בית המשפט העליון נתן השבוע אור ירוק לסלילת מחלף חולון - תל גיבורים, בנתיבי איילון (דרום). השופט אדמונד לוי דחה (24.6.04) את בקשת הקבלן א.י.ל. סלע (1991) בע"מ, להוציא צו מניעה זמני עד למתן פסק דין בערעור שהגיש על תוצאות המכרז של חברת נתיבי איילון בע"מ.
מדובר במכרז שפורסם לביצוע עבודות סלילה ופינוי בקטע מכביש איילון דרום, בין מחלף חולון לגשר תל גיבורים, לצורך שיקום מסלול ופינוי רצועת הרכבת לראשון לציון שבין שני מסלולי הכביש.
למכרז הוגשו 7 הצעות, אותן בדקה נתיבי איילון באמצעות אלדד ספיבק חברה להנדסה בע"מ. הצעתו של הקבלן א.י.ל. סלע היתה אמנם ההצעה הזולה ביותר, אולם החברה מצאה כי היא אינה עומדת בתנאי הסף של המכרז, ובעיקר בתנאי לפיו על המציע להשתתף בביצועם של פרויקטים בהיקף כספי שלא יפחת מ-15 מיליון ש"ח. בשל כך, החליטה ועדת המכרזים לפסול את הצעת המערער, ולהכריז על הצעתה של חברת י. מלמד הנדסה בע"מ, כזוכה במכרז.
א.י.ל. סלע לא אמר נואש, והגיש עתירה מינהלית בה דרש לבטל את החלטת ועדת המכרזים להכריז על י. מלמד הנדסה בע"מ כעל הזוכה בו, ותחת זאת להכריז עליו כעל הזוכה.
בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד יובל דמול, נטען כי ההליך בבדיקת הצעת העותרת נמצא לוקה, בכך שנשללה ממנה זכות הטיעון בפני ועדת המכרזים; שנית, תנאי הסף בדבר ההיקף הכספי של פרויקטים קודמים, מתקיים לפחות בשניים מהפרויקטים אותם ביצעה העותרת - "פרויקט בוכמן" ופרויקט "קייזר צפון" בעיר מודיעין.
לטענתו, היקפו הכספי של הפרויקט הראשון עלה על 15 מיליון ש"ח, בעוד שבפרויקט השני היה ההיקף הכספי (קרן) 14.85 מיליון ש"ח, אולם לסכום זה יש להוסיף 1.2 מיליון ש"ח, לו היא זכאית עבור עבודות שכבר ביצעה, וכן שיערוך הסכום הכולל על-פי "מדד הסלילה", הואיל ופרויקט "קייזר צפון" בוצע כשנה לפני פרסום המכרז נשוא המחלוקת.
השופט ד"ר עודד מודריק דחה את העתירה, והגם שמתח ביקורת על התנהלותה של ועדת המכרזים, הוא קבע כי א.י.ל. סלע לא עמדה בתנאי הסף אשר חייב כי הוכחת היקפם הכספי של הפרויקטים שבוצעו תיעשה באמצעות חשבון סופי ומאושר. משכך, נקבע כי אין מקום לדרכי הוכחה אחרות, ובודאי לא "הוכחות" שנוצרו לאחר שועדת המכרזים גיבשה את החלטתה, ושגם מהן עולה כי החשבונות נמצאים עדיין בתהליך של אישור. כן נקבע, כי החשבון צריך להעיד מתוכו על ההיקף הכספי, ואין מקום להגדלה מלאכותית של החשבון על-ידי שערוך.
ואולם, א.י.ל. סלע החליט לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון, תוך שהוא מבקש לעכב את ביצוע פסק הדין. השופט אדמונד לוי קיבל את עמדת חברת נתיבי איילון, אשר יוצגה על-ידי עורכי הדין מרים זפט וירון זפט, לפיה מדובר בפרויקט בעל חשיבות עליונה, שעיכוב ביצועו כרוך בגרימת נזק לאינטרס הציבורי, ודחה את הבקשה לעיכוב ביצוע עד להכרעה בערעור.
"ראשית", קבע השופט לוי, "כהגדרתן של המשיבות (שלא נסתרה) מדובר בפרויקט בעל חשיבות עליונה, שעיכוב ביצועו כרוך בגרימת נזק לאינטרס הציבורי. שנית, אף שאין חולק על-כך שדחיית הבקשה לסעד זמני בתחום המכרזים, משמעותה לרוב שלילת האפשרות שהמבקש יזכה בביצוע העבודות נושא המכרז, אין זה ברור מאליו כי בכך יהיה כרוך נזק בלתי הפיך, הואיל ולעולם עומד למבקש הסעד של פיצוי כספי בגין נזקיו, ובלבד שיוכיח את קיומם".
בנתיבי איילון מביעים שביעות רצון מההחלטה
מנכ"ל חברת נתיבי איילון, אריה בר, הביע שביעות רצון מהחלטת בית המשפט. "חברת נתיבי איילון שבעת רצון מההחלטה, ובכוונתה להתחיל בביצוע העבודות בהקדם האפשרי", אמר בר.
לדבריו, "מטרתו של העיכוב, שנגרם כתוצאה מההליך המשפטי, היתה ניסיון פסול ליצירת לחץ על החברה בכדי לשנות את החלטת ועדת המכרזים, אשר פסלה את הקבלן בדין עקב אי עמידתו בתנאי הסף להשתתפות במכרז. על-אף העיכוב, חברת נתיבי איילון תעשה ככל יכולתה כדי לאפשר את עמידת הפרוייקט בלוחות הזמנים המקוריים שנקבעו לו".
עע"מ 5265/04 א.י.ל סלע (1991) בע"מ נ' חברת נתיבי איילון בע"מ ואח'