מ"מ מנכ"ל חברת החשמל, רם ארליכמן: "לראשונה מזה כ-100 שנה, חברת החשמל תחדל להיות מונופול ביצור חשמל ותרד אל מתחת לרף 50 האחוזים ביצור חשמל במשק".
תחנת הכוח חגית מזרח, היא תחנת הכוח השלישית שחברת החשמל מוכרת למגזר הפרטי, במסגרת הרפורמה במשק החשמל עליה הוחלט בממשלה ביולי 2018.
בתום תהליך מואץ שנמשך פחות משנה בו נעשה מיון של הגופים המתעניינים, נפתח חדר מידע מכוון ונערך הליך בדיקה מפורט מצד המשתתפים לצורך הגשת הצעה מסחרית. בנק דיסקונט הוא המארגן ונציג המלווים במימון תחנת הכוח חגית מזרח אשר יסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל. חלקו הצפוי של בנק דיסקונט במימון הוא 750 מיליון שקל והגופים הנוספים המשתתפים בסינדיקציה הינם הבנק הבינלאומי ומנורה.
ועדת הכלכלה אישרה את בקשת משרד האנרגיה להאריך את רישיונות יחידות הייצור של תחנת הכוח רידינג בחצי שנה נוספת, עד 3 בדצמבר השנה.
היועצת המשפטית של רשות החשמל, עו"ד חרות חסיד, הסבירה את הבקשה ואמרה כי הרפורמה במשק החשמל קבעה מועדים למכירת תחנות כוח של חברת החשמל. לדברי חסיד, עד כה עמדה חברת החשמל בכל היעדים. עם זאת, תחנת רידינג הייתה צריכה להימכר ובמקומה היה צריך להקים שתי יחידות ייצור בטכנולוגיית מחזור משולב (מחז"מ), אך הקמתן נתקלה בקשיים.
בעקבות זאת, הוסיפה חסיד, הוחלט לבחון קידום צעדים שיבטיחו אספקת חשמל לגוש-דן, בהם ייצור חשמל מחוץ לתל אביב והולכתו. אך היישום ייקח זמן, עד 2030-2032, ולכן נדרשו פתרונות ביניים שמצריכים את הארכת רישיון הייצור. עוד הסבירה חסיד, כי תחנת המיתוג עתידים תחובר בספטמבר השנה, ולאחר מכן אפשר יהיה להפסיק את פעילות רידינג, ולכן מבוקשת הארכה.
לדבריה, אפשר לחיות בלי רידינג עד 2026 ואם עד אז יוקמו המחז"מים אז תיפתר הבעיה של אספקת החשמל לגוש-דן. אך אם לא יוקמו המחז"מים אז יידרש פתרון נוסף עד להשלמת חלופת ההולכה שתארך זמן רב יותר, עד 2032-2030 כאמור.
היו"ר
מיכאל ביטון ביקש לדעת האם הארכה של חצי שנה תספיק והאם ידרשו הארכות נוספות. חסיד השיבה כי החוק מאפשר דחייה אחת, ועוד אחת נוספת עבור כל התחנות. היא שבה ואמרה כי תחנת המיתוג עתידים צפויה להתחבר בספטמבר השנה, אך בגלל שתיתכן אפשרות לעיכוב מבוקשת הארכה של חצי שנה. בתום הדיון, כאמור, אושרה הבקשה.