החשב הכללי במשרד האוצר, ד"ר ירון זליכה, הודיע (יום ד', 23.6.04) למהנדסים ולאדריכלים, כי הורה לבטל בכל מכרזי הממשלה את הדרישה להביא ידע מחו"ל כאחד התנאים לזכות במכרז.
לדברי זליכה, בארץ מצוי כל בסיס הידע הדרוש בתחום ההנדסה. הוא הוסיף, כי יורה לפשט את המכרזים הממשלתיים ולפרק מהם את כל הסעיפים הבירוקרטיים. לדבריו, בעתיד תחייב כל הזמנה של מומחים וידע מחו"ל אישור מיוחד שלו.
זליכה הודיע על הקמת ועדה בין-משרדית שתטפל, בין השאר, בהקמת מאגר מתכננים מרכזי ומסירת עבודות תכנון על בסיס של איכות. בראש הוועדה יעמוד סגן החשכ"ל, גבי שוחט.
החשב הכללי אמר את הדברים ביום עיון בנושא חידושי הארגון הבינלאומי לתכנון ופיקוח בענף הבניה והתשתית FIDIC, שבו השתתפו נשיא הארגון, ריצ'רד קייל, והמנכ"ל דניאל אייברסון. יום העיון אורגן על-ידי התאחדות הקבלנים והבונים בישראל, איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות וארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים.
כל מנכ"לי החברות הציבוריות הגדולות, ביניהן מנכ"ל נתיבי איילון, מנכ"ל מע"צ, מנכ"ל רשות שדות התעופה והמהנדס הראשי של כביש חוצה ישראל, הדגישו באופן חד-משמעי את הצורך בבחירת מתכננים ויועצים על בסיס איכות בלבד, וללא תחרות כספית. הם נימקו זאת בשיקולים של "שמירה על האינטרס הציבורי וקבלת המוצר הסופי הטוב ביותר".
המהנדס אלדד ספיבק, יו"ר ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים, הדגיש בדבריו כי מנכ"ל רכבת ישראל ומהנדסיה לא טרחו להגיע ליום העיון, למרות שהוזמנו והדברים שנאמרים בכנס רלוונטים להם.
בין ארגונו של ספיבק לרכבת ישראל נטושה מחלוקת בשאלה כיצד להעריך הצעות המוגשות במכרזים שעורכת הרכבת: האם על בסיס מדד משולב של 50% לאיכות ו-50% למחיר, כפי שנוהגת הרכבת בפועל, או על בסיס איכות המציע ונסיונו, כפי שגורסים האדריכלים.
לאחרונה הגיש הארגון, באמצעות משרד עו"ד הרצוג, פוקס, נאמן ושות' עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד הרכבת, בדרישה להעמיד לרשותו מידע על עבודות תכנון ופיקוח שהיא מזמינה. [ראו ידיעה נפרדת]. היום טען ספיבק כי "ברכבת ישראל כנראה יודעים כבר הכל ואין להם יותר ממי ללמוד, גם לא מנציגי ארגון התכנון העולמי".