|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
ינאי, ברלינר וקרליץ. אחריות בהתאם לסמכות [צילום: לע"מ]

הוועדה: ריבוי הכשלים אינו מונע בחינת אחריות פרטנית

ועדת מירון מיישמת את התפיסות המקובלות לגבי הטלת אחריות על נבחרי ציבור ונושאי משרות ציבוריות - באופן העשוי להשליך גם על חקירת מלחמת חרבות ברזל
06/03/2024  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   אסון מירון   |   תגובות

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון מציבה (6.3.24) קני מידה להטלת אחריות על נבחרי ציבור ונושאי משרות ציבוריות. הוועדה חוזרת בעיקרם על הקווים שקבעו ועדות קודמות, אך בהקשר של מלחמת חרבות ברזל - יש בכך משום יישום אקטואלי, היכול לבוא לידי ביטוי גם בחקירה העתידית של המלחמה.

בתחילת החלק העוסק באחריות האישית, מצטטים דבורה ברלינר, שלמה ינאי והרב מרדכי קרליץ את הודעת הוועדה עם משלוח מכתבי האזהרה: "ביקשנו להביא לידי ביטוי את תפיסתנו, לפיה בעלי תפקידים ציבוריים בכירים, להם מוענקות סמכויות נרחבות ומשמעותיות, נדרשים לשאת באחריות בהתאם. בנוסף, בכל הנוגע לנושאים בתפקידים ציבוריים בכירים, ראינו חשיבות יתרה בהבהרת נורמות ההתנהגות המצופות מהם, כל אחד לפי תפקידו ולפי העניין. זאת, על-מנת שנורמות אלה יעמדו לנגד עיניו של כל הנושא בתפקיד ציבורי. לצד זאת, סברנו כי נכון שנעסוק גם בגורמים נוספים, אשר בתפקודם היו, לכאורה, כשלים חמורים ובעלי נגיעה ישירה לאירוע"

הוועדה אומרת: "האחריות היא ערך יסוד בדמותו הראויה של נושא משרה ציבורית. היא אבן הראשה המחזיקה יחדיו את ערכי השירות הציבורי. התגלתה לנו תמונה עגומה בנושא הנשיאה באחריות". הוועדה מציגה את התפיסות המשפטיות המקובלות לגבי הטלת אחריות, אך מדגישה:

"אנו מתייחסים ל'אחריות' במובנה הערכי הרחב, ולא לאחריות כפי שהיא נקבעת בענף משפט זה או אחר. באחריות שאנו דנים בה מובאים בחשבון היבטים ערכיים וציבוריים. אנו סבורים בהקשר זה כי 'האתיקה חשובה יותר מן המשפט', וכי האחריות במובנה הציבורי היא כאמור ערך יסוד בהתנהלותה של חברה. גישה הבוחנת את תפקודם הכולל של נושאי משרה ציבורית רק במישור משפטי צר, משקפת דווקא חולשה של המערכת.

"...אחריות נושא משרה ציבורית נובעת מעצם הסכמתו לשאת בתפקידו. בקבלו על עצמו את הסמכויות הנובעות מהמשרה הציבורית, הרי שקיבל עימן גם את האחריות לשאת בתוצאות, החיוביות והשליליות, של פעולותיו. כמידת הסמכות והיקף השפעתה על חייהם של בני אדם, כך גם גדלה האחריות. בהעדר אחריות, לא ראוי לתת סמכות".

לא רק "סבירים" אלא גם ראויים

הוועדה מציינת, כי "אבן הבוחן המרכזית לאחריותו האישית של נושא משרה ציבורית היא השוואת תפקודו ל'נושא המשרה הציבורית הסביר'. כמו ועדות חקירה קודמות, גם אנו השתמשנו באבן בוחן זו בעת בחינת אחריותם האישית של המוזהרים. לצד זאת, אנו מוצאים להעיר כי הציפייה היא שנושאי משרה ציבורית יהיו לא רק 'סבירים' אלא שעליהם להיות ראויים לתפקיד שקיבלו על עצמם, למען יידע כל אדם בישראל כי הפקיד את ענייניו הציבוריים בידי נושאי משרה הראויים לכך".

הוועדה עומדת על חובתו של נושא משרה ציבורית לקבוע הליכים נכונים לקבלת החלטות ולכך שיוצפו בפניו הנושאים המחייבים את הכרעתו. היא מוסיפה: "קבלת החלטות ראויה מחייבת גם הליך סדור וברור של הערכת סיכונים, ובראשם סיכונים לחיי אדם. בהליך זה מאותרים הסיכונים המרכזיים, נבחנת הסתברותם ומשמעות התממשותם, ובהתאם לכך נקבעים פתרונות ודרכי התמודדות שתכליתם לצמצם את הסיכונים הנוגעים בדבר.

"הליך הערכת סיכונים וניהולם צריך לעמוד בליבת ניהול זמנו של נושא משרה ציבורית. מצופה מנושא המשרה לתת עדיפות להתמודדות עם האיומים המרכזיים, שהסתברות התרחשותם גבוהה ושהשלכותיהם הצפויות קשות במיוחד, ולהקדיש תשומת לב ראויה לכך. הליך הערכת סיכונים הוא הכרחי לשם כך ויש לקיימו מעת לעת". בנושא זה, מדגישה הוועדה, אין נושא המשרה יכול להסתפק באימוץ מדיניותם של קודמיו בלא ללמוד לעומק את הנושא.

עוד מדגישה הוועדה: "חקירתנו חשפה כשלים רבים מצידם של גורמים שונים ובמשך שנים. פירוט הממצאים מצא את מקומו בדוח. עם זאת, אין בריבוי הכשלים והגורמים המעורבים כדי למנוע בחינת אחריותו של מוזהר מסוים שמבוססת על הממצאים הקשורים אליו. הודעות האזהרה ששלחנו התייחסו לממצאים פרטניים, ולאלה בלבד. איננו מייחסים למי מן המוזהרים ממצא שחורג מתחום אחריותו, ומובן שאין אנו מייחסים לו את הצטברות הכשלים כולם. לא נדרשנו - ואי-אפשר - לקבוע מה היה משקלו המדויק של כל ממצא בהשתלשלות האירועים שהובילה לאסון".
ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון / דין וחשבון

תאריך:  06/03/2024   |   עודכן:  06/03/2024
איתמר לוין
+שר הפנים ארבל: תגובת הליכוד למסקנות ועדת מירון - מבישה
21:41 06/03/24  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מפלגת הליכוד הגיבה בעקבות מסקנות ועדת החקירה לבחינת אסון מירון וטענה כי מדובר בהתרסה פוליטית מובהקת וכי שלמה ינאי הוא מקורב ללפיד  ▪  שר הפנים: קורא לדובר הליכוד לחזור בו
השר ארבל. "על כולנו לכבד את ההרוגים ואת משפחותיהם" [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+ח"כ מיכאלי: נתניהו אחראי לאסון. זה היה נכון במירון, באסון 7 באקטובר זה נכון פי מליון
14:20 06/03/24  |  מירב ארד
יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי על ממצאי דוח ועדת החקירה לאסון מירון: "השקרים וההתחמקויות לא מסתירות את המציאות: נתניהו אחראי לאסון, אחריות אישית. זה היה נכון במירון, באסון 7 באקטובר זה נכון פי מליון. נתניהו מסוכן לישראל, הוא היה מסוכן לישראל באסון מירון, באסון ה-7 באוקטובר ומסוכן כל עוד הוא יושב על כיסא ראש ממשלה."
+דעת הרוב בוועדה: להפקיע את מתחם מירון
14:18 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ברלינר וינאי: יש להעביר את האתר כולו לבעלות המדינה; הרב קרליץ: להעבירו להקדש חדש  ▪  הוועדה ממליצה ששר אחד וגוף אחד יהיו אחראים לניהול המתחם כל השנה ובל"ג בעומר
הדלקה מרכזית אחת בלבד [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
+"את אסון מירון ניתן וצריך היה למנוע"
14:04 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ועדת החקירה: הכתובת הייתה על הקיר זמן רב לפני 2021; המצב היה ידוע והיה ברור שהאסון בוא יבוא  ▪  מצביעה על דחיינות ואי קבלת החלטות, העדר משילות ו"ישראבלוף"
הוועדה בתחילת עבודתה: שלמה ינאי, מרים נאור ומרדכי קרליץ [צילום: לע"מ]
+משרד ראש הממשלה ידע שיש בעיות רבות במירון - ולא עשה דבר
13:46 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המשרד לביטחון פנים נכשל בבדיקת התוכניות המבצעיות של המשטרה לפני האסון  ▪  המשרד לשירותי דת לא פיקח כיאות על המרכז למקומות הקדושים
נתניהו בעדותו בוועדת מירון [צילום: לע"מ]
+ח"כ אלהרר: דו״ח מירון הוא פרומו לדו״ח חקירת מחדלי ה-7 באוקטובר
13:11 06/03/24  |  מירב ארד
ח"כ קארין אלהרר על מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון: "דו״ח מירון שפורסם כעת הוא פרומו לדו״ח חקירת מחדלי השבעה באוקטובר. התירוץ של נתניהו בזמנו: ״אני לא יכול לקחת אחריות על מה שאני לא יודע״, מזקק את היעדר מנהיגותו.
הוועדה קבעה שיש לנתניהו אחריות אישית על האסון. תהיה לו גם אחת כזו על טבח ה-07.10, הגיע הזמן ללכת הביתה.
+מפכ"ל המשטרה: "אסיים את התפקיד ברגע שהממשלה תחליט על כך"
13:06 06/03/24  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
עוד נמסר מלשכת המפכ"ל כי "רנ"צ שבתאי נוטל על עצמו את האחריות המלאה וביקש לסיים את תפקידו כמפכ"ל בראשית השנה הנוכחית"  ▪  ממשטרת ישראל נמסר כי "צוות ארגוני לומד את ההמלצות ופועל ליישמן"  ▪  פורום משפחות האסון: "זהו סיומו של צעד ראשון בדרך אל הצדק"  ▪  לפיד: "נתניהו לא כשיר. הוא היה צריך להתפטר יום אחרי האסון"
רנ"צ שבתאי. נטל אחריות [צילום: אורן בן חקון/פלאש 90]
+המשטרה התייחסה לסכנות במירון כאל גזירת גורל
13:05 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
קיבעון מחשבתי הוביל להתמודדות חלקית ולקויה עם סכנת הצפיפות; המשטרה התעלמה מכך שדרישותיה לא קוימו; השוטרים שהוצבו במירון לא קיבלו הדרכה מתאימה; אין להשלים עם הימנעות המשטרה מקיום תחקיר
ועדת החקירה: שלמה ינאי, דבורה ברלינר, מרדכי קרליץ [צילום: חיים גולדברג, פלאש 90]
+נתניהו ידע שהטיפול בקבר הרשב"י לקוי ועלול ליצור סכנה
12:51 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הוועדה: ראש הממשלה מחויב לאתר באופן יזום נושאים המחייבים את טיפולו  ▪  בפני אוחנה הונף דגל אדום בוהק והוא התעלם ממנו  ▪  שבתאי היה חייב לרדת לפרטיה של התוכנית המבצעית
נתניהו, אוחנה ושבתאי במירון למחרת האסון [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
+ח"כ רייטן: אסון ידוע מראש וקריסה מוחלטת של ערכי האחריות והמקצועיות
12:51 06/03/24  |  מירב ארד
ח"כ אפרת רייטן בתגובה למסקנות ועדת החקירה לאסון מירון: אסון ידוע מראש וקריסה מוחלטת של ערכי האחריות והמקצועיות המצופה מנושאי משרה ואנשי ציבור שהיו חלק מהמחדל. אחראים ואשמים כולם ברשלנות, בעצימת עיניים ואדישות, ולכן הוועדה קבעה שהם נושאים באחריות אישית. מוות מיותר של 45 אזרחים בגלל ״תרבות רעה שמצאנו בתוך ביתנו״. לנספים ולמשפחותיהם מסקנות הדו״ח החמור הזה כבר מאוחר מדיי.
לחברה בישראל הדו״ח יכול להוות רגע מכונן לתיקון. זה עלינו לתקן.

+המשטרה בתגובה למסקנות לוועדת אסון מירון: "צוות ארגוני ילמד את המסקנות ויפעל ליישמן"
12:49 06/03/24  |  מירב ארד
המשטרה בתגובה על דוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון: "עם קבלת הדוח מונה צוות ארגוני כדי ללמוד את ממצאיו והמלצותיו ולפעול ליישומן. זאת, בנוסף ללימוד ההמלצות האישיות המנויות ביחס לקציני המשטרה המוזכרים בו ובחינת המשמעויות הנגזרות"
+לפיד ימסור הצהרה בנושא מסקנות ועדת החקירה לאסון מירון
12:43 06/03/24  |  מירב ארד
ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, ימסור היום (רביעי) בשעה 12:50 הצהרה לתקשורת בנושא דו"ח ועדת החקירה הממלכתית בעניין אסון מירון. ההצהרה תתקיים בחדר סיעת יש עתיד במשכן הכנסת.


+ועדת החקירה: נתניהו, אוחנה ושבתאי נושאים באחריות אישית לאסון מירון
09:37 06/03/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בשל העובדה שראש הממשלה הוא תפקיד נבחר, הוועדה נמנעת מהמלצה אופרטיבית לגבי נתניהו; ממליצה שאוחנה לא ימונה בעתיד לשר לביטחון פנים; אומרת שאלמלא המלחמה - היה מקום להדיח את שבתאי  ▪  ממליצה שיעקב אביטן לא ימונה בעתיד לשר, ולשקול חקירה פלילית נגד קצין משטרה ושלושה מהאחראים על הבטיחות באירוע  ▪  כשלים קשים ומתמשכים של המשטרה  ▪  משרד ראש הממשלה ידע שיש בעיות ולא עשה דבר  ▪  המשרד לביטחון פנים נכשל בבדיקת תוכניות המשטרה
זירת האסון במירון. 45 הרוגים [צילום: דוד כהן, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הוועדה: ריבוי הכשלים אינו מונע בחינת אחריות פרטנית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון ממליצה (6.3.24) על שינוי עומק באופן בו התנהל המתחם, הן בצורה שוטפת והן בהילולת ל"ג בעומר. בנושא זה בלבד התגלעו חילוקי דעות בין השופטת בדימוס דבורה ברלינר ואלוף (מיל') שלמה ינאי לבין הרב מרדכי קרליץ.
06/03/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
"את אסון מירון ניתן וצריך היה למנוע. הכתובת הייתה על הקיר הרבה קודם לקרות האסון, כתובה באותיות קידוש לבנה, בצורה חדה וברורה, אך נותרה שם בלא מענה... רבים מהממצאים שיפורטו בהמשך הדוח היו גלויים וידועים לכל. גם התוצאה הקשה שהם עלולים להוביל אליה הייתה ידועה. כמו בטרגדיה יוונית, הסוף היה ידוע מראש. לא היה ידוע מתי זה יקרה, במשמרת של מי, או באיזה חלק באתר. לא ניתן היה לדעת איזה מחיר ייגבה, כמה חוגגים ישלמו בנפשם ובבריאותם, כמה משפחות ייוותרו שבורות. אך ברור היה שהאסון בוא יבוא".
06/03/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
משרד ראש הממשלה ידע לאורך שנים שקיימות בעיות רבות באתר מירון, אך לא נכנס לעובי הקורה - גם כאשר קיבל התראות על סכנה לחיי אדם. המשרד לביטחון פנים נכשל בבדיקת תוכניותיה של המשטרה להילולה ב-2021, ואילו המשרד לשירותי דת לא פיקח כראוי על המרכז למקומות הקדושים. כך קובעת (6.3.24) ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון.
06/03/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
בהמשך לפרסום ממצאי דוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון המטיל אחריות אישית על רה"מ בנימין נתניהו, השר דאז אמיר אוחנה ומפכ"ל המשטרה, מסר רנ"צ יעקב שבתאי בתגובה: "רנ"צ שבתאי תמך מלכתחילה בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, והוא מכבד את ממצאי עבודתה. דוח הוועדה מיטיב לשקף את עומק ועוצמת הכשל בהתנהלות ארוכת השנים של כלל רשויות המדינה בקשר עם הסדרת אתר מירון. לצד האמור, הדוח מצא ליקויים בעבודת המשטרה בהכנות לאירוע מירון 2021, ורנ"צ שבתאי, כפי שפעל תמיד בכל תפקידיו, נוטל על עצמו את האחריות המלאה.
06/03/2024  |  מירב ארד  |   חדשות
ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון מצביעה (6.3.24) על כשלים קשים ומתמשכים של המשטרה בכל הקשור לאסון - הן קיבעון מחשבתי שמנע התייחסות לסכנת הצפיפות ולמעשה השלמה עם קיומה, הן התעלמות של המשטרה מאי-מילוי דרישותיה, הן העדר הדרכה מתאימה לשוטרים בשטח והן הימנעות מתחקיר לאחר האסון.
06/03/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il