בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל היום (יום ה', 20.12.01) את עתירתם של 58 תושבים משכונת גני צהלה בתל אביב, כנגד תחילת ביצוען של העבודות להקמת מחלף הפיל בצומת בני-אפריים ודרך משה סנה בתל אביב.
העותרים, המיוצגים על-ידי עו"ד ארי מילשטיין, טענו בין השאר בעתירתם, כי יש להורות לנתיבי איילון ולעיריית תל אביב להימנע מביצוע עבודות התשתית והסלילה שבצומת הפיל בתל אביב באשר לא ניתן לעבודות הללו היתר כדין. מנגד טענו המשיבות, כי רשויות מסוגן פטורות מהוצאת היתרי בנייה מכוח הסדרי פטור מיוחדים המוקנים להן בחוק התכנון והבניה.
שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר דרורה פלפל, קיבלה את טענת העותרים וקבעה, כי העבודות בצומת הפיל הינן החלפה והעתקה של מספר רב של תשתיות בהיקף רחב, בעלות של מיליוני שקלים ולאורך 18 חודשים. בנסיבות אלה - קובע ביהמ"ש - אין הרשויות יכולות לחסות בצילו של הפטור המוענק לעבודות תחזוקה שוטפת בלבד.
עוד קובע ביהמ"ש, כי חברת נתיבי איילון אינה יכולה להיחשב רשות מקומית או שלוחתה. על-פי פסק הדין נתיבי איילון לא הוסמכה להיות רשות מים או ניקוז איזורית, ולפיכך היא איננה יכולה להנות מהפטור של הפטור מההיתר הניתן לרשויות האלה בלבד. ביהמ"ש קבע, כי לא ניתן להתייחס לחברת נתיבי איילון כאל זרוען הארוכה של רשויות אלו. בעניין זה קבע ביהמ"ש, כי גם סלילת כביש, גם אם הוא זמני ונועד לצורך הסדרי תנועה בזמן העבודות, מחוייב בהיתר.
השופטת מציינת בפסק-דינה, כי היא נמנעת מלהתערב בהנחת העבודה של העיריה ונתיבי איילון, שהוצגה בפניה, לפיה ביצוע עבודות התשתית בצומת כעת, לא יפגע בהסדרי תנועה אלטרנטיביים שיוצעו בעתיד בצומת כאשר תופקד תוכנית מחלף הפיל בשלימותה בועדה המחוזית.
השופטת פלפל קובעת, כי עבודות התשתית במתכונתן המוצעת לא תפגע בזכותם של העותרים לטעון בפני ועדת התכנון כנגד תוכנית המחלף או להציע תוכנית חלופית לתוכנית המופקדת.
בית המשפט המחוזי חייב את עיריית תל אביב, את נתיבי איילון ואת הוועדה המקומית לתכנון ולבניה בתל אביב לשלם לתושבים-העותרים את הוצאות המשפט.