בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
ההגנה על הצרכן בישראל היא חלקית בלבד, וגם הגופים הממלכתיים המופקדים על הנושא רחוקים מלתת שירות מיטבי. כך עולה (23.11.22) מדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
בשנת 2021 קיימה הרשות להגנת הצרכן ביקורים ב-2,664 (0.5%) מכלל בתי העסק שחוק הגנת הצרכן חל עליהם (600,000 במספר) ופתחה 514 תיקי אכיפה (ירידה של 50% לעומת 2018). היקף העיצומים בני הגבייה שהוטל על העסקים בשנים אלו עמד על 119 מיליון שקל (לאחר הפחתה), ושיעור הגבייה מהם עומד על 31% בלבד. עוד עלה כי הרשות ממעטת להשתמש בכלי האכיפה הפליליים שבידיה: היא פתחה שלושה תיקים פליליים בלבד בשנים 2021-2020, אף שבשנים אלה היו 13 חברות מעוולות נוספות שהעיצום הכספי שלהן הוגדר כלא בר גבייה.
בשנים 2020-2018 קיבלה המועצה לצרכנות 90,000 תלונות של צרכנים. היא סגרה 5,300 תלונות (20% מהתלונות הפתוחות באותה עת) בהן החלה לטפל ובהן לא קיבלה מענה מן הגורמים המעורבים במשך למעלה מחודש. צעד זה נועד להקטין את מספר התלונות הבלתי-מטופלות.
בנק ישראל לא טיפל בתלונות שהעבירה אליו המועצה לצרכנות ובהן מידע על הטעיה של צרכנים באמצעות כרטיסי אשראי, לרבות הונאות קשישים. בנק ישראל לא בדק בנוגע לתלונות אלו את פעולות חברות כרטיסי האשראי לעצירת סליקה של עוסקים שהטעו צרכנים או ביצעו הונאות באמצעות כרטיסי אשראי. הבנק לא קבע רשימת "דגלים אדומים" וסעיפי התנהגות מדידים המאפיינים עסקים החשודים כמבצעים הונאה, ולא קבע פעולות שעל חברות האשראי לנקוט כדי שניתן יהיה להפסיק את הסליקה במידת הצורך.
הבנק גם לא ביקש דיווחים ולא ביצע ביקורות בחברות הסליקה לבחינת המשטר התאגידי שהנהיגו לעצירת סליקה לעסקים הפועלים תוך הונאה ועמידתן במשטר זה. הוא לא בחן את טיפול המנפיקים בבקשות צרכנים לביטולי עסקות, לרבות מדיניותם, מערכותיהם, נוהליהם וטיפולם בסיכון האשראי הנובע מכך. בנק ישראל לא הציב דרישות פיקוחיות פרטניות למנפיקים ולסולקים בתחומים אלה.
אנגלמן מציין, כי בישראל אין נוהל קריאה להחזרה של מוצרים ("ריקול") שמסדיר את הכללים למהלך כזה. כמו-כן, אין אסדרה המחייבת מתן סעד בעת "ריקול" - העסק אינו מחויב לתת פיצוי לצרכן, ואופן איסוף המוצרים מהצרכנים אינו מוסדר. קיימים בשוק מוצרים שתקן רשמי לא חל עליהם, ולגביהם אין לממונה על התקינה סמכות לחייב את הספק לבצע קריאה להחזרה, והוא לא מפרסם מוצרים אלה באתר האינטרנט של משרד הכלכלה. במוצרים אלו הספק אינו מחויב בדיווח לממונה על התקינה ואין מי שמבטיח, כי שיווק המוצר נפסק וכי המוצרים שנאספו אכן הושמדו.
משרד המבקר מצא, כי קיים קושי להגיש תלונות ע"י אנשים עם מוגבלות באתרי הרשות להגנת הצרכן והמועצה לצרכנות. כך לדוגמה, באתר הרשות יש קושי במילוי פרטי הפנייה ופרטי הפונה, ובסיום הגשת התלונה לא ידע הפונה אם הצליח להגיש אותה; באתר המועצה עלו קשיים להגיע עצמאית לעמוד שבו מגישים את התלונה המקוונת, ולהזין בטופס התלונה כמה שדות של פרטים אישיים. שני האתרים מתורגמים לערבית באופן חלקי בלבד ואינם כוללים את מלוא המידע בשפה זו. בנוסף עלה, כי אין אתר ממשלתי אחוד ומרכזי בו הצרכן יכול להגיש את תלונתו.
דוח מבקר המדינה: הדיגיטציה תרמה רבות לשיפור גיוון השירות הבנקאי וליעילותו לצרכנים וכן הפחיתה את העלויות שמשלם הציבור על עמלות. עם זאת, הדיגיטציה אשר הפחיתה את עלויות המשכורות וההוצאות הנלוות של הבנקים ותרמה לגידול של 10% ברווח חמש הבנקים הגדולים בשנים 2021-2014, לא תרמה לירידה במרווחי האשראי - ורווחיהם במהלך השנים האחרונות גדלו בעקביות מ-10.4 מיליארדי ש"ח בשנת 2014 ל-22.1 מיליארדי ש"ח בשנת 2021, בהתאם לגידול בתיק האשראי הבנקאי.
הדבר מצביע על הריכוזיות בענף הבנקאות ועל היעדר תחרות מספקת, מטיל ספק אם ההתייעלות הדיגיטלית התגלגלה במלואה לציבור ומחדד את הצורך של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בתוכו ליזום פעולות להגברת התחרות.
צה"ל אינו ערוך די הצורך מבחינה לוגיסטית להימשכות הלחימה ביהודה ושומרון - כך מתריע (2.10.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בעקבות ביקור פתע שקיים בחודש אוגוסט בבסיס האימונים של חטיבת כפיר שבבקעת הירדן ובמוצב יקיר שבשומרון. הביקור התקיים במסגרת הביקורת שעורך משרד המבקר בצה"ל בנושא תנאי מחיה ותשתיות לחיילים בשירות חובה ובמילואים, הצפויה להתפרסם בחודשים הקרובים. בשל חומרת הממצאים של ביקורו, החליט אנגלמן לפרסם אותם מיד.
למבקר המדינה אין סמכות לבקר את חברות האוטובוסים החדשות, שהוקמו במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית - כולל חברות-הבנות של אגד ודן. סמכותו היא אך ורק על החברות הוותיקות - אגד וחברות האוטובוסים של נצרת (ובמשתמע גם על חברת דן). כך קובע (11.9.22) שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין, בהתערבות נדירה מאוד של בג"ץ בהחלטותיו ובסמכויותיו של מבקר המדינה.
מבקר המדינהמתניהו אנגלמן השתתף (יום ד', 7.9.22) בכנס המבקרים הפנימיים שהתקיים באילת והתייחס לנושא הרציחות במגזר הערבי. כמו-כן התייחס המבקר על האופן בו נפתחה שנת הלימודים וחוסר הוודאות בו היו מצויים התלמידים והוריהם.
מי שקורא את הדוח של מתניהו אנגלמן על טיפול המשטרה והשב"כ באירועי שומר החומות, עשוי להתחיל להאמין בקיומם של חייזרים. אם במקביל הוא עוקב אחרי דיוניה של ועדת מירון - שגם בהם מככבת המשטרה - מסקנתו זו רק מתחזקת. איש אינו אחראי להתפרעויות הקשות ביותר שהיו בישראל בשני העשורים האחרונים, איש אינו אחראי לאסון האזרחי הכבד ביותר בתולדותיה - אז נשארו רק החייזרים כאחראים אפשריים.
האוכלוסייה הערבית בערים המעורבות העיקריות שמחוץ לירושלים סובלת מקיפוח מתמשך ובולט בתחומי החינוך, ההקצאות והייצוג במוסדות העירוניים. כך מוסר (יום ד', 27.7.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח המתלווה לזה העוסק בכשלים בטיפול במהומות בערים אלו בזמן מבצע שומר החומות.
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...