בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
התנהלות תמוהה של הרשות לתחבורה ציבורית
|
|
|
|
בית המשפט ביטל את שיטת התמריצים לפקחי התחבורה הציבורית
|
פסק דין של בית המשפט המחוזי בירושלים מחייב את ביטול שיטת התמריצים לבקרי התחבורה הציבורית, שבה נקבע שכרם לפי מספר הדוחות שהנפיקו ● השופט אלכסנדר רון קבע כי השיטה פסולה, פוגעת באמון הציבור ומובילה לחשש לניגוד עניינים
|
שיטת התמריצים, שבוטלה ב-1 בספטמבר ובה נקבע שכרם של הפקחים על-פי מספר הדוחות שהנפיקו, היא פסולה. כך קובע פסק הדין, שניתן (1.10.24) בעתירת עמותת "דרך כבוד". השופט אלכסנדר רון מבית המשפט המחוזי בירושלים מותח ביקורת על השיטה ומדגיש את החשש לניגוד העניינים שאליו נקלעו הבקרים, כתוצאה מהתנהלות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית (ראת"צ) ב משרד התחבורה.
העתירה שהגישה עמותת "דרך כבוד", הפועלת למען זכויות האזרח בתחבורה הציבורית, מתארת שיטה שהונהגה, שבמסגרתה תוגמלו הפקחים (בקרים) על-פי מספר הדרישות לחיוב מוגדל (קנסות, בלשון העם) שהנפיקו לנוסעים שלא תיקפו את נסיעתם. "כאשר שכרו של הבקר תלוי בכמות הדוחות שהוא מנפיק, הוא נאלץ לפעול באופן שעלול לפגוע בזכויותיהם של הנוסעים וליצור תחושת נרדפות. מצב זה יוצר ניגוד עניינים חמור ומחייב שינוי מהותי של השיטה", טענה דרך כבוד. פסק הדין חושף את ההשלכות הבעייתיות של שיטה זו, שגרמה לחשש ניגוד עניינים. נאמר בו שמדובר בשיטה פסולה הפוגעת בציבור הנוסעים, שכן הבקרים פעלו מתוך חשש למניעים כלכליים להנפיק ככל היותר דוחות, גם במקרים שבהם לא הייתה עילה מוצדקת.
השופט קבע כי מאחר שמדובר בחברות תחבורה ציבורית המפוקחות בידי המדינה, יש לראות ביחסים בינן לנוסע ככאלו הנבחנים באמות-מידה של המשפט הציבורי ולא הפרטי, לכן אין חובה להוכיח שקיים ניגוד עניינים ודי להוכיח שקיים חשש לניגוד עניינים.
הוא מתח ביקורת על משרד התחבורה שהבין את הדברים באיחור והשיב בשני קולות. מצד אחד, טענה הראת"צ שמדובר ביחסי עבודה בין המפעיל לפקח - שהיא אינה מתערבת בהם, ומצד שני נתנה הוראה לחדול מכך. עם זאת, הודיע כי לא יורה על קביעת אמות מידה לשכר הבקרים, והוא מסתפק בקביעה לפיה להוראת החדילה של משרד התחבורה יינתן תוקף של פסק דין ולא יינתנו יותר תמריצים לפי מספר הדוחות. "כדי לשמור על כבודם ומעמדם של הבקרים בעיני הציבור, על משרד התחבורה לוודא שאינם נקלעים לניגוד עניינים פוטנציאלי שעלול לגרום לזילות מעמדם בעיני הציבור שעלול לפקפק בנקיון כפיהם", נכתב בפסק הדין.
|
העתירה הדגישה את הנזק שנגרם לנוסעים כתוצאה מהפעלת הבקרים בשיטת תמריצים זו. לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט, נטען כי הבקרים הפעילו לעיתים שיקול דעת שגוי כדי להנפיק כמה שיותר דרישות. בין היתר, הוצגו מקרים שבהם נוסעים נענשו לאחר שעלו לאוטובוס בזמן ביקורת, אך ביצעו את התיקוף זמן קצר לאחר מכן, ולמרות זאת קיבלו דוחות.
"המבקרים צדים אחר נוסעים ללא כל עילה אמיתית, מתוך אינטרס אישי כלכלי להנפיק כמה שיותר דרישות", נכתב בעתירה. "שיטה זו יוצרת חוסר אמון בציבור ופוגעת בתחושת הצדק הבסיסית".
משרד התחבורה ניסה להגן על השיטה בטענה כי התמריצים הביאו לשיפור באכיפה ולהפחתת מספר הנוסעים שאינם מתקפים את נסיעתם. לדברי השופט רון, ההיסוס הרב בהתנהלות הרשות לאחר שהובא העניין לידיעתה תמוה עד מאוד. "לא שכר הבקרים עומד לדיון אלא ההגינות המינימלית המתחייבת כלפי הנוסעים", הדיש השופט, וציין כי 8% מכספי ה"קנסות" מועברים למדינה.
במהלך הדיון, נציגי החברות אגד ואלקטרה אפיקים הודו כי השיטה יצרה בעיות בשטח, אך הדגישו כי מטרת התמריצים הייתה לשפר את רמת הבקרה בתחבורה הציבורית. נציג משרד התחבורה ציין כי "ההחלטה לעצור את שיטת התמריצים תתקבל ב-1 בספטמבר, וזאת לאחר שיח שקיימנו עם כל המפעילים הרלוונטיים".
השופט פסק כי על משרד התחבורה ישא בהוצאות העותרת, 25,000 ש"ח ויתן לה גם את החזר האגרה.
|
|
|
By Idan Yosef
|
|
תאריך:
|
06/10/2024
|
|
|
עודכן:
|
06/10/2024
|
|
עידן יוסף
|
בית המשפט ביטל את שיטת התמריצים לפקחי התחבורה הציבורית
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
שי
|
7/10/24 06:34
|
|
2
|
|
מוטי בר-נס
|
7/10/24 07:54
|
|
3
|
|
אמ
|
7/10/24 11:11
|
|
4
|
|
קוראת
|
7/10/24 14:58
|
|
5
|
|
R
|
8/10/24 06:28
|
|
6
|
|
אני
|
8/10/24 07:05
|
|
פקח של חברת סופרבוס הותקף (יום א', 30.9.24) באלימות על-ידי נוסע בקו 3 של המטרונית, סמוך לשוק תלפיות. על-פי ארגון "כוח לעובדים", הפקח ביקש לבדוק את כרטיס הרב-קו של הנוסע, נענה בקללות, וכשביקש לבדוק את התשלום - הותקף בבעיטות ובאגרופים. הפקח נפצע באורח קל והגיש תלונה במשטרה.
|
|
|
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב משרד התחבורה מעדכנת על מערך שירות מיוחד לקראת אירועי הסליחות וההכנות ליום הכיפורים שייערכו בירושלים בין התאריכים 28.9.24 ועד 10.10.24. במסגרת זו יפעלו קווים ייעודיים ויתוגברו שירותי התחבורה הציבורית במגוון דרכים על-מנת להקל על תושבי העיר והמבקרים בה.
|
|
|
לאחרונה יצא העיתון "דה-מרקר" בכותרת שהכריזה כי "בתוך שנתיים בוטלו היתרי נסיעה לכ-60 קווי אוטובוס". מדובר בהישג לכאורה עבור אורי מקלב, סגן שרת התחבורה, שחרת על דגלו את המאבק לשמירת קדושת השבת. אך מבט מעמיק בנתונים האמיתיים חושף תמונה שונה לגמרי. למעשה, מרבית הביטולים הללו התרחשו בגלל סיבות תחבורתיות טכניות וביטחוניות - ולא דתיות, ובחלקם אף נגרמו בתקופת כהונתה של שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי, שביטלה קווים ריקים, בעיקר במגזר הערבי.
|
|
|
במהלך אירוע התחבורה הגדול בעולם, אינוטראנס (Innotrans), המתקיים אחת לשנתיים בברלין, הוצג מיזם המטרו המתוכנן של גוש-דן בפני מאות נציגי חברות בינלאומיות בתחום התחבורה והתשתיות. מדובר באחד המיזמים הגדולים ביותר בתחום התשתיות בארץ, שממשיך לעורר עניין רב בעולם התחבורה והפיתוח.
|
|
|
דירקטוריון אגד החליט (25.9.24) פה אחד על מינויו של אמיר לוי למנכ"ל החברה. לוי, שכיהן כממונה על התקציבים במשרד האוצר בשנים 2018-2013, מגיע עם ניסיון רב במגזר הציבורי ובתחום התשתיות והניהול בשוק הפרטי. מדובר בתפקיד בכיר נוסף שמקבל לוי לאחר שבשנים האחרונות ניהל מיזמים גדולים ומורכבים, הן בתחומי התשתיות והן בהשקעות הון פרטיות.
|
|
|
|
|
|
איתמר לוין
רם עמנואל, לשעבר שגריר ארה"ב ביפן, מציע בוושינגטון פוסט כיצד להפיק תועלת נקודתית ממדיניות החוץ הדורסנית של טראמפ: לסגור את הפער העצום בתחום הכטב"מים בו מצויה ארה"ב
|
|
|
אורי מילשטיין
מופתעים תמיד היינו, ונשארנו; קו ישיר בין מחדלי מלחמת יום הכיפורים לאסון הנורא של השִבעה באוקטובר; פיקוד הצבא לא היה מוכן ב-1973, ונשאר אותו דבר ב-2023; איך יהיה שינוי אם לא עוברים ...
|
|
|
יהונתן דחוח הלוי
הירידה הדרמטית בכשירותו המבצעית של חיל-האוויר מסכנת את ביטחון ישראל בטווח הזמן המיידי היא באחריותם של ראש הממשלה נתניהו ושל שר הביטחון גלנט שהפקירו את עם ישראל ואת טייסיו
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|