סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב,
צילה צפת, אישרה (29.9.22) הגשת שלוש תביעות ייצוגיות בפרשת "דיזלגייט" של קבוצת פולקסוואגן. התביעות הן נגד פולקסוואגן, חברת-הבת אודי והיבואנית צ'מפיון מוטורס (בשליטת קבוצת אלייד), והן בסכום כולל של 633 מיליון שקל.
הפרשה נחשפה בארה"ב בספטמבר 2015, כאשר התברר שקונצרן פולקסוואגן התקין במנועי הדיזל של המכוניות מתוצרתו תוכנה תרמיתית, אשר זייפה את נתוני פליטת הגזים בבדיקות מעבדה כדי "להוכיח" שהיא עומדת בתנאי התקן באירופה ובארה"ב. חודש לאחר מכן הוגשו תשע בקשות לתביעות ייצוגיות, שבשלוש מתוכן אפשרה צפת לדון. בבקשות נטען, כי התרמית פגעה הן בבעלי המכוניות והן בציבור הרחב.
צפת מציינת, כי פולקסוואגן הודתה בהליכים בחו"ל בביצוע התרמית, ניתנו נגדה שורה של פסקי דין והיא שילמה מיליארדי דולרים בהסדרים עם הרשויות משני עברי האוקיינוס האטלנטי. גם בישראל היו סימנים ברורים להודאה, הן בדמות recall למכוניות בהן מדובר והן בדמות החזרת 63 מיליון שקל בידי צ'מפיון לרשות המיסים - הפחתות מס שקיבלה בזכות העמידה המזויפת בתקני הפליטה.
הראיות מלמדות, כי "פולקסווגן הפרה לכאורה את התקינה האירופית ביחס לכלי הרכב המושפעים, וכפועל יוצא גם את התקינה הישראלית, המחייבת שמערכות הפליטה יפעלו באותו אופן הן בזמן הבדיקה הן בתנאי כביש, וכי רמת פליטת המזהמים לא תחרוג מהתקן... חזקה על קבוצת פולקסוואגן שלא הייתה מתקינה את הרכיב התרמיתי אילו עמדו כלי הרכב בתנאי התקן ללא השימוש בו. בנסיבות אלו אני סבורה כי יש להעביר את נטל הבאת הראיה (לא את נטל השכנוע) אל כתפי פולקסוואגן להוכיח את טענתה שכלי הרכב עמדו בתקינה האירופית אף ללא התקנת הרכיב התרמיתי. בנטל זה היא לא עמדה", קובעת צפת.
הראיות גם יוצרות אפשרות סבירה, כי בסופו של ההליך ייקבע שערכן של המכוניות ירד בשל התרמית וביצוע ה-recall, ושהפרשה הובילה הובילה לפגיעה באמינות ובתדמית של המותג - קובעת צפת. עוד הוכח לכאורה, כי המכוניות זיהמו את האוויר ובכך פגעו בציבור: "הפרת התקן אשר נקבע לצורך השגת המטרה של מניעת זיהום אוויר ולמען שמירה על בריאות הציבור, מקימה חזקה שעלייה בזיהום האוויר מעלה גם את הסכנה לפגיעה בבריאות הציבור".
המדינה השתהתה במשך שנים
צפת דחתה את טענת צ'מפיון, לפיה לא ידעה על התרמית ולכן אינה נושאת באחריות לתוצאותיה. היא מציינת, כי אינה קובעת שהיבואנית אכן לא ידעה, אך גם אם כך היה - האחריות מוטלת עליה. זאת, משום שהיא עשתה עושר ולא במשפט במכירת המכוניות התרמיתיות ומשום שעברה לכאורה על חוק המכר בכך שמסרה ללקוחותיה מכוניות שאינן תואמות את מצגיה.
עוד דחתה צפת את בקשת היועץ המשפטי לממשלה, ולפיה יש לאפשר לו לנהל את ההליכים בפרשה בשמם של אזרחי המדינה, במקומם של התובעים הייצוגיים. היא מותחת ביקורת על השיהוי הכבד בו נקטה המדינה, אשר הגישה את תביעתה רק בשנת 2020 - חמש שנים לאחר הגשת הבקשות הייצוגיות, שנה לאחר הגשת עמדתה ורק לאחר שהצדדים הגישו את סיכומיהם בתיק הייצוגי. קבלת בקשתו של היועץ עלולה לגרום אפקט מצנן, אשר ירתיע תובעים עתידיים ולצמצום דרסטי בתביעות שעניין איכות הסביבה, מוסיפה צפת.
צפת אישרה את הגשת התביעות בשם שתי קבוצות: כל הציבור שנחשף וייחשף, עד למתן פסק הדין, לזיהום אוויר עודף עקב פליטה עודפת של מזהמים מכלי הרכב התרמיתיים; וכל מי שרכש רכב, או הוא בעל רכב, מנוע דיזל מתוצרת קבוצת פולקסווגן שהותקן בו הרכיב התרמיתי. פולקסוואגן, אודי וצ'מפיון מוטורס חויבו בשלב זה בהוצאות בסך 200,000 שקל. את התובעים - שלמה גולן, עירית תמיר ורפי בר-עוז - ייצגו עוה"ד
מיכאל בך, רון לדרמן, גלעד הלר, יעקב דוידוביץ וסימון אליקשוב; את פולקסוואגן ואודי ייצגו עוה"ד
רלי לשם, רון פלג ורונן זיו; ואת צ'מפיון - עוה"ד
אילן שביט (שטריקס) ודני ניסים.