ועדת הכספים אישרה (יום ג', 21.3.23) את מכירת מניות חברת אל-על, שנקנו על ידה בתקופת הקורונה, עד ל-16 בדצמבר 2023. העיתוי המדויק של המכירה יקבע על-ידי החשב הכללי, בהתאם לתנאי השוק.
בספטמבר 2020, על-רקע הקורונה והקשיים אליהם נקלעה חברת אל-על, נקבע כי משרד האוצר יסייע לחברה בדרך של מתן רשת ביטחון להנפקת מניות לציבור בהיקף של 150 מיליון דולר שתבצע החברה. באותו חודש, רכשה המדינה 11% ממניות החברה בסכום של כ-113 מיליון שקל, במסגרת הנפקה שביצעה אל-על.
במסגרת אותה החלטה, נקבע כי המדינה תמכור את המניות בתוך 18 חודשים ממועד ההנפקה, בהמשך תוקנה ההחלטה ונקבע כי המדינה תמכור את המניות לאחר 27 חודשים ממועד ההנפקה, קרי עד לדצמבר 2022, ובהמשך הוארכה התקופה ב-12 חודשים נוספים, עד ל-16 בדצמבר 2023.
בבקשה שהובאה בפני ועדת הכספים היום מצד שר האוצר, התבקשה הוועדה לאשר כדרוש בחוק נכסי המדינה, את מכירת המניות המוחזקות ע"י המדינה עד ל-16 בדצמבר 2023, כאשר העיתוי המדויק יקבע על-ידי החשב הכללי, בהתאם לתנאי השוק.
בנימוקי הבקשה ובמהלך הדיון צוין כי מועד המכירות שונה מספר פעמים, מתוך רצון למנוע הפסד כתוצאה ממכירת כמות כה גדולה של מניות בפרק זמן קצר וידוע, לכן תאפשר הדחייה עד לתום השנה מכירה בפריסה רחבה יותר, ומקסום הצעד.
לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ
משה גפני, על מצב החברה כיום, השיב עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל-על, כי אל-על מעסיקה כיום כ-5,000 עובדים - כ-2,000 עובדים פחות מאשר בתקופה שקדמה למגפת הקורונה. "כיום אנחנו מגייסים עובדים, חסרים לנו טייסים", אמר. "פרסמנו דוחות ל-2022, יש הנהלה שברובה חדשה. הנתיב מעל סעודיה ועומאן יעזור לנו מאוד בנתיבים למזרח. פתחנו גם קו חדש לאירלנד, המטוסים מלאים, המחירים בסדר. יש שקט תעשייתי עם העובדים, יש הסכמים עם כל הוועדים, שימשיך ככה. יש משקיע חדש מארה"ב, קני רוזנברג, שהשקיע עד היום בחברה כ-270 מיליון דולר. יש שיתוף פעולה בינו לבין דירקטוריון החברה. החזרנו סכום גדול למדינה לפני הזמן, 45 מיליון דולר, רק שיתנו לנו לנהל את החברה. ההלוואה הייתה מותנית בכל מיני דברים", אמר.