מחקר חדש, שנערך באגף אכלוס של משרד השיכון, בדק את ההשפעה של ביטול מרכיב המענקים במשכנתאות הממשלתיות בשנת 2003. מהמחקר עולה, כי ביטול המענקים פגע בכ-21,250 זכאים (על-פי מספר הזכאים שקבלו מענקים בשנת 2002), מתוכם 10,100 באזורי עדיפות לאומית.
עוד עולה, כי ירידה בולטת נרשמה במימוש משכנתאות מוכוונות באזורי עדיפות לאומית בשנת 2004 לעומת 2003. באזור עדיפות לאומית א' וב' קטן המימוש ב-43% בעוד שבשאר הארץ הירידה היתה של 7% בלבד.
האוכלוסיות שנפגעו במיוחד כוללות זכאים וותיקים (לעומת עולים חדשים) אשר צברו מעל 1,400 נקודות באזורי עדיפות לאומית - ירידה של 53% באזור עדיפות לאומית א' ושל 55% באזור עדיפות לאומית ב'. לעומתם עלה המימוש של הזכאים הוותיקים שצברו פחות מ-1,400 נקודות, שלא באזורי עדיפות לאומית, ב-10%.
נשיא התאחדות הקבלנים, אהרון כהן, אמר בתגובה לתוצאות המחקר, כי ביטול מרכיב המענקים במשכנתאות הביא לירידה דרסטית ברכישת דירות באזורי עדיפות לאומית ועל-ידי הקבוצות ה"חלשות" יחסית. זאת, בעוד שבאזורים שאינם בעלי עדיפות, ניתן לראות גידול במספר הזכאים המממשים זכאותם.
על-כן, טוען נשיא התאחדות הקבלנים, יש להחזיר את האפלייה המתקנת לאזורי העדיפות הלאומית, בדמותם של מענקים וזאת על-מנת להחזיר לממשלת ישראל כלי חשוב לקביעת סדרי העדיפויות של ההתיישבות בארץ ישראל.
מבחינת הקבלנים הפועלים באזורי העדיפות הלאומית, טוען כהן, כי הפגיעה בהם קשה. קבלנים שרכשו קרקע בתקופת המענקים, תוך שהם מסתמכים על מתן המענקים כגורם המעודד רכישת דירות באזורים אלו, מצאו עצמם במצב של הרעת תנאים.