ועדת הכלכלה, קיימה (יום א', 26.3.23) דיון המשך בנושא התנהלות חברות הביטוח בעניין תיקון כלי רכב במוסכים שאינם מוסכי הסדר ובעניין השמאים. זאת לאחר שבישיבה שהתקיימה בחודש שעבר ביקש היו"ר ביטן מהצדדים להידבר ולהגיע להסכמות, שיניחו את דעת הצדדים ויהיו בראש ובראשונה לטובת הצרכן.
את הישיבה היום פתח היו"ר ביטן בהצגת עקרונות לטיפול בכל נושא המוסכים והשמאים, ואמר כי כבר 8 שנים מנסים להגיע להסדרה והגיע הזמן לסיים את הטיפול בנושא. הוא הציע כי לא תהייה יותר רשימת שמאים, והלקוח יוכל לבחון שמאי אחד מתוך עשרה שמאים שיוצגו לו באופן רנדומלי. היו"ר ביטן קרא ל
משרד התחבורה לתקן חקיקה אם יש צורך בכך, ואמר כי היה מספיק זמן לטפל בכך.
באשר למוסכים אמר היו"ר ביטן כי לא יהיו יותר מוסכי הסדר, והזכיר כי חברות הביטוח נוקטות צעדים חד-צדדיים שגורמים למוסכים להתמוטט. עם זאת, הוא הוסיף כי יהיה מחירון חלפים שיציג מחיר בפועל, מאחר שאכן יש בעיה לפיה חברות ביטוח משלמות על החלפים מחירים גבוהים סתם. הוא הוסיף כי בעניין המחיר יש צדק בטענת חברות הביטוח, ואמר כי משרד התחבורה צריך לפתור את הבעיה הזו, וציין כי יש הבדל בין מחיר החלפים במחירון לבין המחיר בפועל.
לאחר שהציג את הדברים הכריז היו"ר ביטן על הפסקה של רבע שעה ונתן לצדדים לדון על הפרטים. לאחר ההפסקה התייחסה לדברים מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, עינת סגל, שאמרה כי בשבוע הבא תכונס המועצה המייעצת למשרד שתדון בעניין הזה. היא הוסיפה כי הכוונה היא למצוא מתווה שיהיה מוסכם על כולם. היו"ר ביטן העיר כי "צריך לראות קודם כל את טובת הצרכן וצריך לסיים את הסיפור הזה לאחר 9 שנים". ח"כ ולדמיר בליאק הצטרף לדברים ואמר כי חייבים לוח זמנים ברור, ואם לא יהיה כזה אז לקדם את הפתרון בחקיקה.
באשר לשמאים אמרה סגל כי ישנן שתי אופציות, שמאי ממאגר שמאים של משרד התחבורה, או שמאי פרטי. סגן יו"ר איגוד השמאים, אורי גורביץ, אמר כי כל השמאים צריכים להיות ברשימה, גם שמאי חדש שקיבל רישיון. עם זאת, הוא הביע התנגדות לבחירה רנדומלית בשמאי ואמר: "תפסו את הברווזון המכוער והולכים לשחוט אותו ובזה זה ייגמר - מצאו שאנחנו האשמים". הוא הוסיף כי במשך 23 שנה שכר טירחת שמאים, שעומד על 400 שקל כולל מע"מ, לא השתנה.
נציג רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, אוהד מעודי, אמר כי הוא מסכים להצעת היו"ר ביטן באשר לפתרון בעניין החלפים. הוא הוסיף כי "ברגע שיינתן מענה לעניין המחיר של החלפים בפועל, תוציא רשות שוק ההון הוראות שלה לפתיחת המוסכים והשמאים".
מנכ"ל איגוד חברות הביטוח,
גיא רוטקופף, אמר גם הוא כי ההצעה נוגעת בכל הנקודות הקריטיות ואם הם ייפתרו לא תהייה שום בעיה. יו"ר איגוד המוסכים,
רונן לוי, הסכים גם הוא להצעה ואמר כי הכל צריך להתבצע יחד, בלי שטיקים וטריקים.
ח"כ
עופר כסיף אמר כי בישראל יש אלפי מוסכים ורק 300 מתוכם נמצאים בהסדר עם חברות הביטוח, ונהנים מתנאים טובים יותר. לדבריו, הדבר מגולגל להשתתפות עצמית נמוכה יותר לצרכן, אך הריכוזיות משחקת לטובת הגדולים ופוגעת בקטנים. הוא קרא לעשות כל מה שניתן כדי להסדיר את הענף.
היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תתכנס פעם נוספת כבר בקרוב, לאחר שהצדדים יסיימו את הדיונים בניהם. הוא הוסיף כי כד להסדר הסופי הוא מבקש שלא לקנוס את המוסכים פעמיים, פעם אחת בקיזוז עלות החלפים ופעם שנייה בהעלאת ההשתתפות העצמית.