בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
אבנר פלור ואבנר ברק [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
14% מכלי הרכב שנעו בארץ בסולר צרכו 47% מסך הדלק לתחבורה
מתוך 3.7 מיליון כלי רכב הנעים בארץ רק 15,000 חשמליים ● התחבורה בארץ מייצרת כרבע מפליטות גזי החממה ● מחסור בתחנות טעינה לאוטובוסים. מחיר אוטובוס חשמלי כפול ממחיר אוטובוס המונע על בנזין
הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל דנה (יום ג', 25.1.22) בהיערכות המשק לגמילה משימוש בבנזין ובסולר. יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז אמר כי "הוועדה עוקבת אחר רווחי היתר (מס ששינסקי) מהפקת גז. ככל שיימכר יותר גז, יהיו לקרן יותר רווחים. מאידך-גיסא, משיקולים חברתיים, אנחנו רוצים להיגמל כמה שיותר מהר מגז. גז פחות גרוע סביבתית, והוא מגדיל את ההכנסות לקרן לאזרחי ישראל. ח"כ רז טען כי "אם לא יהיו מספיק תחנות טעינה לכלי רכב ולאוטובוסים, ואם לא נתגבר על החסמים, הציבור לא יעבור לכלי רכב חשמליים".
במסמך שכתב נתנאל קופראק ממרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה, כי אף שבשנת 2020 רק 14% מכלל כלי הרכב שנעו בארץ תודלקו בסולר, צריכת הסולר שלהם עמדה על 47% מסך הדלק לתחבורה. עוד נכתב בדוח: "בשנת 2020 הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטי הייתה כ-13,500 ק"מ, ירידה של כ-16.7% לעומת 2019. לעומת זאת, הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטיים בבעלות חברת החכר ('ליסינג') הייתה כ-30,100 ק"מ".
08/12/2021 | מתן שחק● מרכז המחקר והמידע של הכנסת (מממ)
רופא-אופיר, אבו שחאדה ומוסי רז [דני שם-טוב/הכנסת]
סמנכ"ל משרד התחבורה אבנר פלור הציג את תוכנית המשרד לתחבורה נקייה, ואמר כי ברחבי הארץ נעים, כ-3.7 מיליון כלי רכב, שאחראים לכ-24% מפליטות גזי החממה. מתוכם, כ-14 אלף כלי רכב חשמליים, ורק 10,000 מהם יובאו בשנת 2021. לדבריו, חל גידול של כ-100 אלף כלי רכב בשנה.
"השרה מובילה מהפך לתחבורה אחרת, שבילי אופניים והנעה חשמלית. היום כ-200 אוטובוסים הנעים בארץ, ממונעים בגז ומתודלקים בעיקר ממשאיות. בסוף שנת 2022, ינועו בארץ 540 אוטובוסים חשמליים". לדבריו, המשרד חתם על הסכם עם חברת דן, שעד שנת 2025 ייכנסו 200 אוטובוסים חשמליים נוספים. משנת 2026, 100% מהאוטובוסים העירוניים ינועו על חשמל.
עוד אמר פלור, כי "מכיוון שאין עדיין זמינות למשאיות חשמליות, קבענו שעד שנת 2035 מחצית מהמשאיות המיובאות ינועו על חשמל. שרת התחבורה מובילה מהפך לקידום תחבורה נקייה בקידום שבילי אופניים בהשקעה ארצית של 2 מיליארד שקל. כמו-כן, הוקצו 11 מיליארד שקל לחשמול 90% מקווי הרכבת".
בעניין הרכב האוטונומי אמר פלור, כי להערכת המשרד, הרכב האוטונומי עשוי לצמצם את מספר כלי הרכב. "מכיוון שכל משפחה תסתפק ברכב אחד שישמש את כל המשפחה במקום כמה כלי רכב, בנוסף לחיסכון במקומות חנייה".
מוסי רז [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) אמר שכניסת כלי רכב אוטונומיים תגרום לפגיעה גדולה בנהגי המוניות.
שוקי שדה, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל, חלק על דבריו של אבנר פלור ואמר: "מערך ההסעים במדינה בנוי על דיזל. לא נוכל לעבור להסעים בגז, כי העולם עובר לחשמל. ובעיקר בשל חוסר בתחנות טעינה לאוטובוסים. לא נוכל לרכוש אוטובוסים אם לא יהיו לנו תחנות טעינה ומצברים לנסיעת לפחות 500 ק"מ".
אלי אוברוב, ראש תחום תכנון ובקרה בחברת דן בדרום, אמר כי מחיר אוטובוס חשמלי כפול ממחיר אוטובוס המונע על בנזין.
אמיר זלצברג מהמשרד להגנת הסביבה אמר: "תמכנו ביותר מ-80 מיליון שקל לרכישת אוטובוסים חשמליים, ובימים אלו נפרסם קול קורא ל-40 מיליון שקל נוספים לתמיכה בחברות שירכשו אוטובוסים חשמליים.
תומר בר חיים, פעיל בארגון מגמה ירוקה, אמר: "הדור הצעיר דורש פעולות משמעותיות, ועכשיו. חייבים להיגמל מדלקים פוסיליים ולעבור לאנרגיות מתחדשות. נגמר לנו הזמן. אחריות המדינה להגן עלינו".
יוני ספיר מארגון שומרי הבית אמר שהמימן הנקי הוא מימן ירוק שמופק מאנרגיות מתחדשות - שהשימוש בו אפסי. "היום מדברים על הפקת מימן מגז שהוא מימן כחול שפולט כ-10 קילו פחמן דו-חמצני על כל קילו מימן. לאחרונה פורסם מחקר שטוען שעדיף לשרוף גז, מאשר להפיק ממנו מימן". לטענתו, כל שאר סוגי המימן, מזיקים לבריאות.
ניר קנטור מהתאחדות התעשיינים אמר: "המימן הכחול הוא שלב בדרך להגעה למימן ירוק. ולכן צריך להתחיל עם הכחול כתשתית ובסיס להגיע למימן הירוק". קנטור ציין כי חשוב וניתן לדאוג לכך שהטכנולוגיות תהיינה כחול לבן.
יו"ר הוועדה רז סיכם את הדיון ואמר: "ככל שיזורז המעבר להנעה בגז, הכנסות הקרן יגדלו. זה חשוב גם מבחינה סביבתית. גז הינו אנרגיה זמנית, ואנחנו מקווים שהמעבר לגז יסמן מעבר לאנרגיות מתחדשות. בהיעדר דלק יהיה צורך לסגור את בתי הזיקוק ואני מקווה שהמדינה תדע לפצות אותם ולא לזרוק אותם לרחוב".
34 כלי-רכב מזהמים הורדו מהכביש
[צילום: המשרד להגנת הסביבה]
המשרד להגנת הסביבה בשיתוף המשטרה הוריד מהכביש מכוניות מזהמות באיזור חדרה ונתן 20 דוחות לנהגים ● כלי-הרכב המזהמים שהורדו מחויבים לתיקון הליקויים בטרם יוכלו לשוב לכביש
▪ ▪ ▪
בוחני המחלקה למניעת זיהום אוויר מתחבורה של המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף שוטרי מדור הגנת הסביבה ושוטרי משטרת ישראל, קיימו באחרונה פעילות אכיפה ממוקדת למניעת זיהום אוויר מכלי רכב מזהמים בחדרה.
במהלך פעילות האכיפה נבדקו 183 כלי רכב ומתוכם הורידו הצוותים מהכביש 34 כלי-רכב בגין זיהום אוויר חריג. 3 כלי-רכב נגררו בעקבות ליקויי בטיחות חמורים ונרשמו 20 דוחות לנהגים.
רישיונם של כלי-הרכב שהורדו מהכביש בשל פליטות עשן חריגות בוטל מיד, וניתן לחדשו רק לאחר תיקון הליקוי, מעבר טסט והוצאת רישיון מחדש במשרד הרישוי. סכומי הקנסות נעים בין 250 שקל ל-1,000 שקל, בהתאם לעבירות ולליקויים שנמצאו.
המשרד להגנת הסביבה פועל למניעת תופעות גרימת זיהום אוויר באמצעות פעילויות אכיפה כמו הפעילות הנוכחית; עידוד הרשויות המקומיות לעשות שימוש בכוח השיטור שעומד לרשותן; ושימוש בכלי אכיפה טכנולוגיים מתקדמים.
עדויות קשות בוועדת הבריאות על כך שמד"א לוקח מונופול וממדר אלפי כוננים של איחוד הצלה ולא מעביר אליהם קריאות לעזרה ▪ יו"ר ועדת הבריאות: "למרות חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מוקד מד"א לא משתף פעולה. בכל יום שבחקיקת איחוד מוקדי החירום מתעכבת, נמנעת הצלת חיים"
ח"כ סובה: הניסיונות הבלתי פוסקים לפגוע בחוק השבות ולטעון שהנאצים לא נגעו בנכדים, זה סילוף מסוכן של ההיסטוריה ▪ ח"כ טיבי: הגזענות והשנאה לאחר, לערבים לערביות לפלשתינים לפלשתיניות, היא נורמה אנטי מוסרית בחברה הישראלית וברוב היהודי
הביטוח הלאומי מבקש לפשט הליכי גביית דמי ביטוח לאומי מעובדי הקולנוע והטלוויזיה אך האוצר מתנגד. יו"ר ועדת העבודה והרווחה אפרת רייטן-מרום הציעה למשרד האוצר להגדיר את המצב הנוכחי כהוראת-שעה, לאסוף נתונים ולהציע פתרון-קבע. "ההתנגדות העקרונית של האוצר - לפתרון זמני נוח ומהיר - איננה מובנית", אמרה.
איתמר אביטן, מנכ"ל "אקט" - איגוד עובדי הקולנוע, הטלוויזיה והבמות, סיפר על הזכאות לדמי אבטלה, אך רוב העובדים בענף מתנהלים מול מעסיקיהם בהנפקת חשבוניות, כעצמאים, וממילא משלמים מקדמות. כיום האוצר מתנגד לשינוי מנגנון הגביה, למרות הסכמת הביטוח הלאומי, המעסיקים וארגוני העובדים.
מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הצדיק את עמדת "אקט", והגדיר את המצב כ"חלם ממש. בתחילת השנה גובים מהם דמי ביטוח לאומי, ורק בסוף השנה המוסד מזכה אותם, בהתחשבנות כפולה, ואת המעסיקים. המנגנון שהוצע לא מוסיף שום סרבול אלא להפך, מפשט את התהליך. אגף התקציבים מתנגד בתואנת 'השפעת רוחב' כדי למנוע את הביורוקרטיה הזו, כאילו נגדיר עצמאים כשכירים. למה ללכת עקום במקום ללכת ישר?!".
עלי בינג, רכז הביטוח הלאומי באגף התקציבים, הודה שאכן קיים כפל תשלומים בין המעסיק לבין העובד, ויש צורך בתיקון מנגנון הגביה. לדבריו, הגדרת עובד כעצמאי או כשכיר תשפיע גם על עובדים רבים במשק, כולל בכלכלת הפלטפורמות - ולכן האוצר הציע לנסות תיקון מנגנון הגביה בדרכים האחרות, כולל גבייה אחת לרבעון או גביה רק מהמעסיק.
ח"כ איימן עודה, שיזם את ציון יום השפה הערבית בכנסת, בירך את שרת התחבורה על כך שבחרה להוביל השנה תיקון שגיאות בשילוט הדרכים ▪ ח"כ אוסאמה סעדי: מיכאלי ביטלה את החלטת ישראל כ"ץ לעברת את השמות בשלטים
ח"כ עודה והשרה מיכאלי ליד שלט שבו נכתב בערבית קטף במקום קוטוף [צילום: דוברות השרה]
ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) הודיעה לקצין הכנסת כי נמצאה חיובית לנגיף. היום היא שהתה במשכן. בפנייה שהוציא קצין הכנסת לבאי המשכן פרט את מדיניות הבדיקות והבידודים החדשה של משרד הבריאות בחשיפה למאומת לנגיף הקורונה וביקש לנהוג על פיה. כמו-כן הדגיש כי הכנסת ממשיכה לפעול בשיתוף גורמי המקצוע במשרד הבריאות לעריכת בדיקה וחקירה אפידמיולוגית בנושא.
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות (תעבורה) (תיקון - הגברת האכיפה), התשפ"ב-2022 של חבר הכנסת איתן גינזבורג וקבוצת חברי הכנסת. 8 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכלכלה.
מוצע בה להרחיב את הסמכויות המוקנות לפקחי רשות מקומית באכיפת עבירות תעבורה לפי החוק, כך שהם יוסמכו לבצע אכיפה של עבירות נוספות מעבר לעבירות המנויות בחוק כיום, וכך שהם יוסמכו לבצע אכיפה בכל מקום למעט כביש, וזאת בניגוד למצב הקבוע כיום בחוק, לפיו סמכותם מוגבלת, באופן שהיא יכולה להיות מופעלת רק בהתקיים נסיבות מסוימות ביחס למיקום ביצוע העבירה, לדוגמה, אם העבירה בוצעה בעת רכיבה על מדרכה.
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק איסור הפליית אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה (תיקון - אנשים עם מוגבלות המלווים בכלבי שירות), התשפ״ב-2021 של חברת הכנסת אפרת רייטן מרום וקבוצת חברי הכנסת, אליה הוצמדה הצעה של חבר הכנסת מוסי רז. 16 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת העבודה והרווחה.
בדומה להסדר שקיים היום לגבי אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה, מוצע להסדיר את הליך ההכשרה והזיהוי של כלבי שירות שנדרשים ללווי אנשים עם מוגבלות ולקבוע איסור הפליה בקבלה לעבודה של אדם עם מוגבלות המלווה בכלב שירות.
עוד מוצע לקבוע איסור על הגבלת כניסתו של אדם כאמור למקום ציבורי ועל הגבלת זכותו להשתמש בתחבורה ציבורית. איסורים אלו יחולו גם לעניין אומן לכלב ומאמן כלב בהכשרה.
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק דמי מחלה (תיקון - חישוב היעדרות לחולים במחלה קשה), התשפ"ב-2021 של חברת הכנסת נעמה לזימי, אליה הוצמדה הצעה של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס. 19 תמכו בהצעה ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת העבודה ורווחה.
מוצע בה לקבוע כי עובד שחלה במחלה ממארת או במחלה קשה אחרת שקבע השר באישור הוועדה, ונעדר מעבודתו לצורך טיפול תקופתי או בדיקה תקופתית המתחייבת מהמחלה, יקבל תשלום של דמי מחלה ממעסיקו כבר מהיום ראשון להיעדרו מהעבודה או מחלקו, וכפוף לכך שצבורים עבורו ימי מחלה.
הוגשו 5,600 בקשות והתקבלו 5,938 החלטות כולל סוף שנת 2020. 1,234 החלטות הוגשו בגין פיטורים. 307 החלטות התקבלו בבקשות להיתר צמצום משרה ושכר, 3,855 החלטות התקבלו בבקשות להיתר חל"ת או הארכתו ו-542 פניות נסגרו ("הנפגעים הכי קשה ממשבר הקורונה הם קודם כל נשים" [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת])
ראש אגף האסיר בשב"ס: "מדי לילה אנו קולטים כ-150 אסירים, ומשחררים בבוקר אסירים מהדלת השנייה. אם תקן הכליאה יהיה 14,100, ובלילה קלטתי עוד 200 איש, אז יש נסיגה בעמידה בהנחיות בג"ץ בין 4-5%"
הדיון בועדה לביטחון פנים [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]
הקיצור ייעשה בעשרה בתי חולים בפריפריה ▪ יו"ר הוועדה, אפרת רייטן מרום: על צוות היישום להכניס גם את נציגי ארגון המתמחים 'מרשם' ▪ חברי כנסת: חוששים שמשרד הבריאות וההסתדרות הרפואית נוהגים בסחבת (תורנות בבית חולים [צילום: פלאש 90])
סגן החשב הכללי באוצר: "הצעדים הנדרשים הם כתיבה ופרסום המכרז, תיאום הממשקים בין הגורמים השונים בהם נותני אשראי, ליווי פיננסי, חשכ"ל, פרסום הקרן ועלייה לאוויר" ▪ היו"ר ביטון: "מדובר במחדל ביישום ההתחייבות השלטונית" (היו"ר ביטון. "לא פחות ממחדל ביישום של הממשלה להתחייבות שלטונית" [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת])
וועדת העבודה והרווחה אישרה (יום ד') את הצעת החוק של חברי הכנסת מרע"מ, אימאן חט'יב יאסין, מנסור עבאס, מאזן גנאים וווליד טאהא, שמאפשרת לאישה לסרב לעבוד בשעות הלילה, מחצות הלילה ועד 07:30 בבוקר, במקום עד חמש או שש בבוקר, הקבוע בחוק כיום. יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) ציינה כי יש לבחון בזהירות הגבלה שכזו - כדי להימנע מאי-קידום נשים בעבודה.
בעוד ימים אחדים יוגש לשר הבריאות המלצות צוות היישום לקיצור תורניות המתמחים, ובין ההמלצות כי בעוד כחודשיים, ב-31 במרץ, יחל הקיצור בעשרה בתי חולים בפריפריה. כך חשף (יום ד', 26.1.22) סמנכ"ל משרד הבריאות בוועדת העבודה והרווחה. יו"ר הוועדה אפרת רייטן-מרום הציעה למשרד הבריאות להכניס לצוות את נציגי המתמחים. "הם חשים תסכול רב, שאחרי מאבק ארוך, שזכה לתמיכה ציבורית רחבה - והם נותרו מחוץ לפורום הקובע", ציינה.
שש שנים לאחר חקיקת חוק נתוני אשראי, הקרן למודרי אשראי תתחיל לפעול ביוני 2022 - כך העריך (יום ד', 26.1.22) סגן החשב הכללי באוצר, גיל כהן, בדיון בוועדת הכלכלה. יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון טען כי אחרי 6 שנים אבודות צריך לשקול להגדיל את הקרן מ-50 ל-100-200 מיליון שקל - ועדת הכלכלה לא תנוח ולא תשקוט עד שהקרן תאושר ונראה כמה אנשים השתמשו בה".
ח"כ לימור מגן תלם מונתה (יום ד', 26.1.22) ליו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה להגנה על הצרכן ובחינת כשלים בתחום הצרכנות. ועדת המשנה תעסוק בשלל נושאים הנוגעים לצרכנות, שקיפות, נגישות והגברת התחרות במשק לטובת הצרכן הישראלי.
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 11), התשפ"ב-2022. לאחר שנדחו כל ההסתייגויות אושרה ההצעה בקריאה שלישית ברוב של 9 תומכים מול 3 מתנגדים.
ועדת הכספים אישרה (יום ג', 25.1.22) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הבנקאות (רישוי) - הרחבת מקורות המימון לתאגידים חוץ-בנקאיים העוסקים במתן אשראי. התיקון קובע את הרחבת מקורות האשראי לגופים החוץ-בנקאיים לשם הגדלת התחרות בשוק האשראי, וקובע הקלות שונות לגופים.
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה