|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
האוניברסיטה העברית ברקע מזרח ירושלים [צילום: מיכל פתאל/פלאש 90]

מגמה: יותר צעירים ממזרח ירושלים בוחרים במוסדות אקדמיים ישראלים

במחקר נמצא כי הגורמים העיקריים המשפיעים על בחירת מוסד חינוך הם הרצון ללמוד במוסד אקדמי ישראלי והיוקרה האקדמית והמקצועית של המוסד המחקר זיהה גם מספר יתרונות הקשורים ללימודים במוסד אקדמי ישראלי, לרבות השתלבות קלה יותר בכוח העבודה הישראלי, שיפור השליטה בעברית, הזדמנות לקבל מלגה ולימודים ברמה גבוהה
21/06/2023  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

מחקר שנערך לאחרונה במכון ירושלים לחקר מדיניות, במימון משרד ירושלים ומסורת, חושף עלייה בולטת במספר הצעירים ממזרח ירושלים הבוחרים ללמוד במוסדות אקדמיים בישראל. המחקר מגיע ברקע גיבוש תוכנית חומש חדשה שמטרתה צמצום פערים חברתיים וכלכליים וקידום פיתוח כלכלי במזרח ירושלים, בהובלת המשרד.
דור ראשון להשכלה גבוהה בישראל: תהליכי השילוב של צעירים מזרח ירושלמים באקדמיה הישראלית / מחקר
מחקר זה, אשר נערך בשיתוף משרד ירושלים ומסורת ישראל, ביקש להעמיק ולהרחיב את הידע על ההכוונה והמענים הניתנים לצעירים ממזרח ירושלים לקראת שילובם במערכת ההשכלה הגבוהה הישראלית ולהציע כיווני פעולה לטיובם (50 עמ')

70% נשים, לעומת 30% גברים

הממצאים העיקריים מהמחקר כוללים:
  • סטודנטים דור א' - 54% מהצעירים שבחרו ללמוד באקדמיה הישראלית הם הדור הראשון במשפחותיהם ללימודים גבוהים, כאשר לאף אחד מהוריהם אין רקע אקדמי.
  • השכלה אקדמית הורית - ל-46% מהנשאלים יש לפחות הורה אחד בעל השכלה אקדמית. עם זאת, רוב ההורים הללו למדו בחו"ל או ברשות הפלשתינית. לשם השוואה, בקרב ערביי ישראל בני אותה קבוצת גיל, רק ל-20% יש לפחות הורה אחד בעל השכלה אקדמית.
  • התפלגות מגדרית - בקרב הצעירים ממזרח ירושלים שבחרו באקדמיה הישראלית, 70% הן נשים, בעוד 30% הן גברים.

המחקר מדגיש שני גורמים עיקריים המשפיעים על בחירת מוסד חינוכי לבני נוער מזרח ירושלים:

  • רצון ללמוד במוסד אקדמי ישראלי - 53% מהנשאלים ציינו זאת כשיקול משמעותי.
  • יוקרה אקדמית ומקצועית של המוסד - 52% מהנשאלים ראו בכך גורם חשוב בתהליך קבלת ההחלטות שלהם.

שיקולים נוספים, כמו קרבה לבית, המלצות מחברים וקרובי משפחה וזמינות מלגות, הוזכרו על-ידי 15% עד 20% מהנשאלים.

אפשרות לקבל מלגה (51%) ולימודים ברמה גבוהה (51%). באשר ללימודים במוסד אקדמי פלשתיני, העובדה שאלו אינם מצריכים להיבחן בבחינה הפסיכומטרית צוינה כיתרון מרכזי (40% מהמשיבים ציינו יתרון זה).


המחקר גם זיהה מספר יתרונות הקשורים ללימודים במוסד אקדמי ישראלי, כולל השתלבות קלה יותר בכוח העבודה הישראלי (המוזכר על-ידי 65% מהנשאלים), שיפור השליטה בעברית (58%), הזדמנות לקבלת מלגה (51%) ולימודים ברמה גבוהה (51%). מנגד, לימודים במוסד אקדמי פלשתיני נתפסו כיתרון בשל הפטור מדרישת הבחינה הפסיכומטרית (40% מהנשאלים ציינו זאת).

במחקר הופעלו שיטות מחקר שונות, לרבות ראיונות עם סטודנטים ובעלי תפקידים במזרח ירושלים, ניתוח תוכן של מפגשים מקצועיים בנושא שילוב מזרח ירושלמים באקדמיה וסקר ייעודי שהושלמו על-ידי 284 צעירים ממזרח ירושלים שסיימו את לימודי התיכון בארץ שלוש שנים לפני הסקר.

בהתבסס על הממצאים, המחקר מציע מספר כיווני פעולה, שמטרתם להגדיל את מספר הצעירים ממזרח ירושלים הפונים למוסדות אקדמיים בארץ ומתן תמיכה מקיפה לאורך תהליך השילוב שלהם. הפעולות המוצעות כוללות חיזוק כישורי השפה העברית, מתן קורסי הכנה איכותיים לבחינה הפסיכומטרית, הרחבת המכינות הקדם-אקדמיות, הגברת התמיכה לאורך לימודי התואר הראשון, שיפור הנגישות הפיזית למוסדות אקדמיים במערב ירושלים, טיפוח תחושת שייכות באמצעות פעילות חברתית והכנתם לשוק העבודה.

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, הביע את מחויבות המשרד לצמצום הפערים החברתיים והכלכליים במזרח ירושלים. פרוש הדגיש את החשיבות של עידוד צעירים ממזרח ירושלים ללמוד במוסדות ישראלים, ובסופו של דבר להועיל לסיכויים הכלכליים שלהם ולשפר את איכות החיים הכוללת של כלל תושבי מזרח העיר.

דגנית לוי, החוקרת במכון ירושלים לחקר מדיניות שערכה את המחקר, הדגישה את הסימנים החיוביים המעידים על רצונם של בני נוער מזרח ירושלים ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ולהשתלב בשוק העבודה הישראלי. עם זאת, לוי הודתה כי מגמה זו עדיין בשלביה הראשונים. המלצות המחקר שואפות לעודד ולהקל על שילובם של יותר צעירים ממזרח ירושלים באוניברסיטאות ובמכללות בארץ, לטפח את שילובם במעגלים חברתיים ומקצועיים שונים בעיר ומחוצה לה.

אסף יזדי, מנכ"ל משרד ירושלים ומסורת ישראל, הדגיש את חשיפת הנתונים לפיה חלק ניכר מצעירי מזרח ירושלים עדיין בוחרים ללמוד באקדמיות של הרשות הפלשתינית, דבר שעלול להשפיע על זהותם הלאומית והשתלבותם העתידית בכלכלה הישראלית. יזדי תיאר את המיקוד של המשרד בשינוי מצב זה בחמש השנים הקרובות, תוך התבססות על המגמה החיובית שכבר נצפתה בשנים האחרונות. לירון יפלח, סמנכ"ל משרד ירושלים ומסורת ישראל, הביעה שביעות רצון מהתוצאות של השקעה בשיפור החינוך במזרח ירושלים. יפלח הדגישה את החשיבות של ניצול נתוני המחקר כדי לייעל את ההשקעות העתידיות ולהשיג תוצאות טובות עוד יותר עבור תושבי מזרח ירושלים.

בתי ספר בחינוך הערבי במזרח ירושלים שבהם נלמדת תכנית הלימודים הפלסטינית / מסמך
מערכת החינוך הערבית במזרח ירושלים מאפשרת מזה כמה עשורים לבתי ספר לבחור בין לימודים לפי תכנית הלימודים הישראלית ללימודים לפי תכנית הלימודים הפלסטינית. לבקשתך, יובאו במסמך שלהלן נתונים על בתי ספר במזרח ירושלים המלמדים לפי תכנית הלימודים הפלסטינית לפי שלב חינוך ומעמד משפטי של בית הספר ומידע תמציתי על לימודי תכנית הלימודים הפלסטינית בבתי-ספר במזרח ירושלים ( 4 עמ')
תאריך:  21/06/2023   |   עודכן:  21/06/2023
עידן יוסף
+חוליית מחבלים חוסלה מן האוויר סמוך לג'נין
21:30 21/06/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
חמישה מחבלים שהיו בתוך רכב נהרגו כשכלי טיס לא מאויש ירה לעברם טיל לאחר שביצעו ירי באזור ג'למה  ▪  החיסול בוצע בעקבות מידע מודיעיני מדויק שהעביר שב"כ
הסיכול הממוקד - סמוך לג'למה [צילום: באסל עווידאת/פלאש 90]
+ועדת חו"ב קיבלה עדכון מודיעיני-מבצעי בעקבות ההסלמה ביו"ש
15:52 21/06/23  |  עידן יוסף
ועדת החוץ והביטחון קיימה (ד') דיון חסוי בו קיבלו חברי הוועדה עדכון מודיעיני-מבצעי בעקבות ההסלמה ביו"ש, בדגש על צפון השומרון. גורם בכיר במטה לביטחון לאומי עדכן את חברי הוועדה בהחלטות ודירקטיבת הדרג המדיני לצה"ל ומערכת הביטחון לגבי המערכה מול הטרור בכלל, ובגזרה בפרט.

חברי הוועדה שמעו מגורם מודיעיני בשב"כ את ניתוח הגורמים הפעילים, האירועים והמגמות, בדגש על צפון השומרון.הם שמעו סקירה מגורם מבצעים בשב"כ על פעילות הסיכול אשר מתבצעת לאורך ולרוחב הגזרה באופן יום יומי, ועל האתגרים העולים אל מול פעילות זו.

יו"ר הוועדה, ח"כ אדלשטיין, סיכם ואמר כי הוועדה תעקוב אחר החלטות הדרג המדיני והנחיותיו למערכת הביטחון לשינוי המגמה של העת האחרונה.
+חברון: סוכל פיגוע גרזן נגד יהודים
15:22 21/06/23  |  עידן יוסף
סוכל פיגוע בחברון: מחבל כבן 20 שהיה בדרך לפיגוע בחברון כשהוא חמוש בגרזן נתפס בזכות ערנותם של חיילי צה"ל.
+כאלף יחידות דיור חדשות יתוכננו בעלי בעקבות הפיגוע
14:41 21/06/23  |  עידן יוסף
בעצת ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, סיכמו ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט והשר במשרד הביטחון סמוטריץ' על קידום תכנון מיידי של כ-1,000 יחידות דיור חדשות ביישוב עלי, בצמוד למקום הפיגוע אתמול: ״התשובה שלנו לטרור היא להכות בו בעוצמה ולבנות את ארצנו״, אמר סמוטריץ'.
+הטרור משנה את כללי המשחק באזור ג'נין
08:05 21/06/23  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
הטרור הפלשתיני בצפון השומרון משנה את כללי המשחק מול ישראל ועובר לשימוש במטעני חבלה גדולים והקמת תשתיות לייצור רקטות. ביטחוני בכיר אומר כי צה"ל והשב"כ צריכים לצרוב את התודעה של הדור הצעיר החדש שהקים את קבוצות הטרור החמושות ואינו מכיר את כוחו האמיתי של צה"ל
חמושים בג'נין [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]
+הלוויות נחמן שמואל מורדוף ועופר פיירמן שנרצחו בפיגוע יתקיימו היום
07:40 21/06/23  |  איציק וולף
הלווייתו של נחמן שמואל מורדוף, בן 17 תושב היישוב אחיה בבנימין שנרצח אתמול בפיגוע סמוך לעלי, תיערך הבוקר בשעה 10:30 בבית העלמין ביישוב שילה.

הלווייתו של עופר פיירמן, בן 63 תושב היישוב עלי שנרצח גם הוא בפיגוע, תיערך בצהרים בבית העלמין ביישוב עלי בשעה 12:00.

שני הנרצחים הנוספים בפיגוע - אלישע אנטמן והראל מסעוד, הובאו אמש למנוחות.
+צה"ל מיפה את בתי המחבלים בכפר עוריף
07:26 21/06/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
כוחות צה"ל פעלו הלילה לתחקור חשודים ולסריקות במבנים בכפר שממנו יצאו שני המחבלים שביצעו את הפיגוע בתחנת הדלק ביישוב עלי  ▪  3 מבוקשים נעצרו
זירת הפיגוע בתחנת הדלק בעלי [צילום: פלאש 90]
+מכת המאובנים, אינתיפאדה 3
07:13 21/06/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
השבוע שוב החל לבצבץ הליך "המים העומדים"  ▪  זה חידוש הטרור, שמקורו בג'נין ויתפשט על פני הריכוזים הפלשתינים ביהודה ובשומרון, ועלול לגלוש חלילה גם לתחומה הריבוני של ישראל
פיגוע הרצח בתחנת הדלק [צילום: פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מגמה: יותר צעירים ממזרח ירושלים בוחרים במוסדות אקדמיים ישראלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
השבוע, בעת פעולת כוחות צה"ל בעיר ג'נין לצורך מעצר מבוקשים, עלה רכב ממוגן של צה"ל מסוג "פנתר" המסיע לוחמים, על מטען חבלה גדול שהוטמן מראש במסלול הנסיעה, כתוצאה מהפיצוץ נפצעו 7 לוחמים של צה"ל והועברו לטיפול בבית חולים. צה"ל הופתע מהאירוע ונראה כי מדובר בכשל מודיעיני של הצבא אשר לא העריך נכון את כוונות האויב ולא נערך לאפשרות הזו.
כוחות הביטחון פעלו במהלך הלילה בכפר עוריף, שממנו יצאו שני המחבלים שרצחו אתמול ארבעה ישראלים בתחנת הדלק הסמוכה ליישוב עלי.
21/06/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
רוב הפוליטיקאים אינם מסוגלים להמיר את הווייתם במציאות משתנה. הם מתמודדים עם מצב קיים ולא ניחנו ביכולת לתאר קשיים והתמודדות עם מצב שהוא כחרב המתהפכת. ייתכן שהדבר נכון לגבי כלל האנושות. התנאי ריש לקיש תיאר את האליטה החברתית כנחלקת בין היודעים "לקדוח" לבין המיטיבים "לחרוז". אלה חדשנים ועוקרי סלעים, ואלה פועלים במסגרת הקיים - סיני בלשון העברית הקלאסית.
21/06/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אמש ליוו אלפים למנוחות שניים מנרצחי הפיגוע אחר-הצהריים ביישוב עלי שבבנימין אלישע אנטמן (18) מעלי שנקבר ביישוב מגוריו, הראל מסעוד (21) מיד בנימין שבשפלה שנקבר ביסודות. ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ אמר בלווית אנטמן: "צה"ל וראשי המדינה צריכים לאזור עוז ולעשות את שלהם במכת מחץ נגד אויב שהרים בך ובנו יד. אנחנו נעשה את שלנו בדרך ההתיישבות בשמך, אלישע".
21/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארבעה בני אדם נרצחו בפיגוע ירי שאירע (יום ג', 20.6.23) סמוך ליישוב עלי שבשומרון. לפחות שני מחבלים, חמושים ברובה מסוג M-16 תקני, פתחו בירי לעבר אזרחים שעמדו בטרמפיאדה שעל כביש 60. הם המשיכו לעבר תחנת הדלק הסמוכה ושם נוטרל אחד מהם בירי.
20/06/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il