|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

ראש לשכת עורכי הדין:

החלטתו של מזוז מעוררת <br>תהיות ותשחית את המוסריות

נציג האופוזיציה בלשכה: ד"ר כהן מבטא עמדה אישית הנטועה בשמאל האנטי-ציוני; השר לפיד ייפגש ביום א' עם היועץ, מנכ"ל המשרד ובכירי הפרקליטות, כדי להרגיע המתיחות; פרופ' קרמניצר: החלטתו של מזוז - מגמתית, דבריו מהווים לכאורה זילות ביהמ"ש ולשון הרע על ארבל
17/06/2004  |     |   חדשות   |   פרשת ארבל   |   תגובות

לשון הרע על ארבל? מזוז מקריא את החלטתו [צילום: נועם שרביט]

זילות בית המשפט? ארבל, על הכיסא החדש בעליון

נועם שרביט
ראש לשכת עוה"ד: החלטתו של מזוז תביא להשחתה במידות הציבוריות

שירות מחלקה ראשונה
פרופ' קרמניצר: אם מזוז לא יחזור בו - יש לפטרו

נועם שרביט
מזוז, לפרקליטים: יש לי אמון מלא בכם

יואב יצחק, נועם שרביט
מזוז יבדוק תהליך קבלת ההחלטות בתיק האי היווני

נועם שרביט
תיקון כתב האישום נגד אפל - מחטף; "היתה עמדה ומטרה"

יואב יצחק
מזוז הודיע: החלטתי לסגור את תיק החקירה נגד שרון

נמשכת המתקפה על מזוז: נשיא מועצת העיתונות היוצא, פרופ' מרדכי קרמניצר, הנחשב לאחד ממקורביה של ארבל, תקף בחריפות בראיון ל'קול ישראל' (יום ה', 17.6.04) את היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז ואת החלטתו על סגירת התיק: "לצערי, הדוח של מזוז הוא דוח מאוד בעייתי, מאוד בלתי משכנע. ועל-פי העובדות, כפי שהן עולות מהדוח הזה, נדמה לי שהיתה מתחייבת מסקנה הפוכה מזו שאליה הגיע היועץ, והיא שיש להגיש אישום נגד ראש הממשלה".

קרמניצר, פרופ' למשפטים באוניברסיטה העברית, המתמחה במשפט פלילי, טוען כי צוותו של מזוז הוקם בחטא ולא היה מקום להקימו; כי צוותו של מזוז הוא שהיה מונוליטי בדעותיו, בניגוד לצוותה של ארבל; כי מחוות דעתו של מזוז עולה כי הוא חסר ניסיון במשפט פלילי [לראיון המלא - ראו ידיעה נפרדת].

"הרושם הוא", אומר קרמניצר, "שנעשה כאן ניסיון ללכת לכיוון מנוגד וחוות הדעת הזאת [של מזוז] נראית כהולכת באופן מאוד מגמתי וקיצוני לכיוון הפוך, ולכן היא באמת נקראת כמו חוות דעת, שספק אם הסניגורים של שרון היו יודעים לכתוב חוות דעת יותר מסנגרת ממנה".

לדבריו, אין מקום להקים ועדת חקירה לבחינת מעשיה של ארבל, כפי שדרשו כמה חברי כנסת. "לפי הפרסום בציבור, הוטל דופי אישי באינטגריטי של ארבל. לדעתי, אם מדובר בטענות מסוג של הצבת מטרה, אין צורך בוועדת חקירה כי הטענה חסרת שחר ואין סיכוי שאיזושהי ועדה בעולם תמצא לה ביסוס. לדעתי, מה שמתחייב הוא שהיועץ יתייצב בפני הציבור ויודיע שלא אמר דבר כזה".

בהנחה שהדברים שפורסמו בשם היועץ נכונים והוטל דופי בארבל, "יש בכך לכאורה עבירה של זילות בית המשפט מצידו של היועץ ויש בכך משום לשון הרע כלפי הגברת עדנה ארבל... אם שר המשפטים חושב שניתן לטפל בזה באיזשהם דיונים פנימיים במשרדו - הוא טועה והציבור חייב לקבל תמונה חדשה, ברורה לחלוטין".

המאבק הקרין גם ללשכת עורכי הדין

"אנשי הפרקליטות הם אנשי מקצוע טובים ומסורים, והם הבלם שעוצר את מדינת ישראל מפני הידרדרות במדרון החלקלק למדינת עולם שלישי". כך אמר ראש לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד ד"ר שלמה כהן, בתגובה לביקורת שהטיח היועץ מזוז בצוותה של ארבל. הדברים נאמרו בפגישה של כמה מחברי הלשכה עם שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, שהתקיימה בצהריים [ראו ידיעה נפרדת].

"בדבריו, מתח ד"ר כהן ביקורת חריפה על התנהלות היועץ. לדבריו, החלטתו של מזוז "היא מעין פסק דין. גם אותה צריך לכבד, אבל גם אותה מותר לבקר". לדעתו, היא מעוררת כמה תהיות. "ראשית, ברמת התיק הפרטני והחשד הספציפי: מי שקורא את העובדות הנסקרות בדוח היועץ עצמו, מתקשה להבין כיצד הגיע היועץ למסקנותיו ומתקשה עוד יותר להבין את נחרצותן".

לגבי ביקורתו של מזוז על צוותה של ארבל, אמר כהן כי "ברמה המערכתית, דבריו אינם נראים כביקורת בונה - בין אם נכונה ובין אם לאו - אלא כהתקפה על אנשים מסורים. אני משוכנע שכל הגורמים הנוגעים בדבר - היועץ והפרקליטים והפרקליטות למיניהם - הם אנשים מקצועיים שטובת המדינה ושלטון החוק לנגד עיניהם, על-פי החלטה והיררכיה".

האופוזיציה בלשכה: שלמה כהן נטוע בשמאל האנטי ציוני

נציג האופוזיציה בלשכת עורכי הדין, עו"ד יראון פסטינגר, אמר בתגובה למתקפה של ראש הלשכה, ד"ר שלמה כהן על היועמ"ש מזוז, כי הלשכה לא קיימה כל דיון בנושא דוח היועץ בפרשת "האי היווני", ודבריו של שלמה כהן "משקפים, כרגיל, את עמדותיו הפוליטיות הרדיקליות הנטועות בשמאל האנטי ציוני".

לדברי פסטינגר, "כמו בנושאים אחרים, כגון תמיכתו בסרבנים, ראש לשכת עורכי הדין לא משקף את עמדות ציבור עורכי הדין אשר קרא בזעזוע את הדוח המפורט, השיטתי והיסודי שכתב היועץ. דבריו של כהן מבטאים תסכול פוליטי על-כך שראש הממשלה ימשיך בכהונתו ותו לא".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה, כי "הניסיון להטות את דבריו של כהן לעמדה פוליטית אינו תואם את המציאות. מדובר בביקורת מקצועית לחלוטין, בלא קשר לכל נטייה פוליטית או השקפה פוליטית".

מקורביו של כהן אמרו, כי "לו היה מדובר באדם שמאלני, הבוחן את העניין מזווית פוליטית, אזי ברור שאדם כזה מעדיף שראש הממשלה הנוכחי ימשיך בתפקידו ויבצע את התוכניות שהצהיר עליהן, וממילא ברור כי מדובר בגישה מקצועית גרידא".

פרופ' מיכאל קורינאלדי, שהשתתף בהשתלמות דיני משפחה מטעם לשכת עורכי הדין בירושלים, אמר בנאומו כי "היועץ המשפטי לממשלה נהג כראוי בדוח שכתב, אבל טעה בכך שהוסיף 'תוספת דברים' לאחר מכן בדברי הסבר בעל-פה, שאולי היתה בהם יריה מן המותן שאינה תואמת את אחריותו העליונה" [דבריו המלאים - בידיעה הנפרדת על לשכת עורכי הדין].

השר לפיד מתעקש: הקונספציה של ארבל שונה מזו של מזוז

שר המשפטים לפיד, המצוי בין הפטיש לסדן, הבהיר היום שוב כי "אין לי שמץ של כוונה אפילו להתחיל לחשוב על התחלה של הליך להדחה של עדנה ארבל מבית המשפט העליון".

לפיד חזר והתעקש על דברים שמזוז כבר דחה אותם, לפיהם ארבל ומזוז מחזיקים בגישות שונות. "לארבל יש קונספציה", אמר לפיד, לפיה "כשאני רואה כסף רב עובר מיד אחת ליד אחרת ואין לי הסבר למה – הנחתי היא שיש שוחד ועכשיו אחפש ראיות". עוד אמר השר, כי "מזוז הוא מבין גדול במשפטים, אבל יש לו מה ללמוד ממני בתחום התקשורת".

חובה לציין, כי מזוז עצמו דחה את הסברו של לפיד על גישות שונות של היועץ והפרקליטה בתחום הפלילי, ואמר בתדרוך לעיתונאים כי הוא אינו חושב שיכולות להתקיים שתי גישות שונות בפלילים, אחת מקלה ואחת מחמירה. ההסבר שהציע מזוז - ושאותו דוחה לפיד - הוא שגרם לפרוץ הסערה, יותר מעצם החלטתו לסגור את התיק.

בראיון שהעניק הבוקר לגלי צה"ל, הדף השר לפיד את הטענות שהעלה מזוז כלפי עדנה ארבל, כאילו סימנה לעצמה מראש מטרה להעמיד את ראש הממשלה לדין: "אני לא מטיל ספק באינטגריטי של עדנה ארבל. יש חילוקי דעות בינה לבין היועץ המשפטי לממשלה על אופן ניהול התיק של האי היווני. גם זה לגיטימי".

התנועה לאיכות השלטון: יש לחקור מי תפר תיק למי

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום במכתב לשר לפיד בדרישה להקים ועדת חקירה, שתקבע האם נכונות טענותיו של מזוז, כאילו ארבל והפרקליטים בצוותה "תפרו תיק" לשרון, או שמא היועץ המשפטי הוא זה ש"תפר תיק" לפרקליטות ולארבל. לדברי התנועה, "היועץ המשפטי לממשלה אינו יכול לזרוק לחלל האוויר רמיזות והאשמות מבלי להוכיח אותן ומבלי לקחת עליהן אחריות מלאה".

התנועה דורשת לאלתר הקמת ועדת חקירה, "שתבחן את מכלול הפרשה, השתלשלות הדברים, ההאשמות שהעלה היועץ והליכי קבלת ההחלטות, הן של היועץ המשפטי לממשלה והן של פרקליטת המדינה לשעבר, ותכריע בהאשמות חסרות התקדים שהועלו. התנועה מדגישה, כי נטל ההוכחה במקרה זה מונח על כתפיו של היועץ המשפטי לממשלה ועליו להוכיח האם יש בסיס להאשמות שהעלה".

במכתבה לשר המשפטים טוענת התנועה, כי מערכת אכיפת החוק איבדה את הלגיטימציה שלה, הן כלפי פנים והן כלפי חוץ, נוכח התבטאויותיו הקשות של היועץ המשפטי לממשלה במסגרת סגירת תיק החקירה כנגד ראש הממשלה.

ביום ראשון: פגישת פיוס של צמרת משרד המשפטים

השר לפיד צפוי להיפגש ביום ראשון הקרוב עם היועץ מזוז, עם מנכ"ל המשרד אהרון אברמוביץ' ועם בכירי הפרקליטות, במאמץ להרגיע את המתיחות השוררת בין הצדדים, בעקבות החלטת היועץ לסגור את תיק "האי היווני" נגד שרון, בניגוד להמלצת צוותה של פרקליטת המדינה לשעבר, עדנה ארבל. מלשכתו של מזוז נמסר, כי הפגישה מתקיימת על דעתו.

לפיד נפגש אמש (יום ד') עם מזוז, לשיחה שהוגדרה על-ידי גורמים בכירים במשרד המשפטים כ"ניסיון להרגיע את הרוחות ביום שאחרי התבטאות מזוז".

אמש, לאחר יום של חילופי מכתבים ועצומות בין לשכתו של מזוז לצמרת הפרקליטות, כינס היועץ את בכירי הפרקליטות והודיע להם כי בכוונתו לערוך בירור בשאלת תהליך קבלת ההחלטות בתיק האי היווני [ראו קישור]. בפגישה, חזר מזוז והדגיש כי יש לו אמון מלא בפרקליטות כגוף, באנשיה, ביושרה המקצועי ובאמינותה, והדברים נכונים גם לגבי הצוות המקצועי שסייע בידי פרקליטת המדינה הקודמת בגיבוש חוות דעתה. עם זאת הבהיר, כי אין בכך לשנות מביקורתו המקצועית על הליך קבלת ההחלטות בתיק 'האי היווני' ועל ניהולו, שהיה בעיניו לא נכון ולא תקין, ויש בכוונתו לקיים בירור בשאלת תהליך זה.

ריבלין: רשויות החוק רדפו פוליטיקאים על לא עוול בכפם

בתוך כך, במערכת הפוליטית נמשכת הסערה בעקבות החלטתו של מזוז ודבריו בתדרוך שקיים לעיתונאים. למרבה הצער, העמדות שנוקטים הפוליטיקאים כלפי מזוז נקבעות לפי השיוך הפוליטי שלהם.

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין (ליכוד), תמך הבוקר בעמדתו של היועץ מזוז, ואמר שרשויות החוק רדפו פוליטיקאים שונים - ובכלל זה גם אותו - על לא עוול בכפם.

"זה יום שחור למדינת ישראל ויום שחור לשלטון החוק", אמר ריבלין. "יום שהוא צריך להיות, בין השאר, גם יום של חשבון נפש. יש לבוא ולברר, כי יתכן שהיועץ המשפטי לא צודק, אבל יתכן שהוא כן צודק".

חבר הכנסת יוסי שריד (מרצ-יחד) אמר, כי "בפני מר מזוז עומדות עכשיו שתי אפשרויות: או שהוא מוכיח שעדנה ארבל אכן תופרת תיקים או שעליו להתפטר מתפקידו".

לדבריו, "שום סולחה מצחיקה במשרד המשפטים, אפילו לא תחת כנפיו של טומי לפיד, איננה יכולה לבוא במקום הוכחת אשמתה של ארבל או התפטרותו של מזוז".

עו"ד ז'אק חן: האשמותיו של מזוז - מופרכות

"הצוות של עדנה ארבל הורכב מטובי המקצוענים בתחום המשפט הפלילי וההאשמה של היועץ, כאילו הם התיישרו לפי הקו של ארבל, היא האשמה מופרכת". כך טוען היום עו"ד ז'אק חן, שהיה פרקליט בכיר בפרקליטות המדינה וכיום שותפו למשרד עורכי הדין של מי שהיה המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד יהושע רזניק.

בראיון לגלי צה"ל, אמר עו"ד חן כי המתקפה חסרת התקדים של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, על הפרקליטות מסכנת את תפקודה.

תאריך:  17/06/2004   |   עודכן:  17/06/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לדברי בכיר פלשתיני, הפגישה המתוכננת בין נשיא מצרים, חוסני מובארק, לראש הממשלה הפלשתיני, אחמד קריע (אבו עלא), לא תצא אל הפועל. הבכיר אמר את הדברים (ה', 17.6.04) בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית.
17/06/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
סימן לבאות? בימים בהם ממקדת הרשות הפלשתינית את מאמציה לאימון כוחות המשטרה שלה ברצועת עזה ולביסוס אחיזתה בשטח, כחלק מההיערכות לקראת "היום שאחרי", נראה כי השוטרים הפלשתינים בגדה החלו מרימים ראש. יש מי שיכנה זאת: רוח גבית.
17/06/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
ברק מאותת שוב על כוונה להתערב בענייני דת ומדינה: הרכב מורחב של 11 שופטי בג"צ ידון ב-14 ביולי ב-4 העתירות שהוגשו נגד "חוק טל" של הכנסת. כך קבע נשיא בית המשפט העליון, השופט אהרן ברק.
17/06/2004  |  נועם שרביט  |   חדשות
המיסטיקן ההודי, אננדה סוואני, קבר עצמו בשבת (12.6.04) בבור בעומק 2 מטר והבטיח למאמיניו שיגיח ממנו ביום שני.
17/06/2004  |  עומר כרמון  |   חדשות
פרויקט סיני בו הסריטו קלטות וידאו של זוגות פנדה מזדווגים לפנדות שבשבי, נחל כפי הנראה הצלחה, כשהחדשות האחרונות הן כי הפנדה הואה מיי בת הארבע בהריון.
17/06/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il