|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
שבתאי היום בוועדת מירון [צילום: לע"מ]

שבתאי: תוכנית מירון הייתה טובה, הביצוע כשל

המפכ"ל טוען שהתוכנית שאישר ערב האסון נתנה מענה ראוי לבעיית הצפיפות אומר שלא התנגד למגבלות קורונה בהר, אלא להטלת אכיפתן על המשטרה
14/05/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   אסון מירון   |   תגובות

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, אומר שהתוכנית שאישר לאירוע מירון ב-2021 הייתה טובה ונתנה מענה לסכנות הצפיפות - אך הביצוע שלה היה כושל. הוא העיד (14.5.23) בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, לאחר שזו הזהירה אותו שהוא עלול להיפגע ממסקנותיה.

שבתאי אמר שוב ושוב, כי התוכנית גובשה על סמך נסיון השנים הקודמות, בהן היו בהר מירון רבבות בני אדם והמשטרה ידעה כיצד לנהל את האירוע, כמו אירועים צפופים רבים אחרים. "זה שאירוע צפוף, אינו אומר שאנחנו לא יכולים לנהל אותם. אם היה לי חשש שהתוכנית מסוכנת, לא הייתי מאשר אותה", טען. לדבריו, התוכנית פעלה היטב בתחילת 2021 וגם השנה.

לדברי שבתאי, איש מבין בכירי המשטרה לא הצביע בפניו על סכנות עליהן לא עונה התוכנית או על חלופות כלשהן. "התוכנית הייתה טובה ונתנה מענה לאתגרים", טען. הוא הזכיר, כי "למשטרה אין סמכות להגביל קהל באירוע דתי. זו החלטה של הדרג המדיני שמצריכה חקיקה ולגיטימציה ציבורית". יו"ר הוועדה, דבורה ברלינר, שאלה האם ויסות הקהל הוא המענה לצפיפות; שבתאי השיב, שזוהי הדרך למנוע את העומס.

לגבי השלכות הקורונה, אמר שבתאי: "יש בלבול בין תקנות הקורונה הייעודיות לבין אכיפת התו הירוק. לא התנגדתי לתקנות. ביחס למגבלות התו הירוק, הבעתי עמדה נחרצת לאורך כל הזמן: בדיקת התו הירוק בכניסה להר תהווה סיכון בטיחותי ממדרגה ראשונה. יהיו שם צווארי בקבוק של אלפי בני אדם. אסון ערד היה לנגד עיני. ילדים. הזהרתי שאם נצטרך לאכוף את תקנות הקורונה בכניסה, יהיה פה אסון ותהיה ועדת חקירה".

בא-כוחו של שבתאי, עו"ד אלירם בקל, טען שאין לקבל את עדותו של ראש אג"ם דאז, אמנון אלקלעי, ולפיה התריע שיש להגביל את היקף הנוכחים באמצעות תקנות הקורונה. הוא הזכיר שמדובר בעדות יחיד של קצין שהתפטר בשל חילוקי דעות עם שבתאי. לדבריו, שבתאי אישר את התוכנית בצורה מקצועית ותקינה, ואין מקום לקבוע שהוא פעל בחוסר סבירות קיצוני.

"בחינת האירוע במבחן התוצאה עלולה להטעות", הוסיף בקל. "הטענה שהאסון מלמד על הכשל, מתעלמת מאירועי מירון הקודמים ומאירועים המוניים אחרים שנוהלו לפי אותה צורה והסתיימו בשלום. אם ויסות הקהל היה נעשה כמו בעבר, האסון לא היה מתרחש".

"מה צריך לקרות? למה חיכית?"
ינאי, ברלינר וקרליץ היום [צילום: לע"מ]

שבתאי אמר לעו"ד יניב ואקי, בא-כוחו של השר לשעבר אמיר אוחנה (כיום יו"ר הכנסת): "הבסיס של התוכנית היה נושא הצפיפות. את נושא ההר הפתוח או הסגור השארתי לממשלה. אמרתי שאם רוצים להטיל עלינו לאכוף את מגבלות הקורונה, שיהיה הר סגור. המשטרה העדיפה הר פתוח לעם ישראל ומגבלות באזור ההילולה. לא היה פתרון אמצע. הרעיון היה שיבדקו את מגבלות הקורונה כבר בעלייה לאוטובוסים, ולא בכניסה להר, וזה מה שסוכם.

"אישרתי את התוכנית מאחר שחשבתי שהיא עונה על האתגרים שהוצגו. איש מאנשי המקצוע לא קם ואחר שהיא אינה עונה על האתגרים. אם הייתה לי הסתייגות, סביר להניח שהייתי מעלה". הוא אישר שהעביר בשיחותיו עם אוחנה את המסר שהתוכנית טובה ונתנה מענה לאתגרים. "לא הצבתי דגל אדום בפני השר, כי לא חשבתי שיש דגל אדום". הוא הוסיף – בתשובה לשאלת עו"ד רינה מיוחס, באת-כוחו של בנימין נתניהו, כי אם היו חילוקי דעות בינו לבין אוחנה, הנושא היה מגיע להכרעתו של נתניהו.

ברלינר: "האם ידעת שיש סכנה קונקרטית בקיום ההילולה עם מספר האנשים שצפויים להיות על ההר?" שבתאי: "אם הייתי יודע שיש סכנה לחיי אדם, הייתי עושה הכל כדי לא לקיים אותו. נושא הצפיפות והמסוכנות עלה, אבל לא ברמה שהאירוע לא יוכל להתקיים". ברלינר: "מה צריך לקרות כדי שהאירוע לא יוכל להתקיים? למה חיכית?" שבתאי: "זה אירוע צפוף שמתקיים מדי שנה, חששתי מהצפיפות בכניסה ולזה ניתן מענה. אני וקודמַי ראינו את הצפיפות וניתן לה מענה".

ברלינר: "איך חשבת שאפשר להבדיל בין אזור ההדלקות לבין כל ההר, כאשר אין גדרות ומחסומים?" שבתאי: "איזורי ההדלקות מתואמים מראש מול החסידויות". ברלינר: "איך אפשר לשמור על מספר האנשים בהדלקות, כאשר עמך ישראל יכולים להגיע בכל זמן לכל מקום?" שבתאי: "ברגע שראינו שנכנסים יותר מדי, יש נקודת חסימה על הציר".

חבר הוועדה, הרב מרדכי קרליץ: "כמויות הקהל הגדולות הן לאו-דווקא מהחסידות. איך חשבת שבכלל ניתן, כאשר אתה אומר שההר פתוח, שלא יצטבר כל אותו ציבור?" שבתאי: "ניתן עובדתית, זה קרה 30 שנה וגם בהיקפים יותר גדולים. יש סוגיה של קיבולת המקום שידעו לענות עליה". קרליץ: "אתה חשבת שזה ניתן לביצוע, אבל לא עמדו בזה בפועל". שבתאי: "התוכנית נתנה מענה לאירוע, אבל היישום של התוכנית כנראה לקה בחסר".

ברלינר: "מה היה צריך לקרות כדי שלא תאשר את האירוע?" שבתאי: "אם מישהו היה אומר שיש סכנה מוחשית, וזה אחרי ששיפרנו את התוכנית". ברלינר: "מה היית עושה אם היית משתכנע שיש סכנה?" שבתאי: "הייתי פונה לדרג המדיני ואומר שלא ניתן לבצע את האירוע. אני יודע להרים את הדגל האדום, גם בדרגים הכי בכירים". עוד אמר כי ההערכה לפיה הגבלת הכניסה מסוכנת יותר מאשר הר פתוח, התבססה על "הניסיון של כל המפקדים במשטרת ישראל, שאם אתה יוצר פקק – בסוף הוא יתפוצץ עליך".

"המתווה היה ישראבלוף"
לא היה מספר יעד [צילום: דוד כהן, פלאש 90]

חבר הוועדה, אלוף (מיל') שלמה ינאי, הדגיש: "אם המשטרה מגיעה למסקנה שיש סכנה, יש לה ועוד איך יש סמכות להגביל אירוע פולחן. זו אינה זכותה אלא חובתה להפעיל את הסמכויות המוקנות לה". עוד אמר ינאי, כי המשטרה ערבבה בתכנון בין סוגיית הצפיפות לבין הסוגיה האפידמיולוגית הנובעת מן הקורונה, וכי סוגיית הרישוי של האירוע לא שולבה כיאות בתכנון האירוע. "אלמנט הרישוי היה צריך להיות שם – ולא היה ברמת התחנה, המרחב והמחוז".

עוד אמר ינאי, כי ויסות קהל מחייב לקבוע מספר יעד – וכזה לא נקבע. שבתאי השיב, כי התרשם שיש ניתוח של כמות ולפיו נקבעה תוכנית הוויסות, אשר פעלה היטב. הוא אישר, כי המטה הארצי לא הוציא למחוז הצפון "פקודת התראה" לניהול אירוע מירון, אם כי הניח שהיא קיימת. לדעת ינאי, "תוכנית מבצעית מתחילה מדף חלק. אין סכנה יותר גדולה מאשר מה שנאמר פה באולם [להישען על תוכניות עבר]. הנחת העבודה של המתכנן צריכה להיות שזה אירוע אחר לגמרי".

ינאי: "כדי להגיד שהתוכנית הייתה טובה, צריך לעשות תחקיר – ולא עשו אותו. אתה לא יכול לעשות תחקיר על 2021, כי עבר יותר מדי זמן. אבל אל תגיד את זה לפני שתעשה תחקיר". שבתאי השיב, כי אגף המבצעים בדק את 2021 ככל שיכול היה במקביל לעבודת ועדת החקירה ו"אנחנו במקום אחר מבחינת איך שאנחנו רואים את הדברים". ינאי השיב, כי לא נעשה תחקיר מבצעי אלא תחקיר על תהליכי עבודת המטה – למרות שניתן היה לעשות זאת בחודשים שבין האסון לבין הקמת ועדת החקירה. שבתאי השיב, כי בדק את הנושא והגיע למסקנה שהבעיה הייתה ביישום התוכנית.

בנוגע לקורונה טען ינאי, כי האירוע כולו היה בלתי חוקי בשל העדר תקנות מתאימות, והמשטרה הייתה צריכה להרים דגל אדום מכיוון זה ולדרוש תקנות. הוא שאל האם שבתאי הציג נקודה זו לנתניהו או לאוחנה. שבתאי השיב, שהיה פער בין התקנות לבין האירועים שהתקיימו בפועל, ושיישומן הוכתב בידי פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש. ינאי: "לא היה מקום להתריע בפני השר שלך [ביום ההילולה] שמשהו כאן לא בסדר? זה שחור-לבן". שבתאי: "הייתי עסוק בכמה שלבים קדימה מהקטע הביורוקרטי. ציפיתי שהמסמך המתוקן יגיע, גם אם באיחור".

ינאי: "המתווה היה ישראבלוף, איש לא האמין בו, היה צריך לעבור את נחמן אש אז העברנו משהו. כולם יודעים ש-10,000 [איש בהדלקות] הוא סתם מספר. אתה מסכים איתי?" שבתאי: "לא, כי אני לקחתי את העסק הזה ברצינות והדיונים לא היו בעלמא. את הנתון קבעו אנשי המקצוע והתייחסתי אליו בכובד ראש. האמנתי שיהיו יותר, אבל יש פער שההר ואזור ההדלקות יכולים להכיל עם התוספות שיהיו".

תאריך:  14/05/2023   |   עודכן:  14/05/2023
איתמר לוין
+שבתאי: מאז הקורונה יש לי נתקים בחשיבה בנושא של שאלות
18:27 14/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מפכ"ל המשטרה הסביר בפליטת-פה מדוע התקשה לענות לשאלה של שלמה ינאי בוועדת החקירה לאסון מירון  ▪  עדותו הייתה ממוקדת ועניינית, ושאלותיו של ינאי לעיתים ארוכות וסבוכות - אך לאמירה יש משמעות לנוכח הרגישות העצומה של תפקידו
שבתאי היום בוועדת מירון [צילום: לע"מ]
+אוחנה: איש לא התייחס ברצינות למתווה מירון
18:03 14/05/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המתווה ערב האסון קבע שעל ההר יהיו 10,000 איש בלבד; הכל ידעו שיהיו לפחות 50,000  ▪  רומז לזיוף מסמך עליו חתם מזכירו הביטחוני ואשר הוגש לוועדת החקירה
אוחנה היום בוועדת מירון [צילום: לע"מ]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שבתאי: תוכנית מירון הייתה טובה, הביצוע כשל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חיימי
14/05/23 17:34
2
חיימי
14/05/23 17:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
הוועדה לביטחון לאומי קיימה (יום ב', 24.4.23) דיון בנושא ביטוח אירועי ל"ג בעומר בהר מירון ובציון רשב"י כחלק ממעקב היערכות גופי הממשלה וכל הגופים הקשורים להילולת רשב"י במירון בל"ג בעומר תשפ"ג. יו"ר הוועדה, ח"כ צביקה פוגל, אמר כי הוא מצפה שהבעיה תיפתר עד ליום ראשון. "מדובר באירוע של המדינה ועל המדינה למצוא פתרון ביטוחי עבור מפיק האירוע, המועצה האזורית מרום גולן והממונה".
24/04/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון ממשיכה להתמקד בין היתר באחריותו של קבינט הקורונה - עולה מדבריו של חבר הוועדה, אלוף (מיל') שלמה ינאי. שניים מחברי הקבינט מצויים בראש רשימת המוזהרים בידי הוועדה: ראש הממשלה אז והיום, בנימין נתניהו, ואמיר אוחנה, אז השר לביטחון פנים וכיום יו"ר הכנסת.
20/04/2023  |    |   חדשות
שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, הציג במירון את המתווה להילולת ל"ג בעומר בציון רשב"י וגילה כי "היה שלב שהגענו למסקנה שזה בלתי אפשרי בסד הזמנים, אבל מישהו התעשת".
16/04/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
"נהרגו פה 45 איש, 150 איש נפצעו, משפחות נהרסות, ואיש לא לקח אחריות!". כך אומר אלוף (מיל') שלמה ינאי, חבר ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, בזמן עדותו של השר לשעבר לשירותי דת, הרב יעקב אביטן. הוועדה המשיכה (23.3.23) לשמוע את עדויותיהם של המוזהרים ואת העדים שזימנו מטעמם.
23/03/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים, יוסף שוינגר, אומר שלא ניתן להטיל עליו את האחריות לאסון מירון, שכן לא היו לו שום סמכויות של ממש בהר מירון, בקבר רשב"י ובהילולת ל"ג בעומר. שוינגר העיד שוב (16.3.23) בפני ועדת החקירה הממלכתית, כאחד מן המוזהרים שמא ייפגעו ממסקנותיה.
16/03/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il