שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב,
קובי ורדי, דחה (9.1.24) את עתירת קבוצת מטרו דן נגד תוצאות המכרז לניהול שלושת קווי המטרו בגוש-דן, תוך ביקורת יוצאת דופן בחריפותה על התנהלותה של מטרו דן בהליכים לפניו. המטרו בגוש-דן מתוכנן לכלול שלושה קווים, אשר יחברו את תל אביב עם כפר סבא, רעננה, פתח תקוה, רחובות ונס ציונה. הקווים ישתרעו על פני 145 ק"מ ויהיו בהם 109 תחנות. התקציב הבסיסי של הפרויקט, המנוהל בידי נת"ע, הוא 150 מיליארד דולר.
בניהול קו M1 (הגדול שבהם, מכפר סבא ללוד) זכתה קבוצת מטפרו ד.מ.י - יניב זוהר הנדסה, דנה הנדסה, MM S.P.A, לוי שטרק וזילברשטיין ייעוץ הנדסי. בניהול קו M2 (מסגולה לבת-ים) זכתה קבוצת דן רייל - דוד אקרשטיין, WSP UK ודקר בנייה והנדסה. בניהול קו M3 (הרצליה- נתב"ג) זכתה קבוצת Mlead - דבלמן-פרצלינה ניהול פרויקטים ומבנים, Arteli והוד הנדסה. מטרו דן מורכבת מ
קבוצת ברן, חברת הרכבות הגרמנית דויטשה באן (DB) וחברת התשתיות הלאומית הספרדית (Ineco).
עתירתה המקורית של מטרו דן הייתה נגד שלוש הזוכות, אך לאחר בירורים נוספים היא הסתפקה בעתירה נגד מטפרו בטענה להעדר ניסיון מספיק של מנהל הפרויקט מטעמה, יניב זוהר, ונגד דן רייל בטענה שיש להוריד את הניקוד שניתן לה ולהעלות את הניקוד למטרו דן עצמה, כך שהיא הייתה מוכרזת לזוכה במקומה. ורדי אומר כי התנהלותה של מטרו דן בהליך הייתה "לקויה ומלאה כשלים, כולל התנהלות שיש לראותה בחומרה" ובבחינת "המטרה מקדשת את האמצעים", היא הגישה ראיות חדשות ללא קבלת רשות, והעלתה טענות חסרות יסוד.
נושא מקצועי בו לא יתערב ביהמ"ש
הטענה נגד זוהר הייתה, שאין לו 19 שנות ניסיון כנדרש בתנאי הסף של המכרז. ועדת המכרזים של נת"ע קבעה בדיעבד (כפי שבסמכותה לעשות), בהחלטה שנועדה עבור זוהר, כי ניתן להכיר גם בתקופת ההתמחות שלו שנמשכה שנה וחצי. ורדי אשרר החלטה זו, באומרו שלזוהר לא הייתה כוונה למסור מצגי שווא בקורות החיים שלו. הוא אישר שידע שאינו אומר בדרישת הניסיון, בשל כך פעלה מטפרו להקלת התנאים, הצליחה בכך ואין סיבה לפסול בדיעבד את הצעתה (מה עוד, שהיא הציגה מועמד חילופי למקרה שזוהר ייפסל).
לגבי דן רייל אומר ורדי, כי הניקוד מצוי בליבת סמכותה המקצועית של ועדת המכרזים ובית המשפט בדרך כלל לא יתערב בו. מדובר במכרז מורחב ורחב היקף, בו יש לוועדת המכרזים גמישות רבה בבחינת ההצעות ובבחירת הזוכים. המשימה שבפני מטרו דן בהקשר זה היא כמעט בלתי אפשרית, והקבוצה אכן נכשלה בה. זאת ועוד: מטרו דן עצמה ציינה בהצעתה כניסיון קודם את השלמת קו הרכבת ת"א-נתב"ג בשנת 2005, ואז טענה שמדובר בטעות סופר וצריך היה להיכתב 2015. זוהי "טענה לא ראויה, שנולדה בדיעבד ואין לה כל ביסוס ובסיס", קובע ורדי; בפועל הפרויקט אכן הושלם ב-2005.
ורדי דוחה גם את יתר טענותיה של מטרו דן לגבי הניקוד שניתן לקבוצת דן רייל, שכן כאמור מדובר בנושא מקצועי שבליבת סמכות ועדת המכרזים. מטרו דן חויבה בתשלום הוצאות בסכום כולל של 280,000 שקל. את מטרו דן ייצגו עוה"ד עודד גרוס, גלי פרידהוף, כאמלה חסיאן,
מיכל הלפרין וואדים מילמן; את נת"ע ייצגו עוה"ד דורון קילשטיין ונדב פיינמן; את מטפרו ייצגו עוה"ד
שי אבניאלי וטל שריזלי (משרד ברנע-ג'פה-לנדה); את דן רייל ייצג עו"ד אביאל פלינט; ואת Mlead - עוה"ד בני שפר ועתליה שטרית.