בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
בניגוד להחלטת ממשלה: משרד הביטחון מנע בחינת הקמת שדה תעופה בנבטים
|
ראש חטיבת התכנון במשרד הביטחון הודה כי לא ביצע את החלטת הממשלה המפורשת לבחינת הקמת שדה תעופה בין לאומי בנבטים בשם האינטרסים של חיל-האוויר ● יו"ר הוועדה הנחה את משרד הביטחון וחיל-האוויר לבחון אאת ההקמה: "אל תגידו למה אי-אפשר להקים שדה תעופה בנבטים. תגידו איך אפשר ובאיזה עלות ותשאירו לנו להחליט"
|
מהדיון בוועדה [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
|
|
|
ועדת החוץ הביטחון דנה (יום ג', 8.2.22) ב"היבטי ישימות לשדה תעופה בינלאומי אזרחי במרחב נבטים שבנגב". את הדיון בנושא, שהתקיים לבקשת חברי הכנסת מיכל רוזין, צבי האוזר, רון כץ ואמילי מואטי, פתח היו"ר רם בן ברק, שאמר: "הוועדה התכנסה הבוקר לא כדי לבדוק את החלופות האפשריות. לשם כך קיימת ועדה בראשות משרד התחבורה, ואני מודע לעבודתה היסודית. הדיון היום בא להבין מה הבעיות בהקמת שדה תעופה בנבטים ואיך אפשר לפתור אותן. הוועדה בראשותי רואה את הקמת שדה התעופה בחשיבות לאומית גבוהה, ואנו נדון בנושא עד קבלת ההחלטה שתיטיב עם שמירה הן על הביטחון והן על רווחת התושבים".
|
|
|
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
ח"כ רוזין: "הממשלה סוף-סוף החליטה על ביטול אפשרות הקמת שדה בעמק יזרעאל, ויש תמיכה גורפת של כל השלטון המקומי בדרום להקים שדה בנבטים. הם רוצים זאת, ואני מבינה שלגופי הביטחון יש התנגדויות לכך. כיום אנו כבר יודעים להסתכל על ביטחון בצורה הרחבה, ביטחון תזונתי, נושא האקלים, וגם קידום הנגב וכלכלתו, ושקט לאזרחים, שלא יהיו להם טיסות מעל הראש, אלה שיקולים שיש לשקול, יחד עם שיקולי הביטחון ה'קלאסיים' שנשמע ודאי בהמשך". עילם שגיא, משנה למנכ"ל משרד התחבורה והעומד בראש הוועדה לבחינת החלופות: "יש מגוון שיקולים בבחירת שדה תעופה. התשתית האווירית של הגעה ויציאה, נגישות תחבורתית, שיקולי כלכלה, תכנון ובנייה וכן סביבה. אנחנו התבקשנו לבחון את כל החלופות האפשריות, ולהביא להחלטת המחליטים אף יותר מחלופה אחת אם קיימת. אנו לומדים את כל החלטות העבר בנושא ונימוקיהן, וכל מיקום נבחן, כולל אפשרויות הרחבות שדות תעופה קיימים, ואנו צפויים להביא את הצעותינו עד חודש יולי".
|
|
|
במהלך הדיון נדונה סוגיית ישימות הקמת שדה תעופה בינלאומי אזרחי במרחב נבטים והוצגו עמדות בעלי העניין, נציג משרד הביטחון הודה בדיון כי מעולם לא נעשתה עבדות בחינה בנוגע לאפשרות להקמת השדה הבינלאומי בנבטים ע"י הגורמים המקצועיים במערכת הביטחון. צביקה קרמן, ראש חטיבת תכנון במשרד הביטחון: "הניתוח שלנו מצביע על היעדר יכולת של חיים בצוותא בנבטים, בין תעופה אזרחית וצבאית". יו"ר הוועדה שאל את קרמן: האם התבצעה עבודה כלשהי במשרד הביטחון שבאה לבחון איך כן מבצעים את ההנחיה לשדה בנבטים, או רק כזו שמטרתה להגיד למה לא. קרמן השיב בשלילה. אלון ישעיהו, נציג שר הביטחון בוועדות התכנון: ההתנגדות לנבטים היא לא עקרונית, אלא בשל משמעויות, ואם מדינת ישראל תקבל החלטה למרות המשמעויות, אנחנו חיילים ונבצע. לנו בשום שלב לא נאמר שהמדינה הולכת על נבטים וזהו. עילם מוביל עכשיו בדיקה בוועדה שלו עם חשיבה של יציאה מהקופסה ואנחנו בשיתוף פעולה מלא עם הצוות. בסוף יש פה פיזיקה, שההנחיות הבינ"ל לתעופה אזרחית הן שמטוס צריך חמישה מייל פנויים מכל צד שלו, ואילו בין נבטים לחצרים יש רק תשעה מייל. במצב הזה שר הביטחון מתנגד לחלופת נבטים, אבל אם מדינת ישראל תקבל החלטה אחרת, לאחר ששקלה את כל המשמעויות, נבצע. ח"כ רוזין: "אתם לא מציגים חלופות של ממש אלא רק שזה בעייתי וזה פוגע בביטחון, ואז אנשים מפחדים לגעת בזה. אנחנו רוצים שדה תעופה נוסף בנגב, אז תגידו איך כן מיישמים זאת". שגיא: "אלון מדבר על שיתוף פעולה מלא עם בחינת החלופות, אבל לא פירט למשל מדוע הסקר הסביבתי כן התקדם סביב חלופת רמת דוד אך לא סביב חלופת נבטים". יו"ר הוועדה ביקש הבהרה לעניין וצביקה קרמן השיב כי לא בוצע סקר סביביתי נוכח זה שנתוני הסקר האזרחי שביצעו כבר הראו שלא ניתן לקיים חיים בצוותא בין השדה האזרחי לבסיס הצבאי. בן-ברק העיר: "משמעות התשובה שאתם החלטתם בעצמכם שלא יהיה שדה בנבטים".
|
ח"כ נירה שפק: "אזרחים שומעים את הדיון, ומה שהם שומעים זה שמדינת ישראל אמרה משהו ואתם אומרים 'אז אמרה'. תראו שבחנתם בהגינות דפוסי פעולה, ואז תביאו להחלטה של מקבלי ההחלטות. אין לכם את הסמכות לעשות סינון אלא לתת לנו בסיס נתונים מלא כדי לקבל החלטה". יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית: "המרחב האווירי הישראלי הוא המורכב בעולם, בשל הצורך לנהל מרחב אזרחי ומרחב צבאי בכזו קירבה, וזאת אמר לי העמית שלי בארה"ב. חשוב לזכור שהמרחבים האוויריים, עם מגבלותיהם, יכולים ליצור מצב ששני שדות תעופה לא ייצרו נפח תעופה כפול, ואחד ועוד אחד לא יהיו שווים שניים אלא פחות. בדיון שעלה בין רמת דוד לנבטים, ההגדרה הייתה לשדה תעופה של טיסות לואו קוסט, או מטוסים צרי-גוף, וזה משפיע גם על השיקולים הכלכליים. פתאום יש הרבה יותר השפעה לכדאיות הטיסה, לאורך מסלול הטיסה, ומשם לאפשרות שבכלל חברות יבחרו לטוס לשדה, ורק אז שדה כזה יוכל לתרום כלכלית לסביבתו". שגיא: "בוחנים כעת את צרכי התעופה גם ל-40 שנה קדימה ואף יותר, והבחינה אינה מוגבלת רק למטוסים צרי גוף". אלכס גן, ראש המטה המקצועי במועצה האזורית עמק יזרעאל: "יואל צודק בדבריו שהבעיה מורכבת, אבל פתירה. חיל-האוויר הוא גוף מדהים, ואם היו אומרים לחיל-האוויר שזו המשימה הלאומית וזו הפקודה, אז הוא היה אומר - כן, אני אעשה את זה, אבל זה המחיר. פשוט צריך להבהיר שזו ההנחיה".
|
|
|
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
בדיון נרשמה תמיכה חוצת מפלגות בקידום הקמת שדה תעופה בין לאומי בנגב, כשגם חברי הכנסת שלמה קרעי (ליכוד) ואיתמר בן-גביר (הציונות הדתית) הגיעו להביע את דעתם בנושא. ח"כ קרעי הזכיר כי גם הממשלה הקודמת הצהירה על תמיכתה בקידום המיזם, אם כי לא הוציאה אותו לפועל והודיע עוד כי האופוזיציה תתמוך בכל יוזמה בנושא. עוד תמכו בתוכנית נציג החברה להגנת הטבע, ראשי ערים וגורמים נוספים שהשתתפו בדיון. מתכנן התעופה הבכיר, אברהם שיוביץ, הזכיר כי חיל-האוויר התנגד גם להסכמי השלום עם מצרים וירדן, בגלל אובדן שטחי טיסה, אך נאלץ להתאים עצמו להחלטת הדרג המדיני. עידו גרינבלום, ראש המועצה המקומית קריית טבעון: "הדיון מוכיח את הטענה המרכזית שלנו שחיל-האוויר ומשרד הביטחון נאבקים בכל כוחם כנגד הקמת שדה בדרום בניגוד להנחיות הממשלה. על חברי הכנסת לדרוש ממשרד הביטחון תשובות ברורות בנוגע לאיך ניתן להקים שדה בדרום. אנחנו מדינה שיש לה צבא ולא להפך - מי שיקבע אלו חברי הכנסת וממשלת ישראל. מצופה משר הביטחון ליישר קו ולדרוש מהפקידות המקצועית במשרדו לשתף פעולה ולא לגרור רגליים".
|
|
|
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
ח"כ משה טור פז: "זה לא דיון על מסדרונות אוויר וקווי הטיסה לישראל, אלא אל עיצוב פני המדינה. עם כל הכבוד לחיל-האוויר, לא הוא ולא משרד הביטחון יעצבו את פני המדינה על דעתם. הממשלה הזו החליטה ששדה בעמק יזרעאל לא יקרה במשמרת שלה. חיל-האוויר יודע לבצע, ולגבות את המחיר, אז תגידו לנו איך מבצעים ומה המחיר". "שדה תעופה זה כל מה שסביבו, אקוסיסטם שלם", הבהיר רו"ח חן הרצוג, הכלכלן הראשי ומנהל יחידת כלכלה, סביבה ורגולציה ושותף בפירמת רואי החשבון והייעוץ הפיננסי BDO, שערך מחקר על ההשפעות הכלכליות של שדה התעופה בנבטים. "זה גיים צ'יינג'ר לכלכלת הנגב. שדה תעופה של 20 מיליון נוסעים יספק 29 אלף משרות בשלב הראשון ותרומה של 6.8 מיליארד שקלים לכלכלת הנגב. שלחו את מוסדות התכנון לתכנן שדה תעופה לא נכון. שדה תעופה לא מתכננים ל-20 או 30 שנה. אנחנו לא צריכים פלסטר. בעולם של 100 מיליון נוסעים, השדה החדש הוא השדה הגדול, לא משלים. אנחנו צריכים לבנות שדה שיש לו אופק התפתחות, שיכול להיות שדה מרכזי, שיכול לטפל במטענים. זו תהיה בכייה לדורות להקים שדה נכה וקטן".
|
|
|
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן ברק, סיכם את הדיון הפתוח: "זהו פרויקט בעל חשיבות לאומית גבוהה, ולכן כל אפשרות כדי לאפשר אותו חייבת להיבחן. אני קורא למשרד הביטחון ולרשות התעופה האזרחית לבחון את הדברים ולהציג את המשמעויות, מבלי לפסול שום אפשרות, לרבות סלילת רכבות, סגירת שדות צבאיים או העתקת בסיסים. דמיינו שהכל פתוח ועל השולחן ואין מגבלת תקציב. תחזרו אלינו להציג איך כן יוצרים שדה תעופה בינלאומי בנגב, ומה העלויות והמשמעויות של זה. "עד היום איש לא אמר איך כן, אמרו רק למה לא. שדה תעופה בנגב שווה לנו כמדינה. אנחנו, הכנסת והממשלה, נחליט אם זה שווה לנו, לא אתם. כשהתקבלה ההחלטה וקידמו אך ורק את רמת דוד ולא התעסקו בנבטים, כי משרד הביטחון אמר 'אני לא רוצה שם', זו שערורייה", הוסיף ח"כ בן ברק. "אמרתם 'נוח לנו ככה, אנחנו לא רוצים'. לנו נוח שיהיה שדה בדרום, לא בצפון. שכל הגופים יבינו את החשיבות הלאומית של שדה תעופה בנגב ויבואו עם ה'איך' ולא עם ה'למה לא'. יכול להיות שנחליט שזה לא שווה את המחיר, אבל אנחנו נחליט, לא אתם". "אני מתנגד לכינוי 'שדה משלים'. מדובר על שדה תעופה נוסף למדינת ישראל", סיכם יו"ר הוועדה. "שדה תעופה כזה בונים פעם ב-150 שנה, לא כל יומיים. זה אירוע לאומי שמצריך חשיבה אחרת וראייה ארוכת טווח מאוד. המשימה שלכם צריכה לבחון את כל האופציות בכל התרחישים האפשריים. מדובר בפרויקט מגה-לאומי. גם אם יצטרכו להצמיד לו רכבת מהירה למרכז - תהיה רכבת מהירה". בחלקו הנוסף של הדיון, חלק חסוי, נציגי צה"ל פירטו את השיקולים הביטחוניים השונים לגבי אפשרות נבטים. סיכום הדיון נותר בעינו.
|
|
תאריך:
|
08/02/2022
|
|
|
עודכן:
|
08/02/2022
|
|
עידן יוסף
|
+הצעת חוק הפוטושופ עברה בקריאה טרומית
|
12:37 09/02/22 | מירב ארד |
הצעת החוק של חה"כ לימור מגן תלם, עברה קריאה טרומית בכנסת ותגיע להמשך דיון בוועדת הבריאות של הכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק מתקנת את חוק הפוטושופ משנת 2012 ומעניקה לו שיניים באמצעות סנקציות כלכליות כנגד פרסום תמונות שבוצעו בהן הצרת היקפים בתוכנות ריטוש ללא הבהרה על כך. מפרסמים שלא יכללו הבהרה בגוף המודעה ייקנסו בעשרות עד מאות אלפי שקלים.
|
|
+בטרומית: פעוט מוגבל יהיה זכאי למעון יום, גם אם טרם מלאו לו 6 חודשים
|
12:23 09/02/22 | מירב ארד |
מליאת הכנסת אישרה (יום ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק מעונות יום שיקומיים (תיקון - פעוט עם מוגבלות שטרם מלאו לו שישה חודשים), התשפ"א-2021 של חבר הכנסת צבי האוזר, והצעה דומה של ח"כ מיכל וולדיגר. 11 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת העבודה והרווחה. מוצע לקבוע כי גם פעוטות שמלאו להם 15 שבועות ושטרם מלאו להם 6 חודשים יוכלו להיות זכאים למעון יום שיקומי בתנאים המפורטים בהצעה.
|
|
+נשים מופלות באקדמיה לעומת גברים
|
12:10 09/02/22 | מירב ארד | לרשימה המלאה |
אפליה בשכר, בקידום ובמלגות, למרות שוויון בותק ▪ לעומת 40% נשים באקדמיה באירופה - בישראל האחוז עומד על 20 בלבד, ▪ יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום: אנחנו פה עובדות קשה לאורך זמן כדי שלכל אחת תהיה את האפשרות לנפץ תקרות זכוכית, לחלום, להעז ולהצליח (סטודנטיות [צילום: פלאש 90])
|
|
+בעייית הדיור לחרדים גדולה פי 10 מכל הפתרונות הקיימים
|
23:36 08/02/22 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
בדיון ועדת הכלכלה אמר מנכ"ל משרד השיכון: אין פתרון אחד, זה כל הפתרונות ביחד ▪ יו"ר הוועדה: "על משרד השיכון לשמור על היקף השיווקים שנראה בשנת 2021 ולהאיץ את נושא התכנון למציאת פתרונות דיור עבור הציבור החרדי" ▪ ח"כ אשר: "השקיעו בתוכניות לחרדים מיליונים ובסוף זורקים אותן לפח כי מישהו החליט שלא טוב שחרדים יהיו שם" ▪ ח"כ מקלב: במבחן התוצאה החרדים גרים בדירת 15 מ"ר בלי חלון
|
|
ועדת הכלכלה [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
|
|
|
|
+הוארך בשבועיים בלבד תשלום משכורת לעובד עבור ימי בידוד או לילדו
|
22:15 08/02/22 | עידן יוסף |
ועדת העבודה והרווחה האריכה בשבועיים בלבד הצו המאפשר תשלום משכורת לעובד המצוי בבידוד או ילדו מצוי בבידוד. הצו חל על שכירים ועצמאיים כאחד. יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום, הדגישה כי נתוני התחלואה, ומספרי החולים הקשים והנפטרים - עדיין לדאבוננו בעלייה. היא קראה לאוצר להכין כבר הצעת חוק שתעגן את התשלום באופן קבוע - לישיבה שתיערך בעוד כשבועיים. טובה ווסר, רכזת תעסוקה באגף התקציבים: "חוק הקורונה מאפשר כרגע להאריך רק בשבועיים נוספים ואם יהיה צורך בתקופה נוספת - יהיה צורך בחוק ראשי. לפי נתוני התחלואה בעוד כשבועיים - תיבחן גם אפשרות זו". ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) קרא להכין את הפיצוי לעסקים להמשך התקופה, בעיקר ענפים שנפגעו קשה כתיירות, הסעות ותעופה.
|
|
בניגוד להחלטת ממשלה: משרד הביטחון מנע בחינת הקמת שדה תעופה בנבטים
|
|
היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, הפיצה לחברי הכנסת את חוות דעתה לעניין השאלה האם חברי הכנסת רשאים להגיש את מועמדותם לנבחרת הדירקטורים של רשות החברות הממשלתיות. לדבריה, עצם הגשת המועמדות מעמידה את חבר הכנסת בניגוד עניינים מהותי ומובנה.
|
|
|
ועדת החוקה אישרה (יום ג', 8.2.22) לקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית, לתיקון פקודת הראיות (מס' 19) (פסילת ראיה), התשפ"ב 2021, שנועדה לעגן בחקיקה את סמכותו של בית המשפט לפסול ראיה שהושגה שלא כדין. להצ"ח מוזגו הצעות פרטיות של הח"כים שרן השכל ואופיר כץ.
|
|
|
"דווקא בתקופה ששוטרים כל היום נחבטים, תקופה כל כך מורכבת, הם זקוקים ונציבות קבילות זמינה. אי-אפשר להשאיר את נציבות קבילות השוטרים והסוהרים בוואקום", אמרה (יום ג', 8.2.22) יו"ר הוועדה לביטחון פנים ח"כ מירב בן ארי בדיון עם נציבת הקבילות היוצאת, עליזה יעקבי, "היא הולכת הביתה ואין מי שיעשה. המשרד לבט"פ חייב לתת מענה הגיוני למצה העגום".
|
|
|
בוועדת העבודה והרווחה אושר (יום ג', 8.2.22) לקריאה ראשונה החוק שיזמו חברות הכנסת אורלי לוי-אבקסיס ונעמה לזימי שיחייב תשלום דמי מחלה מלאים - החל מהיום הראשון - לחולים במחלה קשה כסרטן ודיאליזה, וכן לימי טיפול תקופתיים. יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום הדגישה כי מדובר בחוק מוסרי שאין כמוהו, לטובת החולים הקשים.
|
|
|
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר פתח את הדיון: "אנחנו מקיימים את הדיון על-רקע ניסיונות שראינו בעת האחרונה של הפקעת המחירים מצד הספקים הגדולים, שנבלמו בפעולה נחושה של שר האוצר ושרת הכלכלה, שהעבירו מסר מאוד משמעותי לשחקנים האלה, לצד מחאה חברתית וההד התקשורתי. שבוחנים את הנתונים ברור שכל זה נובע מכשל שוק מבני, לכן חייבים לשנות את המצב דרך מבנה שוק תחרותי שייצר הוזלות מחירים לא רק בטווח הקצר, אלא גם בטווח הארוך. בדיון הזה אני מבקש שנתמקד בספקי המזון, בהמשך נקיים דיונים גם לעניין השוק הקמעונאי".
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
|
|
|
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
|
|
|
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|