ח"כ יוסי שריד מיח"ד הפתיע (יום ב', 21.3.05) את חברי ועדת החינוך של הכנסת כאשר אמר במהלך הדיון שהתקיים: "אחרי ששמעתי חלק מהתאוריות הפסיכולוגיות על השפעת תוכנית ההינתקות על ילדי גוש קטיף, הגעתי למסקנה שעשו חסד עם הילדים במצדה".
דבריו עוררו סערה בוועדה כאשר יו"ר הוועדה, ח"כ מלי פולישוק-בלוך אמרה, "מדובר באמירה אומללה שלא נאמרה באירוניה. לאמירה כה נוקבת אין מקום בבית המחוקקים וגם לאיש שאומר אמירות כה נוקבות אין מקום בכנסת".
בסיעת יח"ד מיהרו להפחית מחומרת הדברים ומסרו, כי שריד התכוון שהאחריות נתונה בידי הורי הילדים ולפעמים התנהגותם עשויה להכביד על הילד. לדבריהם, "עוצמת הטראומה תלויה במידה רבה בהתנהגות ההורים. אם ההורים לא היו משתפים את הילדים בחרדות יתכן שרישומה של הטראומה היה ניכר פחות. יש כאלה שדווקא בעזיבה תגרום לילד הקלה".
בדיון בוועדה שעסק בנושא ההשלכות של תוכנית ההינתקות על מערכת החינוך, הודיעה מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, כי המשרד הכין כלים למחנכים כדי להתמודד הן עם בעיותיהם שלהם והן עם בעיות התלמידים. כך הודיעה כי מחשש שהבגרויות יפלו על מועד ההינתקות הוכן מרכז באשקלון להסיע לשם תלמידים כולל לינה במקום. לדבריה, "המשרד השתדל לתת למורים מקום עבודה במקום החדש שיבחרו לגור בו. המשרד גם נערך למתן מענה חינוכי לתלמידים ולבעיות שיווצרו כמו הבגרויות. כדי להימנע מהטראומה כמה שניתן חשוב להקפיד על שגרת לימודים סבירה".
דניאל שטרול ממנהלת ההינתקות אמר כי ההתחייבות לתת מענה לכל מפונה תעמוד עד 3 שנים מיום הפינוי. לדבריו, "לכולנו אתגר משותף - לבצע פינוי מסודר, אני מצפה שכולנו נתגייס. יש לנו התחייבות, גם תקציבית - להסיע במשך שנה את תהלמידים למוסדות החינוך ממקום מגוריהם החדש, כאשר ליווי זה יימשך עד 3 שנים לאחר הפינוי".
עמירה חיים, מנהלת מחוז דרום במשרד החינוך הוסיפה, כי המשרד נותן תמיכה לתלמידים מזה זמן רב מתחילת תקופת הפצמ"רים, "כל המורים עברו הכשרה מתאימה להתמודדות עם המצב".