בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש-דן עלה 18.7 מיליארד שקל - 70% יותר מן התקציב אותו אישרה הממשלה בדצמבר 2010. האומדנים עודכנו תריסר פעמים, מתוכן - שמונה פעמים כלפי מעלה. כך מגלה (23.11.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
לדברי אנגלמן, גם הקו הירוק והקו הסגול יעלו יותר מן האומדנים המקוריים והוא מונה שורה של סיבות לכך: תקצוב חסר שנעשה בניגוד לנהלים; אי-הכללת עלויות באומדן, בעיקר בשלבים הראשונים של הפרויקט; אי-הצמדה של האומדנים לסלי התשומות הרלוונטיים; ושגיאות והשמטות של פריטים מן התמחור. מבין עידכוני העלות של הקו האדום, רק בחמישה מקרים פורטו הסיבות לכך ובשלושת האחרים לא ניתנו הסברים.
משרד המבקר גם מצא, כי הקו הסגול - כבר באומדן הנוכחי - יקר לפחות ב-26% מפרויקטים דומים במדינות אחרות; הוא יקר ב-133% מן הפרויקטים הזולים ביותר בחו"ל. עלות הקו הירוק נעה בין 5% פחות מן הפרויקטים היקרים ביותר ופי שתיים מהפרויקטים הזולים ביותר. בקו האדום הטווח הוא בין 27% פחות לבין 113% יותר. המסקנה היא, שהקמת קו עילי יקרה משמעותית מאשר בחו"ל, בעוד שדווקא קו מורכב יותר ובעל רכיב תת-קרקעי משמעותי עשוי להיות דומה במחירו לפרויקטים מקבילים בחו"ל.
ההתייקרויות לא הובילו לזירוז הפרויקט; ההפך הוא הנכון: השלמת הקו האדום נדחתה שש פעמים לתקופה מצטברת של חמש שנים. פתיחת הקו הסגול כבר נדחתה מ-2025 ל-2026, ופתיחת הקו הירוק - מ-2025 ל-2027 והיא עשויה להידחות בשנה נוספת. הקמת הקו הסגול לא רק יקרה יותר אלא גם ארוכה יותר: סלילת קילומטר אחד תימשך בממוצע 3.7 חודשים - 48% יותר מאשר במדינות אחרות. העיכובים בקו הירוק ובקו הסגול יעלו למשק באובדן תועלת בסך 1.14 מיליארד שקל לשנה, כך שכבר כעת ההפסד הוא קרוב ל-3.5 מיליארד שקל.
עוד מציין אנגלמן את העדרם של רשות תחבורה מטרופוליטנית ואפילו מינהלת פרויקט לרכבת הקלה, למרות שזו עוברת בשטחן של כמה וכמה ערים. רשות תחבורה שכזאת חשובה לקידום ראייה כוללת למתן פתרונות תחבורתיים, למתן מענה יעיל לצרכים כוללים ומקומיים, לתיאום בין הרשויות המקומיות ולשיתופי פעולה בקידום מיזמים תחבורתיים, הוא מסביר. חברת נת"ע, המנהלת את פרויקט הרכבת הקלה, חתמה רק בצורה חלקית על הסכמים עם העיריות הרלוונטיות; ועד היום, 20 שנה לאחר הקמתה, לא נחתם הסכם מסגרת בינה לבין משרדי האוצר והתחבורה.
דוח מבקר המדינה: הדיגיטציה תרמה רבות לשיפור גיוון השירות הבנקאי וליעילותו לצרכנים וכן הפחיתה את העלויות שמשלם הציבור על עמלות. עם זאת, הדיגיטציה אשר הפחיתה את עלויות המשכורות וההוצאות הנלוות של הבנקים ותרמה לגידול של 10% ברווח חמש הבנקים הגדולים בשנים 2021-2014, לא תרמה לירידה במרווחי האשראי - ורווחיהם במהלך השנים האחרונות גדלו בעקביות מ-10.4 מיליארדי ש"ח בשנת 2014 ל-22.1 מיליארדי ש"ח בשנת 2021, בהתאם לגידול בתיק האשראי הבנקאי.
הדבר מצביע על הריכוזיות בענף הבנקאות ועל היעדר תחרות מספקת, מטיל ספק אם ההתייעלות הדיגיטלית התגלגלה במלואה לציבור ומחדד את הצורך של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים בתוכו ליזום פעולות להגברת התחרות.
שורה של ליקויים מבניים וטכנולוגיים פוגעים בצורה משמעותית בבטיחות הטיסה האזרחית - קובע (23.11.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח על רשות התעופה האזרחית (רת"א).
הרפורמה בחברת החשמל נכשלת. העלויות נותרו גבוהות כשהיו, חלק ניכר מהתועלת הכספית לא הושג וכנראה גם לא יושג ואמינות אספקת החשמל הורעה במקום להשתפר. כך עולה (23.11.22) מדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
השימוש בפועל בגז הטבעי מועט בהרבה מכפי שהחליטה הממשלה, והמשק איבד חיסכון בסך 1.9-0.8 מיליארד שקל בעשור האחרון - קובע (23.11.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
בשנים 2020-2012 נרשם גידול של 71% במספר החייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה - אך מספר מפקחי המס ירד ב-21%. בשנת 2020, היו 70% מהדוחות של עצמאים - אך המס מהם באותה שנה היה 6% בלבד מסך גביית המיסים הישירים והעקיפים. כך מוסר (23.11.22) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
רשות המיסים מבצעת פעולות רבות בצורה ידנית ולא בצורה ממוחשבת. המשמעות היא אובדן זמן עבודה רב, ומן הסתם - גם טעויות הפוגעות הן בנישומים והן באוצר המדינה. כך עולה (23.11.22) מדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, על יחידת שירותי עיבוד ממוכנים (שע"ם) של הרשות.
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...