בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
רשות המיסים מבצעת פעולות רבות בצורה ידנית ולא בצורה ממוחשבת. המשמעות היא אובדן זמן עבודה רב, ומן הסתם - גם טעויות הפוגעות הן בנישומים והן באוצר המדינה. כך עולה (23.11.22) מדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, על יחידת שירותי עיבוד ממוכנים (שע"ם) של הרשות.
שע"ם משרת 1.3 מיליון "לקוחות": חברות, תאגידים מסוגים אחרים, עצמאים, בעלי שליטה, שכירים, מקבלי מענקי עבודה, שכירים המבצעים תיאומי מס והחזרי מס, 6,000 העובדים של רשות המיסים, 13,000 משרדי מייצגים ו-7,000 עורכי דין. שע"ם מנהל מאות פרויקטים בכל שנה, החל מפרויקטים לביצוע מיידי וכלה בפרויקטים שביצועם נמשך שנים מספר.
לצורך קביעת השומה, עובדי הרשות נדרשים לבחון מידע רב הנוגע להכנסות ולנישומים, כולל דיווחי הנישום, מס שנוכה לו, מידע על עובדיו ותשלומי משכורת, מידע מודיעיני ועוד. אף שהמידע קיים במאגרי המידע של הרשות, מפקחי המס ניגשים לחלק מהמידע באמצעות שאילתות פרטניות וללא תהליך אוטומטי של איסוף מידע ממוחשב והשוואתו. יתרה מכך: לא מתנהל תהליך של כריית מידע של עיבוד אלפי הנתונים הפיננסיים והחשבונאיים המצויים במקורות המידע השונים לגבי אותו נישום.
השוואת הצהרות הון של אותו נישום נעשית בצורה ידנית, למרות שמיכון שלה יאפשר להשוות את ההון באופן אוטומטי, וכך ייחסך זמן עבודה של עובד הרשות. כמו-כן, יהיה ניתן לבצע את השוואות ההון של כל הנישומים החייבים להגיש הצהרות הון, ולהציף לבדיקה פרטנית רק נישומים אשר בבדיקה האוטומטית נמצא בהצהרותיהם הפרש הון בלתי מוסבר. אלא שהרשות לא קידמה את פרויקט הצהרות הון מקוונות לאחר אפיונו על-ידי ועדה ייעודית כבר בשנת 2013.
בשנים 2019-2017 היה פער של 18.6 מיליארד שקל בין הסכומים שנוכו במקור על-פי דיווחי המשלמים לבין דיווחי המקבלים. אומנם הסכום ירד לאורך השנים, אך עדיין מדובר במיליארדי שקלים בשנה. לרשות יש מערכת ממוחשבת חדשה, המאפשרת בקרה מובנית לזיהוי הפערים, אך השימוש בה טרם מתאפשר לכל מפקחי המס ורכזי החוליות. תהליך העבודה המקובל ברשות הוא בדיקה ידנית על-ידי מפקחי המס רק של מקצת התיקים שהוכנסו לתוכנית העבודה והמטופלים לצורך שומה.
לרשות המיסים יש מאגר הכולל 322 טפסים בכל מערכי המס: מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין, מיסי ייבוא ומכס, מיסים עקיפים אחרים ומענקי עבודה וקורונה. רק 111 מהם הם טפסים מקוונים. לנוכח השיעור של 63% של טופסי המכס ומיסי העיבוא שמוחשבו (מתוך כלל הטפסים בתחום) בולט השיעור הקטן (24%) של טופסי מס הכנסה שמוחשבו. שיעור טופסי המכס ומיסי הייבוא שמוחשבו מתוך כלל טופסי הרשות שמוחשבו הוא 45%, לעומת 35% בלבד מטופסי מס הכנסה - וזאת למרות שגביית מס הכנסה היא ליבת עבודתה של הרשות.
אף שבתוכנית האסטרטגית של שע"ם דובר על מענה ללקוחות בכתובת אחת, נכון למועד הביקורת הטיפול בתמיכה במייצגים מפוזר בין שלושה גורמים (דלפק הסיוע, מוקד שירות הלקוחות ומחלקת מרשם מייצגים) המעניקים למייצגים שירותים שונים. עקב כך, יש מייצגים הפונים בטעות למוקד שירות הלקוחות של רשות המיסים, שאינו הגורם המתאים למתן השירות. דלפק הסיוע תומך באלפי לקוחות בחודש ומשיב על פניות מסוגים רבים אשר נדרש לגביהן ידע רב. אולם, בשנים 2019, 2020 ו-2021 נסגרו 72%, 73% ו-75% מהפניות במוקד בהתאמה, ללא העברה לגורמים חיצוניים.
דוח מבקר המדינה: הדיגיטציה תרמה רבות לשיפור גיוון השירות הבנקאי וליעילותו לצרכנים וכן הפחיתה את העלויות שמשלם הציבור על עמלות. עם זאת, הדיגיטציה אשר הפחיתה את עלויות המשכורות וההוצאות הנלוות של הבנקים ותרמה לגידול של 10% ברווח חמש הבנקים הגדולים בשנים 2021-2014, לא תרמה לירידה במרווחי האשראי - ורווחיהם במהלך השנים האחרונות גדלו בעקביות מ-10.4 מיליארדי ש"ח בשנת 2014 ל-22.1 מיליארדי ש"ח בשנת 2021, בהתאם לגידול בתיק האשראי הבנקאי.
הדבר מצביע על הריכוזיות בענף הבנקאות ועל היעדר תחרות מספקת, מטיל ספק אם ההתייעלות הדיגיטלית התגלגלה במלואה לציבור ומחדד את הצורך של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בתוכו ליזום פעולות להגברת התחרות.
קביעת צוות בין-משרדי של משרדי הביטחון והאוצר, הבאה לידי ביטוי בסיכום עבודת הצוות, ולפיה קביעת מדיניות שכר בצה"ל היא בסמכות הרמטכ"ל, אינה עולה בקנה אחד עם מסקנת חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה - קובע (23.11.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
ההגנה על הצרכן בישראל היא חלקית בלבד, וגם הגופים הממלכתיים המופקדים על הנושא רחוקים מלתת שירות מיטבי. כך עולה (23.11.22) מדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
צה"ל אינו ערוך די הצורך מבחינה לוגיסטית להימשכות הלחימה ביהודה ושומרון - כך מתריע (2.10.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בעקבות ביקור פתע שקיים בחודש אוגוסט בבסיס האימונים של חטיבת כפיר שבבקעת הירדן ובמוצב יקיר שבשומרון. הביקור התקיים במסגרת הביקורת שעורך משרד המבקר בצה"ל בנושא תנאי מחיה ותשתיות לחיילים בשירות חובה ובמילואים, הצפויה להתפרסם בחודשים הקרובים. בשל חומרת הממצאים של ביקורו, החליט אנגלמן לפרסם אותם מיד.
למבקר המדינה אין סמכות לבקר את חברות האוטובוסים החדשות, שהוקמו במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית - כולל חברות-הבנות של אגד ודן. סמכותו היא אך ורק על החברות הוותיקות - אגד וחברות האוטובוסים של נצרת (ובמשתמע גם על חברת דן). כך קובע (11.9.22) שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין, בהתערבות נדירה מאוד של בג"ץ בהחלטותיו ובסמכויותיו של מבקר המדינה.
מבקר המדינהמתניהו אנגלמן השתתף (יום ד', 7.9.22) בכנס המבקרים הפנימיים שהתקיים באילת והתייחס לנושא הרציחות במגזר הערבי. כמו-כן התייחס המבקר על האופן בו נפתחה שנת הלימודים וחוסר הוודאות בו היו מצויים התלמידים והוריהם.
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...