|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

פרשת 'האי היווני':

ביהמ"ש: גלעד שרון עשה ככל <br>יכולתו למסור המסמכים

השופטת ליה לב-און קבעה: נטל ההוכחה באשר לאי קיום הצו רובץ על כתפי הפרקליטות; לגבי השלכת הקלטות של אפל לאשפה: גרסתו של שרון לא נשמעת אמינה, אולם הפרקליטות לא הפריכה אותה
09/06/2004  |     |   חדשות   |   פרשת שרון   |   תגובות
מאת: נועם שרביט  |      פרשת שרון

   נועם שרביט
גם היום אין הכרעה: האם גלעד שרון ביזה את ביהמ"ש

   נועם שרביט
ביהמ"ש העניק לגלעד שרון ארכה בת שבוע למסור המסמכים

   נועם שרביט
הפרקליטות דורשת: מאסר או קנס לגלעד שרון

   נועם שרביט
הפרקליטות מבקשת לנקוט בהליך ביזיון בימ"ש נגד גלעד שרון

"בסופו של יום הגעתי למסקנה, כי בהצטברות כל הראיות שהובאו בפניי ועל-פי טיעוני הצדדים, גלעד מילא אחר הצו ובאשר לעניינים שנידונו בפניי – כמידת יכולתו, ודוחה את בקשת המדינה לקבוע כי לא קיים את הצו וביזה את בית המשפט". כך קבעה אחר הצהריים (יום ד', 9.6.04) שופטת בית משפט השלום בפתח תקווה, ליה לב-און, בקיימה את הביקורת השיפוטית על מילוי צו מסירת המסמכים בפרשת האי היווני.

משמעות החלטתה של השופטת לב-און, היא גם דחיית בקשת הפרקליטות לנקוט נגד שרון בסנקציות פליליות בגין ביזיון בית המשפט.

הבעיה העיקרית: מסירת הקלטות בהן הקליט את אפל

לגבי הקלטות בהן הוקלט דוד אפל, ושרון טען כי השליך אותן לפח האשפה בחוות השקמים, קבעה השופטת כי אכן גרסתו של שרון נשמעת לא אמינה, אולם הפרקליטות לא הציגה ראיות כלשהן להפריך אותה. "קשה לקבל שזרק את הקלטות לזבל בחווה, כטענה כאמינה, (ולא טען בשום שלב שהושמדו על ידיו), בעיקר בשל האיחור בהעלאתה. אלא שהקושי הראייתי, על-אף האיחור, הוא תוצר קווי ההגנה שננקטו ובעיקר שההגנה בחרה לצמצם את יריעת המחלוקת ולטעון שהיו קלטות אך אינן עוד ונזרקו במועד קודם להוצאת הצו, וגם אם גירסה זו לא נשמעת אמינה, מחוייבת אני לבדוק מה בידי המדינה ואם יכולה היא לשכנע, וברמת ודאות מסויימת שאמנם הקלטות בידיו מאז מועד הצו ועד היום".

השופטת לב-און הביעה בהחלטתה ביקורת מרומזת על גלעד שרון. "ייתכן שהאמת חבויה אי-שם יחד עם החומר המוקלט, ואולי לא. ייתכן שבקלטות ראיות שיוכלו לשמש בידי גלעד כקלף מיקוח או כדי לשמור על 'מאזן אימה' כלשהו ואולי יש בהן חומר מפתיע שיוכל לשמש להגנתו ומעדיף הוא לשומרו ברשותו ולא למוסרו לשום גוף חוקר, ויש לזכור שהמשטרה נמנעה מביצוע חיפוש בביתו, במשרדו וברכוש שלו".

"אפשרויות אלו סבירות בעיניי יותר מהצורך בשמירתן [של הקלטות; נ.ש.] בשל ערכן הכלכלי ותואמות יותר את הנוסח הזהיר שנאמר בבית המשפט העליון, ואת הנוסח הזהיר שנרשם מפיו של עו"ד פטמן בפרוטוקול בית המשפט המחוזי, ואת הנוסח שבחר גלעד לטעון בפניי שזרק אותן ולא שהשמידן בזבל בחווה – ואולי הן עדיין שם מחכות, כי המקום סגור ומסוגר - ואולי ברבות הימים כבמטה קסם יימצאו ויופיעו".

"עם כל תחושת חוסר הנוחות שבגירסה והקושי לתת בה אמון, לא ניתן לומר שאין בה לשכנע שלכאורה לא יכול להמציא את הקלטות. בנסיבות אלו, חזרתי ועיינתי בראיות המדינה שמא בהן יש כדי להפריך הגירסה ולהניח יסוד לטענה שהקלטות לא הושמדו וביום הוצאת הצו היו בידיו או ברשותו או בהחזקתו... בחומר שהוצג לי לא מצאתי שמאן דהוא ראה את הקלטות בהחזקתו וברשותו של גלעד בחווה, ולא במקום אחר".

"בהיעדר ראיות ברמת ההוכחה הנדרשת שמעל למאזן ההסתברות וכאשר המחלוקת היא לעניין הזמן שהקלטות נצפו אצל גלעד, וכשלא שוכנעתי בראיות המדינה שהוצגו לי כי בעת חתימת הצו או בסמוך לו היו ברשותו תמיהות וגירסתו הפתלתלה לא יכולים להועיל למדינה, וגם לעניין זה ולאחר התלבטות רבה מוצאת אני לקבוע כי מילא אחר הצו כמידת יכולתו".

על מי מוטל נטל השכנוע?

אחד מסניגוריו של שרון, פרופ' דוד ליבאי, טען כי גלעד עשה כל שביכולתו בנסיבות העניין, בשל הצו ה"עמום" והנטל עובר לכתפי המדינה להוכיח שלא עמד בצו. נציגת הפרקליטות, עו"ד איטה נחמן, סברה כי יש להרחיב את נטל ההוכחה, כך שנטל השכנוע שעל גלעד כולל גם את חוסר המהימנות שבגרסתו.

"כאשר הנטל עובר אל כתפי צד שאינו המדינה בהליך פלילי, כמו זה שבפנינו", קבעה השופטת לב-און, "עליו לשכנע שפעל להשגת המסמכים והחפצים במידה ראויה ולהביא ראיות במידה 'המכרעת' של עמידה במאזן הסתברויות ולא די בהטלת ספק".

"הורם הנטל האמור, ושוכנע בית המשפט שאין ביכולתו למלא הצו - חוזר הנטל אל כתפי המדינה לשכנע במידה שבין מאזן ההסתברויות לבין המידה שלמעלה מספק סביר, כי גרסתו אינה אמת".

בהחלטתה, למעשה, הכריעה השופטת במחלוקת העיקרית בין הצדדים, וקבעה כי הנטל להוכיח ששרון לא מילא אחר הצו מוטל על הפרקליטות.

הצו הוצא לפני כמעט שנה

כזכור, בחודש יולי שעבר הוציאה השופטת נוגה אוהד צו מכוח סעיף 43 לפקודת סדר הדין הפלילי, המצווה על שרון למסור "כל ספרי חברת 'שיקמים חווה חקלאית בע"מ' לתקופה שבין 1999–2002 (כולל); כל חומר אחר הקשור להנהלת חשבונות לתקופה הנ"ל; הסכמים וטיוטות הקשורים למתן ייעוץ והתקשרות עם דוד אפל ו/או אחת מחברותיו בקשר לפרוייקט תיירות הקשור אליו; כל חומר אחר הקשור עם השירותים שניתנו במסגרת הסכמים אלה; כל תיעוד של שיחות או מגעים בין גלעד שרון או מי מטעמו עם דוד אפל או מי שהועסק על-ידו".

מלכתחילה נאמר כי הצו יחול אף ביחס לחפצים המצויים בידי מי מטעמו של גלעד שרון לרבות כל תאגיד שיש לו זיקה אליו. שרון טען, כי זכות השתיקה המוקנית לו כוללת מסירת מסמכים. הטענה הגיע לפתוח של בית המשפט העליון, שנתן לשרון רשות ערעור, וקבע כי "עומד לחשוד, ככל שהדבר נוגע למסמכים, רק חסיון מפני הפללה עצמית מכח סעיף 47 ועל-פי תנאיו. ויש להוסיף: חסיון זה אינו מקנה לחשוד, אשר נצטווה בצו בית משפט להמציא מסמכים, את הזכות להתעלם מן הצו, אף אם יש במסמכים אותם נצטווה להמציא, כדי להפלילו... על החשוד המעוניין לטעון כנגד הצו לפנות אל בית המשפט, על-מנת שזה ישחררו מהחובה להמציא מסמכים, כפי שעשה המשיב בענייננו".

ביהמ"ש יקיים ביקורת שיפוטית

עוד נקבע, כי לבית המשפט סמכות לקיים ביקורת שיפוטית על מילויו של הצו, שמא הוא מטיל מעמסה בלתי סבירה ויש לבטלו או לצמצמו.

בערעור נוסף בנקודה אחרת שהגיש שרון, קבע בית המשפט העליון כי המילים "בהחזקתו או ברשותו" חלות גם על חפצים ומסמכים, "שלמקבל הצו הכח והשליטה המאפשרים לו את המצאתם... חפצים שיש לו נגישות אליהם או שהם בידי אדם מטעמו, ומכל מקום – שעל פי רצונו יוכל להגיע לחזקה בהם". עוד נקבע, כי "נבצר ממנו להשיג ולהמציא מסמך מהמסמכים הנכללים בצווים... בנסיבות ענייננו, הנטל יהיה על המערער לשכנע את בית המשפט בכך".

הפרקליטות מבקשת לנקוט סנקציות בגין ביזיון בית המשפט

נוכח פסיקת בית המשפט העליון, נערך דיון שבו דרשה הפרקליטות מבית המשפט לקיים את הביקורת השיפוטית על קיום הצו, ולקבוע כי גלעד שרון לא מילא את הצו ובכך ביזה את החלטת בית המשפט. בגין הביזיון, דרשה הפרקליטות לגזור עליו עונש מאסר או קנס.

הפרקליטות הצביעה "על אינדיקציות שהצו לא מולא, ואמורים להימצא תוצרי עבודה עם אפל וחברותיו ולא הוצגו. [כך למשל] לא הוצג עותק חתום של ההסכם עם 'צביון', ולא הומצאו קלטות שהיו ברשותו".

פרקליטיו של שרון טענו, כי הוא מילא אחר הצו ככל יכולתו: את המסמכים שהיו ברשותו - מסר, את אלה שאינם בשליטתו - ביקש מצדדים שלישיים למסרם ואינו יכול לעשות מעבר למשלוח המכתבים אליהם, וכי השליך את הקלטות לאשפה לאחר שחתם על ההסכם עם דודי אפל. את הקלטות איני יכול להחזיר ממקום זריקתן, טען שרון.

הפרקליטות טענה, כי תשובתו אינה סבירה, משום שלא העלה אותה בחקירותיו במשטרה או בדיון בבית המשפט העליון. אחד מפרקליטיו של שרון, פרופ' דוד ליבאי, השיב כי גלעד לא טען זאת בזמנו, משום שהמצב המשפטי אז היה שזכות השתיקה חלה גם על דרישה לתת מסמכים, והוא שונה בפסיקת בית המשפט העליון. "כיוון שאז הוא לא הגיב ולא השיב", אמר ליבאי, לא ניתן כעת "לבוא ולומר 'אה, לא השבת אז, לכן היום אנחנו מסיקים מזה מסקנה'".

"הוא לא אמר שמסמך X אינו אצלו, כי הוא לא אמר כלום, ולכן אי אפשר היום לבוא ולומר בסיטואציה כזו, שאם לא אמר כלום אז, הוא היה צריך להגיד... על-פי מה שלא היה צריך להגיד אז לפי הדין. העניין בינתיים השתנה, כי בעקבות הפסיקה של בית המשפט העליון, הובהר לגלעד שזכות השתיקה אינה פוטרת אותו ואז הוא הגיב 'אלה מסמכים שברשותי ואני מוסר, אלה מסמכים שאינם ברשותי'".

כשנשאל לגבי קלטות הווידאו שצילם החוקר דוד ספקטור, השיב שרון: "מעולם לא היו בידי קלטות וידאו. התברר לי מצפייה בטלוויזיה שצולמתי בסתר, ללא ידיעתי וללא הסכמתי, אבל זה חומר שמעולם לא היו לי קלטות וידאו".

כשנשאל מי חתם ומתי נחתם הסכם לא חתום שמסר לפרקליטות, בין חוות השקמים לחברת 'ווין צביון בנייה ופרוייקטים בע"מ', השיב שרון: "אבקש לראות על מה מדובר. אני לא זוכר דבר שחתום עם צביון. אני חתמתי פעם אחת על הסכם אחד. חתימתי נמצאת על ההסכם שמוצג לי... לא ידוע לי אם יש באיזשהו מקום חוזה חתום עם צביון. חתמתי רק על חוזה אחד. כל מה שהיה לי מסרתי ואיפה שהעליתי על דעתי שיכול להיות משהו נוסף".

כשנשאל על-ידי בית המשפט האם יתכן שהחוזה הלא חתום עם 'צביון' בא להחליף את החוזה החתום עם 'ווין', השיב: "אין לי מושג. לא זוכר שחתמתי על דבר כזה. חתמתי פעם אחת במשרד של מר אפל והיו כמה סטים כאלה של העתקים על השולחן וחתמנו על זה".

נזכיר, כי גם בבית משפט השלום בתל אביב מתנהל הליך דומה בחקירת פרשת סיריל קרן, וגם שם עדיין לא פירסמה השופטת דניאלה שריזלי את החלטתה בעניין מילוי הצו על-ידי גלעד שרון.

ב"ש 2058/04 גלעד שרון נ' פרקליטות מחוז המרכז

תאריך:  09/06/2004   |   עודכן:  09/06/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט התיר הבוקר (יום ד', 9.6.04) לפרסום - במהלך השבוע האחרון נעצר 'הפדופיל החמקן', בן 47, נשוי ואב ל-4 ילדים, שפיתה 10 קטינות בגילאי שש עד עשר מזה שנים רבות באשדוד ובאשקלון.
09/06/2004  |  גלית יצחק  |   חדשות
הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, אייל בן-שלוש, והממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד דרור שטרום, פרסמו היום (ד', 9.6.04) כללים בנוגע לגופים המבקשים להשתתף ברכישת קרנות הפנסיה החדשות: מבטחים, מקפת ומיטבית, שיוצאו למכירה במהלך החודש הקרוב.
09/06/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות
קצין בכיר בצה"ל אומר היום (ד', 9.6.04) כי מתחילת השנה התאמנו רק 50% מאנשי המילואים שאמורים היו להתאמן בפועל. הקצין מייחס זאת לקיצוצים בתקציב.
09/06/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
54% מחולי הפסוריאזיס סובלים מתופעות דיכאון, מתוכם כ-17% שוקלים התאבדות כדרך להימלט מסבלם ורבים מן החולים אינם יוצרים קשר מיני כלשהו עם בני/בנות המין השני עקב הרתיעה שמעוררת מחלתם. כך מסרה (יום ד', 9.6.04) חברת 'ביוג'ן איידק' במסגרת כנס ביו 2004 שנערך בסן פרנסיסקו.
09/06/2004  |  גלית יצחק  |   חדשות
דוח התקשורת בישראל - "של מי השמים האלה?" הוגש היום (יום ד', 9.6.04) ליו"ר הכנסת במסגרת ועידת אזרחים רביעית, המתקיימת ביוזמת מרכז צפורי בירושלים ובחסות הכנסת.
09/06/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il