רצף התאונות הקטלניות באתרי הבנייה בחודשים האחרונים, הביא (יום ב', 20.3.23) את ועדת העבודה והרווחה לקיים דיון-חירום במצב. לדברי יו"ר הוועדה,
ישראל אייכלר "חיי אדם הפכו להפקר בתאונות עבודה, הרשימה ארוכה, מטרידה וחמורה ביותר וחובה עלינו להגביר את הפיקוח, את האכיפה ואת האחריות - כדי להציל נפשות". הוא קרא לחייב עובדים בהכשרת הבטיחות, דרש ממשרד העבודה להסדיר בתוך חודש את תקנות הבטיחות-בעבודה, ולבחון שינוי תבחינים לאיוש מפקחי-בניה.
לטענת עו"ד דיאנה בארון, נציגת "קו לעובד", מתחילת השנה נהרגו כ-30 עובדים - 12 בענף הבנייה, 6 עובדים בתעשיה, 2 עובדים בחקלאות ו-3 עובדים בענפי השירותים והמסחר. הסיבות הנפוצות ביותר בכל הענפים מתחילת השנה היו קריסת מבנה או תשתיות (7 הרוגים), פגיעת חפץ כבד (5 הרוגים), מכשיר עבודה או לכידה במכונה (5 הרוגים), ופגיעת רכב עבודה (4 הרוגים). לדבריה, לשם השוואה, בשנה שעברה בתקופה המקבילה נהרגו 20 עובדים, מתוכם 10 בענף הבנייה, 5 בתעשיה, 4 בחקלאות ו-1 בשירותים ומסחר. בשנה שעברה הסיבה הנפוצה ביותר למוות הייתה נפילה מגובה (9 הרוגים בכלל הענפים).
חזי שוורצמן, ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה, דחה את הנתונים אך הודה כי אכן יש עליה: לדבריו, מספר ההרוגים הוא 19 בשלושת החודשים האחרונים - לעומת 13 בשנה שעברה. בארבעת המקרים הקטלניים, העובדים ביקשו לתקן תקלה והורידו את המיגון שלבשו - ואז נלכדו ונהרגו. בשלושת החודשים האחרונים בוצעו 3,175 ביקורי מפקחים של המינהל באתרי-בניה, עליה במספרם מהשנה שעברה. האכיפה תקבל תוקף משפטית בימים הקרובים, יתאפשרו קורסי-בטיחות מקוונים, ומפקחי העבודה ידגישו את חובת המיגון מפני מכונות. לדבריו, בשנה הקרובה תוקם יחידת חקירה ובה 10 חוקרים, ויוקמו יחידת מודיעין ויחידת עיצומים.
לדברי ד"ר הדס תג'רי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשיה, יש להסדיר בהקדם את תקנות הבנייה ולאייש במלואם את תקני מפקחי-הבניה ואילו אייל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות בקרן לעידוד ענף הבנייה, קרא לתקנה מחייבת שתאסור כניסת עובד לאתר בניה - לפני שעבר הכשרה בנושא בטיחות, ולחייב מנופאי לעבור הכשרת במכשיר-הדמיה (סימולטור) אחת לשנה.
ח"כ עאידה תומא סולימן דרשה מאיגוד הקבלנים לפרט כמה שימועים נערכו לחברות-בניה שהוצא נגדם דוח על הפרת-בטיחות, חברה לסיעה
עופר כסיף קרא להקים רשות לבטיחות, ואילו דבי ביטון (יש עתיד) קראה להשיב את הפעלת העגורנים מהקרקע - כפי שהתאפשר עד לפני חודשים אחדים.
דן ורשבסקי, יו"ר איגוד המנופאים, טען מנגד כי תאונות ממנוף נגרמת מטעויות האתת - המורה למפעיל המנוף, יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין, התריע כי מנופאים עובדים שעות ארוכות, מכללות מזייפות תעודות-הכשרה למנופאים, וחוק שעות העבודה והמנוחה לא נאכף עליהם, ואילו שלמה אלוני, יו"ר המוסד לבטיחות וגיהות, סיפר על קו טלפוני 9214- , המאפשר לעובדים לדווח על ליקויי בטיחות.