"בלב העותרת מקוננת המחשבה שהליך ההפקעה המיותר, הפגום והבלתי-חוקי מושא עתירה דנא
מושפע משיקולים זרים של רצון 'להעניש' את העותרת על כך שהעזה לפעול למימוש זכויותיה בבית המשפט ולהפעיל עליה לחץ פסול. אי-הסבירות הקיצונית והפגמים הרבים כל כך שנפלו בהחלטת ההפקעה מחזקים חשש זה".
כך טוענת (12.9.24) חברת מפעלי תחנות מקבוצת נצבא שבשליטת
קובי מימון, בעתירה לבג"ץ נגד הפקעת 45 דונם שבבעלותה בנתניה בידי שרת התחבורה,
מירי רגב. הקרקע מצויה ליד תחנת הרכבת בעיר (ממזרח לכביש החוף), הייתה מיועדת עד כה לבניית 200,000 מ"ר של מסחר ומשרדים, אך רגב החליטה שהיא תשמש כחניון אוטובוסים. זהו השימוש שלה כיום, אך מפעלי תחנות אומרת ש
משרד התחבורה שיתף פעולה איתה בקידום התוכנית שהייתה מאפשרת להותיר את החניון כחלק מהמתחם.
מפעלי תחנות טוענת, כי ההפקעה בלתי חוקתית בשל פגיעה בקניינה ונגועה בשורה ארוכה של פגמים מינהליים, בחוסר מידתיות, בהעדר סבירות ובשלילת זכות השימוע שלה. החברה חוכרת את המתחם מהמדינה מאז 1971 ומשכירה אותם לאגד ולחברות נוספות לצורך הפעלת חניון ומוסך אוטובוסים. רגב חתמה על ההפקעה במארס 2024 ומייעדת את הקרקע לחניון לילה לאוטובוסים; ביצוע ההפקעה הופקד בידי חברת נתיבי ישראל.
לדברי מפעלי תחנות, התוכניות החלות על המתחם מייעדות את הקרקע להיי-טק, משרדים, שירותים עסקיים ופיננסיים, מרפאות, מסחר, מלונאות ועוד; ניתן לבנות עליו עד לגובה של 40 קומות. בשנת 2020 קידמה החברה, בעידוד העירייה ובתמיכת משרד התחבורה, תוכנית לבניית 200,000 מ"ר לייעודים אלה (בשלושה מגדלים) בשילוב מסוף אוטובוסים מתחת לקרקע.
אולם, ממשיכה מפעלי תחנות, במארס השנה הודיעה רגב במפתיע על הפקעת הקרקע לצורך חניון לילה - אשר תיכנס לתוקפה בעוד שמונה שנים. למרות זאת, נתיבי ישראל הודיעה למפעלי תחנות בחודש מאי שיהיה עליה לפנות את השטח בתוך חודשיים, ואילו המשרד ביקש מאגד להפסיק לשלם תמורת השימוש בו. רק בחודש שעבר שלח המשרד לחברה את פרוטוקול הוועדה המייעצת מיוני 2023, עליו הסתמכה רגב בהחלטתה, ולטענת מפעלי תחנות - המסמך "מביך ובלתי נכון בעובדותיו" וההחלטה התקבלה בהרכב חסר של הוועדה.
מפעלי תחנות מוסיפה, כי אם ההפקעה תמומש - יהיה על המדינה לפצות אותה ב-258 מיליון שקל, מטלה אדירה ומיותרת על הקופה הציבורית. את החשש לשיקולים זרים מנמקת החברה בכך שמאז 2022 היא וחברות-אחיות נאלצו להגיש תביעות נגד משרד התחבורה ("המלכוּת" בלשונה) בטענה לאי תשלום דמי שכירות ודמי ניהול תמורת שטחים תחבורתיים (בעיקר תחנות מרכזיות).
"לדאבון הלב לאור היקף הפגמים השורשיים שנפלו בהחלטת ההפקעה והעדר כל צורך ציבורי אמיתי בביצועה - נראה שההפקעה היא תולדה של רצון לנקום בעותרת ו'לחנך' אותה על-מנת שלא תפעל
למיצוי זכויותיה על-פי דין לקבל את המגיע לה בגין השימוש בשטחים שבבעלותה", נטען בעתירה. הצדדים מצויים בחודשים האחרונים בגישור נרחב בפני השופטת בדימוס אורית אפעל-גבאי, אך משרד התחבורה סירב להקפיא את ההפקעה ולהכליל אותה בגישור, כנראה כדי לקיים הליך זה כאשר חרב ההפקעה תלויה מעל לראשה - טוענת מפעלי תחנות. העתירה הוגשה באמצעות עוה"ד פיני רובין,
ירון אלכאוי וקרן קמחי-נדלוני.