היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, יורה (יום א', 24.10.04) את יריית הפתיחה במלחמה בשחיתות הפוליטית ובסידורי הג'ובים וטובות ההנאה לחברי מרכז המפלגות ועסקנים פוליטיים שונים. מזוז פרסם הנחיות חדשות באשר ל"מערכת היחסים בין חברי גוף בוחר ובין נבחרי ציבור".
הצורך בהנחיה - פניות הח"כים והתלונות שהוגשו
"השפעת חברי גוף בוחר", כותב מזוז בהנחיה, "היא לגיטימית ככל שהיא משמשת לקידום אינטרסים ציבוריים-פוליטיים", אולם לאחרונה עלה חשש שחברי המרכז הפכו את הכלי הלגיטימי לקרדום לחפור בו, "באופן המציב את נבחרי הציבור בדילמות קשות בתחום של טוהר המידות".
מזוז מציין, כי "הצורך בהנחיה עלה הן כתוצאה מפניות של נבחרי ציבור הנתונים, לדבריהם, ללחצים בלתי תקינים והן עקב פרסומים ותלונות בדבר פעולות שביצעו נבחרי ציבור בעקבות פניות של חברי גוף בוחר". ההנחיה מתפרסמת היום בתום חודשים ארוכים של דיונים במשרד המשפטים.
מזוז שיגר מכתב לראש הממשלה ולשרים, אליו צורפה ההנחיה, בה הוא מבהיר רשמית כי מעתה נאסר על השרים, סגני השרים ומנכ"לי המשרדים הממשלתיים לטפל באופן אישי בפניות של חברי מרכז, שאינן בתחום הסמכות הישירה שלהם, או שהם נוהגים לטפל בהן בדרך כלל.
מתקבלת פנייה? יש לערב את הדרג המקצועי והיועץ המשפטי למשרד
במקרים בהם הפנייה אכן עוסקת בתחום המשרד או שהשר או סגנו נוהגים לטפל בה אישית, נאסר על השר או מי מטעמו לטפל בפנייה בעצמו, ועליו להפנותה לדרג המקצועי הבכיר הרלוונטי במשרד וליועץ המשפטי למשרד, שיחוו את דעתם באשר לדרכי הטיפול בה.
בנוסף, קובע היועץ, חל איסור מוחלט לטפל בפנייה של חבר מרכז בעניין של אדם או גוף אחר, ויש להשיב לגורם בשמו פנה חבר המרכז, כי עליו לפנות ישירות לגורם הרלוונטי במשרד, בלא כל תיווך - בין בשכר ובין אם לאו.
עוד קובע מזוז, כי כל תלונה של חבר מרכז על תפקוד הדרג המקצועי הבכיר במשרד, שתגיע ללשכת השר, תופנה לטיפול מנכ"ל המשרד תוך עירוב היועץ המשפטי של המשרד, ובסיום הטיפול ניתן יהיה לעדכן את השר בנושא.
ההנחיה חלה גם על קבלני קולות ובעלי השפעה אחרים
יש לציין, כי ההנחיה אינה חלה רק על חברי מרכז, אלא גם על קבלני קולות וכל מי שהוא בעל השפעה בפועל על הרשימות לכנסת. וכלשון ההנחיה: "בעל השפעה של ממש על חברי גוף בוחר" ו"בעל השפעה של ממש על בחירת מועמדים מטעם מפלגה לכנסת" או לתפקיד אחר, גם כאשר אין מדובר בגוף פורמאלי.
בהנחיה, מציין היועץ דפוסי התנהגות נוספים שאינם לגיטימיים, והמשותף להם הוא "ניצול כוח פוליטי לקידום צרכים אישיים או עסקיים", ואשר בנסיבות מסויימות עשויים להיחשב גם כעבירה פלילית:
- פניות לקידום עניינים אישיים - הכוונה לפנייה של חבר מרכז או עסקן בבקשה לקדם עניין אישי, שנעשתה בדרך החורגת מההליך המקובל ("פרוטקציה"), וזאת להבדיל מפנייה לקידום אינטרס ציבורי או אינטרס סקטוריאלי רחב;
- פניות לקידום אינטרס עסקי-כלכלי - הכוונה למצב בו חבר המרכז מפעיל את קשריו עם נבחר הציבור או בעל המשרה השלטונית כדי לקדם אינטרס כלכלי-עסקי, בדרך החורגת מההליך המקובל. מזוז מכוון כאן בעיקר לבקשות למציאת ג'ובים לחבר המרכז, בני משפחתו או מכריו. לדברי מזוז, קטגוריה זו חמורה יותר מקודמתה, משום שהאינטרס הכלכלי יוצר ניגוד עניינים משמעותי יותר אצל נבחר הציבור והפגיעה באינטרס הציבורי מהותית יותר ובדרך כלל היא בעלת סממנים של שחיתות;
- פניות של שתדלנות בשכר (ספסור בכוח השפעה) - הכוונה למצב בו חבר מרכז מקבל תשלום או טובת הנאה אחרת כדי לסייע לאדם או לגוף אחר בקידום אינטרס אישי או כלכלי שלהם אצל נבחר הציבור. מבחינת היועץ, זו הקטגוריה החמורה ביותר, והיא כוללת מצב בו נבחר הציבור אינו יודע כלל שחבר המרכז מקבל טובת הנאה עבור פנייתו. "פעילות כזו מעלה חשש ממשי ליצירת לחץ על נבחרי הציבור להפעיל את סמכויותיהם שלא בהתאם לדין ולאינטרס הציבורי". הדבר אף מעלה חשש שחבר המרכז יציע לנבחר הציבור לשתפו בשכר טרחתו, דבר העולה כדי שוחד.
מזוז מדגיש, כי השתדלנות בשכר אסורה גם כאשר היא נעשית למען אינטרס ציבורי או סקטוריאלי רחב, משום שיש בכך ספסור בכוח ההשפעה שניתן למטרות ציבוריות.
המעשים עלולים להוות גם עבירה פלילית
במישור המינהלי, מעורבות השר או לשכתו בטיפול בפנייה בכל הנסיבות הללו, עשויה להביא לבטלות ההחלטה; במישור המשמעתי, מעורבות מנכ"ל משרד עשויה להביא לפתיחת הליכים משמעתיים נגדו; במישור הפלילי, מעשים מעין אלה עשויים להוות עבירה פלילית - מירמה והפרת אמונים וכמובן קבלת שוחד.
עם זאת, כדי למנוע ביקורת עתידית במקרים בהם לא ימצא מזוז לנכון לנקוט בהליכים משפטיים, מבהיר מזוז כי כל מקרה ייבחן בהתאם לנסיבותיו ולחומרת המעשים ולא תמיד הדבר יעלה כדי עבירה פלילית.
ח"כ רשף חן: מצער שהגענו למצב שצריך את ההנחיה
יו"ר סיעת שינוי, ח"כ רשף חן, אמר בתגובה לפרסום ההנחיה, כי "מצער שהגענו למצב שבו היועץ המשפטי לממשלה צריך להוציא הנחיות לדבר שאמור להיות מובן מאליו".
לדבריו, "עדיין נותרה פרצה המזמינה שחיתויות בחברות וברשויות הממשלתיות, אותן יש לסגור בדחיפות בחקיקה. הוצאת הנחיות עתה אינה משחררת איש מאחריות למעשי שחיתות שנעשו בעבר. אני קורא ליועץ ולנציב שירות המדינה להמשיך ולבדוק ביסודיות מינויים אלו".