המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, ציפי סמט, פרסמה טיוטת הנחיות להסדר מחייב בענף ביטוח הרכב. מטרת ההנחיות: לאפשר למבוטחים לבחור - במקרה של תאונה/ נזק - את שמאי הרכב שיעריך את הנזקים, ובמקביל, לקבוע מנגנון מהיר לבירור חילודי דעות.
ההנחיות החדשות הטעונות עדיין אישור ודיון, מועלות עתה, נוכח פסק הדין שניתן בבית המשפט העליון באפריל 2001 (7721/96). באותו פסק דין נקבע, שאם שמאי הבית של חברת הביטוח (בדרך כלל שכיר של החברה) הוא השמאי היחיד הקובע את שומת הנזק, נוצר מצב פסול של ניגוד עניינים.
לאור פסיקת בג"צ גובשו ההנחיות לאחר לימוד שטח מעמיק, ולאחר עשרות פגישות ושיחות עם שמאים ובעלי מוסכים, בהם נלמד המצב הנוהג בתחום שמאות הרכב, שיטות העבודה של השמאים והלחצים המופעלים עליהם.
על-פי ההנחיות המוצעות, לאחר קרות הנזק לרכב, המבוטח יוכל לבחור שמאי שיעריך את הנזק שנגרם לרכבו, וזאת מתוך רשימת רחבה של שמאים שתקבע חברת הביטוח, ובלבד שאינם שכירים של חברת הביטוח ושאינם עובדים עם החברה בהיקף עסקים גדול (לא יותר מ- 25% מהכנסתם). גודל הרשימה (רשימת שמאי החוץ) יקבע בהתאם למספר כלי הרכב המבוטחים אצל כל חברת ביטוח בפיזור גיאוגרפי נאות.
המפקחת על הביטוח מסרה, כי לגישתה - כיוון שהשמאי יבחר למעשה הן על-ידי המבוטח מתוך רשימת שמאים, והן על-ידי חברת הביטוח הקובעת את הרשימה, השמאי יציג שומה מאוזנת והוגנת לשני הצדדים, ויצומצם ניגוד עניינים כפי שנקבע בפסיקת בג"צ לגבי שמאי הבית של חברות הביטוח.
שומה זו תהיה השומה הקובעת שעל פיה חברת הביטוח תהיה מחויבת לשלם את הפיצוי לבעל הרכב או לתקן את רכבו. בחוזר נקבע גם מנגנון מהיר לערעור במקרה של מחלוקת. חברת הביטוח תוכל לערער על השומה רק אם היא תציג, לא יאוחר מיום עבודה, שומה נגדית משלה. גם המבוטח יוכל לערער על השומה, ובלבד שהציג שומה נגדית לפני תיקון הרכב. השמאי המכריע בין השומות יהיה מחויב לתת את השומה הקובעת בתוך יום עבודה מקבלת השומות של הצדדים.
עוד נקבעים בחוזר הוראות האוסרות על חברות הביטוח, הסוכנים והמוסכים להשפיע על שיקול דעתו המקצועי של השמאי, למשל בעניין קביעה האם להכריז על הרכב כרכב באובדן גמור, או בבחירת החלפים בהם צריך לתקן את כלי הרכב.
בנוסף נקבעות הוראות לגבי הגילוי וההסברים שנדרשות חברות הביטוח לספק למבוטח. כך למשל, מחויבות חברות הביטוח להעביר למבוטח את דוח השמאות שנעשה לרכבו, עוד לפני תיקון הרכב. בדוח יינתן פירוט רחב, בין היתר, לגבי הנזק שנגרם לרכב, החלפים הנדרשים לתיקונו, מחירי החלפים, מספר שעות העבודה הנדרשות ואופן חישוב ירידת הערך.