"כישלון הוא אחד החלקים החשובים בניהול. אם אני מביט על ההיסטוריה הפרטית שלי בהקמת חברות סטארט-אפ, אני רואה ששליש מהן כשלו לחלוטין, שליש היו למעין 'מת מהלך' ורק שליש עדיין מתקיים. מתוך השליש האחרון רק כעשירית מחברות הסטארט-אפ מוגדרת 'כוכבים'".
כך אומר "הגורו" של חברות ההזנק בישראל, ד"ר יוסי ורדי (מירביליס) בערב עיון שנערך במועדון בוגרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב.
"למזלנו בתחום של ההיי-טק החלק הקטן של ההצלחות מחפה על החלק הגדול של הכישלונות... אם אתה רוצה להיות יזם טוב אתה צריך לדעת להתמודד גם עם כשלון, להיות סובלני עם הכישלון ולדעת גם לכבד את הכישלונות של האחרים. בגרמניה ובאופן כללי באירופה, שיעור הכישלונות כמעט ולא קיים. למה? כי שם ממעטים לקחת סיכונים. מי שלא לוקח סיכונים לא נכשל, אבל גם לא מצליח, יש להוסיף..."
יוסי ורדי אמר עוד בהרצאתו, כי ישראל היא אחד המקומות הטובים ביותר בעולם לחברות סטארט-אפ, בראש ובראשונה הודות לטולרנטיות הגבוהה יחסית הקיימת בתרבות העסקית שלנו לכישלון. "אנחנו חברה טולרנטית בתחום הכישלונות העסקיים ויש להחמיא לעצמנו על כך". אם חברת סטארט-אפ שהקמת נכשלת, אז זה אולי זה יופיע בעיתונות ויעשה מיד כותרות ססגוניות, אבל אחרי תקופה מסוימת אם תחליט לנסות מחדש ולהתייצב מול קרנות הון סיכון, לא יצחקו עליך בפרצוף ויעניקו לך סיכוי נוסף".
ורדי מנה שלוש סיבות עיקריות לכישלון בהיי-טק ובעולם העסקי הכללי: תאוות בצע, פחד ותזמון רע. "שלוש אלו הן כנראה שלוש הסיבות הכי משמעותיות שמובילות בכישלון. תאוות בצע גורמת לעיתים קרובות לציפיות לא ריאליות מהמציאות ולכן מובילה לכישלון. חלונות הזדמנות רבים נסגרים באופן תדיר ליזמים ולא נפתחים שוב".
ורדי סיפר אנקדוטה לגבי המכירה המוצלחת של מירביליס: "מכרנו את מירביליס לAOL ב-98' המניות של החברה המשיכו לעלות ורבים באו אחר-כך אמרו לנו 'יצאתם פראיירים' ו'מכרתם בזול' אנחנו מכרנו כי רצינו לממש ואני חושב שקיבלנו מחיר הגון אם לא למעלה מזה. כשנסד"ק נפל באמצע שנת 2000 ויחד עמו מניות AOL פתאום אמרו לנו שעשינו יופי של עסקה...
פחד - זה שמפחד לקחת סיכונים גם לעולם לא יצליח כי אין הצלחה ללא נטילת סיכונים... איך להגיע לאיזון הנכון? אין חוקים לזה. אתה לא יכול להבטיח שלא תיכשל ולכן אתה צריך שתהיה לך את האיזון הנכון ביחס לפחד".
גם לגבי תזמון, לדבריו, אין חוקים סדורים אבל למרות זאת התזמון הינו קריטי: "ארבעת שותפי הצעירים במירביליס פנו אלי ביולי 1996. אם היו באים אלי שנה וחצי קודם לכן אז היינו מבזבזים את אותו סכום כסף אבל לא היה לנו למי למכור כי האינטרנט עדיין לא היה זמין כל-כך על-מנת שיהיה שוק למכור אליו.
אם היו באים שלוש שנים אחר-כך כבר היו משיגים אותנו. תזמון זה דבר שקשה לשלוט, להבין וקשה לבחור אסטרטגיה כיצד לתזמן נכון. צריך לפתח את הגישה הפסיכולוגית שאם תיכשל זה לא יהרוס את האגו שלך ואת הרצון לנסות שוב ושוב".
יום העיון בו השתתף ורדי הוקדש לנושא: "על כישלונות בעסקים" והשתתפו בו בין היתר מורט מאירסון, יו"ר ומנכ"ל, 2M Companies Inc, נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופ' איתמר רבינוביץ' ודיקאן הפקולטה לניהול פרופ' שמעון בנינגה.