|
יו"ר הוועדה יוליה מלינובסקי [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
|
|
|
|
|
בתום ישיבות רבות של דיוני הוועדה למיזמי תשתית לאומיים בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של חוק המטרו, אושרה (יום ג', 15.2.22) הצעת חוק רכבת תחתית (מטרו) לקריאה שנייה ושלישית.
חוק המטרו שאושר מסדיר את עבודתן ואת סמכותן של רשות המטרו והמועצה המאסדרת למטרו, שיעבור ב-24 רשויות, מרחובות ועד רעננה, ויכלול כ-109 תחנות. המטרו המתוכנן צפוי לשחרר את גודשי התנועה בגוש-דן, יחזק את מרכזי התעסוקה במרכזי הערים וינגיש אותם.
יו"ר הוועדה, ח"כ יוליה מלינובסקי, אמרה בדיון כי "המטרו הוא מיזם התשתיות היקר וכנראה שגם החשוב ביותר בתולדות מדינת ישראל. בלעדיו, מדינת ישראל הייתה נקלעת לאסון תחבורתי ועירוני, אך בעידן המטרו - ישראל תתקדם קדימה כלכלית, חברתית ותעבורתית.
מלינובסקי בישרה שלאחר התעקשות שלה, מיזם המטרו יביא איתו גם בשורה עצומה לשוק הדיור בכלל ולדיור בר-השגה בפרט. "הבאנו כאן פתרון דיור בר-השגה. במתחמים בסביבת המטרו תחול החובה כי שלושים אחוזים מיחידות הקרקע יהיו מיועדים לדיור בר-השגה, בתי דיור מוגן, דיור במחיר מוזל, מעונות לסטודנטים ודיור להשכרה לטווח ארוך במחיר מופחת - כל זאת בנוסף להתחדשות העירונית באזורי הביקוש".
המיזם יחד עם רשת הרכבת הקלה "דנקל" המוקמים בימים אלה במטרופולין תל אביב, צפויים לשנות מן היסוד את המציאות התחבורתית בגוש-דן. החוק שיובא לכנסת צפוי לזרז את ביצוע המיזם הלאומי ולהסיר חסמים שונים העלולים לעכבו, או לייקר איתו. החוק מעניק למיזם קדימות מול גופי אסדרה בנושאים כמו חשמל ומים. כמו-כן, הוא מסדיר את הממשקים ויחסי העבודה מול הרשויות המקומיות, חברות תשתית ומשרדי הממשלה השונים.
מדובר במיזם התשתיתי הגדול ביותר שבוצע בישראל מאז הקמתה. המיזם כולל רשת של שלושה קווי מטרו באורך כולל של 150 קילומטרים של מסילות תת-קרקעיות. קווים אלה צפויים לשרת כשני מיליון נוסעים ביום. על-פי התוכנית, הקו המטרו הראשון שיהיה באורך של כ-73 קילומטרים, ינוע בציר צפון - דרום, וישרת את הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם תעש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.
קו המטרו השני יהיה באורך 25 קילומטרים וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים ראש העין, פתח תקוה, רמת גן, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין.
קו המטרו השלישי שיהיה באורך 32 קילומטרים, יהוה קו חצי טבעתי שיחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, פתח תקוה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, בירכה על אישור החוק בוועדה: "החוק הוא התשתית החוקית שתאפשר את הקמת מיזם המטרו הלאומי שהוא עתיד התחבורה בגוש-דן, וככזה הוא חוק בעל חשיבות עליונה. אני מודה לחברתי יוליה מלינובסקי יו"ר הוועדה, שקידמה בצורה יוצאת מן הכלל את החוק ושיחד עם גורמי המקצוע במשרד, בראשות המשנה למנכ"לית, החוק טוייב ושופר ועובר כעת לשלב החקיקה האחרון במליאה".