משרד הבריאות מנצל את כוחו הרגולטורי כדי לכפות על קופות החולים לרכוש שירותים מבתי החולים הממשלתיים, גם אם ביכולתן לרכוש אותם במחירים נמוכים יותר מבתי החולים של שירותי בריאות כללית. בכך המשרד מנצל לרעה ובצורה בלתי חוקית את מעמדו המונופוליסטי - טוענת הכללית, בתביעה בסך 40 מיליון שקל נגד המשרד שהגישה (11.9.23) לבית המשפט המחוזי בירושלים.
הכללית אומרת כי חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים שבמשרד הבריאות הוקמה ב-2015 כדי להפריד בין פעילותו הרגולטורית של המשרד לבין בתי החולים הפועלים על בסיס עסקי-מסחרי. אלא שבפועל, המשרד קושר בצורה אסורה בין שירותים רפואיים שבמונופול - בעיקר בתי החולים הממשלתיים בפריפריה, שם אין להם מתחרים - לבין השירותים שבתחרות (בתי חולים במרכז הארץ, שם קיימים הן ממשלתיים והן פרטיים, כולל אלו שבבעלות הכללית).
הכללית מסבירה, כי חוק ביטוח בריאות ממלכתי מאפשר לכל הקופות לקבוע שהמבוטחים יקבלו שירותים בזיקה למקומות מגוריהם, ועקב כך היא חייבת לרכוש שירותים מבתי החולים הממשלתיים. החוק קובע את הרכש המינימלי של הקופות מבתי חולים אלו בשנים 2025-2021, רף המיועד להבטיח את יציבותם הכלכלית, ואת ההנחות שיקבלו הקופות על רכש שמעליו.
ואולם, משרד הבריאות מחייב את הקופות לחתום על הסכמים רוחביים לכל בתי החולים הממשלתיים, ואינו מאפשר להן לחתום על הסכמים פרטניים עם בתי חולים מסוימים. בצורה זו יוצר המשרד - בכובעו הרגולטורי - זיקה בין השירותים שבמונופול לבין השירותים שבתחרות, וגורם לקופות לרכוש יותר שירותים ממנו במקום מבתי חולים מתחרים. המשרד גם דורש מהקופות לבטל את הסדרי הבחירה האיזוריים עליהם חתמו עם בתי חולים שונים, ולאפשר לכל מבוטח שלהן לפנות לכל בית חולים ממשלתי, ללא זיקה למקום מגוריו. זאת, בעוד בתי החולים של הכללית מוגבלים במתן שירות רק לתושבי אותו איזור.
הכללית מזהירה, כי משמעות הדבר עלולה להיות סגירת שירותים מסוימים בבתי החולים שלה, שכן הללו ייפגעו בצורה אנושה מהסטת מטופלים לבתי החולים הממשלתיים. לטענתה, משרד הבריאות ממנף את כוחו המונופוליסטי לשווקים בהם קיימת תחרות, יוצר קשירה אסורה בין כל בתי החולים הממשלתיים ומחייב אותה לרכוש מהם שירותים גם אם אין בהם צורך או היגיון כלכלי. המשרד מתנה את מתן ההנחות בבתי החולים שלו בביטול ההסדרים האיזוריים וברכישת שירותים מיותרים, וזאת תוך ניצול לרעה של כוחו והפרת חוק התחרות - טוענת הכללית.
להתניות אלו אין כל מניע לגיטימי ותכלית כלכלית וציבורית כלשהי, ממשיכה הכללית, מלבד רצונו של המשרד לקדם את האינטרסים הצרים של בתי החולים שבבעלותו. למעשה, הכללית נאלצת לרכוש שירותים ללא הצדקה כלכלית, רק כדי שתוכל לקבל שירותים אחרים במחירים סבירים. מדובר בהתנהלות המתאימה למונופולים מסחריים ולא למשרד ממשלתי, והיא אף מהווה ניסיון ברור לעקוף את ההפרדה בין כובעו הרגולטורי של המשרד לבין האינטרסים העסקיים שלו. הכללית טוענת שסכום התביעה הוא הנזק שנגרם וייגרם לה ממדיניות המשרד, והיא גם מבקשת מבית המשפט להורות לו להימנע ממנה. התביעה הוגשה באמצעות עוה"ד
אסף שובינסקי ושקד שטורפר, וטרם הוגש כתב הגנה.