|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

ביקש להשיג ראיון עם ואנונו

פיטר הונאם מאשים: <br>ישראל צריכה להתבייש

כתב ה"סאנדיי טיימס" לשעבר שוחרר אמש, כיממה לאחר שנעצר ויעזוב היום את ישראל; הוא הלין על תנאי מעצרו: הפרשות על הקיר ושתי שעות שינה; נחקר חשד למעורבות הבישוף מכנסיית סנט ג'ורג'
27/05/2004  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: נועם שרביט  |  

הונאם (מאחור) וידידו ואנונו [צילום: AP]

פגישה עד לשעה 18:00. עו"ד פלדמן [צילום: גלובס]

עקפו את המגבלות. יעל לוטן [צילום מתוך ערוץ 2]

התייעצות עם גורמי ביטחון. מזוז [צילום מתוך ערוץ 2]

אושר בדרגים הבכירים. עמוס ירון

   נועם שרביט
סיפורו של מרדכי ואנונו: מרגל האטום שידע יותר מדיי

   נועם שרביט
נעצר העיתונאי שפירסם את סודות הגרעין של ישראל

   נועם שרביט
ואנונו משתחרר עם 2 צווי הגבלה ומכתב אזהרה

הקלטת הלוהטת: השב"כ בודק את מידת מעורבותו של הבישוף ריאח מכנסיית סנט ג'ורג' שבמזרח ירושלים, בהקלטת הראיון שערכה פעילת הוועד לשחרור ואנונו, יעל לוטן, עם מרגל האטום.

מדובר בראיון שבוצע עבור העיתונאי הבריטי, פיטר הונאם, ונועד לעקוף את האיסור שהוטל על ואנונו, לבוא במגע עם אזרחים זרים. הקלטות המקוריות של הראיון אוחסנו בכספת של מזכירת הבישוף, בכנסיה בה שוהה ואנונו מיום שחרורו.

השתלשלות האירועים

לאחר שחרורו של הונאם והסרת צו איסור הפרסום, נחשפה למעשה השתלשלות הפרשה.

הונאם, שבניגוד לפרסומים מוטעים בכלי התקשורת הישראלים הינו עיתונאי עצמאי, ביקש לנצל את ידידותו רבת השנים עם ואנונו ולקיים עימו ראיון בלעדי, אותו יוכל למכור לאחד מכלי התקשורת הבינלאומיים ולקבל עבורו סכום רב.

רשת השידור הבריטית הציבורית BBC ביקשה מהונאם ראיון מצולם, ואילו ה"סאנדיי טיימס" הלונדוני, שפרסם לפני כ-18 שנה את סודות הגרעין של ישראל, אמור היה לקבל את תמליל הראיון. ואולם, בפני הונאם עמדה בעיה: על ואנונו נאסר לבוא במגע עם אזרחים זרים או להתראיין גם לעיתונות הישראלית בנוגע לעבודתו בקריה למחקר גרעיני (קמ"ג) בדימונה.

כבר בחודש אפריל, מציינים במערכת הביטחון, ביקש ואנונו להיפגש עם הונאם ונענה בשלילה. למרות זאת, טוענים בשב"כ, הונאם ומרדכי ואנונו קיימו מספר פגישות בניסיון להגיע לראיון בלעדי מצולם. אנשי מערכת הביטחון הזהירו את האח מאיר ואנונו, כי מרדכי אינו עומד בהגבלות.

לפיכך, שכנע הונאם את יעל לוטן, פעילה בוועד למען ואנונו וגם אזרחית ישראלית, לראיין עבורו את מרגל האטום המשוחרר. הוא גם דאג לכך שהצלם והמקליט יהיו ישראלים. כל הצוות נפגש בשבת שעברה (22 במאי) בכנסיית סנט ג'ורג' במזרח ירושלים, שם מתגורר ואנונו. לוטן, המקליט והצלם ראיינו את ואנונו, בנוכחותו של אחיו, מאיר ובנוכחותם של הונאם וכתב בריטי של ה-BBC, כריס מיטשל, שכתבו את השאלות והנחו את הראיון. את הראיון הזה בשב"כ לא הצליחו למנוע.

ביום ראשון עיכב השב"כ בנמל התעופה בן-גוריון, את הכתב של ה-BBC, כריס מיטשל, והחרים קלטות שהיו ברשותו. לאחר חקירה הוא שוחרר וחזר לבריטניה. ביום שלישי (25 במאי) נעצר בנמל התעופה בן-גוריון היארי סעדי, טכנאי הפקה בריטי ממוצא אירני, העובד כפרילנסר עבור ה-BBC, שבא לדבריו לערוך את הקלטות ולהביאן לבריטניה. בחקירתו, סיפר סעדי כי הקלטות המקוריות של הראיון נעולות בכנסיית סנט ג'ורג', בכספת של מזכירת הבישוף. עם תום חקירתו הוא שוחרר וחזר לבריטניה. השב"כ החרים מהכנסיה את הקלטות, שלטענתו מכילות עבירות צנזורה.

בעקבות זאת, נעצר ביום רביעי פיטר הונאם ברמת גן, כאשר החה בדרכו לפגוש את יעל לוטן. לאחר שנעצר, הוא נלקח למלון ג'רוזלם במזרח ירושלים, שם הוא שוהה, והשב"כ החרים את מחשבו הנייד, קלטות אודיו המתעדות את הראיון עם ואנונו וכן חוזה בלעדיות עליו אמור היה ואנונו לחתום עבור ה-BBC.

העבירות

במערכת הביטחון טוענים, כי בראיון ללוטן סקר ואנונו את קורותיו מילדותו ועד עבודתו בקריה למחקר גרעיני וחזר ודיבר על נושאי הגרעין, וזאת בניגוד להוראות שניתנו לו ערב שיחרורו מן הכלא. בכך, הפר ואנונו לכאורה את תנאי שחרורו.

גורמים בשב"כ אמרו, כי "הונאם הינו גורם דומיננטי ביותר, שעוסק באינטנסיביות בפרשת ואנונו ומנסה להגיע למידע רגיש ובלעדי ולפרסמו.‏ להערכתנו, הונאם מהווה אחד ממקורות הסיכון המרכזיים לדליפת סודות ‏מדינה. על-אף מהלכים גלויים שביצע השב"כ, על-מנת למנוע את הראיון בעודו באיבו, ביצע הונאם את הראיון - מה שחייב את מערכת הביטחון להגיע לחקירתו, במטרה למנוע נזק נוסף למדינת ישראל".

גורמי ביטחון ציינו, כי לאחר בחינה מדוקדקת של הקלטות שנתפסו, יבחן היועץ המשפטי לממשלה את הפנים המשפטיים של הפרת המגבלות מצידו של ואנונו, ובמידת הצורך יינקטו נגדו הליכים משפטיים.

שוב ישראל מביכה את עצמה

העיתונאי הבריטי פיטר הונאם שוחרר הערב (יום ה', 27.5.04) סמוך לשעה 20:00, לאחר שהוחזק מאז אמש במתקן השב"כ במגרש הרוסים בירושלים. פרשת מעצרו עוררה גל סערה בקרב חוגי תקשורת וחוגים מדיניים בארץ ובעולם. בכירים בשב"כ החליטו על שחרורו לאחר התייעצות בנושא שהתקיימה אחר הצהריים בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.

בתום הדיון הורה מזוז למצות את החקירה בעניינו של העיתונאי ואם לא יהיו התפתחויות חריגות - לשחרר אותו עוד היום ולהסיר את צו איסור הפרסום בעניין. ואכן, בערב הוסר כאמור הצו והותרו לפרסום החשדות נגדו.

הונאם: שירותי הביטחון עשו טעות נוראה

כתבים רבים המתינו הערב להונאם מחוץ למתקן הכליאה במגרש הרוסים. בדברים ראשונים מייד עם שחרורו, האשים העיתונאי הבריטי: "מדינת ישראל צריכה להתבייש. אם להיות בחדר עם הפרשות על הקיר ושתי שעות שינה בלבד נקראים 'יחס ראוי', יש לי שאלות רבות לגבי אותה מדינה המתפארת בעצמה כמדינה מערבית".

הונאם דחה את הטענות, כאילו ריגל נגד מדינת ישראל. "מדינת ישראל מאשימה אותי בריגול. הדבר הזה הוא בדיחה. זו שערורייה שגם אשתי ומשפחתי היו צריכים לעבור את התהליך הזה. שירותי הביטחון עשו טעות נוראה. הם שמו אותי בבידוד, חקרו אותי והתייחסו אליי בבוז", אמר.

"את כל מה שיש לי לומר אני אכתוב בעיתון ובסרט שאני מכין ל-BBC", הוסיף הונאם. "רק אדם אחד חשוב בכל הסיפור, והוא מרדכי ואנונו. אני הייתי לילה אחד בבידוד והוא היה 4,000 לילות בבידוד", אמר העיתונאי שלמעשה תימרן את ואנונו לטובת בצע כסף.

הונאם יצא אמש מתחומי העיר ירושלים ועד השעה 17:00 היום הוא צפוי לעזוב את שטח מדינת ישראל.

מוקדם יותר: הסכמה לגבי מפגש עם עו"ד

מוקדם יותר, הסכימו הפרקליטות ועו"ד פלדמן בשיחה טלפונית כי הונאם יוכל להיפגש עם פרקליטו, עו"ד אביגדור פלדמן, עד לשעה 18:00 הערב, ובלבד שלא ישוחח עימו בענייני החקירה.

נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט יעקב צמח, אמור היה לדון בערר שהגיש פלדמן בשמו של הונאם על האיסור להיפגש עימו במשך 4 ימים, אולם בטרם החל הדיון, הושגה ההסכמה ועו"ד פלדמן משך את הערר.

על-פי הסיכום, לאחר השעה 18:00 ידון בית משפט השלום בעיר בבקשת הפרקליטות להאריך את מעצרו של הונאם, ואז יוכלו פלדמן והונאם לשוחח גם בענייני החקירה.

בלשכתו של מזוז די הופתעו מפרשת מעצרו של הונאם, ורמזו כי היועץ אישר רק להחרים קלטת וידאו מהונאם, אולם גורמים בשב"כ אמרו, כי היועץ אישר את המעצר.

אמש: השב"כ עוצר את פיטר הונאם

המשטרה והשב"כ עצרו אמש את מי שהיה כתב העיתון הבריטי "סאנדיי טיימס", פיטר הונאם, שפירסם לפני 18 שנה את פרשת ואנונו, ואת התמונות שצילם מרגל האטום בכור האטומי בדימונה [ראו קישור].

הונאם, בשנות ה-50 לחייו, נעצר במלון ג'רוזלם במזרח ירושלים, בו הוא משתכן מזה חודש וחצי, שעה שעשה דרכו לפגישה עם יעל לוטן, אחת הפעילות בוועד לשחרור ואנונו. לבקשת המשטרה והשב"כ הטיל בית משפט השלום בירושלים צו איסור פרסום על הפרשה, והתיר רק לציין כי הונאם חשוד ב"עבירות ביטחוניות".

עו"ד פלדמן: ואנונו התראיין לסרטו של הונאם

פרקליטו, עו"ד אביגדור פלדמן, אמר כי "הנושא הזה מעורר תשומת לב אדירה בכל העיתונות הבינ"ל... הדבר הזה הוא פשוט לא יעלה על הדעת וקשה לי להאמין שהדבר הזה נעשה בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה... נראה לי שזו החלטה חפוזה של השב"כ ובסופו של דבר מדובר בפאשלה אדירה".

פלדמן הוסיף, כי ואנונו אמנם התראיין לסרט שמכין הונאם עבור ה-BBC, אולם לא על-ידי הונאם עצמו, כי אם על-ידי אזרח ישראלי. הצו, כזכור, אוסר על ואנונו לבוא במגע עם אזרחים זרים. "למיטב ידיעתי", אמר פלדמן, "ואנונו לא הפר אף מגבלה. הוא מקפיד ביותר על שמירת המגבלות והעובדה היא שאף אחד לא דיבר עם ואנונו בנושא זה". בכל מקרה, לדבריו, גם אם הוא נפגש עם עיתונאי זר, העבירות הן של ואנונו ולא של העיתונאי, כי עליו הוטלו המגבלות.

עמוס ירון: ההחלטה נתקבלה בדרגים הבכירים ביותר

מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון, אמר כי ההחלטה על מעצרו של הונאם "נתקבלה בדרגים הבכירים ביותר". לדבריו, הונאם גרם נזק למדינה ועשה דברים האסורים על-פי החוק. אם המצב היה הפוך, ועיתונאי ישראלי היה עושה בארץ מערבית את מה שקרוב לוודאי הונאם עשה, התקשורת לא היו שואלות שאלות, כי שם היו נוקטים בפעולות חמורות יותר ממה שישראל נוקטת". ירון הוסיף, כי לדעתו הונאם השתמש בואנונו ולא להיפך.

התאחדות עיתונאי החוץ: מדוע מועצת העיתונות שותקת?

בהתאחדות עיתונאי החוץ בישראל הביעו היום "דאגה ותדהמה עמוקה" על מעצרו של הונאם ועל העובדה שלא הותר לו להיפגש עם עורך דין. בהתאחדות אומרים, כי רשת ה-BBC טרם שידרה את הסרט שהפיק עבורם הונאם ולפיכך לא ניתן לומר כי עבר עבירה כלשהי.

בהתאחדות עיתונאי החוץ תובעים מישראל לפרסם את העבירות בהן חשוד הונאם ולהעניק לו את זכויותיו הדמוקרטיות. בהתאחדות עדיין מחכים להודעת גינוי מצד מועצת העיתונות בישראל, ותמהים על שתיקתה בנושא.

ואכן, תגובת מועצת העיתונות לא איחרה לבוא. "מעצר של עיתונאי בשל נסיבות הקשורות בפעילותו המקצועית, מהווה פגיעה חמורה בחופש העיתונות, וסותר עקרונות יסוד של התנהגות השלטון במדינה דמוקרטית", נאמר בהודעה מטעמה.

במועצת העיתונות, הידועה בתגובות סלקטיביות לפגיעה בחופש הביטוי של עיתונאים, אמרו כי "רק נסיבות חריגות, של חשד לעבירה שיש בה איום קרוב לוודאי לפגיעה בביטחון המדינה, יכולות להיות עילה למעצר של עיתונאי. אולם, העילה למעצרו של פיטר הונאם לוטה בערפל, בעקבות צו איסור פרסום שהוצא בעניינו. צינזור המידע על סיבת המעצר מהווה נדבך נוסף לחשש מפגיעה בזכות הציבור לדעת".

האגודה לזכויות האזרח דורשת מהיועמ"ש לשחרר את הונאם לאלתר

האגודה לזכויות האזרח בישראל שיגרה מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בו היא תובעת לשחרר לאלתר את העיתונאי הבריטי פיטר הונאם ממעצרו.

"המעצר", כותב עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה, "שנסיבותיו מזכירות חטיפה, נחזה כהתנכלות לחופש העיתונות ולאינטרס החברתי המוגן לעיתונות חופשית ולסיקור פתוח".

"לבד מעצם המעצר", מוסיף פינצ'וק, "מקוממת ביותר היא שלילת זכות היסוד של מר הונאם לפגוש את עורך דינו. קשה שלא לקשור בין הבהילות והתוקפנות, שאופפים את מעצרו של מר הונאם, לבין מחול השדים, המתרחש סביב האירועים נשוא עיסוקו העיתונאי - שחרורו של מר מרדכי ואנונו מן הכלא וכליאתו המחודשת מאחורי סורג של מגבלות ממגבלות שונות".

"מעבר לכך שההיסטריה, המאפיינת את מהלכי גורמי הביטחון בפרשה זו מעלה חשש, אם לא ודאות, לסכנה לביטחון המדינה (ובעניין זה אני נתלה באילנות גבוהים - יוצאי מערכת הביטחון), מעלה גם המעצר הנוכחי את החשש, שבפעילותם התזזיתית פוגעים גורמי הביטחון בכל יום בזכות יסוד חדשה, מתוך ניסיון להצדיק את רמיסת הזכויות מיום האתמול".

עו"ד פינצ'וק מוסיף וכותב, כי "ההתנכלות לעיתונאי, שמסרב לשמש שופר לגורמי הביטחון, מטרידה במיוחד על-רקע שיתוף הפעולה המביך, שהתקיים בפרשה זו, בין אותם גורמים לבין עיתונאים אחרים, שמימשו את חופש העיתונות שלהם על דרך של פגיעה בפרטיותו של מר ואנונו או במתן הד למסע ההשמצות הפרוע והמסוכן המתנהל נגדו".

יש לציין, כי האגודה לזכויות האזרח מלווה את מאבקו של ואנונו נגד המגבלות שהטילה עליו מערכת הביטחון, עם שחרורו מהכלא.

[להשתלשלות פרשת ואנונו מאז מעצרו, ראו סיקור מיוחד: סיפורו של מרדכי ואנונו: המרגל שידע יותר מדיי].

תאריך:  27/05/2004   |   עודכן:  28/05/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
באוסטרליה מתעוררים דיונים ציבוריים בעקבות הקריאה לחקיקה שתאסור נישואים בקרב זוגות של הומואים ולסביות (יום ה', 27.5.04).
27/05/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
אלפי בני אדם הגיעו כדי לראות את אחת האצבעות של בודהה, בת 2,500 שנה. העצם, אשר נמצאה קבורה במקדש באזור הבירה הקדומה קסיאן בשנת 1987, ידועה ככזו אשר מביאה עמה שלום ומזל. כך דווח (יום ה', 27.5.04) בטיימס הלונדוני.
27/05/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
למען האיסלמיסטים: הפרלמנט של בחריין אישר אתמול (ד', 26.5.04) הצעת חוק המאפשרת לגברים העובדים במוסדות הממשלה, לגדל זקן, ולנשים - ללבוש רעלה. הצעת החוק אינה מחייבת, כפי שנכתב בהצעת החוק, ונתונה למחשקי נפשם של המעוניינים בדבר.
27/05/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
מופע מוסיקה ומחול אירי מיוחד עם רקדנים מלהקת הריקוד 'טריקוטרה' ולהקת 'ירוק-עד', ייערך בחסות בירה גינס במוצ"ש 5.6.04 בשעה 21.30 בתיאטרון היהלום בר"ג (רח' היצירה 3).
27/05/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
"אשה שחובשת פאה היא כמו זונה" - אלו דברי מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף. דבריו הקשים נאמרו בדרשה שנשא בתחילת השבוע.
27/05/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il