ראש עיריית נהריה, אמר כי תקצוב כביש שש עד שלומי הוא רוח גבית לתעסוקה שלנו, והשארת הצעירים בגליל ובצפון. "אנחנו דורשים שמשרד התחבורה שהתחמק מתשובה מוסדרת, יודיע על המשך התקצוב לצורך תכנון מפורט וסלילה של כביש 6 עוד בחומש הקרוב", דבריו.
היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי בעוד חודשיים יהיה דיון מעקב על כביש שש צפון - מדוע נלקח תקציבו והאם הממשלה ומשרד התחבורה מתכוונים לשנות את המדיניות הזאת. "בתוך הדיון נדרוש סקירה רחבה על מדיניות סלילת הכבישים והרכבות בצפון, הוועדה דורשת ממשרד התחבורה לתקצב 60 מיליון שקל כדי לאפשר בעתיד את הסלילה של הכביש ולא לעקב בגלל סכום קטן את עתיד הכביש, בלימה של כביש שש זה כדור שלג שמשפיע על עולמות שלמים של אינטרס לאומי, אנחנו דורשים שהכביש ייסלל".
"צמצום מגעים" פירושו: לימודים בשטח פתוח בתוך בית הספר או מחוצה לו, בדרך המרווחת בין התלמידים כגון לימודים באולמות ספורט, למידה היברידית או למידה מקוונת ▪ בבתי ספר ברשויות אדומות בהם לא התגלה תלמיד מאומת יוכלו להמשיך ללמוד כרגיל ▪ עלייה במספר התלמידים בבתי הספר היסודיים שהתחסנו בחיסון ראשון (השכל. "לא "מענישים" עיר שלמה" [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת])
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון - תנאי זכאות לדמי לידה), התשפ"ב-2021 של חברי הכנסת אימאן ח'טיב יאסין, מנסור עבאס, ווליד טאהא ומאזן גנאים, אליה הוצמדה הצעת חוק של חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי. מוצע לקבוע כי נשים שעבדו ושולמו בעדן דמי ביטוח לאומי בעד 6 ל-9 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ללידה, יקבלו דמי לידה בעד 9 שבועות במקום בעד 8 שבועות.
התיקונים שאושרו נועדו לפתור קשיים ביישום החוק, להדק את אמצעי הפיקוח והבקרה על רשויות הניקוז ולחזק את יכולת הביצוע של מפעלי הניקוז (ח"כ גינזבורג. "החשש מנזקי שיטפונות לא מופרך" [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת])
ועדת העבודה והרווחה אישרה (יום ד') לקריאה ראשונה, הצעת חוק פרטית בתמיכת הממשלה, שתשווה את מעמדם ודמי הביטוח המופחתים לסטודנטים ישראלים הלומדים בחו"ל - לאלו הלומדים בארץ. יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום קראה לביטוח הלאומי לבדוק ולחתום על אמנות בינלאומיות להעברת זכויות בין מדינות למי שמשלם דמי ביטוח במדינתו.
נציגת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הודיעה כי "במקרה זה אין לבנק ישראל עמדה" ▪ רכז פיננסים באגף התקציבים באוצר: "לא הצלחנו לקבל נתונים מלאים בשביל לקבל החלטה מושכלת" ▪ מנל"חית לובי 99: "מדובר על מהלך שישפיע רק על לקוחות פועלים ולאומי וכל שאר הבנקים רק מחכים לו" (היו"ר ביטון. "טחו עיניכם מלראות שיש פה סעיף דבילי" [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת])
ועדת הכספים אישרה העברות תקציביות בסך כ-846 מיליון שקל. במסגרת ההעברות תוקצבה תוספת סיוע בשכר דירה לקשישים ועולים הממתינים לדיור ציבורי. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "צעד משמעותי וחשוב של הממשלה שביקשנו לעשות הרבה זמן, הסכומים יגדלו מהיום בצורה משמעותית".
חברי האופוזיציה קראו לתוספת תקציב למוסדות המוכש"ר, שתוקצבה בשנים האחרונות במסגרת כספים קואליציוניים: "התעללות של האוצר בילדים שלנו, מאות יפוטרו". במהלך הדיון חברי האופוזיציה העלו את הנושא מול ח"כ מנסור עבאס שהשיב: "התקציב יעבור".
ח"כ סימון דוידסון גולל במליאה את סיפורו האישי: "זוכר לילות שהייתי צריך להגיע ולפרוץ את הבית של אבא שלי, ד"ר דוידסון, להרים אותו מהרצפה, לשטוף אותו ולנקות אותו ולישון איתו בלילות ולדאוג שהוא לא ישתה"
דוידסון. תמיכה מהח"כים [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
סגן שרת הכלכלה: הרשויות המקומיות חייבות להשתתף בפיקוח על הבטיחות באתרי הבנייה ▪ כך בוועדת-המשנה לבטיחות בעבודה בוועדת העבודה והרווחה ▪ יו"ר ועדת-המשנה אוסאמה סעדי: כ-60 הרוגים בשנה האחרונה בכעשרת אלפים תאונות ▪ מינהל הבטיחות: רק 32 הרוגים
סטרוק: "אני מזהירה - זהו החוק הראשון בספר החוקים שמאפשר גזילת קרקעות" ▪ יו"ר הוועדה ומציע החוק, ח"כ ווליד טאהא: "החוק יבטיח חיבור לחשמל של עשרות אלפי בתים" (ח"כ ווליד טאהא [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת])
מחלוקת (יום ב', 27.12.21) בדיוני ועדת-המשנה לבטיחות בעבודה בכנסת, על נתוני ההרוגים בתאונות-עבודה. יו"ר ועדת-המשנה, ח"כ אוסאמה סעדי, ציין כי כ-60 איש נהרגו בתאונות כאלו בשנה החולפת, וכ-10,000 תאונות בשנה, ואילו מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה טען כי מדובר ב-32 הרוגים בלבד, והשאר - מאירועים רפואיים שאירעו בזמן העבודה. סעדי קרא "לשלב כוחות ומאמץ - כדי להוריד משמעותית מספרים אלו. יש תחושה בציבור הערבי כי אכיפה, קנסות וכתבי אישום נגד מעסיקים שכשלו - מתייחסים בסלחנות, בגלל שרוב מוחלט של הנהרגים הם ערבים. נמשיך לכעקוב, ולדפוק על כל דלת בעניין".
ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה (יום ג', 28.12.21) לקריאה שנייה ושלישית את חוק החיבור לחשמל. בעד הצעת החוק הצביעו הח"כים: ווליד טאהא, שרון רופא אופיר, ג'ידא רינאוי-זועבי ואוסמה סעדי. לא היו מתנגדים או נמנעים.
הוועדה לביטחון פנים אישרה (יום ג', 28.12.21) את הצו של השר לביטחון המאפשר הפעלת מערך "שיטור מועצתי" ב-6 מועצות אזוריות, בדומה למודל השיטור העירוני. המועצות שיכלו בפיילוט הן: מעלה יוסף, מרום גליל, לכיש, שדות נגב, מרחבים ובני שמעון. בכל אחת מהן יפעלו 7 שוטרים לצד 4 פקחים שיעברו הסמכה.
ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 27.12.21) את הצו של משרד הכלכלה, שביקש לעצור את הייבוא של רובי האיירסופט לישראל לחודש נוסף, עד 28 בינואר 2022. הדיון התקיים לאחר שלפני כחודשיים דנה הוועדה בבקשת משרד הכלכלה לעצירה של שלושה חודשים, ואישרה חודשיים בלבד כדי לזרז את הסדרת השימוש בכלים. כבר בפתח הישיבה הזכיר היו"ר מיכאל ביטון, כי לבקשת משרד הכלכלה אישרה הוועדה את הצו לפני כחודשיים, ובלבד שהמשרדים יפעלו מהר יסדירו את הנושא בחקיקה.
ועדת החוץ הביטחון, בראשות ח"כ רם בן ברק, שמעה (יום ב', 27.12.21) את סקירתו המדינית של שר החוץ, ח"כ יאיר לפיד. השר הגיע לדיון בליווי סגן שר החוץ, עידן רול, וכן מנכ"ל משרד החוץ, השגריר אלון אושפיז.
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה