ועדת החוקה אישרה (יום ב', 23.9.24) את הצעת צו פסיקת ריבית והצמדה (דחיית יום התחילה של חוק פסיקת ריבית והצמדה (תיקון מס' 9) התשפ"ד-2023), התשפ"ד-2024.
הצו נועד לדחות בשלושה חודשים את יום תחילת התיקון לחוק פסיקת ריבית והצמדה, מ-1.10.24, ל-1.1.25 כדי שניתן יהיה להשלים את ההיערכות התפעולית והטמעת השינויים הנדרשים במערכות הרלוונטיות.
חוק פסיקת ריבית והצמדה מסדיר את מנגנוני הריבית וההצמדה שחלים על סכומים שנפסקו בהחלטות של רשויות שיפוטיות. הרפורמה החדשנית שאישרה ועדת החוקה בנובמבר 2023, ערכה שינויים מקיפים במנגנוני חישוב הריבית וההצמדה. הרפורמה, שבמרכזה הפרדת מנגנון הריבית מדמי הפיגורים, כללה לראשונה מזה 20 שנים את עידכון מנגנוני הריבית וההצמדה בחוק. המשמעות היא שחובות שנפסקו בפס"דים הנגבים בהוצל"פ לא יתפחו עוד באלפי שקלים עד התשלום בפועל.
רו"ח שלומי כהן, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר: "רשות האכיפה והגביה, כצרכן הגדול של החוק, מוכנה. הצד השני הוא של משרדי הממשלה. המשרדים פעלו מרגע חקיקת החוק לתיקון התקנות שטרם אושרו סופית בוועדת הכספים, ועד שלא תוסר הרביזיה לא נוכל ליישם את החוק. בנוסף, פעלנו להטמיע את החוק מול משרדי הממשלה ולהתאים את המערכות בכל המשרדים ועדיין המשרדים לא מוכנים לגמרי".
לשאלת מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי, למה נדרש משך זמן של שלושה חודשים, השיב כי "יש להמשיך בהטמעה ובהכנת המערכות, ואנחנו צופים ששלושה חודשים יספיקו. כמו-כן, זו התקופה שמאפשר החוק- הארכה חד-פעמית בשלושה חודשים. האילוץ הראשון הוא שההארכה צריכה להיות רבעונית, כי הריביות רבעוניות, כדי שלא להקשות על המערכות לפעול. נשקיע את כל המאמצים. החוק חל על המון המון משרדים וייתכן שחלק מהמשרדים לא יהיו מוכנים גם לאחר שלושה חודשים.
לשאלת מ"מ היו"ר מילביצקי איזה משרדים אינם מוכנים השיב כי אין בידיו את המידע על כלל המשרדים, כי חלקם מיישמים את החוק במערכת המרכזית של מרכב"ה וחלקם במערכות חיצוניות.
מ"מ היו"ר מילביצקי דרש כי ב-10.11.24 תוגש רשימה של המשרדים שאינם מוכנים. "נזמן אותם לדיון והסבר למה אינם מוכנים. באופן זה נמנע מצב בו נידרש לתיקון חוק כדי לדחות מעבר ל-1.1.25".
הצ"ח אושרה בקולו של מ"מ היו"ר מילביצקי.