רשות התחרות פרסמה (19.11.23) גילוי דעת המבהיר את פרשנות המונח "מצרך אחר" בחוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014. החוק, שנכנס לתוקף ב-1 בינואר 2024, אוסר על ספק גדול להתנות מתן הנחה לקמעונאי גדול ברכישת מצרך אחר של אותו ספק.
קשירה כלכלית היא מצב שבו חברה מעודדת את הלקוחות שלה לקנות שני מוצרים שלה יחד, גם אם הם אינם קשורים זה לזה, על-ידי מתן הנחה על אחד המוצרים בתנאי שהלקוח יקנה גם את המוצר השני. קשירה כלכלית עלולה לפגוע בתחרות בשוק, שכן היא יכולה להוביל לכך שלקוחות יקנו מוצרים של חברה אחת גם אם הם לא מעוניינים בהם, רק כדי להשתמש בהנחה.
גילוי הדעת של רשות התחרות קובע כי שני מצרכים נחשבים "מצרכים אחרים" אם הם אינם תחליפיים בעיני הצרכן. משמעות הדבר היא שמוצרים מקטגוריות שונות, מוצרים שנמכרים תחת מותגים שונים, ומוצרים שאחד מהם נמצא בפיקוח מחירים והשני אינו נמצא בפיקוח, נחשבים "מצרכים אחרים".
כך, לדוגמה, ספק גדול לא יוכל להתנות בין ההנחה על מעדני חלב להנחה על משקאות קלים, בין ההנחה על שוקולד פרה להנחה על שוקולד מילקה, או בין ההנחה על לחם אחיד או חלב 3% בפיקוח להנחה על חלב מועשר של יטבתה שאינו בפיקוח.
ברשות התחרות אומרים כי האיסור על קשירה כלכלית באמצעות הנחות צפוי להגביר את התחרות בשוק המזון. החוק החדש יאסור על חברות גדולות לתת הנחות מותנות בקנייה של מוצרים אחרים, מה שיהפוך את הדבר לפחות כדאי להן. כתוצאה מכך, לקוחות צפויים ליהנות ממגוון רחב יותר של מוצרים במחירים תחרותיים יותר.