משרד התחבורה מקדם שמירה על תשתיות התחבורה במדינה מול אתגרי האקלים הניצבים בפניהם
בתגובה לאיום הדוחק של ההתחממות הגלובלית והשפעתה הפוטנציאלית על חיי אדם, שרת התחבורה,
מירי רגב, הנחתה את משרדה לפתח תוכנית אסטרטגית מקיפה להתאמת תשתית התחבורה לשינויי האקלים הצפויים בשנים הקרובות.
רגב הדגישה את הצורך בהיערכות לאירועי אקלים קיצוניים והודיעה על מחויבותה להבטיח כי מיזמי-על תחבורתיים, שעתידים לשנות את המדינה בעשרות השנים הבאות, יתוכננו מתוך מחשבה על שינויי האקלים הצפויים. יוזמה זו ממצבת את משרד התחבורה כאחד הגופים הממשלתיים הראשונים לטפל באופן יזום בתרחישים אלו.
כדי להניע את המאמץ הזה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ארגן כינוס שמטרתו להכין את חברות התשתית לשינויי האקלים ולהשלכותיו. הכינוס נערך בהתאם להחלטות הממשלה ולדרישות המפורטות בחוק האקלים הנבחן כעת.
הכינוס, שנערך בכפר המכבייה ברמת גן, ריכז בעלי עניין מרכזיים, ביניהם מ"מ מנכ"ל המשרד אבנר פלור, המדען הראשי שי סופר, סמנכ"ל אסטרטגיה עופר אלישר, מנהל
השירות המטאורולוגי ניר סתיו, ראש האגף אגף אקלים במשרד הביטחון ויקטור וייס ונציגים מחברות שונות בסמכות המשרד כמו נתיבי ישראל,
רכבת ישראל, חוצה ישראל, נת"ע, נתיבי איילון, תוכנית אב לתחבורה בירושלים, מוריה ומנהלים בכירים נוספים.
ישראל כבר חוותה את ההשפעות של שינויי האקלים, שהביאו לאסונות ולנפגעים, כולל שיטפונות, עליית מפלס פני הים, גשמים חסרי תקדים, גלי חום, שריפות וסערות עזות. אירועים אלה הדגישו את הצורך הדחוף להתאים את תשתית התחבורה כדי לעמוד באתגרים מסוג זה ולמתן אותם. אירועים בולטים, כמו קריסת מנוף בנמל הפחם באשקלון ופגיעה באספקת הפחם הארצית, כיפוף פסי רכבת עקב חום קיצוני ושקיעת כבלי חשמל, מדגישים את פגיעות התשתיות הקיימות.
בתגובה, הורתה השרה רגב על הקמת צוות בינתחומי בתוך המשרד לפיתוח תוכנית הכנה אסטרטגית. תוכנית זו תכלול צעדים מעשיים והמלצות לשינויי אסדרה וחקיקה. היא תכלול הערכת סיכונים, מיפוי מרכזי תחבורה בסיכון בטווח הקרוב, הבינוני והארוך, והערכת התאמות התשתית הנדרשות להתמודדות עם אירועי קיצון.
אבנר פלור, מ"מ מנכ"ל המשרד, הדגיש את התקופה הקריטית בה נמצאים, והדגיש את הצורך לצמצם את ההשפעה הסביבתית ואת פליטת גזי החממה. לדבריו, המשרד הגה תוכנית שיטתית להיערכות לשינויי אקלים ומקדם באופן פעיל תהליכים למזעור נזקים סביבתיים, לרבות המעבר לתחבורה ירוקה.
עופר אלישר, סמנכ"ל כלכלה, תקציבים ואסטרטגיה, הדגיש את החשיבות של חשיבה אסטרטגית ארוכת טווח ויישום טכנולוגיות חדשניות. איזון ההשלכות התקציביות עם מניעת נזקים והסתברות לאירועי קיצון מצריך שיקול דעת מדוקדק להשגת התוצאה הטובה ביותר.
ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי, הדגיש את הבלתי נמנע של שינויי האקלים ואת הצורך הדחוף בהיערכות. בעוד המאמצים להפחית את פליטת גזי חממה הם חיוניים, המסלול הנוכחי הוא תוצאה של פעילות אנושית בעבר. יש חשיבות מכרעת להתחזקות לגלי חום מתגברים, גשמים כבדים יותר, הצפות, עליית פני הים ותופעות אחרות - אמר.
במקביל, המשרד מקדם באופן פעיל את החלק השני של חוק האקלים, שמטרתו למזער פליטות גזי חממה. האמצעים כוללים מעבר לתחבורה ציבורית מונעת חשמלית, השלמת חשמול רכבות, אימוץ אוטובוסים חשמליים עם תשתית הטעינה הדרושה, עידוד השימוש ברכב חשמלי ופיתוח מערכות הסעת המונים מונעות בחשמל.