ועדת הכספים של הכנסת אישרה (יום ב', 12.7.04) את הרפורמה בנמלים לקריאה שנייה ושלישית. המדובר בהצעת חוק רשות הספנות והנמלים 2004, שיזם משרד האוצר.
על פי ההצעה, תפוצל רשות הנמלים לשתי חברות ממשלתיות (נמל חיפה ונמל אשדוד), שיתחרו ביניהן. בעתיד יש כוונות להפריט את החברות.
עם סיום הישיבה אמר שר האוצר, בנימין נתניהו: "זהו צעד חשוב בדרך למהלך היסטורי שיביא לפתיחת הנמלים לתחרות. אשמח אם נצליח בסופו של דבר להגיע להסכמה מול העובדים - אבל לא נעכב את החוק מתוך ציפייה להגיע להסכם.
"צריך להבין שאנחנו מקיימים מו"מ מזה 300 ימים, מאז חודש אוקטובר האחרון, ועכשיו הגיע הזמן לקבל החלטות", אמר נתניהו.
לדבריו, החוק עליו הצביעה היום הוועדה אינו מקפח אף עובד. "חבילת ההטבות שהוצעה לעובדים נדיבה באופן חריג - מאחר שאנו מאמינים שהרפורמה והיציאה לתחרות תועיל לאזרחים, וששווה לשלם עבורה הרבה.
"על-פי כל החישובים שערכנו, ושנבדקו מספר פעמים, מדובר בחיסכון של כ-5,000 שקלים למשפחה בממוצע לשנה, ובהתייעלות של המשק לטובת האזרחים, היבואנים והיצואנים.
רוב של 11 תומכים מול 6 מתנגדים
הצעת החוק עברה ברוב של 11 תומכים מול 6 מתנגדים. שני חברי כנסת באופוזיציה הצביעו בעד החוק, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) וח"כ אליעזר (צ'יטה) כהן (האיחוד הלאומי).
על אף שחברי כנסת רבים בליכוד התנגדו לאישור החוק (אלי אפללו, איוב קרא ודני בנלולו), הוצע בתחילה כי אלו יעדרו מההצבעה [היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד אנה שניידר, הבהירה בעניין זה כי אין סתירה בתקנון הכנסת, כפי שנטען] ובמקומם ייכנסו חברי כנסת התומכים בחוק. הבולט במתנגדים היה ח"כ חיים כץ, שהעדיף להיעדר מההצבעה.
ח"כ כץ מסביר כי בישיבת סיעת הליכוד שהתקיימה היום, נרמז לו כי כדאי לו לשקול את הצבעתו בהצעת החוק. ח"כ כץ הסיק מדברים אלה כי מקומו כחבר בוועדת הכספים, אינו מובטח אם "יכשל" בהצבעה. לדבריו, "אני לא מצביע נגד מצפוני ונגד החלטת בג"צ [ראו המשך]. צר לי שהוועדה פעלה נגד פסיקת שלושה שופטי בית משפט עליון ונתנה גושפנקא לעוקף בג"צ".
כדי להרגיע את הרוחות, הן של אלה שאינם מסופקים מהצעת החוק והן של עובדי הנמלים, הודיע יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם הישרזון, כי הצעת החוק תאושר לקריאה שניה ושלישית, אולם לא תועבר לחקיקה במליאה במשך שבוע, "אשקול מתי אני מעלה את זה מעלה", אמר הירשזון. בזמן זה ינסו נציגי האוצר להיפגש ולדון עם ועדי עובדי הנמלים.
דברים אלו לא סיפקו את ח"כ יצחק הרצוג (העבודה) החבר בוועדה שהצביע נגד הצעת החוק והגיש אין ספור הסתייגויות. לדבריו, "אין ספק שהופעל מכבש לחצים אדיר על הקואליציה. אפילו חיים [כץ] שדיבר נגד החוק נעדר מההצבעה", אמר.
מחוץ לוועדה סערו הרוחות, כאשר עובדי נמלים רבים הגיעו וניסו ללחוץ על חברי הכנסת, המתלבטים שלא להכריע היום בסוגיה זו. על כל זאת, כאמור, העיב תקדים משפטי שהתקבל לאחרונה על-ידי בג"צ, בהחלטה שנגעה לרפורמה בחברה ממשלתית אחרת. מדובר בעתירה לבג"צ שהגישו עובדי התעשיה האווירית נגד החלטת התעשיה להפוך את מפעליה לחברה נפרדת ולהפריטם. על אף זאת, עוזרת היועצת המשפטית לכנסת ציינה, כי אין בהחלת בג"צ זו תקדים משפטי שיכול ללמד על המקרה שלהלן.
ראש הממשלה, אריאל שרון, תומך ומגבה את שר האוצר, בנימין נתניהו באישור החוק. אלו הודיעו יותר מפעם אחת כי בדעתם להכין את חוק הפיצול עד ה-8 ביולי, גם אם הדבר לא עוגן בהסכם עבודה עם העובדים [ראו קישור].