היום לפני 23 שנה, ביום 9 לינואר 1982, חברת התעופה אל-על הפסיקה, על-פי הוראת הממשלה, את טיסותיה בשבת ובמועדי ישראל. זאת בעקבות שאילתה של חבר הכנסת מנחם פרוש בנושא חילול שבת על-ידי טיסות חברת אל-על.
אל-על היא, למעשה, חברת התעופה היחידה בעולם הפועלת חמישה וחצי ימים בשבוע, ומשביתה את מטוסיה משישי אחר-הצהריים ועד צאת השבת. הנזק הכלכלי הנובע מעובדה זו מסתכם, על-פי אומדנים שונים בכ-40 מיליון דולר בשנה.
בחודש שעבר הסתיים פרק בחיי חברת התעופה הלאומית של ישראל. אל-על עוברת מבעלות ממשלתית לידיים פרטיות וחותמת בכך כ-55 שנים של זיהוי רגשי ולאומי עם מטוסי החברה הנוחתים וממריאים בנמלי תעופה שונים ברחבי העולם.
חברת כנפיים היא זו המממשת את האופציות למניות אל-על שישנן בידיה ותהיה בעלת כמחצית ממניות חברת תעופה.
אחת ההחלטות החשובות איתה צריכים הבעלים החדשים להתמודד היא שאלת הטיסות בשבת. באופן רשמי, כאמור, אל-על לא טסה עד היום בשבת בשל אופייה הלאומי והחלטת הממשלה. בפועל, חלק מהקווים הסדירים של אל-על מופעלים בשבת על-ידי החברה-הבת סאן-דור, וגם טיסות מטען של אל-על טסות כל השנים בשבת.
ההערכה היא כי איזי בורוביץ, הבעלים והמנהל החדש לא יכריז רשמית על הפעלת טיסות בשבת לפחות בשנה הראשונה, אלא ירחיב את טיסות בשבת באמצעות סאן-דור.
אל-על היום יוצאת לדרך חדשה שאת אופיה נדע רק בעוד חודשים.
ותודה שטסתם אל-על.