|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
אומן וטרכטנברג. משני צידי המתרס [צילום: מירי צחי]

כלכלנים בכירים: הנזק מהרפורמה כבר מתרחש

250 חותמי גילוי הדעת מינואר מתריעים שהנזק גדול ומהיר מהצפוי 120 פרופסורים, בראשות ישראל אומן, מביעים תמיכה עקרונית ברפורמה ובהידברות עליה
02/03/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

"מאז פרסום גילוי הדעת הראשון הצטברו אינדיקציות רבות לכך שהנזקים לכלכלה עלולים להתממש בעוצמה ובמהירות גדולים מאלו שצפינו". כך מתריעים 250 כלכלנים בכירים, בהתייחסם להשלכות הכלכליות של הרפורמה המשפטית. מדובר במי שחתמו על גילוי דעת בנושא בחודש ינואר וכעת עדכנו את אזהרתם לנוכח ההתפתחויות בשבועות האחרונים. במקביל מתפרסמת (2.3.23) עצומה ראשונה מסוגה של 120 פרופסורים התומכים עקרונית ברפורמה המשפטית ובראשם חתן פרס נובל בכלכלה, פרופ' ישראל אומן.

בין החתומים על מכתב הכלכלנים: פרופ' יעקב פרנקל, אותו מינה בנימין נתניהו לנגיד בנק ישראל ואשר ניצב כיום בין ראשי המתנגדים לרפורמה; פרופ' איתן ששינסקי ופרופ' מנואל טרכטנברג, שעמדו בראש ועדות מרכזיות אותן הקים נתניהו; בכירי בנק ישראל לשעבר פרופ' צבי אקשטיין, פרופ' מישל סטרבצינסקי וד"ר נדין סודו-טרכטנברג; פרופ' יוג'ין קנדל, שהיה יו"ר המועצה לכלכלה תחת נתניהו; ומרצים בכירים מכל המוסדות האקדמיים המובילים בישראל.

לטענת הכלכלנים, "בשבועות האחרונים ניכרים סימנים ראשונים של בריחת הון אשר מחייבת את בנק ישראל להמשיך בהעלאות ריבית בקצב מהיר. גם אם השווקים יתייצבו בסופו של דבר בטווח הקצר, הרי שהניסיון שנצבר ממדינות אחרות שבהן הייתה פגיעה בעצמאותם של מוסדות משפטיים וכלכליים, וכן מחקר כלכלי מעשרות השנים האחרונות, מצביעים על כך שבטווח הארוך צפויה להיגרם פגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל".

הכלכלנים אומרים כי לא מדובר רק ברפורמה המשפטית: "ההתרעות שהשמענו לא זכו לאוזניים קשובות והקואליציה ממשיכה ביוזמות החקיקה תוך התעלמות מופגנת מהאזהרות מהארץ ומהעולם לנזקים הצפויים לכלכלה. לדוגמה, בהודעת סיכום הישיבה של ועדת הכספים מ-20 בפברואר נקבע, כי 'ועדת הכספים קובעת כי אין כל קשר בין הרפורמה במערכת המשפט לפגיעה בכלכלת ישראל, וכי ניסיון לקשור בין הדברים הינו ניסיון פוליטי', וזאת לאחר שארבעה פרופסורים לכלכלה השמיעו באותה ישיבה אזהרות לפגיעה חמורה בכלכלה, ואף גורם מקצועי לא הופיע לישיבה והביע עמדה שונה.

היום גם פורסמה עצומה של 500 דיקנים, ראשי בתי ספר, ראשי מחלקות וראשי חוגים (בהווה ובעבר) במוסדות אקדמיים שונים, הטוענים, כי משמעות מהלכי הממשלה היא "להוביל להפיכה משטרית, שתשנה אופי המדינה ותרחיק אותה מחזון מייסדיה ומרוח מגילת העצמאות". הם קוראים להפסיק מיידית את הליכי החקיקה ולהיכנס להידברות, ולעתיד - להבטיח שמירה על ערכי מגילת העצמאות, את החופש האקדמי ואת קיומו של שיח ענייני, מכבד ונטול השתלחויות.
מכתב הכלכלנים 2 / גילוי דעת
250 כלכלנים בכירים מזהירים מן ההשלכות הכלכליות של הרפורמה המשפטית
פורום דקאנים, ראשי בתי ספר וראשי מחלקות וחוגים באקדמיה / גילוי דעת
500 בכירים באקדמיה יוצאים נגד הרפורמה המשפטית

"למעשה, הקואליציה לא רק שלא עצרה את תהליך החקיקה, אלא שלאחרונה עלו הצעות לפגוע בעצמאותם של מוסדות נוספים מלבד מערכת המשפט. כך עלו הצעות להתערב במדיניות הריבית של בנק ישראל, למנות עסקן פוליטי למשרת הסטטיסטיקאי הראשי, להתערב בניהול הספרייה הלאומית, ולפגוע בעצמאות השידור הציבורי ובאקדמיה בישראל. התנהלות זו רק מחריפה את הנזק לכלכלה הישראלית".

החותמים מתריעים: "רפורמות אשר יגדילו את מספר השופטים, ימנעו התמשכות מיותרת של הליכים משפטיים, יקלו על פתרון סכסוכים וייעלו אכיפה של חוזים ושמירה על זכויות קניין, יכולות לסייע למשק לפרוח ולשגשג. דא עקא, לא רק שיזמות החקיקה אינן מטפלות בבעיות חשובות אלה, אלא שהן מונעות ביקורת חשובה על הרשות המבצעת ומחלישות את ההגנה על זכויות קניין. כך למשל, ללא מערכת משפט חזקה ועצמאית, עלולה הממשלה בעתיד לפגוע בחסכונות הפנסיה, בבעלות על נדל"ן, או להטיל מיסים בדיעבד על פעילות כלכלית אחרת.

"אנו קוראים לממשלת ישראל להקשיב לקולות האזהרה הרבים מבית ומחו"ל, וביניהם קולות של כלכלנים בכירים שאתם נהג ראש הממשלה להתייעץ לאורך השנים. הניסיון שנצבר במדינות אחרות שבהן התעלמו פוליטיקאים מאזהרות כלכלנים - כמו שקרה בבריטניה רק לפני מספר חודשים - מלמד שהתעלמות כזו עלולה לעלות לכולנו ביוקר".

"רפורמה מקיפה היא חיונית"

תומכיה העקרוניים של הרפורמה אומרים, כי "רפורמה מקיפה במערכת המשפט היא חיונית עקב המהפכה החוקתית שהוביל פרופ' אהרן ברק, אשר הפרה את האיזון בין הרשויות בישראל". זאת, באמצעות הרחבה של הביקורת השיפוטית והחלתה גם על חוקי יסוד; הרחבה של זכות העמידה, דוקטרינת השפיטות ועילת הסבירות; שימוש בפרשנות תכליתית אובייקטיבית; והעצמת כוחם של היועצים המשפטיים.

"הליכי החקיקה בישראל נותנים מרחב גדול לדיון, לדיוק ולשכנוע. המקום המתבקש לדיון בפרטי הרפורמה הוא כנסת ישראל ויש לקיים בה דיונים ענייניים בין תומכי הרפורמה ומתנגדיה כמקובל. ככל שניתן, טוב לקיים הידברות ולחתור להסכמות רחבות, אך אסור לפגוע בתהליך החיוני של תיקון מערכת המשפט, שבשנים האחרונות הסיגה באופן מופרז מאוד את גבול הרשויות האחרות".

בין החותמים על גילוי הדעת: פרופ' יואל אליצור, איש מדעי היהדות; המתימטיקאי פרופ' נח דנא-פיקארד; איש הספרות פרופ' הלל וייס; פרופ' אשר כהן, איש מדעי המדינה; פרופ' ברכיהו ליפשיץ, חתן פרס א.מ.ת במדעי היהדות; פרופ' זהר עמר, מומחה לבוטניקה של התנ"ך; האדריכל פרופ' דוד קאסוטו; פרופ' נחום רקובר, חתן פרס ישראל ולשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה; והמשפטן פרופ' רון שפירא, רקטור המרכז האקדמי פרס.

תאריך:  02/03/2023   |   עודכן:  02/03/2023
איתמר לוין
+שלמה ארצי: מפחד ממה שקורה בארץ, ומהמהירות שבה השינויים קורים
22:35 02/03/23  |  איציק וולף
הזמר שלמה ארצי התייחס בהופעה שקיים הערב בתל אביב למחאה נגד הרפורמה המשפטית והביע חשש מפני המהירות שבה החקיקה המשפטית מתקדמת ומפני השיח המקצין.

"אני חושב כל הזמן ששנאת חינם פירקה את עם ישראל לפני 2000 שנה, וכדאי שנזכור את זה. בתור יוצר אני כותב שירים וחוץ מהמילים - חשובה מאוד גם המנגינה. באיזו מנגינה אנחנו מדברים האחד עם השני. בסוף נצטרך לדבר. אני מוכן לבוא לשם, להגיש קפה ולהיות זבוב על הקיר בליווי גיטרה", אמר.

ארצי ציטט את עצמו בשיר שכתב בשנות השמונים ואמר: "זו לא אותה המדינה, כבר לא אותו החדר. אבל אין לנו מדינה אחרת".
+ריקול לאסם: פיסת אריזה בשקית במבה
22:08 02/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אסם הודיעה שעל הצרכנים להימנע מצריכת במבה 60 גרם שנמכרו במארז של 4 יחידות לאחר שהתקבלו מספר תלונות על הימצאות פיסת אריזה בתוך השקית
מחטיפי הדגל של אסם. התקלה - באצווה ספציפית [צילום: אסם - האתר הרשמי]
+שרה נתניהו: אמרתי לעצמי שאם הם יפרצו - יהרגו אותי
21:59 02/03/23  |  
שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה בנימין נתניהו, סיפרה הערב כי בזמן שמפגינים רבים קראו נגדה קריאות בהפגנה מול המספרה שבה הייתה - היא הייתה בטוחה שהיא בסכנת מוות.

"מה שהיה ביני לבינם זו דלת זכוכית ווילון. אמרתי לעצמי, אם הם יפרצו - הם יהרגו אותי", טענה.
+דיווח: נתניהו נמנע מאימוץ יוזמת הנשיא בגלל איום בהתפטרות של לוין
20:04 02/03/23  |  איציק וולף
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תכנן אמש לאמץ את הצעת הפשרה של נשיא המדינה הכוללת הקפאה של חקיקת הרפורמה המשפטית לתקופה מוגבלת, אך נמנע מלעשות זאת בעקבות איום של שר המשפטים, יריב לוין, להתפטר מתפקידו. כך פורסם (יום ה', 2.3.23) בחדשות 13.

בלשכת ראש הממשלה ובלשכת שר המשפטים טענו כי מדובר בפייק ניוז וכי לא היו דברים מעולם.
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+"העמדתם חיילים בלב מחלוקת לאומית"
19:42 02/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שורת מפכ"לים לשעבר, ראשי מוסד ושב"כ לשעבר וחברי מטכ"ל לשעבר פנו אל הרמטכ"ל ואל מפכ"ל המשטרה בעקבות שימוש בפלוגות סדירות של מג"ב אמש, בפיזור ההפגנה מול המספרה של שרה נתניהו  ▪  "אין זה מתקבל על הדעת שחיילים המשרתים במג"ב יופעלו לשם עימות עם אוכלוסייה אזרחית בקשר למחאה אזרחית"
שוטרי מג"ב, אמש בכיכר המדינה [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
+הליכוד דורשת מהאופוזיציה לגנות את דברי מרב מיכאלי
16:46 02/03/23  |  עידן יוסף
הליכוד: אנו קוראים ליאיר לפיד ולכל ראשי האופוזיציה לגנות לאלתר את דבריה המסוכנים של מרב מיכאלי שאמרה על המצור נגד רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו שזה "צעד חשוב במאבק".
+"ההצעה לתיקון חוק הנבצרות - למנוע ניצול לרעה של הדין הקיים"
15:39 02/03/23  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
עו"ד גיל לימון: הגבלת המצב של נבצרות בשל נסיבות בריאותיות בלבד מעוררת קושי רב  ▪ חברי האופוזיציה נטשו את הדיון במחאה על שעדיין לא הושמעה חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לוועדה
כץ. "נגד פרשנות משפטית שאין לה שום בסיס בחוק" [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]
+לשכת ראש הממשלה הבהירה את ההשוואה שערך נתניהו בין ת"א לחווארה
12:06 02/03/23  |  עידן יוסף
לשכת ראש הממשלה: בניגוד לטענות הנשמעות בתקשורת, ההשוואה היחידה שראש הממשלה נתניהו עשה בין חווארה לתל אביב - זה שאסור לקחת את החוק לידיים בשום מקום.
+דאגה בלב איש ישיחנה, אני מודאג
10:23 02/03/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
אני מודאג מאוד מההסתה הפרועה והשיטתית של חלק ממובילי המחאה, מודאג מהדממה שגזרו על עצמם אנשי התקשורת המומחים בהעצמה, בניפוח, בהוצאה מפרופורציה של כל דבר הבל מהימין וכעת אל מול הסתה פרועה, אלימה ובריונית, דוממים
קודחים בלב האניה [צילום: גילי יערי/פלאש 90]
+זה היה רק הקדימון
09:04 02/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפרת חוק אסורה בתכלית - נקודה  ▪  ראשי האופוזיציה שותפים לעבירה, אבל האחריות המרכזית היא של נתניהו  ▪  המצב יהיה חמור בהרבה אם הממשלה תפר פסקי דין שיבטלו את ההפיכה
מיהם בדיוק ה"אנרכיסטים"? [צילום: אריה אברמס, פלאש 90]
+הסתה פרועה של בנימין נתניהו
08:52 02/03/23  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
אני מתקשה להאמין, שראש ממשלה בישראל משווה מעל דוכן הכנסת שורפי בתים, בהם חיים אנשים, למפגינים במשטר דמוקרטי במסגרת הפגנות, הגורמות לשיבוש התנועה הסדירה ברחובות ישראל
נתניהו. משווה בין ההפגנות לפוגרום בחווארה [צילום: לפ"מ]
+ביטן על הצעת אדלשטיין ודנון: "היוזמה הזאת לא נותנת שום דבר"
08:48 02/03/23  |  עידן יוסף
ח"כ דוד ביטן הגיב ליוזמת דנון, אדלשטיין טרופר ואיזנקוט: "אין לזה משמעות, כל עוד שר המשפטים לא משתתף, היוזמה הזאת לא נותנת שום דבר. ברגע שיקיימו את המגע הראשון ויראו שזה לא תרגיל יחסי ציבור - שני הצדדים יבינו שאפשר להתקדם ויפסיקו את הדיונים" (גלי צה"ל).
+הנה ימים באים: ימי חרון, עברה, זעם ושיבוש
08:48 02/03/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
הרפורמה המשפטית הנדרשת והחשובה מאוד לתיקון מערכת המשפט אינה הסיבה האמיתית לימי העברה חרון וזעם, בהם חוזה העם מאז כינונה של הממשלה הנבחרת, הסיבה האמיתית היא הסירוב הקנאי, הפנאטי לקבל את תוצאות הבחירות
המחאה בת"א. התנהגות מופקרת [צילום: אריק מרמור/פלאש 90]
+שתי כנסות שונות יידרשו כדי לאשר חוקי יסוד
08:25 02/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שידור הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק-יסוד הממשלה
ישראל היום: שר המשפטים שוקל לרכך את תוכניתו, ייתכן שכבר לקראת הקריאה השנייה והשלישית או לאחר אישור הרפורמה  ▪  השינוי שנשקל: חוק יסוד יעבור בארבע קריאות - האחרונה שבהן רק לאחר בחירות חדשות
לוין. תוכנית מרוככת [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+שניים ממפרי הסדר בת"א יובאו להארכת מעצרם
08:15 02/03/23  |  עידן יוסף
הבוקר יובאו בפני שופט בית משפט השלום בתל אביב שני חשודים, גבר בן 27 מקדימה וגבר בן 35 מרמת גן, שנעצרו אתמול במהלך הפרות הסדר בתל אביב.
+המחנה הממלכתי נגד הגבלות היועמ"ש על נתניהו
08:10 02/03/23  |  עידן יוסף
במחנה הממלכתי תוקפים את היועצת המשפטית לממשלה מיארה ואומרים כי אין פשרה בגלל האיסור על ראש הממשלה לעסוק ברפורמה.
+נתניהו לבג"ץ: מותר לי לעסוק ברפורמה
06:27 02/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מבקש לדחות את עמדתה של מיארה לפיה אסור לו לעסוק בנושא או להתבטא לגביו  ▪  מציע להטיל מגבלות נקודתיות ובכל מקרה לאפשר לו לדבר עקרונית על הרפורמה
"פגיעה בחופש הביטוי" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כלכלנים בכירים: הנזק מהרפורמה כבר מתרחש
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סיני
2/03/23 10:06
2
דור
2/03/23 12:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
1. הפרת חוק אינה לגיטימית וכמו שנהוג לומר בארה"ב: no ifs, no buts. אחרי האמירה הזאת אין "אם" ואין "אבל". יש אחריה רק סימן קריאה. אסור לחסום צירי תנועה. אסור להפר הוראות חוקיות. אסור לתקוף שוטרים. אסור להטיל מצור. השתיקה הממושכת (1.3.23) של יאיר לפיד, בני גנץ ויתר ראשי האופוזיציה ואנשיה הופכת אותם לשותפים לדבר עבירה.
02/03/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
למרבה הצער, היינו עדים לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, שמצא לנכון להשוות את המפגינים בהפגנות דמוקרטיות, שאירעו בשבועות האחרונים ברחבי הארץ למאות פורעי החוק מציבור המתנחלים, ששרפו בתים, כלי רכב וקטפו חיים בישוב הערבי חווארה.
הבוקר אפשר לקבוע חד-משמעית כי אכן השתבשה דעתם של חלק ממנהיגי המחאה במעשיהם המופקרים וחסרי האחריות "ביום השיבוש". חסימת עורקים ראשיים, הנחת תלתליות במרכזי הכבישים, הפרות סדר ברכבות, הפרות הסדר הציבורי באופן האלים והמנוגד לחוק, פריצת מחסומים משטרתיים, יידוי חפצים כנגד השוטרים ותקיפתם, תקיפת עיתונאים.
שר המשפטים, יריב לוין, מתכנן להכניס שינוי ברפורמה המשפטית. בישראל היום פורסם כי אחד השינויים שלוין מעוניין בהם הוא ריכוך בחוק שקובע כי בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על חוק יסוד שעבר כבר בקריאה ראשונה בכנסת.
02/03/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מבקש (1.3.23) מבג"ץ לקבוע שהוא רשאי לעסוק ברפורמה המשפטית ולא לקבל את חוות דעתה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, האוסרת עליו לעשות זאת. לדברי נתניהו, האיסור מהווה פגיעה בזכות הביטוי שלו ושל מיליוני אזרחים שהצביעו עבורו.
02/03/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il