|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

המיליארדים של ערפאת - לאן הלך הכסף?

סוכנות הידיעות בלומברג פירסמה תחקיר מיוחד המתחקה אחר נתיב הכספים של ערפאת; התוצאות מפתיעות: ערפאת השקיע מאות מיליוני דולר בכל רחבי העולם מחברת סלולריות דרך חברות הייטק ועד למסלולי באולינג וקייטרינג כשר; יאסר ערפאת שלא היכרתם: "המיליארדר המחזר לפתחים"
23/12/2004  |   מיכאל דבורין   |   חדשות   |   תגובות
מאת: מיכאל דבורין  |  

   גל ברגר
מיליונים הושקעו במצרים וחלק הופקדו בידי יהודי

   רנית נחום-הלוי
מעל 2 מיליארד דולר הופקדו בבנקים בחו"ל מראשית אינתיפאדת אל-אקצא

סוכנות הידיעות "בלומברג" פרסמה אתמול (ד', 22.12.04) תחקיר מיוחד המתחקה אחר נתיב הכספים של יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת.

מן התחקיר עולה מה שכבר היה ידוע לרבים, כי ערפאת עשק את עמו ללא רחם, ניצל את כספיהם הדלים של הפלשתינים והשקיעם לצרכיו האישיים בצורות שונות במספר רב של פרויקטים, חברות, ויזמויות ברחבי העולם והכל לתועלתו האישית על חשבון עמו הסובל והמדשדש.

בין הממצאים הבולטים של התחקיר ניתן למנות את אחזקותיו של ערפאת בחברת טלפונים סלולריים במצרים הנאמדים בעשרות מיליוני דולרים, אחזקותיו במספר רב של חברות הייטק בארה"ב הנאמדים אף הם במיליוני דולרים, ואפילו אחזקותיו בחברות המפעילות אתרי באולינג בארה"ב, משווקות קייטרינג כשר ומארגנות חגיגות בר מצווה.

איש אינו יודע בוודאות כמה כסף היה לו לרודן הפלשתיני שמותו נקבע ב-11 בנובמבר, אולם התחקיר של בלומברג בוודאי ישפוך אור ולו במעט על התעלומה. התחקיר נעזר בספרה החשוב של רחל ארנפלד "לממן את הרשע: כיצד ממומן הטרור וכיצד לעצור זאת" המהווה אולי המחקר המקיף ביותר שנעשה מאז ומעולם על כספי אש"ף וערפאת ב-35 השנים האחרונות. עם זאת התחקיר לא עוסק בהכנסות ערפאת ואש"ף, מפעילות בלתי חוקית לאורך השנים.

ארנפלד עומדת בראש ארגון שבסיסו בניו-יורק המכונה "המרכז האמריקני לדמוקרטיה". לטענתה "ערפאת שמר על מידור מיוחד לגבי כספו והקפיד לפזר אותו בכל רחבי העולם בכדי שיהיה זה בלתי אפשרי להתחקות אחריו, הוא לא נתן לציבור שלו כל אינפורמציה לגבי מה שעשה בכספו ועד שהקהילה הבינלאומית לא התחילה ללחוץ עליו גם היא לא ידעה להיכן הולכים כספיה", אמרה ארנפלד לסוכנות בלומברג.

מוחמד ראשיד ניהל את ה-PCSC חברת האחזקות הפלשתינית שבאמצעותה הושקכו הכספים בעולם

בין היתר השקיעו ערפאת ומנהלי הכספים שפעלו מטעמו בראשות יועצו הפיננסי מוחמד ראשיד באמצעות ה-PCSC חברת אחזקות פלשתינית שמקום מושבה ברמאללה. מוחמד ראשיד היה יו"ר חברת האחזקות הזו וכך השיג ערפאת שליטה מלאה בחברה לנוחיותו, את הידיעה כי ראשיד הוא העומד מאחורי חברה זו פרסם לראשונה הבנק העולמי בחודש יוני 2004.

הדוח של בלומברג מראה כי חברה זו החלה להשקיע בחברות סטארטאפ בחודש אפריל 2000, בהיקפים של עשרות מיליוני דולרים, בדיוק כאשר הנאסדק היה בשיאו. הכספים ששימשו להשקעות אלה היו כספי מסים שאספה ישראל מהפלשתינים, ולאחר מכן העבירה לרשות הפלשתינית. כספים אלה מעולם לא לא הגיעו לחשבונות הרשות.

אנשיו של ערפאת, בהוראתו, היטו את הכספים מייעודם המקורי לטובתו של הציבור, ובחרו להשקיע עמם בבורסה האמריקנית, מהלך שבמקרה זה כשל עקב התפוצצות בועת הנאסדק מספר חודשים לאחר מכן. הידיעה כי המדובר בכספי מיסים שנגבו מהפלשתינים נחשפה לראשונה בדוח של קרן המטבע הבינלאומית מספטמבר 2003.

התחקיר מגלה כי בשנת 2002 העביר ערפאת את השליטה ב-PCSC לחברה פלשתינית אחרת ששכרה מצדה חברת חזקות אמריקנית בשם "Standard & Poor" אשר בדוח שנתי שפירסמה בחודש מאי 2004 נחשף, כי לחברה רווחים שנתיים של למעלה מ-40.1 מיליון דולר.

הדוח גם גילה שלחברה הפלשתינית, הנשלטת על-ידי ערפאת כאמור, חשבון השקעות בשווי של כ-7 מיליון דולר בבנק הגדול בעולם "סיטי בנק". הבנק הכחיש בתחילה בתוקף כי ערפאת מנהל אצלו חשבון שכזה וסירב לענות לבלומברג לגבי חשבונות של ה-PCSC. בבלומברג מציינים, כי אין ברשותם הוכחה שהבנק ידע שהחברה הפלשתינית נשלטת על-ידי ערפאת.

בבלומברג מעריכים כי בחשבונות ה-PCSC ישנם נכון להיום לא פחות מ-799 מיליון דולרים.

המונופולים הפלשתינים וחברות הסלולר בעולם הערבי - מאות מיליוני דולרים הושקעו

אפיק נוסף של הכנסות והשקעות עבור יו"ר הרשות הפלשתינית היו המונופולים הפלשתינים שהוקמו בשטחי הרשות לאחר חתימת הסכמי אוסלו. מונופולים אלה כוללים בין היתר את חברת הגז הפלשתינית-בריטית, את חברת הטלפונים הסלולריים, חברת החשמל הפלשתינית ועוד. בכל אלה כך על-פי בלומברג היו מושקעים למעלה ממאה מיליון דולר והרווחים כמובן הגיעו היישר לכיסי ערפאת ומקורביו.

ערפאת המשיך והשקיע באמצעות ה-PCSC גם בחברת הטלפונים הסלולריים באלג'ריה אורסקום (בבעלות ה-PCSC רבע מהחברה) ששווייה מוערך בכ-185 מיליון דולר וכן בחברת הטלפונים הסלולריים בטוניסיה (22% בעלות) ששווייה הינו כ-85 מיליון דולר.

אך "הדג השמן" האמיתי בתחום הסלולרי הוא בלי ספק אחזקותיה של ה-PCSC בחברה המצרית אשר שוויה מוערך כיום בכ-394 מיליון דולר. בשליטת מוחמד ראשיד, כך מדווחים בבלומברג, שביעית מהכיסאות בחבר המנהלים של החברה. בבלומברג מתבססים על אתר האינטרנט של החברה המצרית.

השקעות בהייטק, באולינג ואפילו בעסקי כשרות וחגיגות בר-מצווה

זאת ועוד בארה"ב הקימו אנשיו של ערפאת בדלאוור מערך של חברות אחזקות שמטרתן היחידה הייתה להשקיע עבור ה-PCSC בפרויקטים בכל רחבי המדינה. על כך העיד זיאד מסרי (38), אזרח אמריקני ממוצא פלשתיני שניהל חלק מן החברות האמורות.

בין היתר ניהלו חברות אלה כספים בסכומים בלתי ידועים עבור משפחות עשירות ממוצא פלשתיני, השקיעו בהקמת והפעלת מסלולי באולינג במספר אתרים בארה"ב כגון במיאמי ובניו-יורק ועוד ועוד. מסרי מספר כי לצורך "הפעלת" הבאולינג הקים חברה מיוחדת שנשלטה לחלוטין (100%) על-ידי ה-PCSC ויועדה לצורך זה.

קוריוז מעניין המתגלה בתחקיר בלומברג הינו שחברת "BOWLMOR" אחת החברות שעסקו בנושא הבאולינג, גם עסקה במתן קייטרינג כשר, וקידום מסיבות בר מצווה, כנראה שלכסף באמת אין ריח.

מסרי מספר כי כך נהגו אנשי ערפאת לעשות כמעט בכל פרויקט ופרויקט וזאת על-מנת לשמור על הפרדה ופיזור מקסימליים.

הזווית הישראלית: השקעות דרך "קרן טכנולוגיית השלום"

חלק מעניין במיוחד בתחקיר בלומברג מוקדש לשיתוף פעולה הכלכלי בין מכונת הכספים של ערפאת לבין גופים ישראליים שונים שביקשו לקדם את התהליך המדיני ולהשקיע בשטחי הרשות הפלשתינית. אנשי ערפאת יצרו קשר בשנת 1998 עם חברת "EVERGREEN" שבסיסה בתל-אביב ומנהלת 610 מיליון דולר ובאמצעותה הקימו קרן להשקעות בשטחי הרשות.

מי שהוביל את המאמצים לגייס 65 מיליון דולר עבור "קרן טכנולוגיית השלום", הוא שמעון פרס. על כך מספרת תרצה פלורנטין שניהלה את הקרן בין השנים 1998 - 2000 עד לתחילת מלחמת הטרור. קרן זו השקיעה בחברת הטלפונים הפלשתינית PALTEL ובחברת אחזקות פלשתינית נוספת בשם PADICO שהשקיעה בנדל"ן ובחברות פלשתיניות נוספות.

לדברי פלורנטין בין המשקיעים בקרן היו הרשות הפלשתינית, בנק לאומי ותאגידים פיננסיים בינלאומיים נוספים, כאשר הרעיון היה להשקיע לפתח את הסקטור הפרטי ועל-ידי כך לקדם את השלום. "EVERGREEN" לא הסתפקה בהשקעות ברשות והקימה קרן גם מעבר לים בשנת 1999 (נובמבר) באיי קיימן. ה-PCSC השקיעה גם בקרן זו כמעט 10 מיליון דולר. גם קרן זו הניבה רווחים יפים ובין היתר השקיעה בחברות הייטק בעמק הסיליקון. הקרן הייתה שווה בסוף שנת 2002 כ-170 מיליון דולר.

"בלומברג" מסיימת את התחקיר בקובעה כי בסיכומו של יום עסקיו של ערפאת לא תמיד הניבו את הרווחים הצפויים והמקווים, אף כי בלא ספק הושקעו בהם בלי ספק כספי עתק.

קצה הקרחון: התעלומה נותרת - היכן המיליארדים של אש"ף?

יש לציין כי התחקיר לא עסק בהכנסותיהם של ערפאת ושל ארגונו, אש"ף, מפעילויות בלתי חוקיות שליוו את פועלו במשך עשרות בשנים והכניסו לו מאות מיליוני דולרים, מהלבנות כספים, סחר בסמים, סחר בנשק וכיוצא באלה. כן לא כולל הדוח את ההשקעות הרבות שביצע אש"ף במדינות אפריקה במגוון תחומים, שנאמדה לאורך השנים אף היא במאות מליוני דולרים.

רק כדי לסבר את האוזן נאמר כי לדברי ארנפלד שכאמור חקרה את הנושא לעומק ניסו בעבר מספר גופים לאמוד את סכום הכסף הכולל שהצטבר באש"פ מראשית היווסדו של ארגון זה. כך למשל דו"ח CIA משנת 1990 העריך כי שוויים של נכסי הארגון נע בין 8 ל- 14 מיליוני דולרים. ושני דוחות נוספים של שירותי המודיעין הפלילי הבריטי (NCIS) מהשנים 1993 ו-1994 העריכו כי חרף ההכחשות, הם מעריכים את שווי נכסיו של אש"פ ברחבי העולם בסכום הנע בין 8 ל- 10 מיליארדי דולרים, וזאת בנוסף להכנסה שנתית בסך 1.5 עד 2 מיליארד דולר.

הדו"ח האמור ציין בזמנו כי אש"פ הוא ארגון הטרור העשיר ביותר בעולם. כל זאת כאמור בלי לקחת בחשבון את כספי העתק שקיבלה הרשות הפלשתינית ממדינות ערב ומהקהילה הבינלאומית מאז תחילת הסכמי אוסלו, שלא לדבר על כספי מיסים שגבתה מאזרחיה ושהלכו לכיסים פרטיים השייכים רובם ככולם ליו"ר "הנבחר" של העם הפלשתיני. במובן זה יש בתחקיר של בלומברג רק כדי לחשוף את קצה הקרחון בשאלה היכן טמונים הכספים אותם עשק ערפאת מבני עמו במשך עשרות בשנים.

תאריך:  23/12/2004   |   עודכן:  23/12/2004
מיכאל דבורין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החשש מפני התקפות טרור של קיצונים איסלמיים באינדונזיה מאלץ נוצרים רבים לחגוג את חג המולד בצניעות מה, או אף בסתר, השנה. לאור האזהרות של ממשלות רבות מפני פיגועי טרור אפשריים במדינה, מקיימות כנסיות רבות את הטקסים במשרדים, בתי מלון ואף באולמות קולנוע.
מינהל חברה ונוער במשרד החינוך, בשיתוף קצין חינוך ראשי בצה"ל, משיקים (יום ה', 23.12.04) פרויקט ניסיוני בשם: "הדור הבא" במטרה להעלות את המוטיבציה לשירות משמעותי בצה"ל.
23/12/2004  |  מירב לוי  |   חדשות
אזרח טנזני אשר הואשם במעורבות בפיגוע בשגרירות ארה"ב בדר א-סאלם ב-1998 זוכה אמש (ד', 22.12.04) בבית המשפט הגבוה בטנזניה.
23/12/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
צעצועים המגרים את מחשבתם של ילדים צעירים יכולים "לתת דחיפה" תמידית לתפקוד המוח שלהם, כך קובע מחקר חדש (ה', 23.12.04).
23/12/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות

23/12/2004  |  יואב יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
בצלאל לביא
בצלאל לביא
הקטסטרופה שפקדה אותנו ב-7 באוקטובר, פרי באושים של מנהיגות כושלת, הוכיחה כי בישראל אנשי חזון הם זן נכחד
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
השורשים ההיסטוריים של נושא הגיוס יוצרים ציפייה אצל קהל נרחב שלא חלה עליו חובת גיוס    מאחורי הציפייה הזו עומדת הבטחה שלטונית    עקרונות הציפייה, ההסתמכות וחובת השלטון לקיים את הבטחות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il