חברת התעופה אל-על וחברת הביטוח AIG תובעות 65.8 מיליון שקל מרשות שדות התעופה ומחברת לאופר תעופה, בעקבות תאונה קרקעית בה ניזוק מטוס של אל-על בשנת 2018. התביעה הוגשה (30.5.23) לבית המשפט המחוזי מרכז.
אל-על ו-AIG (אשר פיצתה אותה על הנזק) מסבירות, כי יש לדחוף לאחור מטוסים היוצאים מרחבת החניה בנמל התעופה בן-גוריון. הדבר נעשה בידי עובדי קרקע המוסמכים לכך - בין אם הם עובדים של החברות ובין אם עובדים חיצוניים, כגון של חברת לאופר. פקח קרקע של רשות שדות התעופה, המוצב במגדל הפיקוח, אחראי לוודא את הבטיחות בעת הדחיפה לאחור.
במרס 2018 דחפו לאחור עובדים של לאופר, באישור הפקח, מטוס בואינג 737-700 של חברת גרמניה. תוך כדי כך, התנגש זנבו של מטוס זה בזנבו של מטוס אל-על מדגם בואינג 767-300, אותו חכרה אל-על, ואשר היה אף הוא בדחיפה לאחור (בידי עובדי אל-על) באישור מגדל הפיקוח. מדובר היה בשני מטוסי נוסעים: 240 איש במטוס אל-על בדרכו לרומא, ו-127 איש במטוס גרמניה בדרכו לברלין.
לטענת אל-על ו-AIG, מטוס אל-על נפגע בצורה קשה במכלול הזנב, ההגהה ומייצב הגובה, ולאחר מכן נקבע שאין כדאיות כלכלית לתקן אותו (בואינג העריכה את עלויות התיקון ב-10-8 מיליון דולר) והוא הושבת לצמיתות. גרמניה תיקנה את המטוס שלה בהשקעה ניכרת; היא קרסה 11 חודשים לאחר מכן ופעילותה לא חודשה. על-פי התביעה, פקח הקרקע הורה למטוס אל-על לבצע את הדחיפה ולאחר מכן הורה בטעות גם למטוס גרמניה לעשות זאת למרות שהשניים חנו בסמוך. הפקח לא זיהה את הטעות וגם לאחר ההתנגשות המשיך לתת הוראות שגויות, נטען עוד.
עוד אומרות אל-על ו-AIG, כי האחריות מוטלת גם על עובדי לאופר, שהיו היחידים שיכלו לזהות בשטח את הסכנה ולמנוע את ההתנגשות. צוותי הגרירה, הפועלים על-פי הוראות הפקחים, הם קו ההגנה האחרון, אך במקרה זה - אנשי לאופר לא עצרו ולו לרגע כדי לבחון האם קיימת סכנת התנגשות עם מטוס סמוך.
AIG שילמה לאל-על פיצוי בסך 10.7 מיליון דולר, אך לדברי אל-על נגרמו לה נזקים נוספים בסך 7 מיליון דולר בשל השבתת המטוס, פגיעה בצי המטוסים שלה ועליית הפרמיה ל-AIG. לדברי אל-על ו-AIG, שיחות עם רש"ת ולאופר בשנתיים האחרונות לא הובילו להסכמות. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד
חגית בלייברג,
אלעד שרעבי וגל שטיין, וטרם הוגשו כתבי הגנה.