|
|
ח"כ פינקלשטיין, איזון בין זכויות המורה לתלמיד
|
|
|
|
|
ח"כ גילה פינקלשטיין, בעבר מנהלת במקצועה ומ"מ יו"ר העמותה לקידום ההוראה והחינוך בישראל, מציעה בעקבות גילויי האלימות החמורים בשבועות האחרונים של תלמידים נגד מחניכהם, כי יוענק למורה סמכות להפעיל כוח פיזי נגד מתקיפו, גם אם המדובר בתלמיד, וזאת לצורך הגנה עצמית.
על-פי סעיף 5ג' להצעת החוק, "כל תלמיד זכאי לכך שלא יינקטו כלפיו אמצעי משמעת גופניים או משפילים. [עם זאת], בסעיף "אמצעי משמעת גופניים" - למעט שימוש במידה סבירה של כוח לצורך הגנה עצמית, או לצורך הגנה על הזולת מפני פגיעה בחיים או בגוף".
הצעת החוק שהגישה ח"כ פינקלשטיין מקלה, כאמור, בנושא הפעלת כוח נגד תלמיד לצורך הגנה עצמית. יש לציין, כי עד עתה נאסר על מחנך להפעיל התנגדות כגון, להחזיק את ידו של המנסה להכות בו, הרי שהצעת חוק זו תאפשר בידו של מחנך לעשות זאת. כמו-כן מקלה הצעת החוק בנושא הרחקת תלמיד מבית הספר.
על-פי הצעת החוק, יוגדרו מעשי אלימות של תלמידים כהפרות משמעת חמורות ויטופלו בוועדת משמעת בית ספרית מיוחדת שתוקם לצורך הדבר. בסמכות הוועדה יהיה להרחיק תלמידים לפרקי זמן ארוכים יותר מהמקובל כיום, על-ידי הליך מיוחד שבו ישמיע התלמיד גם את גרסתו האישית להאשמות כלפיו.
הצעת החוק מחייבת כל מוסד חינוכי לפרסם תקנון מפורט שיכלול את כל מטרות מוסד החינוך, זכויות וחובות חברי קהילת המוסד החינוכי, נוהלי פעולה במקרים של הפרת חובות ופגיעה בזכויות וכללי משמעת. התקנון יופץ בין כל חברי קהילת המוסד החינוכי ויועבר לידיעת התלמידים. התקנון ייבחן מדי שנה ויתאפשר להכניס בו שינויים.
ח"כ פינקלשטיין מסבירה, "עד היום עמדו המורים חסרי אונים מול גילויי אלימות כלפיהם ומול פגיעה ברכוש בית הספר, עקב הגבלתם על-ידי חוק זכויות התלמיד. מטרת תיקון החוק, היא לאזן בין זכויות התלמיד לזכויות המורה, ולתת כלים ואמצעים חדשים בידי המורים, להתמודד עם הפרות משמעת חמורות מצד תלמידים".